Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

2?

 

edit: Bevis.

 

chart?cht=tx&chl=3 | (k^2)^n - 1 = (k^n + 1)(k^n - 1)

Altså deler 3 enten chart?cht=tx&chl=k^n+1 eller chart?cht=tx&chl=k^n-1. Dette betyr at k^n må være et partall. Eller at k er et partall. Altså er k=2q for et heltall q.

Ergo, gjelder dette for alle partall.

Du gjør feil i det du sier at k^n må være et partall (eksempel: 5^1 + 1 = 2 * 3). Det du derimot kan si er at k ikke har primtallsfaktor 3, siden

 

chart?cht=tx&chl=k^n \equiv \pm 1\: \pmod{3} \qquad \qquad \Rightarrow \qquad \qquad k \not \equiv 0\: \pmod{3}

 

Nå er det også trivielt å bevise siste del, for vi har altså at chart?cht=tx&chl=k \equiv \pm 1\: \pmod{3}

 

Dette gir at chart?cht=tx&chl=(k^2)^n - 1 \equiv 1^n - 1 \equiv 0  \: \pmod{3} \qquad \qquad \forall n\in \mathbb{N}

Endret av Imaginary
Lenke til kommentar

Var noe langs disse linjene jeg tenkte også, blir selvfølgelig mye vakrere å vise det med modulær aritmetikk. Mitt "bevis" gikk noe slikt:

 

k kan alltid skrives som k = 3s, k = 3s-1 eller k = 3s+1. Dersom k er delelig på 3 (k = 3s) vil også chart?cht=tx&chl=k^n være det, men da er ingen av faktorene chart?cht=tx&chl=(k^n -1)(k^n+1) det. Hvis man derimot har k = 3s+1 vil man for alle eksponenter n få at chart?cht=tx&chl=k^n = 3t+1 slik at faktoren chart?cht=tx&chl=k^n - 1 blir delelig på 3. Dersom man har k = 3s-1 får man for partallige n at chart?cht=tx&chl=k^n = 3t+1 og som i sted få at produktet blir delelig på 3. For oddetallige n får man chart?cht=tx&chl=k^n = 3t - 1 og faktoren chart?cht=tx&chl=k^n + 1 blir delelig med 3.

Lenke til kommentar

Velvel, da får man vente til man tar 3mx :p

Går i 10. og har akkurat hatt nasjonale prøver. Altfor mye sannsynlighetsberegning, vi har ikke lært det enda. Og en annen oppgave jeg slet litt med er:

10 venner skal på kino sammen. De skal sitte ved siden av hverandre. Hvor mange kombinasjoner finnes det? Jeg fikk nemlig godt over 3 millioner. Blir dette riktig?

 

Herr brun

10x9x8x7x6x5x4x3x2x1= 3628800 ;)

 

Vennligst slett, tenkte ikke på datoen ;)

Endret av skylinepower
Lenke til kommentar

Sliter med en oppgave, men bare med c). Usikker om man trenger a) og b) for å løse c):

 

 

I en vannrik elv er en dag vanndybden 5,0 m ved et målepunkt M. Ved dette punktet har vannet en fart v målt i meter per sekund (m/s) x meter over bunnen gitt ved

 

v=0,231 * ln x +0,829 , x ≥ 1

 

a) Finn vannfarten i overflaten ved M denne dagen.

b) Finn ved regning hvor vannfarten er 1,00 m/s.

c) To fartsmålere er plassert ved M. Den ene ligger dobbelt så høyt over bunnen som den andre. Måleren nærmest bunnen viser vannfarten v1 og den andre måleren vannfarten v2.

Finn ved regning v2 – v1.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Hallo jeg trenger litt hjelp til deler av en oppgave.

 

Oppgaven:

En dag målte vi lufttemperaturen ved noen tidspunkter etter midnatt. Tabellen viser måleresultatene. I tabellen er y temperaturen i celsiusgrader x timer etter midnatt.

 

X (timer) (0) (2) (4) (6) (8) (10) (12) (14)

Y (oC) 5,9 2,2 0,2 -1,0 -1,4 -1,0 0,2 2,2

 

Finn den gjennomsnittlige temperaturendringene per time i periodene:

 

[0,4] og [8,14]

 

Jeg håper at noen kan regne denne ut med utregning, jeg takker for deres assistanse.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Du prøver fortsatt å få folk til å gjøre leksene dine? Endring er gammel verdi - ny verdi. For å få det i endring pr. time deler du på hvor mange timer som er gått.

 

Jeg skal ikke bli frekk her, men dette er min andre gang jeg kommer med en forespørsel i denne tråden. Det er ikke lekser men matte oppgaver på eget initiativ, jeg er ikke her for å få undervisning men for å få objektiv og profesjonell hjelp av en frivillig. Skal jeg ha undervisning da henvender jeg meg på skolen.

 

Vedkommende kan få belønning men da må h*n eventuelt løse noen flere oppgaver. Dersom interessert ta det på PM ettersom det er konfidensielt.

 

Jeg er villig til å gi tråden en sjanse til, men det betyr ikke at jeg skal ha de løsningene på død og liv.

 

Edit: til de som lurer på hvor det ene sitatet kommer fra så er det i denne tråden.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Har ikke deltatt i denne diskusjonen, men har fulgt med, og det er fantastisk å se hvor utrolig påståelig det er mulig å være. Samtlige har sagt at du har feil og at du burde gi deg, men du gir deg ikke. Elsker det!

 

(Forresten kan man klikke på den lille pilen i et sitat og komme direkte til innlegget som siteres, så det er strengt tatt ikke nødvendig å legge ved en link.)

Lenke til kommentar

c) Vi får då uttrykket:

 

chart?cht=tx&chl= v2 - v1 = 0,231 ln(2x) + 0,829 - (0,231 ln(x) + 0,829)

 

Den ukjende går som vi skal sjå vekk når vi forenklar uttrykket:

 

chart?cht=tx&chl= 0,231 ln (2x) - 0,231 ln x = 0,231 (ln (2x) - ln x) = 0,231 ln (\frac{2x}{x}) = 0,231 ln 2 = 0,16

 

Fartsdifferansen er 0,16 m /s

 

Takk :p Jeg kom til den første delen, men klarte ikke tenke at man kunne bare forkorte med x i teller og nevner, så man fikk ln 2 bare.

Lenke til kommentar

X (timer) (0) (2) (4) (6) (8) (10) (12) (14)

Y (oC) 5,9 2,2 0,2 -1,0 -1,4 -1,0 0,2 2,2

 

Finn den gjennomsnittlige temperaturendringene per time i periodene:

 

[0,4] og [8,14]

 

Bruker hintet gitt av "the_last_nick_left" og får:

 

chart?cht=tx&chl= \text{For } [0,4]: \qquad \frac{\Delta Y}{\Delta X} = \frac{0,2 - 5,9}{4-0} = ..

 

Jeg håper du kan bruke svaret og forstå svaret.

 

Det er ingen grunn til å bli spydig, og hold helst diskusjonen til den andre splittede tråden. Vil dere ikke hjelpe, så ikke hjelp.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...