Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En Pentium 4 klarer ca. 4000 passordgjettinger pr. sekund, hvor lang tid vil et slikt system bruke på å prøve alle kombinasjoner i et 8 tegns passord når dette kan bestå av små og store bokstaver, tall og 10 ulike spesialtegn?

 

chart?cht=tx&chl=\frac{\frac{(26+26+10+10)^8}{4000}}{60*60*24*365.25} = 5721.32

 

Det vil ta 5721.32 år å prøve alle kombinasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har en liten problem med prosentregning som jeg bør klare selv, men hodet mitt er ikke helt med.

 

Jeg har to tall, la oss si tallene er 1000 og 1200. Jeg har så et tredje tall som er 1097.

 

Jeg ønsker å finne ut hvor mange prosent 1097 er i intervallet 1000 og 1200. Altså 1000 er 0% og 1200 er 100%.

 

Finnes det en formel for dette? Føler dette skal være enkelt.

Lenke til kommentar

Intervallet 1000 til 1200 er det samme som 0 til 200, og 1097 har da plassen 97. I intervallet 0 til 200 teller hver forflytning 0,5% ettersom intervallet er det dobbelte som fra 0 til 100 (som definerer prosenten). Vi snakker altså om en prosent som er 97*0,5% = 48,5%

 

Om ikke jeg er helt på viddene nå.

Lenke til kommentar

Hei! Problemer med oppgaven på bildet. Du kan se noen av mine forsøk og noen verdier jeg har kommet frem til, men nå er jeg stuck!

 

Takker for hjelp!

 

ps. A= 157 er for hele arealet av grunn-sirkelen, og det mattestykket som er krysset svakt over helt i bånn kan dere ignorere.

post-196743-0-43949800-1295457695_thumb.jpg

Endret av T.O.E
Lenke til kommentar

Det ser jo ut som du er på god vei. Kan være jeg misforstår, men når du bretter biten av sirkelen slik, får du ikke noen grunnflate i kjeglen. Du må kun finne arealet/overflaten av resten av kjeglen. Det bør være lett når du vet både radius og høyde. Videre må du bruke at det arealet er akkurat det samme som arealet til sirkelsektoren før den ble brettet (som det ser ut som du har funnet et uttrykk for?)

Lenke til kommentar

Ja, men jeg valgte enkle tall her. Hva om intervallet er 957 til 1257 og tallet mitt x er 1145.

 

Tallene er fortsatt like "enkle". Se på nebuchadnezzar sin formel, det er akkurat den jeg brukte ovenfor. :)

 

Det du gjør er å finne forholdet mellom hundredeler, og ganger sammen.

 

Her har du en rekke fra 0 til 300. Hver forflyttning teller chart?cht=tx&chl=\frac{100}{300-0}, og du gjør 1257-1145=188 forflytninger. chart?cht=tx&chl=p= 100 \cdot \frac{1257-1145}{300-0}

Lenke til kommentar

Kanskje litt offtopic, men oppdaterte ti84 plus kalkulatoren i dag, og så stod the ram cleared, og nå har jeg jeg mistet andregrads formler, tredjegrads formel, linjesett med 2 ukjente og 3 ukjente

 

http://web2.gyldendal.no/sigma/1T/

 

Fant dem i tida på denne siden under digitale verktøy, prøver å overføre programmene nå, men får beskjed om at de ikke er kompatible, noen som kan poste sine programmer, så hadde jeg blitt glad

Lenke til kommentar

Hei, vi har fått en oppgave i matte som jeg sliter litt med.

Hvordan skal jeg finne en eksponentiell regresjon ved hjelp av regning? Jeg klarer å bruke kalkulatoren, men skjønner ikke helt hvordan jeg skal komme fram til riktig likning ved hjelp av regning. Ganske takknemlig hvis noen kunne ha forklart oppgave a, b og c :)

Tenker at b er noe med at I0 er startstrømmen og er lik I?

 

117bqqp.jpg

 

Må bumbe denne her litt :)

Jeg har klart oppgave a ved hjelp av eksponentiell regresjon. Jeg har ikke så mye peiling på kondensatore og sånt, men hvordan skal jeg gi en praktisk tolkning av I0? vet bare at det er startstrømmen hittil..

Lenke til kommentar

Det ser jo ut som du er på god vei. Kan være jeg misforstår, men når du bretter biten av sirkelen slik, får du ikke noen grunnflate i kjeglen. Du må kun finne arealet/overflaten av resten av kjeglen. Det bør være lett når du vet både radius og høyde. Videre må du bruke at det arealet er akkurat det samme som arealet til sirkelsektoren før den ble brettet (som det ser ut som du har funnet et uttrykk for?)

Jeg har bare prøvd forskjellige ting...

 

Den eneste måte jeg vet man kan finne vinkelen på er hvis man gjør om formlene:

 

"Area=(vinkel/360)*pi*r^2" eller "length of ark=(vinkel/360)*2*pi*r" (..) til slik at vinkelen står alene på venstre side.

 

Men for å bruke dem må jeg enten ha arealet som vinkelen dekker eller lengden på omkretsen som vinkelen dekker, og jeg vet ikke hvordan jeg finner noen av dem...

Vet du hvordan jeg kan gå videre? jeg skjønte ikke hva du mente med forklaringen din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...