Tosha0007 Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 maXini: d/dx er berre ein anna måte å skrive f'(x) på. Angåande oppgåva di så må du bruke produkt- og kjerneregelen for derivasjon. Lenke til kommentar
Tosha0007 Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Fins det ein "lett" måte å løyse følgjande integral på som ikkje innebærer tanh? Har sjekka med wolframalpha, men gir berre tanh som eg ikkje er vant til å jobbe med. Nokon som har eit forslag, evt ein omskriving eg kan gjere? Lenke til kommentar
maXini Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Fant det ut Tipper at vi lærer om det i kapittelet om integraler Lenke til kommentar
kozeklumpen Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Fins det ein "lett" måte å løyse følgjande integral på som ikkje innebærer tanh? Har sjekka med wolframalpha, men gir berre tanh som eg ikkje er vant til å jobbe med. Nokon som har eit forslag, evt ein omskriving eg kan gjere? Hvis du lar u = 1 + 2e^(2x) får du dx = du/(2u-2), og du må da integrere sqrt(u)/(2u-2) som er hakket enklere. Lenke til kommentar
Tosha0007 Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Takk, fann det ut ved å la for så å jobbe mykje med det. Men forslaget ditt ser betre ut Lenke til kommentar
ovzer Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Okei, kjapt spørsmål: Hva gjør man når man har en likning med et tall som er opphøyd i en brøk med x i telleren? Eks: 2^(x/50) Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Føler meg litt dum nå fordi fatter ikke hva jeg tenker feil. Du skal blande tyNner i maling. Forholdet skal være 1:8 i den ferdige blandingen. Hvor mye tynner skal du bruke for å få 10 liter maling med et slikt blandingsforhold? Hvis du har igjen 3 liter av tynnerblandetr maling, hvor mye tynner er det da i disse 3 literne? Tenker vel rart fordi får hele tiden 1,25 l. Samme problem med andre spørsmålet. Lenke til kommentar
Tensai Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 (endret) Føler meg litt dum nå fordi fatter ikke hva jeg tenker feil. Du skal blande tyNner i maling. Forholdet skal være 1:8 i den ferdige blandingen. Hvor mye tynner skal du bruke for å få 10 liter maling med et slikt blandingsforhold? Hvis du har igjen 3 liter av tynnerblandetr maling, hvor mye tynner er det da i disse 3 literne? Tenker vel rart fordi får hele tiden 1,25 l. Samme problem med andre spørsmålet. Svaret på første spørsmål er som du sier 1.25l Dette finner du ved: I spørsmål 2 er forholdet fortsatt 1:8, det eneste som har forandret seg er antall liter. Da kan man tenke seg fram til hvordan utregning nr. 2 blir. ___________________ Crossposter denne fra den store mattetråden, er ikke sikker om den passer helt inn her, men har ikke fått noe svar i den andre tråden enda: Noen som kan har nettressurser, bøker og lignende å anbefale for noen som har lyst til å lære seg matematiske bevis grundig? Ser etter det aller mest grunnleggende. Går selv R1 men føler ikke at jeg ser logikken helt bak et eneste bevis i pensum. Om det er på norsk eller engelsk går akkurat på det samme. Endret 23. januar 2011 av Tensai Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Når blandingshøvet er 1:8, er det 1 del tynnar og 8 deler maling, totalt ni deler. Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Probelemet er bare at svaret skal være 10/9 i spørsmål 1. Altså 1.11 Og spørsmål 2 1/3 liter Så 1.25 er feil Lenke til kommentar
maXini Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Nåla på en symaskin beveger seg opp og ned når vi syr normalt. Nålets høyde h(t) over den såkalte stingplata ved tidspunktet t er gitt med h(t) = 1,6cos(18pi*t) + 0,2, der t er målt i sekunder og h(t) er målt i centimeter. b) Hvor mange sting syr manskinen i sekunder? Noen som kunne hjelpe meg med denne? =) Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Probelemet er bare at svaret skal være 10/9 i spørsmål 1. Altså 1.11 Og spørsmål 2 1/3 liter Så 1.25 er feil Fikk du med deg kommentaren til Torbjørn? Vi finner forholdet med Lenke til kommentar
Tensai Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 (endret) Selvsagt er det slik torbjørn T. sier! EDIT: Hva er problemet i oppgaven din Maxini? "Hvor mange sting syr maskinen i sekundet" Altså t(sekund) = 1 H(t) er utregningen etter at du har satt inn 1 for t. Endret 23. januar 2011 av Tensai Lenke til kommentar
maXini Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Selvsagt er det slik torbjørn T. sier! EDIT: Hva er problemet i oppgaven din Maxini? "Hvor mange sting syr maskinen i sekundet" Altså t(sekund) = 1 H(t) er utregningen etter at du har satt inn 1 for t. Det er det. Oppgave a spør hvor høyt over stingplata er nåløyet når det er øverst oppe? Fant ut at det er 1,8 cm. Når jeg tar t=1, blir cos18pi*1 = 1. 1,6*1+0,2 = 1,8. Det er jo helt feil.. Svaret skal bli 9. Regner med radianer.. Lenke til kommentar
duperjulie Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Komplekse tall. La z være et komplekst tall, og z* være den komplekskonjugerte til z. Kan noen forklare meg hvorfor følgende likhet holder? |z1 + z2|2 = (z1 + z2)(z*1 + z*2) Lenke til kommentar
GeO Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Komplekse tall. La z være et komplekst tall, og z* være den komplekskonjugerte til z. Kan noen forklare meg hvorfor følgende likhet holder? |z1 + z2|2 = (z1 + z2)(z*1 + z*2) Hvis du f.eks. setter z = z1 + z2, så kan du bruke at |z|2 = zz*. I tillegg har du at (z1 + z2)* = z1* + z2*. Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Takker for all hjelp. Må bare sitte her hele natta med oppgaver. 3 kapitler i uka er tøft. Ferdig med kvadratsrtningene, straks men så møtte jeg på 2 oppgaver jeg syntes var litt vanskelig. Eller 1 fordi mens jeg skrev så tror jeg skjønner hvordan eg skal ta den. Men denne her gir meg hodebry. Blir kanskje vanskelig å skrive og. 2x^2y - 4xy^2 / x^3 - 4xy^2 ^= opphøyd. Tok like så greit et bilde http://yfrog.com/gzkq5qkj Lenke til kommentar
Tensai Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 (endret) Selvsagt er det slik torbjørn T. sier! EDIT: Hva er problemet i oppgaven din Maxini? "Hvor mange sting syr maskinen i sekundet" Altså t(sekund) = 1 H(t) er utregningen etter at du har satt inn 1 for t. Det er det. Oppgave a spør hvor høyt over stingplata er nåløyet når det er øverst oppe? Fant ut at det er 1,8 cm. Når jeg tar t=1, blir cos18pi*1 = 1. 1,6*1+0,2 = 1,8. Det er jo helt feil.. Svaret skal bli 9. Regner med radianer.. I oppgave a finner vi svaret ved å se på egenskapene til sinus/cosinus funksjoner. h(t) = 1,6cos(18pi*t) + 0,2 1.6 er amplituden. 0.2 sier at midtpunktet på bølgen ligger 0.2 over x aksen. Ergo er svaret på oppgave a) 1.6 + 0.2 = 1.8 = topp punktet over x aksen. Ser vi på oppgave b, så kan vi igjen finne svaret bare ved å se på egenskapene til en cosinus kurve. tallet 18 inni parantesen er hva vi kaller angular frequency. vi gir den symbolet w w = 2*pi*frekvens (formel tatt fra wikipedia) inni parantesen står det 18*pi da får vi: w*pi = 2*pi*frekvens w = 2*frekvens frekvens = w/2 = 9 frekvens = svingninger per sekund, nåla gjør 9 svingninger, altså 9 sting. Jeg løste den som en fysikk oppgave og ikke en matteoppgave, men det får så være. Hvilket nivå er den hentet fra? Endret 23. januar 2011 av Tensai Lenke til kommentar
maXini Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Selvsagt er det slik torbjørn T. sier! EDIT: Hva er problemet i oppgaven din Maxini? "Hvor mange sting syr maskinen i sekundet" Altså t(sekund) = 1 H(t) er utregningen etter at du har satt inn 1 for t. Det er det. Oppgave a spør hvor høyt over stingplata er nåløyet når det er øverst oppe? Fant ut at det er 1,8 cm. Når jeg tar t=1, blir cos18pi*1 = 1. 1,6*1+0,2 = 1,8. Det er jo helt feil.. Svaret skal bli 9. Regner med radianer.. I oppgave a finner vi svaret ved å se på egenskapene til sinus/cosinus funksjoner. h(t) = 1,6cos(18pi*t) + 0,2 1.6 er amplituden. 0.2 sier at midtpunktet på bølgen ligger 0.2 over x aksen. Ergo er svaret på oppgave a) 1.6 + 0.2 = 1.8 = topp punktet over x aksen. Ser vi på oppgave b, så kan vi igjen finne svaret bare ved å se på egenskapene til en cosinus kurve. tallet 18 inni parantesen er hva vi kaller angular frequency. vi gir den symbolet w w = 2*pi*frekvens (formel tatt fra wikipedia) inni parantesen står det 18*pi da får vi: w*pi = 2*pi*frekvens w = 2*frekvens frekvens = w/2 = 9 frekvens = svingninger per sekund, nåla gjør 9 svingninger, altså 9 sting. Jeg løste den som en fysikk oppgave og ikke en matteoppgave, men det får så være. Hvilket nivå er den hentet fra? Tusen takk for den der Oppgaven er hentet fra matematikk R2, og jeg har fysikk også, men den formelen har jeg enda ikke hørt om. Skal få lest litt om angular frequency Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå