Nebuchadnezzar Skrevet 12. desember 2010 Del Skrevet 12. desember 2010 Enda et lignende eksempel Lenke til kommentar
duperjulie Skrevet 12. desember 2010 Del Skrevet 12. desember 2010 Når man løser difflikninger, og ender opp med for eksempel: |A-T(t)| = e-kt + C Kan man ikke da bare fjerne absoluttverditegnet, siden e opphøyd i noe alltid er positivt? Jeg ser at løsningsforslaget har sagt at A - T = ± e-kt + C, og latt en ny konstant B være ±eC, og på den måten blitt kvitt absoluttverditegnet. Man kommer jo frem til samme svar, men på eksamen kan man kanskje bli tatt for å kvitte seg med absoluttverditegnet "ulovlig". Så spørsmålet mitt er altså om det er ulovlig slik jeg tenker, og i såfall hvorfor Lenke til kommentar
Bartin Skrevet 12. desember 2010 Del Skrevet 12. desember 2010 1VGS med 1P matematikk Tentamen i morgen, så jeg sitter nå og løser gamle eksamens oppgaver. Lurte på om noen kunne vise meg fremgangsmåte på denne oppgaven: Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 12. desember 2010 Del Skrevet 12. desember 2010 (endret) 1VGS med 1P matematikk Tentamen i morgen, så jeg sitter nå og løser gamle eksamens oppgaver. Lurte på om noen kunne vise meg fremgangsmåte på denne oppgaven: Her må du bruke reglene om at: Endret 12. desember 2010 av Henrik B Lenke til kommentar
Bartin Skrevet 12. desember 2010 Del Skrevet 12. desember 2010 Takker og bukker! Skjønner fremgangsmåten nå Forresten, bruker dere et spesielt program til regnestykkene dere legger ut som bilder? Lenke til kommentar
Sveern Skrevet 12. desember 2010 Del Skrevet 12. desember 2010 Takker og bukker! Skjønner fremgangsmåten nå Forresten, bruker dere et spesielt program til regnestykkene dere legger ut som bilder? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1080165 Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Om man antar at løsningene er reelle, kan man da fritt gange og dele med x^2, x^4 osv. i en ulikhet? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 For å kunne dele må du sjekke at x er forskjellig fra null også. Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 foreslå et funksjonsuttrykk for f(x) når du vet at f(x) har nullpunktene x=3 og x=-1? Jeg trenger ikke helt svar, men bare hvordan jeg kommer meg frem til det. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Hva vet du om faktorene i et polynom med nullpunkter i -1 og 3? Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Om en funksjon f(x) har nullpunkt i a og b, kan man skrive det som f(x) = (x-a)*(x-b) Ser du hvorfor? Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Jeg ser det ikke helt, og skjønner det heller ikke. Lenke til kommentar
duperjulie Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 (endret) Kan noen hjelpe meg med å løse følgende? : 27sin3x - 8cos3x = 0, for x mellom 0 og pi/2 Endret 13. desember 2010 av duperjulie Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Hva med tan^3(x)? Lenke til kommentar
duperjulie Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Hva med tan^3(x)? Å herregud, selvfølgelig XD Jeg har regna litt for mye i det siste... tusen takk! Lenke til kommentar
sebjen Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Hei, kan noen hjelpe meg med denne oppgaven? En hytteeier skal det første året betale 1200 kr i årlig leie for hyttetomta (festeavgift). Første forfall er straks. Dette beløpet skal så økes med 6 % for hvert år. Avtalen skal gjelde for ubegrenset tid. Regn ut hvilket engangsbeløp dette svarer til når renten settes til 7%. PS: svaret er 128 400 kr Mvh Sebastian Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Hint. Definisjonen av nullpunkt: f(x)=0. Hva skjer om du setter x=a eller x=b i f(x)=(x-a)(x-b)? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Hei, kan noen hjelpe meg med denne oppgaven? En hytteeier skal det første året betale 1200 kr i årlig leie for hyttetomta (festeavgift). Første forfall er straks. Dette beløpet skal så økes med 6 % for hvert år. Avtalen skal gjelde for ubegrenset tid. Regn ut hvilket engangsbeløp dette svarer til når renten settes til 7%. PS: svaret er 128 400 kr Mvh Sebastian Les om geometriske rekker i matteboken din. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå