Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Et idrettslag har laget et spill de kaller MINILOTTO. Når en spiller MINILOTTO, merker en av 4 tall fra og med 1 til og med 9. Premiene beregnes ved at en trekker ut 4 vinnertall og 2 tilleggstall.

b) Regn ut sannsynet for å få 3 rette vinnertall.

c) Regn ut sannsynet for 3 rette vinnertall og 1 tillegstall.

d) Regn ut sannsynet for å få 2 rette vinnertall og minst 1 tilleggstall.

Trodde egentlig denne burde være lett, og husker jeg ikke hadde problemer med den før kapittelprøve i sannsyn, men nå før halvdags så får jeg ikke den til.

EDIT: Noen som har en slags algoritme mtp. sannsyn? Alltid vanskelig å finne ut hvordan man skal angripe oppgaven.

Endret av Gjest
Videoannonse
Annonse

5261376074_fdcde470d8.jpg

Tegn en vilkårlig firkant ABCD (over). Kall midtpunktene på sidene for E, F, G og H. Bruk vektorregning til å vise at firkanten EFGH er et parallellogram.

Det jeg vet er at to vektorer er parallelle om det finnes et tall k slik at: chart?cht=tx&chl=\vec{u} = k\vec{v}

Det jeg ikke helt vet er hvordan vise at chart?cht=tx&chl=EF \parallel HG og chart?cht=tx&chl=EH \parallel FG

Noen som kan gi meg et lite hint til hvordan gå frem?

Endret av blured

foreslå et funksjonsuttrykk for f(x) når du vet at f(x) har nullpunktene x=3 og x=-1?

Jeg trenger ikke helt svar, men bare hvordan jeg kommer meg frem til det.

Nullpunktene er 3 og -1...

(x-a)(x-b)=0

x-a=0 V x-b=0

x=a V x=b

Her betyr V eller, klarer du og gå andre veien utifra oppgaven din?

x=3 V x=-1

x-3=0 V x+1=0

...

Etter dette kan du bare gange ut parentesene for å få uttrykket ditt...

Må bare ærlig si at jeg trodde jeg fikk til dette men gjorde det. Ikke.

Kan noen vise meg hele forklaringen i fra start til slutt?

Oppgaven:

kan du foreslå et funksjonsuttrykk for f(x) når du vet at f(x) har nullpunktene x=3 og x=-1?

chart?cht=tx&chl=f(x)= x^2 - 2x - 3 er slik oppgaven spør om. For et nullpunkt er f(x)=0. Om du får oppgitt to punkt a og b, som er nullpunkter til funksjonen f(x) vet du at f(a)=0 og at f(b)=0. Ser du hvorfor f(x)=(x-a)(x-b) er en slik funksjon? Om du har et produkt ab, og enten a eller b er 0, vil hele uttrykket være 0. 0*b=0 og a*0=0. Ser du hvorfor det må være slik nu?

Et idrettslag har laget et spill de kaller MINILOTTO. Når en spiller MINILOTTO, merker en av 4 tall fra og med 1 til og med 9. Premiene beregnes ved at en trekker ut 4 vinnertall og 2 tilleggstall.

b) Regn ut sannsynet for å få 3 rette vinnertall.

c) Regn ut sannsynet for 3 rette vinnertall og 1 tillegstall.

d) Regn ut sannsynet for å få 2 rette vinnertall og minst 1 tilleggstall.

Trodde egentlig denne burde være lett, og husker jeg ikke hadde problemer med den før kapittelprøve i sannsyn, men nå før halvdags så får jeg ikke den til.

EDIT: Noen som har en slags algoritme mtp. sannsyn? Alltid vanskelig å finne ut hvordan man skal angripe oppgaven.

b)

chart?cht=tx&chl=P=\frac{{4\choose 3}{2\choose 0}{3\choose 3}}{9\choose 6}

c)

chart?cht=tx&chl=P=\frac{{4\choose 3}{2\choose 1}{3\choose 2}}{9\choose 6}

Hva er den generelle formen av en annengradslikning? Hva skjer når du putter tallene dine inn i likningen?

Går det an å gjøre det på denne måten:

1) a*(-2)2+b*(-2)+c=0

2) a*(2)2+b(2)+c=0

3) a*0 + b*0 +c = -4

3) 0+0+c = -4

c = -4

1) 4a - 2b - 4 = 0

2) 4a + 2b -4 = 0

2) b = 2-2a

1) 4a-2(2-2a)-4=0

4a-4+4a-4 = 0

a=1

2) 4*1-2b-4 = 0

-2b = 0

b=0

a= 1

b= 0

c = -4

f(x) = ax2 + bx + c = x2 + 0 - 4 = x2-4

Blir dette riktig? Og går det an å bruke den på alle andregradslikninger hvor jeg har fått oppgitt 3 punkter?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...