Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Med den innstillingen kommer du deg aldri videre i livet.

Ta med deg mattebøkene, sett deg på kjøkkenbordet (vekk fra datamaskinen) og så prøver du på oppgaven. Tenk gjennom hva du vil finne utav, og husk på hva som har blitt skrevet i postene her. Ikke la andre ting distrahere deg, rett alt fokuset ditt mot matteoppgaven. Da kommer det nok fort skal du se. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

Egentlig skjønner jeg ingenting. Jeg gir opp. Takk for alle svar.

Finles posten til Lycantrophe, den gir deg svaret på det meste du trenger å vite for å løse disse oppgavene.

Hvis ikke er det nok også en god del eksempler i boka du kan se på. Disse kan nok hjelpe en del.

Eller bare drite opp i ditt innlegg og se på innlegget ovenfor ditt innlegg.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

I 2005 var lønnsinntekten til Kjell 374 262 kr. Han var 62 år og fikk derfor 14,3 % i feriepenger. Hvor mye fikk han i feriepenger i 2006?

374 262kr : 100 = 3742,62

3742,62 x 14,3 = 53 519,4

Kjell fikk 53 519kr i feriepenger i 2006.

Det er kanskje litt fornærmende mot dere andre, men denne skjønte jeg :p Kan lese gjennom deres lange innlegg etterpå også, så kanskje jeg skjønner mer!

Takk alle :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

I 2005 var lønnsinntekten til Kjell 374 262 kr. Han var 62 år og fikk derfor 14,3 % i feriepenger. Hvor mye fikk han i feriepenger i 2006?

374 262kr : 100 = 3742,62

3742,62 x 14,3 = 53 519,4

Kjell fikk 53 519kr i feriepenger i 2006.

Det er kanskje litt fornærmende mot dere andre, men denne skjønte jeg :p Kan lese gjennom deres lange innlegg etterpå også, så kanskje jeg skjønner mer!

Takk alle :)

Nok ett godt eksempel på riktig bruk av optimalisering og koordinering.

Lenke til kommentar

Det kommer ikke til å hjelpe Linda her at noen gang på gang gir henne fasitsvar uten at hun forstår hvorfor det er sånn og hvordan man kommer frem til det.

Jada, dersom man forstår grunnleggende regneoperasjoner kan det hjelpe godt å se på en fasit dersom man står helt fast, bare for å se hvordan de har tenkt å regne videre, men når man ikke forstår prosentregning hjelper det utrolig lite å få en rekke med utregninger midt i trynet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Egentlig skjønner jeg ingenting. Jeg gir opp. Takk for alle svar.

Finles posten til Lycantrophe, den gir deg svaret på det meste du trenger å vite for å løse disse oppgavene.

Hvis ikke er det nok også en god del eksempler i boka du kan se på. Disse kan nok hjelpe en del.

Eller bare drite opp i ditt innlegg og se på innlegget ovenfor ditt innlegg.

Elsker deg :love:

@ Linda: Det er verd å lese gjennom innlegene. Om du finleser de, og tar deg tid til å lese og forstå, vil du får utrolig mye igjen for det. Selv om de er lange, vil det garantert hjelpe deg. De 10 minuttene du bruker på å lese de, vil veie opp for mange minutter med ueffektiv jobbing.

Det kommer ikke til å hjelpe Linda her at noen gang på gang gir henne fasitsvar uten at hun forstår hvorfor det er sånn og hvordan man kommer frem til det.

Jada, dersom man forstår grunnleggende regneoperasjoner kan det hjelpe godt å se på en fasit dersom man står helt fast, bare for å se hvordan de har tenkt å regne videre, men når man ikke forstår prosentregning hjelper det utrolig lite å få en rekke med utregninger midt i trynet.

Deg elsker jeg på ordentlig nå.

Endret av Ajaco
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg er ikke her for å tilby undervisning eller forståelse, min funksjon i denne tråden er å løse oppgaver oversiktlig med full utregning i orden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Det er klart du skjønte det som sto der, det er enkel multiplikasjon. Det som er det faktiske spørsmålet (ettersom multiplikasjonen i seg selv er helt uinteressant) er om du skjønte hvorfor og hvordan du skal løse andre problemer.

By the way, Tricell, jeg vinner.

http://www.wolframalpha.com/

Har brukt den tjenesten selv jeg, jeg vet at den slår min hjelp men den fungerer ikke på alle typer oppgaver.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke her for å tilby undervisning eller forståelse, min funksjon i denne tråden er å løse oppgaver oversiktlig med full utregning i orden.

Så du mener at å gi folk fasitsvar på ting de lurer på er en godt eksempel på "optimalisering og koordinering".

Så hvis du noen gang skal lære deg noe, så ville du foretrukket og fått alt i fanget, fremfor å lære det selv? La oss si... webutvikling, eller programmering. Om du sitter fast, vil du bare få en ferdig (og korrekt) kode i fanget, fremfor å forstå hvordan du skal gjøre det selv?

Det er så langt fra optimalisering man kommer.

Edit: Hvordan hjelper den siden deg med å forstå prosentregning? Nå er jeg jævli spent.

Endret av Ajaco
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jada, jeg skjønner hva dere mener. Men så lenge jeg får slike oppgaver, så vet jeg hvordan jeg skal regne det. Må jeg vite hvorfor også da?

Å vite hvordan du skal regne det, er det viktigste. Hvorfor? Fordi det står i pensum, og fordi det er utrolig viktig dersom du skal studere realfag på VGS, eller ta noen form for utdanning som krever matte.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnen til at vi jobber med og studerer matematikk er i utgangspunktet ikke for å løse sånne oppgaver. Vi løser derimot sånne oppgaver for å forstå hvorfor, for å beskrive noe, slik at vi blir skikket til å løse nye, vanskeligere og tidligere umulige problemer. Så ja, du "må" forstå hvorfor. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har brukt den tjenesten selv jeg, jeg vet at den slår min hjelp men den fungerer ikke på alle typer oppgaver.

Vet du hvorfor?

Fordi man må forstå stoffet for å kunne bruke den. Det hjelper ikke å ha en kalkulator dersom du ikke vet hva gangetegnet gjør, akkurat som det ikke hjelper å ha en maskin som regner ut alt for deg dersom man ikke forstår hvordan man skal gjøre det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Så du mener at å gi folk fasitsvar på ting de lurer på er en godt eksempel på "optimalisering og koordinering".

Så hvis du noen gang skal lære deg noe, så ville du foretrukket og fått alt i fanget, fremfor å lære det selv? La oss si... webutvikling, eller programmering. Om du sitter fast, vil du bare få en ferdig (og korrekt) kode i fanget, fremfor å forstå hvordan du skal gjøre det selv?

Det er så langt fra optimalisering man kommer.

Edit: Hvordan hjelper den siden deg med å forstå prosentregning? Nå er jeg jævli spent.

Når jeg bruker begrepene optimalisering og koordinering så sikter jeg til følgende:

Optimalisering er det "beste", i forbindelse med dette, kort, enkelt og raskt.

Koordinering så er det å samordne utregningen slik at jeg følger samme mønster.

Å gi fulle svar er bare bra, når verten ikke forstår noe så er det spørsmåls tid hvor jeg kan forklare nærmere men da strider jeg imot begrepene fordi da bruker jeg for lang tid, men policyen min er ikke å tilby dyptgående undervisning.

Lenke til kommentar

Når jeg sier at du er flink, så sikter jeg til at du er et komplett brødhue.

Det virker som du bare finner på dine egne definisjoner av ord, fordi noe som ligner på ett av ordene i forklaringen din står i ordboken. Jeg finner det ganske underholdende.

Endret av Henrik C
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Hvorfor gidder du da?

Å gidde hva da? jeg tilbyr svar med full utregning, og det gjør jeg sammen med optimalisering og koordinering. Jeg er ikke her for å tilby dyptgående undervisning for det er det man har skolen til. Det er mitt svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...