Imaginary Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Det står eksplisitt vis ved polynomdivisjon. Synes det er flott at polynomdivisjon er innført i R1. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Oops.. Leste visst ikke oppgaven godt nok. Lenke til kommentar
Ballestikk Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Hei har et spørsmål til GeoGebra, Hvordan kan man stoppe grafen slik at man F. eks At linje stopper på x=6. Litt dårlig forklart men. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Du vil teikne grafen for berre eit gitt intervall av x? Ein måte er iallfall å skrive Funksjon[<funksjonsuttrykk>,<startverdi>,<sluttverdi>]. Til dømes Funksjon[x 2, -2, 2], som vil teikne grafen til x^2 for verdiar av x mellom -2 og 2. Lenke til kommentar
strongwoman Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Har litt problemer med en innleveringsoppgave: hvordan løser man differensiallikningen y'- (2/x)y = (1+x)/(1-x), 0<x<1 vet noen hvordan man løser den? Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 (endret) edit: påminnelse, ikke skriv innlegg rett etter at man har stått opp. Endret 5. januar 2011 av Frexxia Lenke til kommentar
K.. Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 (endret) Har litt problemer med en innleveringsoppgave: hvordan løser man differensiallikningen y'- (2/x)y = (1+x)/(1-x), 0<x<1 vet noen hvordan man løser den? Les om integrerende faktor. Det er nøkkelen for å løse slike likninger. Du får ikke løst den unikt dog, da du mangler en initialbetingelse. Endret 5. januar 2011 av Knut Erik Lenke til kommentar
Wakarimasen Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 (endret) Okeii har en ganske lett likning som jeg bare ikke klarer av en eller annen grunn..... Det må være ett eller annet jeg overser -.- 3(x-1)2 - 4(x + 2)2 + 1 = -2x(2x + 11) EDIT: Fant feilen Endret 5. januar 2011 av usedtobesane Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Skriv utregningen din da Husk å snu fortegnene når du løser opp den andre parentesen, og vær litt forsiktig med den siste og. Lenke til kommentar
danielaaroe Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 (endret) @ Usedtobesane: Det funker fint å bruke www.wolframalpha.com på slikt. Da får du opp mye forskjellig info i tillegg til svaret, som gjør at du lettere kan finne ut om og hvor du har feil. Bare husk å bruk riktig syntax og sjekk i "input" at det stemmer med ligningen du skal løse. Her er din ligning matet inn i WA: Her Lykke til videre. Endret 5. januar 2011 av danielaaroe Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 (endret) Har litt problemer med en innleveringsoppgave: hvordan løser man differensiallikningen y'- (2/x)y = (1+x)/(1-x), 0<x<1 vet noen hvordan man løser den? Bruk integrerende faktor. Sett g(x)=2 int(dx/x) og gang alle ledd med e^(g(x)), da ser du at du kan bruke produktregelen baklengs på venstresiden. Så integrerer du begge sider, og rydder opp. Hvis du er usikker, bare søk på integrerende faktor, men dere har sikkert hatt det siden dere har fått en slik oppgave. Endret 5. januar 2011 av Jude Quinn Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 (endret) Jeg lurer litt på dette med partiellderiverte og kjerneregelen: Hvis man har f(x,y)=x^2*y+3x*y^4, hvor x=e^t og y=sin(t) Hvis man bruker kjerneregelen får man: df/dt=∂f/∂x*dx/dt+∂f/∂y*dy/dt men kan man ikke bare sette inn for x og y, og få en funksjon av bare t og derivere på vanlig vis, og bruke produktregelen? Endret 6. januar 2011 av Jude Quinn Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Om du prøver begge deler og sammenligner svaret, bør jo svaret på spørsmålet ditt gi seg selv. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Hvordan faktoriserer jeg (x^2+1)^2? Skal sette opp fortegnsskjema og har aldri blitt opplært til å sette inn med x opphøyd i andre, så hva gjør jeg... Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Om du prøver begge deler og sammenligner svaret, bør jo svaret på spørsmålet ditt gi seg selv. Jo, har gjort det, men hva er da vitsen med å bruke kjerneregel på slike ... Slik som læreboken gjør? Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Hvordan faktoriserer jeg (x^2+1)^2? Skal sette opp fortegnsskjema og har aldri blitt opplært til å sette inn med x opphøyd i andre, så hva gjør jeg... Det er en ganske god grunn til at du aldri har blitt lært opp i dette. x^2 har nemlig den vidunderlige egenskapen at den er positiv for alle andre verdier enn x = 0. Ser du nå at et fortegnsskjema er helt ubrukelig her? Lenke til kommentar
Sturlaa Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Jeg sliter iherdig med å integrere ln(1+t). Kan noen her hjelpe meg med å integrere det? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Tenk det at det står 1*ln(1+t) og bruk delvis integrasjon. Lenke til kommentar
Tensai Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Får ikke til denne, Løs ulikheten ved regning: Svaret er og Har prøvd meg fram og funnet bare gale svar, blant annet Hva jeg gjorde: gjorde om ulikheten til så regnet jeg ut og fant x=2 x=-3. Satte opp fortegnskjema som viste at funksjonen er < 0 mellom -3 og 2. Så langt kom jeg, men er usikker på hva jeg skal gjøre videre eller hva jeg allerede har gjort feil. Ser at hvis jeg setter inn x = -2 i fortegnsskjema så får jeg rett svar, men hvor den skal komme fra har jeg ikke peiling på. Sikkert ikke en så vanskelig oppgave, men har gjort matte størsteparten av dagen og av en eller annen grunn nekter hjernen min å løse oppgaven Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 (endret) Du kan ikke gange (eller dele) med variabler i en ulikhet, det forutsetter at variablene er positive. Unntaket er vel ganging med x^2, x^4 osv. siden disse uansett er null eller positive. Men man kan ikke dele med disse, siden man risikerer å dele på null. Endret 6. januar 2011 av Henrik B Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå