Gjest Slettet-Axby2kEH Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Har noen kompetansemål jeg sliter litt med:"Utvikle problemløsningsstrategier og kunne gjennomføre prosjekter" Hva menes med det? Hvis dette er vgs-matte tenker jeg i bane av finne praktiske løsninger til problemstillinger, lære ulike løsningsmetoder, algoritmer etc. og det å ha gjort et eller annet prosjekt i matte eller inkludert det i problemstillingen sin et tverrfaglig prosjekt, kanskje? Lenke til kommentar
Tinmar Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Hei Trenger hjelp til en matteoppgave: Det er ei jente som setter inn 5000 kr i banken hvert årsskifte i 18 år framover. Renta er på 5,5 %. Hvor mye penger vil hun ha etter 18 år? Finnes det et enklere uttrykk enn dette?: 5000*(1,055^18+1,055^17+1,055^16 ...) Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Hei Trenger hjelp til en matteoppgave: Det er ei jente som setter inn 5000 kr i banken hvert årsskifte i 18 år framover. Renta er på 5,5 %. Hvor mye penger vil hun ha etter 18 år? Finnes det et enklere uttrykk enn dette?: 5000*(1,055^18+1,055^17+1,055^16 ...) 5000 * 1,055^18 = Lenke til kommentar
atrax Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Otth feis litt i grøten, men om du absolutt skal skrive det lettere, kan du skrive det slik: Har du ikke en semi-avansert kalkulator, må du imidlertid regne det ut slik du skrev det selv. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Leste vist oppgaven feil, men husk på at det er snakk om en annuitet, så den skal være forholdsvis enkel å løse, men det jeg har ikke tid til akkurat nå, så... Lenke til kommentar
Tinmar Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Læreren min lurte på hvordan man gjorde oppgaven i excel. Hvilken formel må man bruke der? Tror dette var en oppgave på eksamen i fjor for ungdomsskolen. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 (endret) Læreren min lurte på hvordan man gjorde oppgaven i excel. Hvilken formel må man bruke der? Tror dette var en oppgave på eksamen i fjor for ungdomsskolen. Laget en enkel fil som viser to måter å komme frem til svaret i excel (se linken under). Sluttverdi Den enkle måten er å bruke sluttverdi-funksjonen. Det er =FV( på engelsk, og jeg tror det er =sluttverdi( på norsk. I dokumentet vil du uansett finne riktig skrivemåte ved å klikke på den aktuelle cellen i Excel. Endret 15. mars 2008 av Otth Lenke til kommentar
pertm Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 (endret) Læreren min lurte på hvordan man gjorde oppgaven i excel. Hvilken formel må man bruke der? Tror dette var en oppgave på eksamen i fjor for ungdomsskolen. En kunne gjort noe slikt: a1: =5000*1,055 a2: =(a1+5000)*1,055 a3: =(a2+5000)*1,055 osv nedover og a18 gir svaret Endret 14. mars 2008 av pertm Lenke til kommentar
Oddar Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Hei Trenger hjelp til en matteoppgave: Det er ei jente som setter inn 5000 kr i banken hvert årsskifte i 18 år framover. Renta er på 5,5 %. Hvor mye penger vil hun ha etter 18 år? Finnes det et enklere uttrykk enn dette?: 5000*(1,055^18+1,055^17+1,055^16 ...) Du trenger verken en avansert kalkulator eller excel. Du bruker følgende formel Sn = a1(kn - 1) / (k - 1) der k=1,055, a1 = 5000*1,055, n=1,055 altså Sn = (5000*1,055)*((1,055^18)-1)/(1,055-1) = 155513,3555 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-120696 Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 Mattenøtt fra denne siden: Den berømte sjøormen i Loch Ness er 40 m lang + halvdelen av sin egen lengde. Hvor lang er sjøormen? Svar: 60 meter Hvordan får de det til å bli 60 meter, er det ikke 80? Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 Sikker på at oppgaven er skrevet av riktig? Lenke til kommentar
bellad76 Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 (endret) Ikke vet jeg hvordan de får 60. Endret 17. mars 2008 av bellad76 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-120696 Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 (endret) Sorry glemte selvfølgelig å legge ved linken, den står under lette nøtter, og jeg har bare copy/pastet: http://www.stud.hitos.no/alu2heaa/ En annen oppgave fra samme siden: Et jaktlag skulle ut på bjørnejakt. Om kvelden slo de leir for så å starte derfra morgenen etter. Først dro de 3 km sørover, deretter 3 km østover og så 3 km nordover. Dermed kom de tilbake til leirplassen, og der var bjørnen i full gang med å endevende leiren. Hvilken farge hadde bjørnen? Svar: hvit Hvordan kan de si det?, handler det om biologi og forskjeller på hvordan brun og hvit bjørner oppfører seg eller har jeg oversett noe i teksten?(bjørnen var voldelig) Endret 17. mars 2008 av Slettet-120696 Lenke til kommentar
synsing Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 Sorry glemte selvfølgelig å legge ved linken, den står under lette nøtter, og jeg har bare copy/pastet: http://www.stud.hitos.no/alu2heaa/ En annen oppgave fra samme siden: Et jaktlag skulle ut på bjørnejakt. Om kvelden slo de leir for så å starte derfra morgenen etter. Først dro de 3 km sørover, deretter 3 km østover og så 3 km nordover. Dermed kom de tilbake til leirplassen, og der var bjørnen i full gang med å endevende leiren. Hvilken farge hadde bjørnen? Svar: hvit Hvordan kan de si det?, handler det om biologi og forskjeller på hvordan brun og hvit bjørner oppfører seg eller har jeg oversett noe i teksten?(bjørnen var voldelig) Hvis de følger de veibeskrivelsene må de være på nordpolen Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 (endret) Hvis de misbruker språket litt, noe som ofte er vanlig når det kommer til nøtter, stemmer det. Ormen er 40 meter lang, men i tillegg halvparten av sin egen lengde, altså må vi legge til halvparten av 40, noe som gir en total lengde på 60. Det er vel egentlig ikke noe galt i dette utsagnet, siden det avhenger av hvordan man definerer lengden. Hadde oppgaven vært: Den berømte sjøormen i Loch Ness er 40 m + halvdelen av sin egen lengde. Hvor lang er sjøormen? Ville svaret vært 80. Endret 17. mars 2008 av Otth Lenke til kommentar
Gjest Slettet-120696 Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 (endret) Ja ser det må være nordpolen nå, takk! Endret 17. mars 2008 av Slettet-120696 Lenke til kommentar
bellad76 Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 (endret) Kan ikke skjønne at det er mulig å si noe annet enn at lengden er 80, uansett hvordan man tolker utsagnet. Å "misbruke språket litt" kan ikke være lov når det gjelder matte. Lengden defineres slik at ormens lengde er ormens lengde. Kan ikke definere lengden til å være 2/3 av lengden. Mener nå jeg Endret 17. mars 2008 av bellad76 Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 Opplysning 1: Ormen er 40 m lang Opplysning 2: pluss halvparten av sin egen lengde. Vi vet utifra opplysning 1 at ormen er 40 m land, og fra opplysning 2 vet vi at ormen i tillegg er halvparten av 40. Sist gang jeg sjekket var 40 pluss 20 lik 60. Oppgaven sier ingenting om at ormen kun har en lengde. Svaret vil egentlig være 40 m lang og 60 m lang, altså to svar som begge er rett. Lenke til kommentar
bellad76 Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 (endret) Jeg mener at det ikke kan tolkes som 2 opplysninger, snarere 1 opplysning som er sammensatt av 2 ledd, nemlig: Lengden på ormen er (40 meter pluss halvparten av dens egen lengde). Din tolkning er fullstendig ulogisk, for om ormen er 60 meter lang, så er halvparten av sin egen lengde lik 30, så hvorfor plusset man da på 20? Jeg er jo enig i at oppgaven er dårlig formulert, men jeg mener likevel den ikke tolkes annerledes enn at svaret er 80. Hvis den har flere lengder, hva er da halvparten av sin egen lengde? Både 20 og 30? I så fall kan vi også si at 70 vil være riktig. Endret 17. mars 2008 av bellad76 Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 Men her har du skrevet om oppgaven til: Den berømte sjøormen i Loch Ness er 40 m + halvdelen av sin egen lengde. Hvor lang er sjøormen? Dette vil gi 80 m som svar, men oppgaven er skrevet slik: Den berømte sjøormen i Loch Ness er 40 m lang + halvdelen av sin egen lengde. Hvor lang er sjøormen? Dette gir som svar 40 m og/eller 60 m. Ser du forskjellen på de to oppgavene? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå