Madeo Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 Hmm. da får jeg først 2cosx(1+cosx)*-sinx Deretter 2cosx^2+2cosx-sinx Hjelper litt, men tror jeg gjør noe feil. Takk for tipset. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 (endret) f(x) = 2 × sin(x) + 2 sin(x) × cos(x) f'(x) = 2 × (sin(x))' + 2 × (sin(x) × cos (x))' (sin(x) × cos(x))' = (u × v)' ---> u' × v + u × v' u = sin(x) u' = cos(x) v = cos(x) v' = -sin(x) f'(x) = 2 × cos(x) + 2 ( cos(x) × cos(x) + sin(x) × (-1)sin(x) ) f'(x) = 2 × cos(x) + 2 cos(x)2 - 2 sin(x)2 Edit: Gjorde en liten feil. Endret 15. desember 2010 av Abigor Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 Ja, helt til siste steget. Du har også at: . Lenke til kommentar
Madeo Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 f(x) = 2 × sin(x) + 2 sin(x) × cos(x) f'(x) = 2 × (sin(x))' + 2 × (sin(x) × cos (x))' (sin(x) × cos(x))' = (u × v)' ---> u' × v + u × v' u = sin(x) u' = cos(x) v = cos(x) v' = -sin(x) f'(x) = 2 × cos(x) + 2 ( cos(x) × cos(x) + sin(x) × (-1)sin(x) ) f'(x) = 2 × cos(x) - 2 cos(x)2 × sin(x)2 Ble dette riktig? :S Nei oppgaven går ut på at man skal få 2sinx+2sinxcosx derivert til å bli 4cos2x+2cosx-2 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 (endret) Jeg gjorde en feil. Dette er jo kjempeenkelt! Men jeg surrer bare, har egentlig tatt juleferie fra matte. Et øyeblikk.. f(x) = 2 sin (x) + 2 sin(x) cos(x) f'(x) = 2 cos (x) + 2 ( cos(x)^2 - sin(x)^2) wingeer sier: cos(x)^2 - sin(x)^2 = cos(2x) (testa på kalkulator, stemte fint det) f'(x) = 2 cos(x) + 2 cos(2x) Endret 15. desember 2010 av Abigor Lenke til kommentar
Madeo Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 (endret) Venter i spenning. Et annet problem jeg møter på: Jeg skal finne Arealet av en trekant. (vektorregning) Dette er glatt kjøring, men jeg får ikke svaret til å stemme: Punktene A (1,1,1) B ( 7,3,5) C (0,6,7) Jeg har vektorene AB = [6,2,4] AC = [-1,5,6] og BC = [-7,3,2] Setter da inn som Determinant: 6 2 4 -1 5 6 -7 3 2 og får: 6(10-18)-2(-2+42)+4(-3+35) = 0. Determinanten kan da ikke være null? Da får jeg ikke noe areal,og kan ikke fullføre resten av oppgaven. Beklager mas, men det er jo typisk at man ikke får til ting man har gjort 100 ganger før, dagen før en prøve. Til Abigor: Jeg må ærlig si at jeg fortsatt ikke skjønner hvordan jeg skal få skrevet det slik oppgaven forlanger. Endret 15. desember 2010 av Madeo Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 Det er bare å bruke trigonometriske identiteter. F.eks at . Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 Er ikke f'(x) = 2 cos(x) + 2 cos(2x) riktig da? Hvordan kan det bli 4cos2x+2cosx-2? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 Jo, det er riktig. Det er mange måter å skrive slike uttrykk på. Lenke til kommentar
Madeo Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 Abigor, du setter jo fingeren på det jeg spør om; hvordan? poenget mitt er at jeg ikke kan svare noe annet enn det oppgaven ber om, når den spør "vis at xx blir yy". Kanskje Wingeer har en fremgangsmåte som kommer frem til det svaret? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 (endret) Fra Abigor vet vi at som ved hintet i mitt innlegg blir til: Angående vektoroppgaven har du gjort noe feil. Om du tar kryssproduktet skal du alltid få en ny vektor. Du trenger kun krysse sammen AB og AC-vektor. I den øverste raden skal enhetsvektorene stå. Dvs du får noe slikt: Vi vet at arealet av en parallellogram utspent av vektorer u og v er . Så arealet av en trekant må være halvparten av dette. . Endret 15. desember 2010 av wingeer Lenke til kommentar
Madeo Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 (endret) Takk skal du ha. Vi har ikke lært noe om at Sin^2x = 1-cos^2x. Det hadde vært greit om vi hadde fått oppgitt. Vidre hadde jeg gjort vektoroppgaven delvis riktig først, men hadde glemt det siste du gjorde, og fikk et merkelig svar. Takk skal du ha! Edit: Pirk: -(6*6-(-1*4) = -40, og ikke +40 Endret 15. desember 2010 av Madeo Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 (endret) Man har også to identiteter som man ofte får bruk for. Takk skal du ha. Vi har ikke lært noe om at Sin^2x = 1-cos^2x. Det hadde vært greit om vi hadde fått oppgitt. Dette kan umulig stemme. Dette er den mest elementære trigonometriske identiteten man har. Tenk pytagoras i en rettvinklet trekant med hypotenus 1 så får du automatisk ut at Endret 15. desember 2010 av Frexxia Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 Takk skal du ha. Vi har ikke lært noe om at Sin^2x = 1-cos^2x. Det hadde vært greit om vi hadde fått oppgitt. Vidre hadde jeg gjort vektoroppgaven delvis riktig først, men hadde glemt det siste du gjorde, og fikk et merkelig svar. Takk skal du ha! Edit: Pirk: -(6*6-(-1*4) = -40, og ikke +40 Slurv. Hehe. Sikker på at dere ikke har lært at ? Det kan lett sees ved enhetssirkelen og pytagoras læresetning. Det er mange identiteter som er koselige å kunne. Spesielt de Frexxia nevner. Kanskje mest når en begynner med integral og slikt, men uansett. Lenke til kommentar
Madeo Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 (endret) For sikkerhets skyld bladde jeg gjennom oppsummeringsdelen av boka vår (faget R2, realfagsmatte 3klasse)Kapittelet heter trigonometriske funksjoner, men sier ingenting om de indentitetene dere nevner. Har dere noen gode nettressursjer jeg kan bruke, tror det er OK å kunne litt mer om disse? Jeg får kaste inn håndkledet: Er sikker på at jeg har lært at sin^2x + cos^2x = 1. Men finner det ikke i det tilhørende kapittelet i boka, vel og merke. Edit: feil tegn Endret 15. desember 2010 av Madeo Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 + ikke *. Ja, det er veldig greit å kunne mer om dette. Du kan prøve www.khanacademy.org, eller wikipedia. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 I R2 lærte vi ganske mange slike identiteter, som det kalles. Eller, i hvert fall tankegangen for å kunne finne/se dem. Du bør ha lært hva cos(2x) og sin(2x) også kan skrives som. Evt. kan du utlede det selv med sumformelen for cos/sin. (cos(u+v) =..) Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 Endelig, etter mye øving, begynt å få grepet på logaritmer, derivering og vektorer på R1-nivå. Gjenstår fortsatt noe til halvdagsen i morgen. "Av en rektangelformet papplate på 48 cm x 30 cm skal du lage en stor eske uten lokk ved å klippe vekk kvadratet fra hjørnene og deretter brette opp. La x være siden i kvadratene." a) Vis at volumet av esken blir V(x) cm^3, der V(x) = 4x^3 - 156x^2 + 1440x b) Finn det største volumet esken kan få. Prøvde å lage en tegning på a-oppgaven, men ingen anelse hvordan de får verdiene. Fant forsåvidt ut at 48 x 30 er 1440, men lenger kom ikke jeg. På b-oppgaven tenkte jeg at derivering av den funksjonen ville funke, for så å finne toppunkt. Rett? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 b) Helt riktig tankegang! Når det gjelder uttrykket i a), her er en figur. Er det slik du har tenkt? Jeg regner med du ser hvordan denne skal brettes. Volumet av en eske er arealet av grunnflaten ganger høyden. Hva er høyden her? Hva er lengde og bredde i grunnflaten? Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 Takk skal du ha. Vi har ikke lært noe om at Sin^2x = 1-cos^2x. Det hadde vært greit om vi hadde fått oppgitt. Vidre hadde jeg gjort vektoroppgaven delvis riktig først, men hadde glemt det siste du gjorde, og fikk et merkelig svar. Takk skal du ha! Edit: Pirk: -(6*6-(-1*4) = -40, og ikke +40 Du må ha en rar lærer som ikke har nevnt disse skrivemåtene/overgangene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå