morgan_kane Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 De er ekvivalente bortsett fra koeffisientene. Dine kan umulig være riktige siden y(0) ikke er 1 Ikke for å virke dum men hva koeffisientene mine? Eller hva mener du med koeffisienter? Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 (endret) De ubestemte koeffisientene foran de lineært uavhengige løsningene av den homogene likningen. edit: A og B i Endret 3. februar 2011 av Frexxia Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 De ubestemte koeffisientene foran de lineært uavhengige løsningene av den homogene likningen. edit: A og B i Hvorfor har du (a+x) der? Er det noe vesentlig som jeg har gått glipp av? Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Det er bare en faktorisering, du må gjerne flytte -leddet et annet sted. Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 hmm, lurer bare på det for jeg får min homogene løsning til å bli : Stemmer dette? Her er utledningen min for partikulær løsning. Lenke til kommentar
teveslave Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Ingen som vet? Vet ikke hvor jeg skal begynne en gang. Finne arealet uttrykt ved x? Hvis a er lengden nettinggjerdet (og én av plankegjerdene), og b er lengden på sidene kun bestående av plankegjerde: (i) a*b = 2000 m^2 (ii) Pris = (50+30)a+(2*50)b = 80a + 100b Bruk ligning (i) til å uttrykke a ved b (eller omvendt), sett inn i prisfunksjonen, derivér og finn den derivertes nullpunkt. Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 hmm, lurer bare på det for jeg får min homogene løsning til å bli : Stemmer dette? Her er utledningen min for partikulær løsning. Det stemmer, det er C1 og C2 som er feil. Jeg får (Du kan sjekke at y(0)=1 og y(1)=0) Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Må bare ærlig innrømme at jeg ikke får til å regne ut C1 og C2 rett. Hvis jeg ikke tar helt feil så er den partikulære løsningen til datamaskinen det som er merket i svart: Jeg tester om det er likt det jeg fant. Det ser ikke ut til å stemme. Har jeg da gjort feil i min utledning på å finne partikulær løsning? Lenke til kommentar
jostein013 Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Ingen som vet? Vet ikke hvor jeg skal begynne en gang. Finne arealet uttrykt ved x? Hvis a er lengden nettinggjerdet (og én av plankegjerdene), og b er lengden på sidene kun bestående av plankegjerde: (i) a*b = 2000 m^2 (ii) Pris = (50+30)a+(2*50)b = 80a + 100b Bruk ligning (i) til å uttrykke a ved b (eller omvendt), sett inn i prisfunksjonen, derivér og finn den derivertes nullpunkt. Tja, jeg prøvde dette, og fant ut at nettinggjerdet måtte bli 8000 meter langt.... Jeg forstår bare ikke hvordan jeg skal løse dette... Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 (endret) Må bare ærlig innrømme at jeg ikke får til å regne ut C1 og C2 rett. Hvis jeg ikke tar helt feil så er den partikulære løsningen til datamaskinen det som er merket i svart: Jeg tester om det er likt det jeg fant. Det ser ikke ut til å stemme. Har jeg da gjort feil i min utledning på å finne partikulær løsning? Nei, -1 kan inkorporeres i C6. Jeg vet ikke hvorfor programmet ditt velger å faktorisere det slik. Å regne ut koeffisientene dersom man skriver løsningen på formen . er ganske trivielt. Løs likningssettet og . Endret 3. februar 2011 av Frexxia Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 hmm okei. Har du noe slags forslag til hvordan jeg skal finne rett C? Her er slik jeg har gjort det. Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 (endret) Funksjonen er gitt ved f(x)=x3-3x2+4 Finn likningen for tangenten i punktet (-1, f(-1)) Endret 3. februar 2011 av k-h-s Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 hmm okei. Har du noe slags forslag til hvordan jeg skal finne rett C? Her er slik jeg har gjort det. C2 er korrekt, C1 er feil (du har ingen overgang til siste linje, så jeg vet ikke hva du har gjort). Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 hmm okei. Har du noe slags forslag til hvordan jeg skal finne rett C? Her er slik jeg har gjort det. C2 er korrekt, C1 er feil (du har ingen overgang til siste linje, så jeg vet ikke hva du har gjort). Hadde vist en liten feil der Stemmer dette også? Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 (endret) Nei, du har byttet fortegn på C2 (se i nevneren på siste linje kontra første). edit: Byttet fortegn i siste linje altså, slik at C1 vi bli feil. Endret 3. februar 2011 av Frexxia Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Nei, du har byttet fortegn på C2 (se i nevneren på siste linje kontra første). hmm, ja ser det, men hvis jeg bytter tilbake så blir vell alt rett og det er bare å putte inn i formelen? Lenke til kommentar
teveslave Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Tja, jeg prøvde dette, og fant ut at nettinggjerdet måtte bli 8000 meter langt.... Jeg forstår bare ikke hvordan jeg skal løse dette... Du mener vel at prisen ble 8000 kr med a=50 m og b=40 m? Det skal stemme. Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Jeg hadde en prøve idag som gikk mye på derivasjon, og det er to oppgaver jeg er i tvil om. Noen som vil derivere disse for meg, så jeg kan sammenlikne svaret? Jeg vet at jeg må bruke produktregelen og sånt, men jeg vet ikke om jeg har ganget ut rett osv. Derfor vil jeg gjerne sammenligne svaret. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 for sånt funker wolframalpha bra. Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 4. februar 2011 Del Skrevet 4. februar 2011 Skjønner ikke hva som er feil her. Orker noen se på det? (1+2+3-(7-3)) + V 2^4-7+(1+3)^2 (V betyr kvadratrot, ^ betyr opphøyd i) Jeg har gjort: Parantes nr 1: (1+2+3-4)= 2 Parantes nr 2: V 16-7+16 = 2 + V 25 =2+5 =7 Men svaret er feil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå