Glasscola2 Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 II. x - 3y = 4 x = 4 + 3y I -> II: 2x - y - 3 = 0 2(4 + 3y) - y - 3 = 0 8 + 6y - y - 3 = 0 5y = -5 y = -1 x = 4 + 3y = 4 + 3(-1) = 4 - 3 = 1 Setter prøve: I. 2(1) - (-1) - 3 = 2 + 1 - 3 = 0 II. 1 - 3(-1) = 1 + 3 = 4 Det som er uthevet; hvorfor? Jeg forstår ikke hva du mener med I->II og hva denne funksjonen er... Lenke til kommentar
AnBa Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 (endret) Kanuca har det enkelt. Jeg har det vanskeligere. kom opp i grafer og funksjoner. Jeg har fått ein haug med bilder, tre grafer, og jeg forstår kun den ene, som er en ikke-lineær funksjon med bunnpunkt i origo. De to andre forstår jeg ikke. Ellers har jeg tema som er fornøyelsespark. Her har jeg fått seks bilder som jeg skal bruke på en eller annen måte. Et pariserhjul, en loop i en rollercoaster, en inngang, en tombola, penger og mat. Jeg kan navnet på to av disse grafen, den ikke-lineære med bunnpunkt i origo, og den omvendte proporsjonaliteten. Hva heter den til høyre, og hva går den ut på? http://i10.photobucket.com/albums/a115/Dun...icture003-2.jpg Og hvis noen har tips til hvilke oppgaver jeg kan lage for å bruke disse bildene, hadde det vært greit: http://i10.photobucket.com/albums/a115/Dun...icture004-3.jpg Endret 10. mars 2008 av KristofferAG Lenke til kommentar
Glasscola2 Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 2x - y - 3 = 0 2(4 + 3y) - y - 3 = 0 8 + 6y - y - 3 = 0 5y = -5 y = -1 Hvorfor -5? Lenke til kommentar
AnBa Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Oooh! Den kan jeg! Du flytter jo 8 og tre over til andre siden, og da bytter du fortegn, så 8 blir -8 og -3 blir 3. Ergo, minus fem! woot? Lenke til kommentar
Glasscola2 Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Mhm Elendig slurv fra min side å ikke se det :s Lenke til kommentar
Oddar Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Sliter litt med et stykke i 3MX, rekker. Oppgave 4.51 For leie av en eiendom skal vi betale kr 45 000 første året med forfall om et år. Deretter skal dette beløpet økes med 3 % for hvert år som går. Dette gjelder i alle år framover. Finn hvilket engangsbeløp dette tilsvarer i dag når kalkulasjonsrenten er 8 %. Liker ikke oppgaveteksten her.. Er ikke riktig sikker på hva man egentlig er ute etter, men uansett hvilke metoder jeg bruker så kommer jeg bare frem til svar som er temmelig langt unna. Håper noen kan hjelpe! Fasiten (som ofte ikke er til å stole på) sier at engangsbeløpet tilsvarer 900 000 kr i dag. Aldri hatt om sånt, så ikke sikkert jeg kan hjelpe. Uansett tror jeg det mangler noe vesentlig: Hvor mange år? Tull, man trenger ikke å vite hvor mange år. Det er et uendelig antall år. Rekken konvergerer til en sum fordi det neste tallet i tallfølgen blir mindre hele tiden. Lenke til kommentar
bellad76 Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 (endret) Sliter litt med et stykke i 3MX, rekker. Oppgave 4.51 For leie av en eiendom skal vi betale kr 45 000 første året med forfall om et år. Deretter skal dette beløpet økes med 3 % for hvert år som går. Dette gjelder i alle år framover. Finn hvilket engangsbeløp dette tilsvarer i dag når kalkulasjonsrenten er 8 %. Liker ikke oppgaveteksten her.. Er ikke riktig sikker på hva man egentlig er ute etter, men uansett hvilke metoder jeg bruker så kommer jeg bare frem til svar som er temmelig langt unna. Håper noen kan hjelpe! Fasiten (som ofte ikke er til å stole på) sier at engangsbeløpet tilsvarer 900 000 kr i dag. Aldri hatt om sånt, så ikke sikkert jeg kan hjelpe. Uansett tror jeg det mangler noe vesentlig: Hvor mange år? Tull, man trenger ikke å vite hvor mange år. Det er et uendelig antall år. Rekken konvergerer til en sum fordi det neste tallet i tallfølgen blir mindre hele tiden. Jepp, jeg hadde ikke peiling, dette er ukjent stoff for meg - men når du sier det slik ser jeg imidlertid hvordan det naturligvis er. Første gang, kaller dette tidspunkt ved t=0 selv om det er 1 år fram i tid, betaler man 45000 kroner hvis nåverdi er 45000/1,08. Videre betaler man 45000*1,03^j i år j, hvis nåverdi er 45000*(1,03^j)/(1,08)^j, slik at vi får summen (45000/1,08)*SUM[j=0 til uendelig] {1,03/1,08)^j = 45000/1,08*(1/(1-1,03/1,08))=45000/1,08*21,6=900000, som stemmer med fasiten. Endret 10. mars 2008 av bellad76 Lenke til kommentar
Glasscola2 Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 (endret) Er dette riktig formel for arealet av dette rommet? 5,2 * 6,4 * (5,2 – 1,45) * (6,4 – 2) = EDIT: Glemte jo formelen Endret 10. mars 2008 av Kanuca Lenke til kommentar
Kuffe Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Og hvis noen har tips til hvilke oppgaver jeg kan lage for å bruke disse bildene, hadde det vært greit:http://i10.photobucket.com/albums/a115/Dun...icture004-3.jpg Du kunne kanskje brukt det siste bildet i en oppgave med en harmonisk svingning. Tenker da på pariser-hjulet. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Kanuca har det enkelt. Jeg har det vanskeligere.kom opp i grafer og funksjoner. Jeg har fått ein haug med bilder, tre grafer, og jeg forstår kun den ene, som er en ikke-lineær funksjon med bunnpunkt i origo. De to andre forstår jeg ikke. Ellers har jeg tema som er fornøyelsespark. Her har jeg fått seks bilder som jeg skal bruke på en eller annen måte. Et pariserhjul, en loop i en rollercoaster, en inngang, en tombola, penger og mat. Jeg kan navnet på to av disse grafen, den ikke-lineære med bunnpunkt i origo, og den omvendte proporsjonaliteten. Hva heter den til høyre, og hva går den ut på? http://i10.photobucket.com/albums/a115/Dun...icture003-2.jpg Og hvis noen har tips til hvilke oppgaver jeg kan lage for å bruke disse bildene, hadde det vært greit: http://i10.photobucket.com/albums/a115/Dun...icture004-3.jpg Vet ikke helt hvilken matte du har tentamen til, men regner med at det er snakk om en muntligeksamen. Først grafene. På bakgrunn av de to linjære grafene kan du snakke om hvordan du finner funksjonen til en linje, samt skjæringspunkt, osv. På bakgrunn av den andre grafen kan du snakke om egenskapene til en andregradslikning og samt hva som kjennetegner en parabel. På bakgrunn av den tredje grafen kan du snakke om eksponensialfunksjoner o.l. Så over til bildene. Her kan du snakke om geometri, med tanke på bl.a. pariserhjulet. Sannsynlighet, med tanke på lotteriet, renter, med tanke på pengene, osv. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Er dette riktig formel for arealet av dette rommet? 5,2 * 6,4 * (5,2 – 1,45) * (6,4 – 2) = EDIT: Glemte jo formelen 5,2 * 6,4 - 1,45 * 2 = Lenke til kommentar
Glasscola2 Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 (endret) Hvorfor bare - 1.45? Ikke 1.39? Endret 10. mars 2008 av Kanuca Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Jeg regnet med at du kunne de mest basic regnereglene, men tydligvis ikke. Først multipliserer du, så dividere, så adder/subtraherer. Dvs. at først tar du arealet 5,2 * 6,4 og trekker ifra arealet 1,45 * 2. Lenke til kommentar
pertm Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Hvorfor bare - 1.45? Ikke 1.39? Ser ikke helt hvor du får 1,39 fra men 5,2 * 6,4 gir arealet av det som ville vært uten den lille kroken 1,5 * 2 gir arealet av kroken som ikke er en del av rommet Lenke til kommentar
Glasscola2 Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 (endret) Haha, nei. Er det noe jeg ikke kan er det matte xD Men tusen takk for hjelpen. Typisk at jeg kommer opp i matte, når det er det jeg er dårligst i. Edit: Typo. Endret 10. mars 2008 av Kanuca Lenke til kommentar
AnBa Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Og hvis noen har tips til hvilke oppgaver jeg kan lage for å bruke disse bildene, hadde det vært greit:http://i10.photobucket.com/albums/a115/Dun...icture004-3.jpg Du kunne kanskje brukt det siste bildet i en oppgave med en harmonisk svingning. Tenker da på pariser-hjulet. Harmonisk svingning? Hva vil det si? OG Takk til Otth Lenke til kommentar
AnBa Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Beklager dobbelpost: Kjapt spørsmål, hva kan man bruke en ikke-lineær graf/funksjon til? Gjerne en med bunnpunkt i origo. Jeg forstår ikke hva vi kan bruke disse til. Mange takk. Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Trenger hjelp med et stykke her, algebra 1T. Oppgave: [u]2a - 4[/u] * [u]a^4 - a^3[/u] a^2 a-2 Regnet ut [u]2a^5 - 6a^4 + 4a^3[/u] a^3 - 2a^2 Faktorisert [u]-2a^3(-a^2 + 3a - 2)[/u] a^2(a-2) Stryker felles faktorer og har endt opp med to svar: Svar 1. 2a^2 + 6a Svar 2. 8a^2 Fasitsvar: 2a^2-2a Beklager rotet, er ikke så flink til å skrive inn mattestykker, og har litt dårlig tid. Ville satt stor pris på hjelp! Lenke til kommentar
aspic Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Beklager dobbelpost:Kjapt spørsmål, hva kan man bruke en ikke-lineær graf/funksjon til? Gjerne en med bunnpunkt i origo. Jeg forstår ikke hva vi kan bruke disse til. Mange takk. Finne ut når ein evt. vekstbestand har toppa seg (lat oss seie reven på ei forblåst øy i nord-noreg). Ein set ut x-antall revar (botnpunktet) og denne bestanden vil vokse eksponentielt. Lenke til kommentar
pertm Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Trenger hjelp med et stykke her, algebra 1T. Oppgave: [u]2a - 4[/u] * [u]a^4 - a^3[/u] a^2 a-2 Regnet ut [u]2a^5 - 6a^4 + 4a^3[/u] a^3 - 2a^2 Faktorisert [u]-2a^3(-a^2 + 3a - 2)[/u] a^2(a-2) Stryker felles faktorer og har endt opp med to svar: Svar 1. 2a^2 + 6a Svar 2. 8a^2 Fasitsvar: 2a^2-2a Beklager rotet, er ikke så flink til å skrive inn mattestykker, og har litt dårlig tid. Ville satt stor pris på hjelp! Hvis du først faktoriserer teller og nevner på hver brøk blir det lettere å se 2a - 4 = 2(a - 2) a^2 Kan ikke faktoriseres mer a^4 - a^3 = a^3(a - 1) a - 2 Kan ikke faktoriseres mer (2a-4)/(a^2) * (a^4 - a^3)/(a - 2) = (2(a - 2)/(a^2) * (a^3(a - 1))/(a - 2) = (2(a - 2)* (a^3(a - 1))/((a^2)*(a - 2)) = a-2 er i både teller og nevner så det kan strykkes a^3 reduseres til a ved å ta vekk a^2 Da får en 2a(a-1) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå