Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nebuchadnezzar, hvor ble det av eksponenten 3 i linje 5?

Ellers ser jeg mange slurvefeil jeg har gjort. Takker for hjelpen. :thumbup:

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Holder på med vektorregning og kom over en oppgave jeg mistenker at det er feil i fasiten på (kan selvsagt ta feil), oppgavenlyder som følger:

En trekantet pyramide ABCT er plassert i en rettvinklet koordinatsystem. Hjørnene A(0,0,0) B (3,0,0 og C (0,4,0) er faste, mest toppunktet T(0,0t) kan flytte seg langs z-aksen, vi setter først t=3

A) Regn ut volumet av pyramiden ABCT - klarte denne

B) Regn ut vinkelen til BTC - klarte denne

C) Regn ut verdien av t når vinkelen BTC=60⁰ - er denne jeg sliter med

Da jeg regnet ut denne laget jeg vektorene BT= [-3,0,t] og BC=[-3,4,0]

Videre fant jeg lengden av BT = 3+t og BC=5

Deretter ganget jeg BT*BC = 9

Så tok jeg og satte:

cos60⁰ = (9/8+t)

t = (9/cos60⁰ * 8)

t= 2,25

Fasiten vil derimot ha 3,5, men om jeg setter prøve på t= 3,5 for jeg vinkelen til å bli 67⁰

Noen som kan regne seg igjennom oppgaven?

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar

Holder på med vektorregning og kom over en oppgave jeg mistenker at det er feil i fasiten på (kan selvsagt ta feil), oppgavenlyder som følger:

En trekantet pyramide ABCT er plassert i en rettvinklet koordinatsystem. Hjørnene A(0,0,0) B (3,0,0 og C (0,4,0) er faste, mest toppunktet T(0,0t) kan flytte seg langs z-aksen, vi setter først t=3

A) Regn ut volumet av pyramiden ABCT - klarte denne

B) Regn ut vinkelen til BTC - klarte denne

C) Regn ut verdien av t når vinkelen BTC=60⁰ - er denne jeg sliter med

Da jeg regnet ut denne laget jeg vektorene BT= [-3,0,t] og BC=[-3,4,0]

Videre fant jeg lengden av BT = 3t og BC=5

Deretter ganget jeg BT*BC = 9

Så tok jeg og satte:

cos60⁰ = (9/15t)

t = (9/cos60⁰ * 15)

t= 1,2

Fasiten vil derimot ha 3,5, men om jeg setter prøve på t= 3,5 for jeg vinkelen til å bli 67⁰

Noen som kan regne seg igjennom oppgaven?

Med de vektorene du har funnet, virker det som du prøver å finne t slik at vinkel TBC blir 60 grader. Du skal finne vinkel BTC. Da må du bruke vektorene chart?cht=tx&chl=\vec{TB} og chart?cht=tx&chl=\vec{TC. Det ser også ut som du har regnet lengdene ut feil, f.eks. ville lengden av chart?cht=tx&chl=\vec{BT} bli chart?cht=tx&chl=|\vec{BT}| = \sqrt{9 + t^2}.

edit: og fasiten er riktig altså.

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Jeg fant (på wolfram alpha) at cos(arcsin(x)) = sqrt(1-x2).

Hvordan kan man vise det?

Fantastisk tegning:

post-156462-0-25119900-1292073240_thumb.png

Altså, tegn en rettvinklet trekant. Sett den ene vinkelen til arcsin(x), da vet du at motstående katet er x og hypotenusen er 1. Bruk pytagoras til å finne den resterende siden og voila, du har cos(arcsin(x)).

Endret av Frexxia
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mulig jeg missforstår, men skal ikke BTC sine vektorer bli BT og BC?Av det lille jeg forstår av trigonometri så vil TBC bli vinkelen til T, ikke B.

Jeg ser allerede nå at |BT| blir 3+t, ikke 3t. fordi kvadratroten av 9 er 3 og t² er t. Dog med denne opprettningen så for jeg 2,25..

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar

Mulig jeg missforstår, men skal ikke BTC sine vektorer bli BT og BC?Av det lille jeg forstår av trigonometri så vil TBC bli vinkelen til T, ikke B.

Jeg ser allerede nå at |BT| blir 3+t, ikke 3t. fordi kvadratroten av 9 er 3 og t² er t. Dog med denne opprettningen så for jeg 2,25..

Det er en vanlig misoppfatning at chart?cht=tx&chl=\sqrt{a^2 + b^2} = a + b. Det er slettes ikke riktig (prøv med noen tall!) Du kan ikke forenkle rotuttrykket på den måten. Når du har chart?cht=tx&chl=\sqrt{9 + t^2} er det ikke stort mer du kan gjøre for å forenkle.

Når det gjelder måten å skrive vinkler på, så betyr alltid ABC vinkelen i hjørnet B (vinkelen mellom sidene AB og BC.)

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Jada. Du skal finne vinkelen i hjørnet T. Da må du ta utgangspunkt i vektorene chart?cht=tx&chl=\vec{TB} = [3,0,-t] og chart?cht=tx&chl=\vec{TC} = [0,4,-t] (alltid vektorene ut fra hjørnet.) Disse har lengde chart?cht=tx&chl=|\vec{TB}| = \sqrt{9 + t^2} og chart?cht=tx&chl=|\vec{TC}| = \sqrt{16 + t^2}. Skalarproduktet mellom de to blir chart?cht=tx&chl=\vec{TB} \cdot \vec{TC} = 3 \cdot 0 + 0 \cdot 4 + (-t) \cdot (-t) = t^2.

Da får vi at chart?cht=tx&chl=\cos 60^\circ = \frac{\vec{TB} \cdot \vec{TC}}{|\vec{TB}||\vec{TC}|}

Og videre når vi setter inn det vi har regnet ut:

chart?cht=tx&chl=\frac{1}{2} = \frac{t^2}{\sqrt{9 + t^2} \cdot \sqrt{16 + t^2}}

Herfra bør resten gå greit. Du vil ende opp med en fjerdegradsligning som kan løses vha. abc-formelen. Men du får spørre om det låser seg igjen.

Lenke til kommentar

Hvordan får man den deriverte dere finner her: http://www.wolframalpha.com/input/?i=%28Sqrt%28x%29%2Bx%29^4 (Vet ikke hvordan man kan gjøre den om til tex)

Til å bli: chart?cht=tx&chl=(\frac{2}{\sqrt{x}}+4)*(\sqrt{x} +x)^3

Boken skriver alle deriverte så merkelig...

(3x-1)^2 er felles faktor i (3x-1)^3 og 9x(3x-1)^2 så han faktoriserer dem ut.

Hvordan i all verden gjør man det? Kan du demonstrere vha et lett stykke?

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

chart?cht=tx&chl=\frac{1}{2} = \frac{t^2}{\sqrt{9 + t^2} \cdot \sqrt{16 + t^2}}

Herfra bør resten gå greit. Du vil ende opp med en fjerdegradsligning som kan løses vha. abc-formelen. Men du får spørre om det låser seg igjen.

Da vi ikke har vært igjennom å ha røtter med x'er og tall vet jeg helt ærlig ikke hvordan jeg skal løse opp denne roten...

Edit; never mind, fant ut av det nå nettopp..

Roten av 9+t² kan skrives om til (9+t²)1/2 som gir 3+t...

Eller, gi meg litt mere tid..

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar

Dere skal ha vært igjennom nok til å utføre dette, hvertfall, men det kan kanskje være litt vanskelig. Først kan du bruke regelen at chart?cht=tx&chl=\sqrt{a} \cdot \sqrt{b} = \sqrt{ab}. Det gir

chart?cht=tx&chl=\frac{1}{2} = \frac{t^2}{\sqrt{(9 + t^2)(16 + t^2)}}

Videre har du lov til å gjøre nesten hva du vil i en ligning, så lenge det blir gjort på begge sider. Her vil vi bli kvitt kvadratroten, så vi opphøyer begge sider i ligningen i andre. Da må vi passe på når vi opphøyer brøken -- da må vi opphøye både teller og nevner:

chart?cht=tx&chl=\frac{1^2}{2^2} = \frac{(t^2)^2}{(\sqrt{(9 + t^2)(16 + t^2)})^2}

chart?cht=tx&chl=\frac{1}{4} = \frac{t^4}{(9 + t^2)(16 + t^2)}

Tar du det herfra?

edit: Igjen, det du sier om rotuttrykket er feil. Det er riktig at chart?cht=tx&chl=\sqrt{a^2 + b^2} = (a + b)^{\frac{1}{2}}, men videre virker det som du har fått det for deg at når du skal opphøye en sum i en potens, kan du opphøye hvert ledd. Dette er ikke riktig. Det hadde fungert om det var et produkt her, altså f.eks. chart?cht=tx&chl=(ab)^{\frac{1}{2}}, men her har vi en sum.

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Hvordan får man den deriverte dere finner her: http://www.wolframalpha.com/input/?i=%28Sqrt%28x%29%2Bx%29^4 (Vet ikke hvordan man kan gjøre den om til tex)

Til å bli: chart?cht=tx&chl=(\frac{2}{\sqrt{x}}+4)*(\sqrt{x} +x)^3

Boken skriver alle deriverte så merkelig...

(3x-1)^2 er felles faktor i (3x-1)^3 og 9x(3x-1)^2 så han faktoriserer dem ut.

Hvordan i all verden gjør man det? Kan du demonstrere vha et lett stykke?

Da prøver vi oss med et lett stykke :p

Du vet helt sikkert at chart?cht=tx&chl=a \cdot a = a^2 og at chart?cht=tx&chl=a\cdot a\cdot a=a^3

chart?cht=tx&chl=a^2\cdot a=a^3

Okai... Pittelitt mer kompliserte tall denne gangen, men prinsippet er det samme

chart?cht=tx&chl=(x+1)(x+1)=(x+1)^2

Du kan sette chart?cht=tx&chl=a=x+1 for ¨gjøre ting litt lettere

chart?cht=tx&chl=(x+1)(x+1)(x+1)=(x+1)^3 osv

gjør det samme som over

chart?cht=tx&chl=(x+1)^2(x+1)=(x+1)^3

Men hva skjer om vi har noe slikt som dette uttrykket under?

chart?cht=tx&chl=a^2+ab=a(a+b)

Så prøver vi med et litt værre eksempel der vi setter a=(x+1)

chart?cht=tx&chl=(x+1)^2+(x+1)b=(x+1)\cdot((x+1)+b)=(x+1)(x+b+1)

Oppgaven din er jo bare å gjøre akkuratt dette =)

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar

Tja, egentlig ikke. Her kan man jo observere (ved å trekke fra 1/x) at denne ulikheten er ekvivalent med chart?cht=tx&chl=0 < \frac{4x - 1}{x} \leq 1, som antagelig gjør regningen noe enklere, men utover det så må man generelt regne på begge ulikhetene og finne snittet av løsningsmengdene (altså hvilke intervaller som oppfyller begge kravene.)

Lenke til kommentar

Hei, trenger relativt omfattende hjelp med div. matte. Føler meg ganske usikker på en del til eksamen, og hadde satt stor pris på det, om noen kunne satt av litt fritid for å hjelpe meg over msn (send pm evnt.)

områdene har med funksjoner, derivasjon og antiderivasjon og differensialligninger.

Veldig grunnleggende har jeg problemer med å se det store bildet, og noen hull i forhold til mindre utregninger.

Til de som vil hjelpe litt, hadde jeg trengt hjelp med følgende for øyeblikket:

(fra eksamen 2008)

En første ordens differensiallikning er gitt ved
y' + (1/x)y = 2e^x^2
, hvor vi antar at x > 0. Finn den spesielle løsningen til
denne differensiallikningen som tilfredsstiller y(1) = 0.

Selv har jeg kommet frem til at likningen er på formen, y' + f(x)y = g(x).

videre ser jeg at e^F(x) y' + e^F(x) f(x)y = e^F(x) g(x)

og (e^F(x)y)' = e^F(x) g(x)

..

om det er riktig så langt har jeg til slutt kommet frem til at y(x) = e^x^2 + C

så når y(1) = 0, så blir y(1) = e^1^2 + C = e + C = 0

skal jeg bare skriv at C = -e, eller hvordan skal jeg gjøre det?

Har aldri forstått e i regnestykker :(

All hjelp settes stor pris på! Vil du hjelpe ytterligere gjennom msn, send meg en PM!

På forhånd stor takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...