Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilke opplysninger har du om trekanten, T.O.E? Du kan kanskje bruke sinussetningen?

 

trekant.png

 

Kjenner du enten vinkel A eller vinkel C, så kan du bruke respektivt trekant PAB eller trekant PBC for å finne vinkelen a. Vinkel C er selvsagt det dobbelte av denne.

 

Halmats: Finn arealet av hver av sidene til prismen, og legg sammen.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

En pasient får injeksjon av en bestemt type medisin. Konsentrasjonen av medisinen i blodet målt i milligram per liter er gitt ved

 

der t er antall timer etter at pasienten får injeksjonen.

 

f(x)= x/(3+x^3)

 

 

 

b Finn den gjennomsnittlige vekstfarten for konsentrasjonen i løpet av

1 den første timen

2 den sjette timen

3 de seks første timene

 

 

Hva er det jeg skal bruke for å regne ut?

 

Var innom å sette en tangent og finne stigningstallet, men det ble ikk rett i forhold til fasit.

Lenke til kommentar

Her er det kun snakk om gjennomsnitt. Dvs.: Ved 0t har du (0)/(3+0^3) = 0, og ved første timen har du (1)/(3+1^3) = 1/4. Gjennomsnittet her er da ((1/4)-0)/1 = 1/4. En tangent tilsvarer momentan vekstfart.

 

Det er det samme som for gjennomsnittsfart, om du er kjent med fartsformlene: Gjennomsnittsfart = (v-v_0)/t

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Trenger hjelp :blush:

 

Praktisk oppgave:

 

På et jorde skal det lages et rektangelformet hestebeite med areal 2000 m^2. Beitet skal på tre av sidene gjerdes inn med et plankegjerde som koster 50 kr per meter. På den fjerde siden skal det være et nettinggjerde som koster 30 kr per meter.

 

Hva må sidene i rektangelet være hvis inngjerdingen skal bli så billig som mulig?

 

Den siden som skal ha det billigste gjerdet må jo selvsagt være så lang som mulig. Men hvordan går jeg fram? Jeg vet at jeg må derivere, men jeg vet ikke helt HVA jeg skal derivere? Anybody?

Endret av jostein013
Lenke til kommentar

cuadro svarte deg jo. Dessuten føler jeg at spørsmålet er uklart formulert. Er grunnflata firkantet, trekantet? jeg husker hvertfall ikke hva en "rett" prisme er.

 

men du skal ta grunnflatearealet og gange med to (for å få med toppen) og plusse på omkrets * høyde.

 

EDIT: mener du rettvinklet?

Endret av hockey500
Lenke til kommentar

Trenger hjelp :blush:

 

Praktisk oppgave:

 

På et jorde skal det lages et rektangelformet hestebeite med areal 2000 m^2. Beitet skal på tre av sidene gjerdes inn med et plankegjerde som koster 50 kr per meter. På den fjerde siden skal det være et nettinggjerde som koster 30 kr per meter.

 

Hva må sidene i rektangelet være hvis inngjerdingen skal bli så billig som mulig?

 

Den siden som skal ha det billigste gjerdet må jo selvsagt være så lang som mulig. Men hvordan går jeg fram? Jeg vet at jeg må derivere, men jeg vet ikke helt HVA jeg skal derivere? Anybody?

Ingen som vet? Vet ikke hvor jeg skal begynne en gang. Finne arealet uttrykt ved x?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...