Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Jeg har en liten programmeringsoppgave:
The prime factors of 13195 are 5, 7, 13 and 29.

What is the largest prime factor of the number 600851475143 ?

 

Det handler altså ikke om å finne tallet, men om å lage programmet som finner tallet.

Jeg skriver koden min i C++, har noen litt input på hvordan jeg kan løse den oppgaven? :)

Litt pseudokode:

Del tallet på 2 så lenge det ikke blir noen rest. For hver divisjon som ikke har noen rest, er altså tallet 2 en faktor.

 

Hvis rest, del på 3. Fortsett å dele på 3 så lenge det ikke blir noen rest. For hver divisjon som ikke har noen rest, er altså tallet 3 en faktor.

Hvis rest, del på (3+2). Fortsett å dele på (3+2) så lenge det ikke blir noen rest. For hver divisjon som ikke har noen rest, er altså tallet (3+2) en faktor.

 

Husk å lagre faktorene du kommer fram til en plass, eller bare print dem så snart programmet finner dem. Og du kan stoppe å øke divisoren når den er større eller lik kvadratroten til det opprinnelige tallet. Har du ikke funnet noen faktorer da, er det opprinnelige tallet et primtall.

Endret av atrax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ble noe sånt jeg gjorde ja, jeg får følgende output fra programmet nå: 71,839,1471,6857

For de som lurer på koden:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

#include <iostream>
#include <math.h>
using std::cout;  
bool IsPrime(int); 
int main()
{
long long real =  600851475143LL;
for (long long i=2LL; real > 1; i++)
{
	if ((IsPrime(i)==1) && (real % i == 0))
	{
		cout << i << "\n"; 
		real = real / i; 
	}
}
return 0; 
}
bool IsPrime (int num)
{
if (num == 2)		 
	return true;
else if (num % 2 == 0)	 
	return false;
else
{
	bool prime = true;
	int divisor = 3;
	int upperLimit = static_cast<int>(sqrt(num) + 1);
	while (divisor <= upperLimit)
	{
		if (num % divisor == 0)
			prime = false;
		divisor +=2;
	}
	return prime;
}
}

[/sKUL]

Endret av data_jepp
Lenke til kommentar
trenger hjelp med denne oppgaven:

 

"En bokhandel har to ulike bøker stående ved inngangen. Den billigste boken koster 53 kr., mens den dyreste boken koster 221 kr. Til sammen er bøkene ved inngangen verdt 2457 kr.

 

a) Sett opp problemet som en kongruenslikning.

b) Løs kongruenslikningen. "

 

Husk at det skal ikke være en Kongruenslikning og ikke en diofantisk likning.

må bare bumpe denne til denne siden :)

Lenke til kommentar

Sorry, skulle tatt med noen paranteser.

 

Kan noen vise meg hvordan de derivere dette:

 

f(x) = x^2e^x - 2xe^x - 2e^x

 

f(x) = x^2 e^x - 2x e^x - 2 e^x = (x^2 - 2x - 2) e^x.

 

f'(x) = (2x - 2) e^x + (x^2 - 2x - 2) e^x = (x^2 - 4) e^x

Det er riktig svar, takk :D

 

Men, en ting. HAr man egentlig derivert da, og hvorfor?

Endret av Demille
Lenke til kommentar
Men, en ting. HAr man egentlig derivert da, og hvorfor?

Hvis du vet at (uv)' = u'v + uv' og at (ex)' = ex, så skal du kunne forstå denne oppgaven. La meg skrive løsningen litt mer oversiktlig, kanskje du skjønner det lettere da.

 

f(x) = x2ex - 2xex - 2ex

 

f(x) = (x2 - 2x - 2)ex

 

f'(x) = (x2 - 2x - 2)'ex + (x2 - 2x - 2)(ex)'

 

f'(x) = (2x - 2)ex + (x2 - 2x - 2)(ex)

 

f'(x) = (x2 + 2x - 2x - 2 - 2)ex

 

f'(x) = (x2 - 4)ex

Lenke til kommentar

Hjelp til muntlig eksamen? :)

 

Jeg skal løse likninger. Ikke min sterke side.

 

 

I. 2x-y-3=0

II. x-3y=4

 

Slik er ligningen som skal løses både på den grafiske metoden, innsetningsmetoden og addisjons metoden.

 

Grafisk går greit, addisjon får jeg sikkert til dog sliter jeg litt med innsetingsmetoden. Noen som ville regnet denne ut med fremgangsmåte?

Lenke til kommentar

Innsettingsmetoden går ut på å finne et uttrykk for den ene variabelen i den ene ligningen, og sette dette inn for variabelen i det andre uttrykket. Da har man en ligning med én ukjent. Når man har funnet denne, setter man den inn i uttrykket for variabelen for å finne den andre.

 

II.

x - 3y = 4

x = 4 + 3y

 

I -> II:

 

2x - y - 3 = 0

2(4 + 3y) - y - 3 = 0

8 + 6y - y - 3 = 0

5y = -5

y = -1

 

x = 4 + 3y = 4 + 3(-1) = 4 - 3 = 1

 

Setter prøve:

 

I. 2(1) - (-1) - 3 = 2 + 1 - 3 = 0

II. 1 - 3(-1) = 1 + 3 = 4

Lenke til kommentar

Siden de skal være lik hverandre skal y-verdien og x-verdien være like.

Da kan du uttrykke for eksempel y-verdien (I.) i den ene ved hjelp av x-verdien (I.) og sette inn uttrykket for y-verdien (II.) i den andre.

Så løser du ligningen (II.) og får en x-verdi som du da kan sette inn i uttrykket for y-verdien (I.) og få verdien.

Så kan du sette prøve på det og satse på at du har korrekt :) .

 

(Hadde skrevet lang og fin tekst istad, men den ble fjernet for å fjerne midlertidige feil, så var den borte...)

 

 

Igjen, alt for sen :(

Endret av chokke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...