cuadro Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Helt riktig. Det er også derfor vi kaller det en "en-til-en"-funksjon. Lenke til kommentar
SebastianS Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Du har da lært å løse likningsett med to ukjente? Svaret stemmer ikke med fasiten. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 (endret) Jeg får at x=50 og y=100 som gir en max på 35 000 Endret 10. desember 2010 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Du har da lært å løse likningsett med to ukjente? Svaret stemmer ikke med fasiten. Hva sier fasiten da? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 (endret) Jeg ser at 1/n mot uendelig er det samme som n mot 0 og at n mot uendelig er det samme som 1/n mot 0. Derfor er jo dette lik e. Men hvordan kan jeg vise det matematisk? Edit: n -> uendelig, ikke x. Endret 10. desember 2010 av Henrik B Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Jeg ser at 1/n mot uendelig er det samme som n mot 0 og at n mot uendelig er det samme som 1/n mot 0. Derfor er jo dette lik e. Men hvordan kan jeg vise det matematisk? Du har jo ikke noe x i uttrykket? Hvorfor bruker du x --> uendelig da? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 En liten glipp. Det jeg mente var n mot uendelig. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 (endret) Endret: Whops, leste bra feil på uttrykket ditt. syntes det stod opphøyd i 1/n, ikke n. Endret 10. desember 2010 av Matsemann Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Endret: Whops, leste bra feil på uttrykket ditt. syntes det stod opphøyd i 1/n, ikke n. Men det jeg skrev i utgangspunktet kan du nok bruke uansett. Kjør e^ln(uttrykket du har). Da får du e^(n * ln (n+1/n)) Og så ser du at når n går mot uendelig går 1/n mot null, altså vil r gå mot null når r går mot null, og r=1/n. Da får du et uttrykk du kan bruke LH på. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Du har da lært å løse likningsett med to ukjente? Svaret stemmer ikke med fasiten. Hvis fasiten sier noe annet enn det Nebuchadnezzar har fått er det enten noe feil i fasiten eller (mer sannsynlig) at du har satt opp profittuttrykket feil. Hvis du legger ut hele oppgaven kan jeg kikke på det. Lenke til kommentar
Frittfram Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Har en oppgave med to ligninger. Der hvor k står for kostnader. og I for inntekter x=antall produkter Har kobinert ligningene og får O=overskudd Så kommer oppgaven om at jeg skal lage en formel for max overskudd? Er det noen som kan gi meg ett puff i riktig rettning her? Jeg vet at og har prøvd og sette den in for x i ligningen over men kommer ingen vei Lenke til kommentar
dinosauren Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Hvordan ville dere ha gått frem om dere skulle finne taylorrekken for cos(x)-1/x^2? når dere fikk oppgitt taylorrekken for cos x? Lenke til kommentar
K.. Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Trukket 1/x^2 fra alle leddene i taylorutviklingen til cos(x)? Sjekk forøvrig http://www.wolframalpha.com/input/?i=taylor+cosx+-+1/x^2 Er det slik du mener? Lenke til kommentar
dinosauren Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Nei, beklager var litt uklar der. Sånn: http://www.wolframalpha.com/input/?i=taylor+%28cos+x+-+1%29%2Fx^2 Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 (endret) Jeg ser at 1/n mot uendelig er det samme som n mot 0 og at n mot uendelig er det samme som 1/n mot 0. Derfor er jo dette lik e. Men hvordan kan jeg vise det matematisk? Edit: n -> uendelig, ikke x. Q.E.D Spørsmål 1, er x^3 injektiv? Og er alle funksjoner som er strengt voksende eller synkende injektive? Spørsmål 2, kan denne grenseverdien vises uten bruk av l`hopital? Sp Endret 10. desember 2010 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
K.. Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 http://www.wolframalpha.com/input/?i=taylor+%28cos+x+-+1%29%2Fx^2 Er vel bare å sette inn for taylorrekka til cos(x) for å så rydde opp på utrykket. Prøv å gjør det, du burde ende opp med noe ala det WolframAlpha viser. Lenke til kommentar
K.. Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 http://www.wolframalpha.com/input/?i=taylor+%28cos+x+-+1%29%2Fx^2 Er vel bare å sette inn for taylorrekka til cos(x) for å så rydde opp på utrykket. Prøv å gjør det, du burde ende opp med noe ala det WolframAlpha viser. Lenke til kommentar
dinosauren Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Hva mener du når du sier at jeg skal sette inn for cos x? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Spørsmål 1, er x^3 injektiv? Og er alle funksjoner som er strengt voksende eller synkende injektive? Spørsmål 2, kan denne grenseverdien vises uten bruk av l`hopital? x^3 er injektiv. Hvis du ser på den deriverte må den være enten strengt voksende eller strengt synkende. Ja, det kan den. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Er litt morsomt at du går R2, og (mener jeg å huske) spør om ting relatert til det. Men så svarer på universitetsmattestuff. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå