Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi har gitt to punkter A(2,0) og B(5,2), og vektoren mellom desse danner linjen l. Regn ut avstanden fra C(0,3) til linja l.

 

Vektoren har jeg funnet og jeg setter t slik at x blir 0. Da burde lengden mellom linjen og punktet C bli lik differansen i y-verdi. Differansen jeg ender opp med er 13/3 men i fasiten står det kvadratroten av 13. Hva går gale? Hvorfor kan jeg ikke gjøre det slik?

 

Syntes forsåvidt spørsmålet er dårlig formulert, da linjen ikke har oppgitt noen definisjonsmengde eller verdimengde.

Lenke til kommentar

Vi har gitt to punkter A(2,0) og B(5,2), og vektoren mellom desse danner linjen l. Regn ut avstanden fra C(0,3) til linja l.

 

Vektoren har jeg funnet og jeg setter t slik at x blir 0. Da burde lengden mellom linjen og punktet C bli lik differansen i y-verdi. Differansen jeg ender opp med er 13/3 men i fasiten står det kvadratroten av 13. Hva går gale? Hvorfor kan jeg ikke gjøre det slik?

 

Syntes forsåvidt spørsmålet er dårlig formulert, da linjen ikke har oppgitt noen definisjonsmengde eller verdimengde.

 

Spørsmålet er ikke dårlig formulert. Når det ikke er oppgitt noen definisjonsmengde eller andre begrensninger, skal du anta at linja er uendelig i utstrekning.

 

Tankegangen din virker feil. Hva mener du med at du setter t slik at x blir 0? Hvilken t snakker du om? Det virker uansett ikke som du har funnet den korteste avstanden mellom C og linja. Det kan være jeg tolker deg feil, men du har skrevet litt lite om hva du faktisk har gjort.

 

Det jeg ville gjort her var, først å finne en vektor fra C til et kjent punkt på linja, f.eks. A. Da kan du bruke den til å finne en vektor fra C til et hvilket som helst punkt P på linja, ved å bruke at chart?cht=tx&chl=\vec{CP} = \vec{CA} + t \cdot \vec{AB}. (Først går du fra C til A, deretter kan du gå en ønsket lengde t langs chart?cht=tx&chl=\vec{AB} for å komme til et hvilket som helst punkt P på linja.)

 

I denne oppgaven har du lyst til å finne et punkt P på linja sånn at chart?cht=tx&chl=\vec{CP} blir kortest mulig. Da må chart?cht=tx&chl=\vec{CP} stå vinkelrett på linja. Altså må chart?cht=tx&chl=\vec{CP} \cdot \vec{AB} = 0 (hvorfor?) Når du setter opp dette, får du en ligning med t som ukjent. Når du har funnet t, kan du finne lengden av chart?cht=tx&chl=\vec{CP}.

 

(En alternativ fremgangsmåte: nå du har funnet chart?cht=tx&chl=\vec{CP}, er ønsket ditt at chart?cht=tx&chl=|\vec{CP}| skal bli minst. Da kan du derivere chart?cht=tx&chl=|\vec{CP}| og finne hvor hvilken t den deriverte blir 0.)

Lenke til kommentar

Vis at for en likesidet trekant med sidelengde l og vinkel "alfa" har vi:

 

cos alfa = (cos l)/(1+cos l)

 

Har prøvd å sette inn både for cosinus- og sinussetningen, men kommer ikke fram til noe vettugt svar.

 

Jeg syns oppgaven gir veldig lite mening. Har du skrevet den av riktig?

 

Hvis det er en likesidet trekant, er alfa automatisk 60 grader, og da blir cos alfa 1/2. Det skal ikke mye til for å tenke seg at cos l / (1 + cos l) slettes ikke vil være lik 1/2 for alle l.

Lenke til kommentar

Okay, håper mitt halvhjarta forsøk i paint fungerer. Finn ikkje eit einaste relevant eksempel i matteboka, og med eit tre vekers intensivkurs etter fem års mattesølibat, så treng eg hjelp.

 

EDIT: Til helvete... Eg får ikkje lasta opp eit vedlegg eingong. Satan no blir eg forbanna!

Endret av Bonnskij
Lenke til kommentar

Vis at for en likesidet trekant med sidelengde l og vinkel "alfa" har vi:

 

cos alfa = (cos l)/(1+cos l)

 

Har prøvd å sette inn både for cosinus- og sinussetningen, men kommer ikke fram til noe vettugt svar.

 

Jeg syns oppgaven gir veldig lite mening. Har du skrevet den av riktig?

 

Hvis det er en likesidet trekant, er alfa automatisk 60 grader, og da blir cos alfa 1/2. Det skal ikke mye til for å tenke seg at cos l / (1 + cos l) slettes ikke vil være lik 1/2 for alle l.

 

Sorry: Sfærisk likesidet trekant

Lenke til kommentar

Statistikkspørsmål:

 

A tobacco company produces blends of tobacco with each lend containing various proportions of turkish, domestic and other tobaccos. The proprtions of Turkish and domestic in a bland are andom variables with joint density function (X=Turkish and Y = domestic)

 

f (x,y) = { 24xy, 0 <= x,y <= 1

0, elsewhere

 

 

Find the probability that in a given box the turkish tobacco accounts for over half the blend.

(Ikke øving eller lignende, bare trener litt).

 

Prøvde å integrere med hensyn på x og y, hvor jeg integrerte x fra 0,5 opp til 1 og y fra 0,5 og ned til 0 - men det gikk ikke. Hvordan skal jeg tenke her?

Endret av Deneb
Lenke til kommentar

3*(cosx)2 + 4*cosx - 1 = 3*(cosx)*(cosx) + 4*cosx - 1

 

Da ser du at man må flytte cosx utenfor. (cosx)2 er ikke noe mer spesielt enn (cosx)*(cosx) og behandles på samme måten som x2+x = x(x+1) eller som 4+6 = 2(2+3).

 

Oppgavemessig tror jeg du er på feil spor. Da jeg hadde slike oppgaver betydde forenkle/forkorte uttrykket at man skal bruke identiteter (for eksempel cos2x + sin2x = 1) til å gjøre uttrykket så enkelt som mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...