KjellV Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 n er et ikkenegativt heltall. Hvis man skal bestemme toppunkt for funksjonen sin(x) får man et toppunkt i pi/2 (90 grader). Det som er viktig å huske på er at dette er ikke det eneste toppunktet siden funksjonen er periodisk. Man ender da opp med toppunkt i x = pi + 2*pi*n siden sinusfunksjonen har periode 2*pi. Lenke til kommentar
Madeo Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 (endret) Hei! Matteprøve i morgen - så her er jeg igjen: Integralet av sinx / (cosx)^4 DX gjorde: U = cosx u' = -sinx Integralet av sinx/u^4 du/-sinx = INT av -1/(u^4) DU => INT av -u^-4 DU => 1/3 U ^-3 => 1/(3u^3) => 1/(3(cosx)^3) + C Men dette er jo grisefeil.. skal få 1/5 (cosx)^5 + C noen som kan hjelpe meg? Endret 2. februar 2011 av Madeo Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Du har derivert i stedet for å integrere, ser det ut som. Lenke til kommentar
Madeo Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 (endret) Du har derivert i stedet for å integrere, ser det ut som. Nei? når jeg ser på reglene i boka, sier de at INT av x^r = 1/(r+1) x ^(r+1). Her har jeg da -U^-4, som jeg da får til å bli 1/(-4+1) U ^(-4+1). Hva gjør jeg feil? Endret 2. februar 2011 av Madeo Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 ¨Jeg har lärt meg derivata av et produkt, og å derivere sammensatte funktioner, men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal se når hvilken måte skal brukes. Sammensatt funktion oppgave: deriver 3 Sin 2x Produkt: deriver x^3 * sin x For min del ser disse oppgavene nærmest like ut, jeg klarer ikke å se når det er produkt eller sammesatt funksjon! Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Et produkt består av to eller flere faktorer som er ganget sammen. Her har du faktorene og som er ganget sammen. Du har altså et produkt, og da bruker du produktregelen. I sted hadde du en sammensatt funksjon sin 2x. Den er satt sammen av en ytre funksjon sin u, og en indre funksjon u = 2x. Der hadde du forresten også noen produkter, nemlig 3 * sin 2x, og i kjernen 2 * x, men disse er konstanter ganger en funksjon, og da trenger du ikke benytte produktregelen, bare regelen som sier at den deriverte av en konstant ganger en funksjon er lik konstanten ganger den deriverte av funksjonen -- altså at du kan sette konstanten utenfor derivasjonen. 1 Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Hei! Matteprøve i morgen - så her er jeg igjen: Integralet av sinx / (cosx)^4 DX gjorde: U = cosx u' = -sinx Integralet av sinx/u^4 du/-sinx = INT av -1/(u^4) DU => INT av -u^-4 DU => 1/3 U ^-3 => 1/(3u^3) => 1/(3(cosx)^3) + C Men dette er jo grisefeil.. skal få 1/5 (cosx)^5 + C noen som kan hjelpe meg? Du har integrert riktig, fasiten er enten feil eller du har oppgitt feil oppgave. http://www.wolframalpha.com/input/?i=integral+of+sin%28x%29%2Fcos%28x%29%5E4 Lenke til kommentar
Madeo Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Hei! Matteprøve i morgen - så her er jeg igjen: Integralet av sinx / (cosx)^4 DX gjorde: U = cosx u' = -sinx Integralet av sinx/u^4 du/-sinx = INT av -1/(u^4) DU => INT av -u^-4 DU => 1/3 U ^-3 => 1/(3u^3) => 1/(3(cosx)^3) + C Men dette er jo grisefeil.. skal få 1/5 (cosx)^5 + C noen som kan hjelpe meg? Du har integrert riktig, fasiten er enten feil eller du har oppgitt feil oppgave. http://www.wolframalpha.com/input/?i=integral+of+sin%28x%29%2Fcos%28x%29%5E4 Skjønte ikke mye av linken din, så ikke svaret mitt noe sted. er forresten Sinus X Del på cosinus i fjerde x (ikke cosinus av x^4) Lenke til kommentar
Loff1 Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Hvordan kan jeg finne alle seks løsningene til ligningen nedenfor? Løsningene er altså: Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Skjønte ikke mye av linken din, så ikke svaret mitt noe sted. er forresten Sinus X Del på cosinus i fjerde x (ikke cosinus av x^4) Linken sier at integralet ditt er (1/3)*(sec x)3. Siden sec(x) = 1/cos(x) sier linken at integralet er (1/3)*1/(cosx)3, og det er det samme som du kom frem til. Lenke til kommentar
barkebrød Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 (endret) finner ikke de andre løsningene. Kompleks matematikk? Endret 2. februar 2011 av barkebrød Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Madeo: betyr det samme som Lenke til kommentar
Loff1 Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 barkebrød: Som det framkommer av mitt innlegg skal de andre løsningene være komplekse, ja. Lenker til sider som gjør meg i stand til å løse denne type oppgaver settes også pris på. Lenke til kommentar
Madeo Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Ergo har fasit feil når den sier - 1/5 (cosx)^5 + C ? Lenke til kommentar
simen_k Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 (endret) Hei, kan noen regne ut og skrive svaret som potens? (Må se utregning) 2^8 x 2^-4 --------------- = 2^-5 takk Veit ikke om du fikk svar. Men her har du forslag EDIT: formateringen ser helt jævlig ut. Lettere hvis jeg skriver det slik: 2^8 x 2^-4/2^-5 = 2^4/2^-5 = 2^9 = 512 Endret 2. februar 2011 av Milt Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 (endret) Det er viktig å forstå at og at Sistnevnte er veldig lett å se hvis du ser på Endret 3. februar 2011 av KjellV Lenke til kommentar
The Barnacle Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Hei Jeg har en magasinoppgave hvor jeg skriver en leder om diverse yrker. Har bestemt meg for å skrive en liten setning om hvor mye flere kvinner det er i forhold til menn i frisøryrket. Etter en liten tur innom ssb har jeg funnet ut at det er 1207 menn i motsetning til 19466 kvinner som var frisører i 2009. Hvordan ville dere fremstilt dette på en måte som viser den klare forskjellen? Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 Kakediagram. Da vil du få illustrert den enorme forskjellen. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 3. februar 2011 Del Skrevet 3. februar 2011 (endret) Ca. 16.5 frisørkvinner per mann? Eller kakediagram. Eller prosent, selv om det ikke er like grafisk. Endret 3. februar 2011 av Lycantrophe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå