Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

f(x) = 2 × sin(x) + 2 sin(x) × cos(x)

f'(x) = 2 × (sin(x))' + 2 × (sin(x) × cos (x))'

(sin(x) × cos(x))' = (u × v)' ---> u' × v + u × v'

u = sin(x)

u' = cos(x)

v = cos(x)

v' = -sin(x)

f'(x) = 2 × cos(x) + 2 ( cos(x) × cos(x) + sin(x) × (-1)sin(x) )

f'(x) = 2 × cos(x) + 2 cos(x)2 - 2 sin(x)2

Edit: Gjorde en liten feil.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

f(x) = 2 × sin(x) + 2 sin(x) × cos(x)

f'(x) = 2 × (sin(x))' + 2 × (sin(x) × cos (x))'

(sin(x) × cos(x))' = (u × v)' ---> u' × v + u × v'

u = sin(x)

u' = cos(x)

v = cos(x)

v' = -sin(x)

f'(x) = 2 × cos(x) + 2 ( cos(x) × cos(x) + sin(x) × (-1)sin(x) )

f'(x) = 2 × cos(x) - 2 cos(x)2 × sin(x)2

Ble dette riktig? :S

Nei :( oppgaven går ut på at man skal få 2sinx+2sinxcosx derivert til å bli 4cos2x+2cosx-2

Lenke til kommentar

Jeg gjorde en feil. Dette er jo kjempeenkelt! Men jeg surrer bare, har egentlig tatt juleferie fra matte. Et øyeblikk..

f(x) = 2 sin (x) + 2 sin(x) cos(x)

f'(x) = 2 cos (x) + 2 ( cos(x)^2 - sin(x)^2)

wingeer sier: cos(x)^2 - sin(x)^2 = cos(2x)

(testa på kalkulator, stemte fint det)

f'(x) = 2 cos(x) + 2 cos(2x)

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Venter i spenning.

Et annet problem jeg møter på:

Jeg skal finne Arealet av en trekant. (vektorregning)

Dette er glatt kjøring, men jeg får ikke svaret til å stemme:

Punktene A (1,1,1) B ( 7,3,5) C (0,6,7)

Jeg har vektorene AB = [6,2,4] AC = [-1,5,6] og BC = [-7,3,2]

Setter da inn som Determinant:

6 2 4

-1 5 6

-7 3 2

og får: 6(10-18)-2(-2+42)+4(-3+35) = 0. Determinanten kan da ikke være null? Da får jeg ikke noe areal,og kan ikke fullføre resten av oppgaven.

Beklager mas, men det er jo typisk at man ikke får til ting man har gjort 100 ganger før, dagen før en prøve.

Til Abigor: Jeg må ærlig si at jeg fortsatt ikke skjønner hvordan jeg skal få skrevet det slik oppgaven forlanger.

Endret av Madeo
Lenke til kommentar

Fra Abigor vet vi at chart?cht=tx&chl=f'(x)=2cos(x) + 2(cos^2(x) - sin^2(x)) som ved hintet i mitt innlegg blir til:

chart?cht=tx&chl=f'(x)=2cos(x) + 2(cos^2(x) - (1-cos^2(x))) = 2cos(x) + 4cos^2(x) - 2

Angående vektoroppgaven har du gjort noe feil. Om du tar kryssproduktet skal du alltid få en ny vektor. Du trenger kun krysse sammen AB og AC-vektor. I den øverste raden skal enhetsvektorene stå. Dvs du får noe slikt:

p><p>= (2 \cdot 6 - 5 \cdot 4)\hat{\mathbf{i}} - (6 \cdot 6 - (-1 \cdot 4))\hat{\mathbf{j}} + (6 \cdot 5 - (-1 \cdot 2)\hat{\mathbf{k}} = [-8, -40, 32]

Vi vet at arealet av en parallellogram utspent av vektorer u og v er chart?cht=tx&chl=|\vec{u} \times \vec{v}|. Så arealet av en trekant må være halvparten av dette.

chart?cht=tx&chl=A=\frac{1}{2} |\vec{AB} \times \vec{AC}| = \frac{1}{2} \sqrt{(-8)^2 + 40^2 + 32^2} = 4\sqrt{42}.

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Takk skal du ha. Vi har ikke lært noe om at Sin^2x = 1-cos^2x. Det hadde vært greit om vi hadde fått oppgitt.

Vidre hadde jeg gjort vektoroppgaven delvis riktig først, men hadde glemt det siste du gjorde, og fikk et merkelig svar. Takk skal du ha!

Edit: Pirk: -(6*6-(-1*4) = -40, og ikke +40

Endret av Madeo
Lenke til kommentar

Man har også to identiteter som man ofte får bruk for.

p><p>

Takk skal du ha. Vi har ikke lært noe om at Sin^2x = 1-cos^2x. Det hadde vært greit om vi hadde fått oppgitt.

Dette kan umulig stemme. Dette er den mest elementære trigonometriske identiteten man har. Tenk pytagoras i en rettvinklet trekant med hypotenus 1 så får du automatisk ut at chart?cht=tx&chl=\cos^2 x + \sin^2 x=1

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

Vidre hadde jeg gjort vektoroppgaven delvis riktig først, men hadde glemt det siste du gjorde, og fikk et merkelig svar. Takk skal du ha!

Slurv. Hehe.

Sikker på at dere ikke har lært at chart?cht=tx&chl=sin^2(x) + cos^2(x) = 1? Det kan lett sees ved enhetssirkelen og pytagoras læresetning.

Det er mange identiteter som er koselige å kunne. Spesielt de Frexxia nevner. Kanskje mest når en begynner med integral og slikt, men uansett.

Lenke til kommentar

For sikkerhets skyld bladde jeg gjennom oppsummeringsdelen av boka vår (faget R2, realfagsmatte 3klasse)Kapittelet heter trigonometriske funksjoner, men sier ingenting om de indentitetene dere nevner. Har dere noen gode nettressursjer jeg kan bruke, tror det er OK å kunne litt mer om disse?

Jeg får kaste inn håndkledet: Er sikker på at jeg har lært at sin^2x + cos^2x = 1. Men finner det ikke i det tilhørende kapittelet i boka, vel og merke.

Edit: feil tegn

Endret av Madeo
Lenke til kommentar

Endelig, etter mye øving, begynt å få grepet på logaritmer, derivering og vektorer på R1-nivå. :new_woot:

Gjenstår fortsatt noe til halvdagsen i morgen. "Av en rektangelformet papplate på 48 cm x 30 cm skal du lage en stor eske uten lokk ved å klippe vekk kvadratet fra hjørnene og deretter brette opp. La x være siden i kvadratene."

a) Vis at volumet av esken blir V(x) cm^3, der V(x) = 4x^3 - 156x^2 + 1440x

b) Finn det største volumet esken kan få.

Prøvde å lage en tegning på a-oppgaven, men ingen anelse hvordan de får verdiene. Fant forsåvidt ut at 48 x 30 er 1440, men lenger kom ikke jeg. :no:

På b-oppgaven tenkte jeg at derivering av den funksjonen ville funke, for så å finne toppunkt. Rett?

Lenke til kommentar

b) Helt riktig tankegang! :)

Når det gjelder uttrykket i a), her er en figur.

779755.jpeg

Er det slik du har tenkt? Jeg regner med du ser hvordan denne skal brettes. Volumet av en eske er arealet av grunnflaten ganger høyden. Hva er høyden her? Hva er lengde og bredde i grunnflaten?

Lenke til kommentar

Du må ha en rar lærer som ikke har nevnt disse skrivemåtene/overgangene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...