ole_marius Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 http://a.yfrog.com/i.../9774/rkbxo.jpg Noen som har lyst å hjelpe litt med oppgave 2. Sinussetningen og alt det der sitter som er skudd. Men sliter litt med basis kunnskapen. Behandler den vel som to trekanter. Men får ikke riktig svar på oppgave 2 2a) Tan 60⁰ * 15m = 25,9m 2b) 15m/cos60⁰ = 30m 2c) Her kan du bruke sinussettingen. Sin30⁰/24,9m = Sin105⁰/b Løs ut på hensyn til b og du for B= (Sin105⁰*25,9m)/Sin30⁰ B=50m Stemmer dette ifølge fasiten? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 Når du har funnet den, så kan du finne vinkel D ved å se på buen den spenner ut. Det er en sammenhengen mellom den og buen spent ut av B. Men skal jeg kunne komme fram til det ved regning? Jeg ser jo visuelt at vinkel D er dobbelt så stor som vinkel B, men... Hvilket fag er det du tar? Hvis dette er fra R1, så er sentral- og periferivinkler i pensum. Sentralvinkelen som spenner over samme bue som vinkel B er 120 grader. Da må sentralvinkelen som spenner over samme bue som vinkel D være 360 - 120 = 240 grader, og da følger det videre at vinkel D er halvparten av dette, altså 120 grader. Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 6. februar 2011 Del Skrevet 6. februar 2011 http://a.yfrog.com/i.../9774/rkbxo.jpg Noen som har lyst å hjelpe litt med oppgave 2. Sinussetningen og alt det der sitter som er skudd. Men sliter litt med basis kunnskapen. Behandler den vel som to trekanter. Men får ikke riktig svar på oppgave 2 2a) Tan 60⁰ * 15m = 25,9m 2b) 15m/cos60⁰ = 30m 2c) Her kan du bruke sinussettingen. Sin30⁰/24,9m = Sin105⁰/b Løs ut på hensyn til b og du for B= (Sin105⁰*25,9m)/Sin30⁰ B=50m Stemmer dette ifølge fasiten? Stemmer veldig bra, må seriøst få det inn i skallen når sin/tan/cos skal brukes. God på ligningsbiten med tan/cos/sin, dog er forståelses/det generelle litt borte noen ganger. Takk skal du ha, må bare sette meg ned å pugge enda mer, aldri fri. Men igjen, takk skal du ha Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Ta en titt på enhetssirkelen, alt kan spores tilbake til den. Ta en titt på enhetssirkelen, alt kan spores tilbake til den. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Når du skal bruke cosinus er det når du har oppgitt den hostliggende katet som er på x-aksen. Når du har oppgitt sinus er dette for motstående katet som ligger på y-aksen. Når du ikke har oppgitt hypotunusen men har enten en verdi på x- eller yaksen så skal du benytte tangens. Liten huskeregel er cos/hos(stliggende) Lenke til kommentar
jostein013 Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Når du har funnet den, så kan du finne vinkel D ved å se på buen den spenner ut. Det er en sammenhengen mellom den og buen spent ut av B. Men skal jeg kunne komme fram til det ved regning? Jeg ser jo visuelt at vinkel D er dobbelt så stor som vinkel B, men... Hvilket fag er det du tar? Hvis dette er fra R1, så er sentral- og periferivinkler i pensum. Sentralvinkelen som spenner over samme bue som vinkel B er 120 grader. Da må sentralvinkelen som spenner over samme bue som vinkel D være 360 - 120 = 240 grader, og da følger det videre at vinkel D er halvparten av dette, altså 120 grader. Det ble litt mye på meg i går, var nok derfor jeg ikke klarte å tenke helt klart. Jeg går forkurs til ingeniør, så det er vel i praksis R1 og R2-matte jeg har nå. Tusen takk for hjelpa i alle fall Lenke til kommentar
pokingdevice Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Kan noen hjelpe meg med denne? En mor var for 8 år siden 3 ganger så gammel som datteren. Idag er hun dobbelt så gammel som datteren. Hvor gammel var mora da datteren ble født? Her skal det settes opp et likningssett med 2 ukjente. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Kall morens alder for x og datterens alder for y. Hvordan ville du uttrykket matematisk at noe er dobbelt så stort som noe annet? Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 mor er m år gammel nå, dattera er d år gammel nå: I: (m-8) = 3 * (d-8) <-- med ord: for 8 år siden var moren 3 ganger så gammel som datteren II: m = 2 * d <-- i dag er moren dobbelt så gammel som datteren resultat av likningssettet: m = 32, d = 16. moren var 16 når datteren var 0. Lenke til kommentar
pokingdevice Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 mor er m år gammel nå, dattera er d år gammel nå: I: (m-8) = 3 * (d-8) <-- med ord: for 8 år siden var moren 3 ganger så gammel som datteren II: m = 2 * d <-- i dag er moren dobbelt så gammel som datteren resultat av likningssettet: m = 32, d = 16. moren var 16 når datteren var 0. Takker og bukker, det var jammen kjapt levert.... Lenke til kommentar
javanuben Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Jeg har følgende diff.ligning: x^2*y'' - 2xy' + 2y = x^3*cos(x), hvor jeg skal finne den generelle løsningen. Jeg finner selvsagt den generelle løsningen til den korresponderende homogene ligningen som en vanlig Euler-Cauchy ligning, og får: y1 = x^2 og y2 = x, Nå trodde jeg at jeg måtte dele på x^2 "over hele fjøla" for å får diff.lingingen på standardform, slik at jeg kan bruke metoden med variasjon av parametre. Altså at jeg måtte bruke y1 = 1 og y2 = 1/x. Dette blir feil, mens hvis jeg bruker y1 = x^2 og y2 = x, får jeg fasitsvar (dog må jeg dele x^3*cos(x) på x^2 for å finne u og v, slik at den partikulære løsningen er yp = uy1 + vy2). Spørsmålet er da, endelig, hvorfor skal jeg ikke dele den "homogene løsningen" på x^2, for å finne blant annet wronskideterminanten og yh (løsningen av den korresponderende homogene diff.lingningen), men jeg må dele x^3*cos(x) (r(x)-leddet) på x^2? Jeg trodde diff.ligningen måtte være på standardform før jeg i det hele tatt kunne bruke metoden med variasjon av parametre? Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Det må den, men det finnes jo ingen grunn overhodet til å gjøre noe med løsningene. De er jo ikke lenger løsninger om du deler de på x^2.... Lenke til kommentar
javanuben Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Men hvorfor kan jeg da bruke y1 = x^2 og y2 = x, når de ikke er løsning av den korresponderende homogene ligningen, men en (helt) annen diff.linging? Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 (endret) Men hvorfor kan jeg da bruke y1 = x^2 og y2 = x, når de ikke er løsning av den korresponderende homogene ligningen, men en (helt) annen diff.linging? En helt annen likning? Du får ikke en annen likning ved å dele på x^2. Den har nøyaktig samme løsninger. edit: Det er som å si at har helt andre løsninger enn . Endret 7. februar 2011 av Frexxia 1 Lenke til kommentar
javanuben Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Ahh, tenkte ikke så langt, tydeligvis. Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Bastardo Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 (endret) Kan noen vennligst forklare meg hvordan jeg kan skrive x/(x+1) om til 1-1/(x+1)? Prøver å løse denne integrasjonen Endret 7. februar 2011 av Bastardo Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Du kan legge til 1/(x+1) til det opprinnelige uttrykket og trekke det fra igjen. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Et veldig vanlig triks er å legge til 0 på en lur måte: . Jeg har lagt til 1 og trekt fra 1. 1 Lenke til kommentar
Bjarten90 Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Sliter veldig med sannsynlighet, så det hadde vært veldig fint om noen kunne hjelpe Sannsynligheten for at Per lyver, er 0,75. Han kaster en terning, og vi spør ham om det ble en sekser. a) Hva er sannsynligheten for at han svarer ja? b) Hvis han svarer ja, hvor stor er da sannsynligheten for at det var en sekser? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 8. februar 2011 Del Skrevet 8. februar 2011 Det er to separate hendelser: En sekser eller ikke og at han snakker sant eller ikke. Disse to hendelsene må antas å være uavhengig av hverandre (i og med at de ikke sier noe om avhengighet). At han svarer ja kan være av to grunner: Enten er det en sekser og han snakker sant, eller så er det ikke det og han lyver. I og med at hendelsene er uavhengige, kan man gange sammen sannsynligheten for at det er en sekser og at han snakker sant og tilsvarende for at det ikke er det og at han lyver. Den samlede sannsynligheten blir da summen av de to hendelsene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå