Reprieval Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 En strus kan løpe 20 m på ett sekund. Hvor mange km kan den løpe på ett minutt? V = 2/t = 20 * 60 = 1200 m/1,2 km Er dette riktig? Lenke til kommentar
empetre Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 Hva med denne da? Jørn kjørte fra Trondheim til Halden. Når han ikke regnet med pausene, brukte han 8 timer. Han holdt en gjennomsnittsfart på 75 km/h. Hvor EDIT: langt er det mellom Trondheim og Halden? Hvordan regne ut? Jeg skrev feil!!!!! Hadde jeg forresten riktig på forrige oppgave? V = s/t = 75 * 8 = 600 km Er dette riktig? Leser du ikke formlene jeg gir deg, eller ignorerer du dem? Og nei, det er ikke riktig. S = V*T = 8*75 = 200 METER Lenke til kommentar
Reprieval Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 Leser du ikke formlene jeg gir deg, eller ignorerer du dem? Og nei, det er ikke riktig. S = V*T = 8*75 = 200 METER Ops, sorry. Men det med 8 * 75 istedenfor 75 * 8 har vel ikke noe å si? Lenke til kommentar
empetre Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 Nei, det har ikke noe å si. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 (endret) Det som har noe å si, er om du oppgir svaret som v=.. eller s=.., fordi v står for velocity (fart), og s er for strekning. Du har en formel for gjennomsnittfart: Dette forteller oss at gjennomsnittsfarten er tilbakelagt strekning over tid. Det er noe "alle" vet. Så kan formelen manipuleres på flere måter: Dette forteller oss at dersom man kjører i en gjennomsnittsfart v over en tid t, vil man tilbakelegge en strekning s. Så når du oppgir ditt svar er det altså du bruker, ergo må svaret stå som s = .., og ikke v = ... Endret 3. januar 2011 av cuadro 1 Lenke til kommentar
Altobelli Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 (endret) Har funksjonen (3-x)/(x+2). Hvordan (ved hjelp av å tegne den) finner jeg ut når den er større enn 2? edit: blir det riktig å si at funksjonen f(x) er større enn 2 mellom -2 og -1/3? Endret 3. januar 2011 av mentalitet Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 Som dere styrer med disse formlene da. Da vi startet med slike regnestykket hadde vi bare en liten trekant, og inni den skrev vi s, v og t, med s øverst og v og t på hver sin linje. Når vi da skulle regne ut var det bare å holde over den vi ville finne, og da stod formelen der. 1 Lenke til kommentar
Reprieval Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 (endret) Leser du ikke formlene jeg gir deg, eller ignorerer du dem? Og nei, det er ikke riktig. S = V*T = 8*75 = 200 METER Dette kan umulig stemme. Jeg tror vi blander oppgavene her. La oss ta nummer 1: I en gymtime løp Øystein med en gjennomsnittsfart på 8 m/s. Han løp i 25 sekunder. Hvor langt løp han? Svar: S = V/T = 8 * 25 = 200m Altså ikke 75, men 25. Så kan vi ta neste oppgave: Jørn kjørte fra Tronheim til Halden. Når han ikke regnet med pausene, brukte han 8 timer. Han holdt en gjennomsnittsfart på 75 km/h. Hvor langt er det mellom Trondheim og Halden? Svar: S = V/T = 75 * 8 = 600 km Er vi med? EDIT: Stemmer denne? Jeg er litt tvilsom.... Audun kjørte moped for å besøke Marie. Han kjørte med en gjennomsnittsfart på 24 km/h. Hvor lang tid tok turen når det var 48 km til Marie? T = S/V = 48/24 = 2 timer Endret 3. januar 2011 av MainCore Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 Helt riktig, applaus til deg! Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 (endret) Det er vel strengt tatt ikke helt riktig, siden MainCore først skriver S=V/T og så regner det ut med S=V*T, der sistnevnte naturligvis er det riktige. Endret 3. januar 2011 av Henrik B Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 Jeg snakket selvfølgelig om den han var usikker på. Lenke til kommentar
empetre Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Leser du ikke formlene jeg gir deg, eller ignorerer du dem? Og nei, det er ikke riktig. S = V*T = 8*75 = 200 METER Dette kan umulig stemme. Jeg tror vi blander oppgavene her. La oss ta nummer 1: I en gymtime løp Øystein med en gjennomsnittsfart på 8 m/s. Han løp i 25 sekunder. Hvor langt løp han? EDIT: Svar: S = V*T = 8 * 25 = 200m Altså ikke 75, men 25. Så kan vi ta neste oppgave: Jørn kjørte fra Tronheim til Halden. Når han ikke regnet med pausene, brukte han 8 timer. Han holdt en gjennomsnittsfart på 75 km/h. Hvor langt er det mellom Trondheim og Halden? Svar: S = V * T = 75 * 8 = 600 km Er vi med? EDIT: Stemmer denne? Jeg er litt tvilsom.... Audun kjørte moped for å besøke Marie. Han kjørte med en gjennomsnittsfart på 24 km/h. Hvor lang tid tok turen når det var 48 km til Marie? T = S/V = 48/24 = 2 timer Ikke Svar: S=V/T = 75 * 8 = 600 km, men S=V*T Dette gjelder på begge oppgavene. Den siste ser riktig ut. Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 (endret) Noen som vet hvordan man tenker når man går fra: z = x + yi De bruker slike omskrivninger flere ganger når de skal integrere og for meg kommer de fra intet. Edit: løst, delbrøkoppspalting var metoden og skulle vel vært lært for lenge siden:-) Endret 4. januar 2011 av Snillingen Lenke til kommentar
Reprieval Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 På en gård er det 3/4 høner, men 1/7 er marsvin, mens resten av dyra er griser. Det er 15 griser. Hvor mange dyr er det til sammen? Lenke til kommentar
Lekr Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 På en gård er det 3/4 høner, men 1/7 er marsvin, mens resten av dyra er griser. Det er 15 griser. Hvor mange dyr er det til sammen? Hvor langt har du tenkt foreløpig? Hvor stor andel griser er det f.eks.? Lenke til kommentar
Reprieval Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 På en gård er det 3/4 høner, men 1/7 er marsvin, mens resten av dyra er griser. Det er 15 griser. Hvor mange dyr er det til sammen? Hvor langt har du tenkt foreløpig? Hvor stor andel griser er det f.eks.? Ingen anelse om hvordan jeg skal regne det ut. Det er egentlig det jeg spør om. Hvordan. Lenke til kommentar
Lekr Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 (endret) Ingen anelse om hvordan jeg skal regne det ut. Det er egentlig det jeg spør om. Hvordan. Jeg regnet ut andel griser, deretter setter jeg opp en ligning med én brøk på hver side av likhetstegnet. På venstre side har jeg andel griser i teller og 1 i nevner, på høyre side har jeg 15 i teller og x i nevner. Da tenker jeg at *andel griser* = 15, og 1 (altså alle dyrene) = X. Kryssmultipliserer og får 15 = *andel griser* X. Svaret blir 140 dyr. Endret 4. januar 2011 av Lekr Lenke til kommentar
Altobelli Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 (endret) Hei. Gitt funksjonen . Vis ved polynomdivisjon at funksjonen kan skrives Endret 4. januar 2011 av mentalitet Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Det er bare å utføre helt standard polynomdivisjon, så står du igjen med: "Ett eller annet"+(rest/nevner) Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 (endret) I og med at det står "Vis at" trenger du vel ikke det engang.. Det holder da å skrive på fellesnevner.. Edit: Glem det, leste ikke oppgaveteksten godt nok.. Endret 4. januar 2011 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå