Jaffe Skrevet 20. desember 2010 Del Skrevet 20. desember 2010 Det er hvertfall flere enn bare 2. Kan det stemme at k kan være hvilket som helst tall som ikke er delelig på 3? Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 20. desember 2010 Del Skrevet 20. desember 2010 Jaffe har riktig ^^ Wingeer, prøv med 6 så kan du se at beviset ditt ikke helt holder vann. Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 20. desember 2010 Del Skrevet 20. desember 2010 (endret) 2? edit: Bevis. Altså deler 3 enten eller . Dette betyr at k^n må være et partall. Eller at k er et partall. Altså er k=2q for et heltall q. Ergo, gjelder dette for alle partall. Du gjør feil i det du sier at k^n må være et partall (eksempel: 5^1 + 1 = 2 * 3). Det du derimot kan si er at k ikke har primtallsfaktor 3, siden Nå er det også trivielt å bevise siste del, for vi har altså at Dette gir at Endret 20. desember 2010 av Imaginary Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 20. desember 2010 Del Skrevet 20. desember 2010 Var noe langs disse linjene jeg tenkte også, blir selvfølgelig mye vakrere å vise det med modulær aritmetikk. Mitt "bevis" gikk noe slikt: k kan alltid skrives som k = 3s, k = 3s-1 eller k = 3s+1. Dersom k er delelig på 3 (k = 3s) vil også være det, men da er ingen av faktorene det. Hvis man derimot har k = 3s+1 vil man for alle eksponenter n få at slik at faktoren blir delelig på 3. Dersom man har k = 3s-1 får man for partallige n at og som i sted få at produktet blir delelig på 3. For oddetallige n får man og faktoren blir delelig med 3. Lenke til kommentar
Scarn Skrevet 20. desember 2010 Del Skrevet 20. desember 2010 haha, pm meg vertfall er belønning! Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 20. desember 2010 Del Skrevet 20. desember 2010 Har du prøvd selv? De aktuelle ulikhetene er at du ikke skal bruke mer tid enn 35 timer og ikke mer stoff enn 30 meter. Hvordan kan du uttrykke det matematisk? Lenke til kommentar
Flin Skrevet 27. desember 2010 Del Skrevet 27. desember 2010 Noen som kjenner løsningen på følgene diff.ligning? y'' + k*(y')^2 = C Er så lat nå i jula så jeg prøver å snike meg unna å løse den selv Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 27. desember 2010 Del Skrevet 27. desember 2010 (endret) Med litt rask gjetning tror jeg dette er en god kandidat: (ln x så jeg, k var fort gjort å finne, "Cen" fant jeg ved å løse m^2 + m - C = 0.) Endret 27. desember 2010 av Imaginary Lenke til kommentar
Flin Skrevet 27. desember 2010 Del Skrevet 27. desember 2010 (endret) Ser jo i grunn bra ut, får sette det inn i problemet mitt og se om det blir bra. Takk. C og k skal jeg ikke finne, de er bare konstanter. Endret 27. desember 2010 av Flin Lenke til kommentar
skylinepower Skrevet 27. desember 2010 Del Skrevet 27. desember 2010 (endret) Velvel, da får man vente til man tar 3mx Går i 10. og har akkurat hatt nasjonale prøver. Altfor mye sannsynlighetsberegning, vi har ikke lært det enda. Og en annen oppgave jeg slet litt med er: 10 venner skal på kino sammen. De skal sitte ved siden av hverandre. Hvor mange kombinasjoner finnes det? Jeg fikk nemlig godt over 3 millioner. Blir dette riktig? Herr brun 10x9x8x7x6x5x4x3x2x1= 3628800 Vennligst slett, tenkte ikke på datoen Endret 27. desember 2010 av skylinepower Lenke til kommentar
Mys1 Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 Sliter med en oppgave, men bare med c). Usikker om man trenger a) og b) for å løse c): I en vannrik elv er en dag vanndybden 5,0 m ved et målepunkt M. Ved dette punktet har vannet en fart v målt i meter per sekund (m/s) x meter over bunnen gitt ved v=0,231 * ln x +0,829 , x ≥ 1 a) Finn vannfarten i overflaten ved M denne dagen. b) Finn ved regning hvor vannfarten er 1,00 m/s. c) To fartsmålere er plassert ved M. Den ene ligger dobbelt så høyt over bunnen som den andre. Måleren nærmest bunnen viser vannfarten v1 og den andre måleren vannfarten v2. Finn ved regning v2 – v1. Lenke til kommentar
Cair Paravel Skrevet 30. desember 2010 Del Skrevet 30. desember 2010 (endret) c) Vi får då uttrykket: Den ukjende går som vi skal sjå vekk når vi forenklar uttrykket: Fartsdifferansen er 0,16 m /s Endret 30. desember 2010 av HEAL Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 30. desember 2010 Del Skrevet 30. desember 2010 (endret) Hallo jeg trenger litt hjelp til deler av en oppgave. Oppgaven: En dag målte vi lufttemperaturen ved noen tidspunkter etter midnatt. Tabellen viser måleresultatene. I tabellen er y temperaturen i celsiusgrader x timer etter midnatt. X (timer) (0) (2) (4) (6) (8) (10) (12) (14) Y (oC) 5,9 2,2 0,2 -1,0 -1,4 -1,0 0,2 2,2 Finn den gjennomsnittlige temperaturendringene per time i periodene: [0,4] og [8,14] Jeg håper at noen kan regne denne ut med utregning, jeg takker for deres assistanse. Endret 30. desember 2010 av Slettet+56132 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 30. desember 2010 Del Skrevet 30. desember 2010 (endret) Du prøver fortsatt å få folk til å gjøre leksene dine? Endring er gammel verdi - ny verdiEdit: Mener selvfølgelig ny verdi - gammel verdi. For å få det i endring pr. time deler du på hvor mange timer som er gått. Endret 30. desember 2010 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 30. desember 2010 Del Skrevet 30. desember 2010 Du prøver fortsatt å få folk til å gjøre leksene dine? Du sier noe der ... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 30. desember 2010 Del Skrevet 30. desember 2010 (endret) Du prøver fortsatt å få folk til å gjøre leksene dine? Endring er gammel verdi - ny verdi. For å få det i endring pr. time deler du på hvor mange timer som er gått. Jeg skal ikke bli frekk her, men dette er min andre gang jeg kommer med en forespørsel i denne tråden. Det er ikke lekser men matte oppgaver på eget initiativ, jeg er ikke her for å få undervisning men for å få objektiv og profesjonell hjelp av en frivillig. Skal jeg ha undervisning da henvender jeg meg på skolen. Vedkommende kan få belønning men da må h*n eventuelt løse noen flere oppgaver. Dersom interessert ta det på PM ettersom det er konfidensielt. Jeg er villig til å gi tråden en sjanse til, men det betyr ikke at jeg skal ha de løsningene på død og liv. Edit: til de som lurer på hvor det ene sitatet kommer fra så er det i denne tråden. Endret 30. desember 2010 av Slettet+56132 Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 30. desember 2010 Del Skrevet 30. desember 2010 Har ikke deltatt i denne diskusjonen, men har fulgt med, og det er fantastisk å se hvor utrolig påståelig det er mulig å være. Samtlige har sagt at du har feil og at du burde gi deg, men du gir deg ikke. Elsker det! (Forresten kan man klikke på den lille pilen i et sitat og komme direkte til innlegget som siteres, så det er strengt tatt ikke nødvendig å legge ved en link.) Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 30. desember 2010 Del Skrevet 30. desember 2010 Jeg er ikke her for å få undervisning men for å få objektiv og profesjonell hjelp av en frivillig. Saken er den at jeg har jobbet som seminarlærer i noen år, så jeg er faktisk profesjonell.. Men hvis du ikke skjønner forklaringen (Ny verdi - gammel verdi)/antall timer tror jeg ikke jeg kan hjelpe deg.. Lenke til kommentar
Mys1 Skrevet 30. desember 2010 Del Skrevet 30. desember 2010 c) Vi får då uttrykket: Den ukjende går som vi skal sjå vekk når vi forenklar uttrykket: Fartsdifferansen er 0,16 m /s Takk Jeg kom til den første delen, men klarte ikke tenke at man kunne bare forkorte med x i teller og nevner, så man fikk ln 2 bare. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 30. desember 2010 Del Skrevet 30. desember 2010 (endret) X (timer) (0) (2) (4) (6) (8) (10) (12) (14) Y (oC) 5,9 2,2 0,2 -1,0 -1,4 -1,0 0,2 2,2 Finn den gjennomsnittlige temperaturendringene per time i periodene: [0,4] og [8,14] Bruker hintet gitt av "the_last_nick_left" og får: Jeg håper du kan bruke svaret og forstå svaret. Det er ingen grunn til å bli spydig, og hold helst diskusjonen til den andre splittede tråden. Vil dere ikke hjelpe, så ikke hjelp. Endret 30. desember 2010 av cuadro Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå