Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fins det ein "lett" måte å løyse følgjande integral på som ikkje innebærer tanh?

chart?cht=tx&chl= \int \sqrt{1+2e^{2x}} dx

Har sjekka med wolframalpha, men gir berre tanh som eg ikkje er vant til å jobbe med. Nokon som har eit forslag, evt ein omskriving eg kan gjere?

Hvis du lar u = 1 + 2e^(2x) får du dx = du/(2u-2), og du må da integrere sqrt(u)/(2u-2) som er hakket enklere.

Lenke til kommentar

Føler meg litt dum nå fordi fatter ikke hva jeg tenker feil.

Du skal blande tyNner i maling. Forholdet skal være 1:8 i den ferdige blandingen. Hvor mye tynner skal du bruke for å få 10 liter maling med et slikt blandingsforhold?

Hvis du har igjen 3 liter av tynnerblandetr maling, hvor mye tynner er det da i disse 3 literne?

Tenker vel rart fordi får hele tiden 1,25 l. Samme problem med andre spørsmålet.

Lenke til kommentar

Føler meg litt dum nå fordi fatter ikke hva jeg tenker feil.

Du skal blande tyNner i maling. Forholdet skal være 1:8 i den ferdige blandingen. Hvor mye tynner skal du bruke for å få 10 liter maling med et slikt blandingsforhold?

Hvis du har igjen 3 liter av tynnerblandetr maling, hvor mye tynner er det da i disse 3 literne?

Tenker vel rart fordi får hele tiden 1,25 l. Samme problem med andre spørsmålet.

Svaret på første spørsmål er som du sier 1.25l Dette finner du ved:

p><p>

I spørsmål 2 er forholdet fortsatt 1:8, det eneste som har forandret seg er antall liter. Da kan man tenke seg fram til hvordan utregning nr. 2 blir.

Crossposter denne fra den store mattetråden, er ikke sikker om den passer helt inn her, men har ikke fått noe svar i den andre tråden enda:

Noen som kan har nettressurser, bøker og lignende å anbefale for noen som har lyst til å lære seg matematiske bevis grundig?

Ser etter det aller mest grunnleggende. Går selv R1 men føler ikke at jeg ser logikken helt bak et eneste bevis i pensum.

Om det er på norsk eller engelsk går akkurat på det samme.

Endret av Tensai
Lenke til kommentar

Nåla på en symaskin beveger seg opp og ned når vi syr normalt. Nålets høyde h(t) over den såkalte stingplata ved tidspunktet t er gitt med h(t) = 1,6cos(18pi*t) + 0,2, der t er målt i sekunder og h(t) er målt i centimeter.

b) Hvor mange sting syr manskinen i sekunder?

Noen som kunne hjelpe meg med denne? =)

Lenke til kommentar

Selvsagt er det slik torbjørn T. sier! ;)

EDIT:

Hva er problemet i oppgaven din Maxini?

"Hvor mange sting syr maskinen i sekundet"

Altså t(sekund) = 1

H(t) er utregningen etter at du har satt inn 1 for t.

Endret av Tensai
Lenke til kommentar

EDIT:

Altså t(sekund) = 1

Det er det. Oppgave a spør hvor høyt over stingplata er nåløyet når det er øverst oppe? Fant ut at det er 1,8 cm.

Når jeg tar t=1, blir cos18pi*1 = 1. 1,6*1+0,2 = 1,8. Det er jo helt feil.. Svaret skal bli 9. Regner med radianer..

Lenke til kommentar

Komplekse tall.

La z være et komplekst tall, og z* være den komplekskonjugerte til z.

Kan noen forklare meg hvorfor følgende likhet holder?

|z1 + z2|2 = (z1 + z2)(z*1 + z*2)

Hvis du f.eks. setter z = z1 + z2, så kan du bruke at |z|2 = zz*. I tillegg har du at (z1 + z2)* = z1* + z2*.

Lenke til kommentar

Takker for all hjelp. Må bare sitte her hele natta med oppgaver. 3 kapitler i uka er tøft.

Ferdig med kvadratsrtningene, straks men så møtte jeg på 2 oppgaver jeg syntes var litt vanskelig. Eller 1 fordi mens jeg skrev så tror jeg skjønner hvordan eg skal ta den.

Men denne her gir meg hodebry. Blir kanskje vanskelig å skrive og.

2x^2y - 4xy^2 / x^3 - 4xy^2

^= opphøyd.

Tok like så greit et bilde

http://yfrog.com/gzkq5qkj

Lenke til kommentar

EDIT:

Altså t(sekund) = 1

Det er det. Oppgave a spør hvor høyt over stingplata er nåløyet når det er øverst oppe? Fant ut at det er 1,8 cm.

Når jeg tar t=1, blir cos18pi*1 = 1. 1,6*1+0,2 = 1,8. Det er jo helt feil.. Svaret skal bli 9. Regner med radianer..

I oppgave a finner vi svaret ved å se på egenskapene til sinus/cosinus funksjoner.

h(t) = 1,6cos(18pi*t) + 0,2

1.6 er amplituden. 0.2 sier at midtpunktet på bølgen ligger 0.2 over x aksen. Ergo er svaret på oppgave a) 1.6 + 0.2 = 1.8 = topp punktet over x aksen.

Ser vi på oppgave b, så kan vi igjen finne svaret bare ved å se på egenskapene til en cosinus kurve.

tallet 18 inni parantesen er hva vi kaller angular frequency. vi gir den symbolet w

w = 2*pi*frekvens (formel tatt fra wikipedia)

inni parantesen står det 18*pi da får vi:

w*pi = 2*pi*frekvens

w = 2*frekvens

frekvens = w/2 = 9

frekvens = svingninger per sekund, nåla gjør 9 svingninger, altså 9 sting.

Jeg løste den som en fysikk oppgave og ikke en matteoppgave, men det får så være. :whistle:

Hvilket nivå er den hentet fra?

Endret av Tensai
Lenke til kommentar

EDIT:

Altså t(sekund) = 1

I oppgave a finner vi svaret ved å se på egenskapene til sinus/cosinus funksjoner.

h(t) = 1,6cos(18pi*t) + 0,2

1.6 er amplituden. 0.2 sier at midtpunktet på bølgen ligger 0.2 over x aksen. Ergo er svaret på oppgave a) 1.6 + 0.2 = 1.8 = topp punktet over x aksen.

Ser vi på oppgave b, så kan vi igjen finne svaret bare ved å se på egenskapene til en cosinus kurve.

tallet 18 inni parantesen er hva vi kaller angular frequency. vi gir den symbolet w

w = 2*pi*frekvens (formel tatt fra wikipedia)

inni parantesen står det 18*pi da får vi:

w*pi = 2*pi*frekvens

w = 2*frekvens

frekvens = w/2 = 9

frekvens = svingninger per sekund, nåla gjør 9 svingninger, altså 9 sting.

Jeg løste den som en fysikk oppgave og ikke en matteoppgave, men det får så være. :whistle:

Hvilket nivå er den hentet fra?

Tusen takk for den der :) Oppgaven er hentet fra matematikk R2, og jeg har fysikk også, men den formelen har jeg enda ikke hørt om. Skal få lest litt om angular frequency :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...