ole_marius Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 (endret) Trenger litt hjelp med å løse en tangens ligning, vet fra før at: Cos x=a x1=V+k*360 x2= 360-V+k*360 Og Sin x=a x1=V+k*360 x2= 180-V+k*360 Men hva med Tan x=a? Edit: Læreren sa at det var dette x=V+k*180 Endret 13. januar 2011 av ole_marius Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 Har noen oppgaver her jeg lurer litt på: Skisser definisjonsmengden Df (er delmengde i) R^2 for f: f(x,y)=1/(x+y) Den eneste gangen dette ikke går, er vel når y=-x, så alle (x,y) i R^2 går an, untatt de som ligger på linja y=-x? Forvirrende det her, synes jeg. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 Kalles ikke dette populært nivålinjer, eller noe slikt? Ja, du har rett. Det går ikke for y=-x. Så da er det bare å velge seg noen verdier og skissere i vei. 1 Lenke til kommentar
henrikrox Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 (endret) Glem det, fant det ut Endret 10. januar 2011 av henrikrox Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 (endret) Kalles ikke dette populært nivålinjer, eller noe slikt? Ja, du har rett. Det går ikke for y=-x. Så da er det bare å velge seg noen verdier og skissere i vei. Takk. Da fikk jeg den til. Har en til av samme kaliber, som jeg håper noen kan hjelpe meg litt med: Skisser noen typiske nivåkurver for funksjonen: e^(-x^2-y^2)=f(x,y)=z Prøver å velge noen tilfeldige verdier for z, som f.eks. e, og tar ln av begge sider, og sitter igjen med -x^2-y^2=ln(e)=1 x^2+y^2=-1 Blir jo ikke noe vettugt svar. :/ Endret 11. januar 2011 av Jude Quinn Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 11. januar 2011 Del Skrevet 11. januar 2011 Finn verdimengden først og sett inn forskjellige tall som er med i den.. 1 Lenke til kommentar
Jostein K. Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 Jeg sitter 100% fast på et par oppgaver nå, og jeg trenger virkelig hjelp. Oppgaven er ganske enkel, skriv så enkelt som mulig. Men jeg har virkelig satt meg helt fullstendig fast. Jeg legger ved alle tre oppgavene. Hovedproblemet mitt er å finne fellesnevnerne. Takk! Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 (endret) Hint til den øverste oppgaven: (Utvid slik at alle nevnerne er på denne formen med en faktor 2.) Endret 12. januar 2011 av Imaginary Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 (endret) Jeg sitter 100% fast på et par oppgaver nå, og jeg trenger virkelig hjelp. Oppgaven er ganske enkel, skriv så enkelt som mulig. Men jeg har virkelig satt meg helt fullstendig fast. Jeg legger ved alle tre oppgavene. Hovedproblemet mitt er å finne fellesnevnerne. Takk! Oppgavene dine gjelder i stor del å finne fellesnevner, og å se kvadratsetningene: Oppgave 1: Husk at Dette kan du bruke f.eks. til å utvide til fellesnevner som er Jeg regner med du vet hvordan du utvider brøker? Oppgave 2: Igjen, bruk den samme regelen for å se at Oppgave 3: Igjen, finn fellesnevner for sum av brøkene (ab), og så utfør divisjonen. Endret 12. januar 2011 av cuadro 1 Lenke til kommentar
Jostein K. Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 Jeg sitter 100% fast på et par oppgaver nå, og jeg trenger virkelig hjelp. Oppgaven er ganske enkel, skriv så enkelt som mulig. Men jeg har virkelig satt meg helt fullstendig fast. Jeg legger ved alle tre oppgavene. Hovedproblemet mitt er å finne fellesnevnerne. Takk! - Tusen takk! Det var såpass enkelt altså. Det er vanskelig når tankegangen min blir helt ensporet, frustrerende det der. Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 Hei! Jeg sitter med en skalaroppgave der svaret mitt ikke stemmer med fasit. Oppgaven er å finne skalarproduktet av vektorene v og e1(har tegnet dem på vedlegget). Utregningen min er slik: 7,2*4*cos (56,3=16 Denne skalarverdien er helt feil, for i følge fasit skal svaret være 6,0. På forhånd takk Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 Dersom oppgaven er slik du har gitt den, så ville jeg ikke stolt på fasiten. Det jeg imidlertidlig kan se med en gang, er at skalarsummen av vektor e1 og vektor v er akkurat 6. Lenke til kommentar
Masekopp-27 Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 (2x+y)^3 Bruk pascals talltrekant til å regne det ut. noe hjelp? Lenke til kommentar
Nyttnavn2013 Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 (endret) Hei. Sitter litt fast nå siden jeg har vært syk. Sitter på siste oppgave av innføringa til i morgen, så noen tips videre ville hjulpet meg godt på vei. Lurer også på hva den e-lignende er liken er for noe, kan ikke huske at vi har fått vite hva det er. Skal forøvrig bare gjøre oppgave a) og b) Endret 13. januar 2011 av Raknes Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Det symbolet betyr "element i", altså at x er element i den mengden som følger. Lenke til kommentar
Tosha0007 Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 tyder <<element i>>, dvs du skal skissere funksjonen i intervallet f.o.m. x = -2 t.o.m. x = 2. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2 Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Er dette korrekt? +- = - ++= - --= + -+= + ? Tenker på pluss og minus. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 +- = - ++ = + -- = + -+ = - Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 (endret) (2x+y)^3 Bruk pascals talltrekant til å regne det ut. noe hjelp? Jeg kan gi deg et eksempel, så kan vi se om du forstår tegningen: Vi lager en trekant av pascal-formen, og begynner med 1, nedover får vi to enere, og under der får vi rekken 1,2,1. På rad fire får vi 1, 3, 3, 1, på rad fem får vi 1, 4, 6, 4, 1. På rad seks må vi da få 1, 5, 10, 10, 5, 1. Prinsippet rundt Pascals trekant foreslår da at Legg merke til at koeffisientene her er den sjette rekken i pascals trekant. Det ligger to triks med i å klare din oppgave; hva må du gjøre når du har y istedenfor 1, og hva må du gjøre når du har 2x istedenfor x? Endret 14. januar 2011 av cuadro Lenke til kommentar
Need44speed Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Jeg trenger litt hjelp til en konstruksjonsoppgave. Jeg har konstruert en trekant kalt ABD, vinkel B = 45 grader og AD = bD = 8,0cm så kommer dette: trekanten er en del av en firkant kalt ABCD. CD er paralell med AB, og vinkel BCD = 90 grader. Kan noen vise meg hva jeg skal gjøre? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå