Gyr0 Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 (endret) Det her står i et løsningsforslag på en oppgave. Men, når jeg regner ut dette selv ved å bruke eulers formel, trekker ifra de reelle og komplekse tallene og så gjør om igjen til polar form så får jeg Er rimelig sikker på at svaret i løsningsforslaget er riktig. Så, hva gjør jeg feil? Endret 2. januar 2011 av Gyr0 Lenke til kommentar
Flin Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 Noen som kjenner løsningen på følgene diff.ligning? y'' + k*(y')^2 = C Er så lat nå i jula så jeg prøver å snike meg unna å løse den selv Med litt rask gjetning tror jeg dette er en god kandidat: (ln x så jeg, k var fort gjort å finne, "Cen" fant jeg ved å løse m^2 + m - C = 0.) Etter å ha sett litt mer på det ble det klart at ln(x) løsningen ikke kunne brukes, siden jeg måtte ha at y(0) = 0 = y'(0). Fant ut at tanh kunne brukes, men det ga andre problemer så jeg kom til slutt frem til en sinh løsning. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 Kan ikke denne løsninga brukes da? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 *...* Er det bare jeg som ikke forstod oppsettet her? Hva er dette? Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 (endret) Ah, beklager. Jeg fant ikke syntaks for vinkeltegn eller den sirkelen man har på vinkeltall. Slik skal det se ut. Det er kompleks tall på polar form. Endret 3. januar 2011 av Gyr0 Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 Komplekse tall på polarform skrives som oftest , som betyr at normen til z er og argumentet til z . Vet ikke om dette er til hjelp, men det er hvertfall hva jeg vet om komplekse tall på polarform. Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 Hm, jeg har aldri skrevet komplekse tall på den måten. Kun kalkolatoren min som gjør det her Men uansett, det var en fillefeil. Kalkulatoren var satt på "Grad" i stedet for "Degree" Takk uansett Lenke til kommentar
Flin Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 Kan ikke denne løsninga brukes da? Jo, det kan den nok. Den er kanskje bedre også fordi da slipper jeg de problemet jeg har hatt med tanh. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 Kan vel også brukes, men det er vel mye det samme som du har kommet frem til =) Lenke til kommentar
Reprieval Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 Finn gjennomsnittsfarten til en bil som kjører 120 km på 2 timer. v = (km/h) s = 120 km t = 2 h Farten er: v = s/t = 120km/2h = 60 km/h Noen som kan forklare dette? Lenke til kommentar
Reprieval Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 Nevermind. Jeg skjønte det! Lenke til kommentar
Reprieval Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 (endret) I en gymtime løp Øystein med en gjennomsnittsfart på 8 m/s. Han løp i 25 sekunder. Hvor langt løp han?.....Og hvorfor? Jørn kjørte fra Trondheim til Halden. Når han ikke regnet med pausene, brukte han 8 timer. Han holdt en gjennomsnittsfart på 75 km/h. Hvor lang tid er det mellom Trondheim og Halden? Hvordan regne ut? Endret 3. januar 2011 av MainCore Lenke til kommentar
empetre Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 (endret) Bruk formelen v=s/t her også. Her skal du altså finne strekningen, og må derfor gjøre litt om på formelen. Da får du formelen for strekning, som er: s = v*t S = 8*25 S = 200meter EDIT: Hvorfor skal du finne ut hvor lang tid det er fra Trondheim til Halden, når du får oppgitt i oppgaven at det er 8 timer? Uansett, bruk v=s/t formelen. Er akkurat som de andre oppgavene dine, bare at du må gjøre om på formelen. Null stress om du prøver å tenke deg fram til det Endret 3. januar 2011 av empetre Lenke til kommentar
Reprieval Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 (endret) Bruk formelen v=s/t her også. Her skal du altså finne strekningen, og må derfor gjøre litt om på formelen. Da får du formelen for strekning, som er: s = v*t S = 8*25 S = 200meter Hø? Så jeg skal bruke formelen s = v/t istedenfor v = s/t??? Det som er markert slik = Skjønte ikke. Endret 3. januar 2011 av MainCore Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 Drit i formlene sier nå jeg. Det er lettere å huske når du ser på benevningen. Da slipper du å huske masse formler og tull, i tillegg til at det alltid fungerer uavhengig av hva du måler. Fart måles i m/s ... meter er strekning, skund er tid, altså er fart=strekning/tid. Dette er bare en helt vanlig brøk. Skal du finne strekningen gjør du bare slik: fart=strekning/tid (ganger begge sider med tid) fart*tid=strekning/tid * tid (her har du tid i teller og nevner, som du stryker mot hverandre). fart*tid=strekning Lenke til kommentar
Reprieval Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 Jeg tror jeg skjønte det. Det blir altså: v = s/t = 8 * 25 = 200 ? Lenke til kommentar
empetre Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 Bruk formelen v=s/t her også. Her skal du altså finne strekningen, og må derfor gjøre litt om på formelen. Da får du formelen for strekning, som er: s = v*t S = 8*25 S = 200meter Hø? Så jeg skal bruke formelen s = v/t istedenfor v = s/t??? Det som er markert slik = Skjønte ikke. Ja, for å utlede denne formelen, må få S alene på en side. Da ganger du med t på begge sider, og får strøket t-en på s sin side, og S står da alene, slik: v = s/t v*t = s*t/t Da får du at s = v*t Og hva var det du ikke skjønte med utregningen? Barneskolematematikk! Strekningen blir farten ganget med tiden. s = 8 m/s * 25 sekunder s = 8 * 25 = 200 Lenke til kommentar
Reprieval Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 Hva med denne da? Jørn kjørte fra Trondheim til Halden. Når han ikke regnet med pausene, brukte han 8 timer. Han holdt en gjennomsnittsfart på 75 km/h. Hvor lang tid er det mellom Trondheim og Halden? Hvordan regne ut? Lenke til kommentar
empetre Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 Gjør det samme som i forrige oppgave, bare få faktoren T alene. Tenk litt og forstå formelen, så er dette bare barnemat! Lenke til kommentar
Reprieval Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 Hva med denne da? Jørn kjørte fra Trondheim til Halden. Når han ikke regnet med pausene, brukte han 8 timer. Han holdt en gjennomsnittsfart på 75 km/h. Hvor EDIT: langt er det mellom Trondheim og Halden? Hvordan regne ut? Jeg skrev feil!!!!! Hadde jeg forresten riktig på forrige oppgave? V = s/t = 75 * 8 = 600 km Er dette riktig? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå