Imaginary Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 (endret) Du må studere funksjonen og hvilket domene og kodomene den er definert for. Endret 9. desember 2010 av Imaginary Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Verdimengde er alle mulige y-verdier funksjonen kan ha. Smarte tips her er og se på topp- og bunnpunkter, og så se på grenseverdiene. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Hvis man da har (1/8)x² +(8/x²) hvordan skal min fremgangsmåte være? Av hva jeg antyder er Definisjonsmengden alle tall bortsett fra null Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Tips: Kan den gi negative reelle verdier? Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 (endret) Hvis du hinter til negative x-verdier så ja, hvis du mener noe annet vet jeg ikke.. Edit: X kan ikke være null pga det er en asymtope... Endret 9. desember 2010 av ole_marius Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Det imaginary mener er om y-verdien, noen gang kan være mindre enn 0. Altså om grafen noen gang er under x-aksen Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 (endret) Nei det kan den ikke pga den stopper på et vist punkt på den positive Y-aksen og så stiger den til det uendelige Endret 9. desember 2010 av ole_marius Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 kan du se hvorfor det skjer? http://www.matematikk.net/ressurser/per/per_oppslag.php?aid=422 Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Et lite spørsmål utenfor selve oppgaven, men lærerikt når du arbeider med slike funksjonsdrøftninger: Er funksjonen symmetrisk om y-aksen? Hvordan kan du så formulere dette? (Hint: Gir x og -x samme verdi?) Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Off topic: Hvordan gikk eksamen i MA1301 i dag, Imaginary? Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 (endret) Hadde skisse på løsning på alt etter litt over en halvtime, så det var bare å gjøre den tidkrevende jobben med å føre pent og logisk. Hvis du satt nederste til venstre i KJEL 1, er jeg skilled uten å vite hvem du er. Halvparten av oppgavene var jo verifiserbare, mens bevisene ikke var spesielt utfordrende. Siste oppgave var kanskje noe vanskelig hvis man ikke var trygg på Legendre-symbolet. Beviset av at det er uendelig antall primtall på formen 4k + 3 var også rimelig greit når man fikk så mye hjelp fra hintet. Endret 9. desember 2010 av Imaginary Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 kan du se hvorfor det skjer? http://www.matematik...lag.php?aid=422 Etter å ha tegnet inn funksjonen finner jeg at Vf = [ 2,5 . --> > mens fasiten vil ha 2,8 og ikke 2,5 Det jeg lurer på er om det finnes en regnemetode for å få nøyaktige svar slik at jeg ikke for feil på kommende prøver.. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Deriver funksjonen og finn bunnpunktet... Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Takk, skal prøve det.. =) Lenke til kommentar
dinosauren Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 (endret) edit: Fikk det til Endret 10. desember 2010 av dinosauren Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Hadde skisse på løsning på alt etter litt over en halvtime, så det var bare å gjøre den tidkrevende jobben med å føre pent og logisk. Hvis du satt nederste til venstre i KJEL 1, er jeg skilled uten å vite hvem du er. Halvparten av oppgavene var jo verifiserbare, mens bevisene ikke var spesielt utfordrende. Siste oppgave var kanskje noe vanskelig hvis man ikke var trygg på Legendre-symbolet. Beviset av at det er uendelig antall primtall på formen 4k + 3 var også rimelig greit når man fikk så mye hjelp fra hintet. Du førte nok penere enn meg. Om det er noe jeg får trekk for er det nok det. Jeg satt nederst til venstre og kom litt sent. Da har du nok peiling. Kan ikke si det er kommutativt. HEHE. Jeg syntes uendelig antall primtall-oppgaven var vanskeligst. Jeg viste at det tallet som stod i hintet ikke var delelig med noen av de antatt endelige p, for så vise at det tallet uansett er på formen 4k+3 og følgelig må være et nytt primtall. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Jeg førte rett inn på min R2-eksamen for et par uker siden. Ble en del griseri men det er vel tallene som er interessante, ikke hvordan det ser ut? Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Jeg viste at et produkt av to primtall på formen 4k + 1 også er på samme form. Siden det oppgitte hintet (for andre: La , der -ene er alle de antatte primtallene på formen 4k + 3) er på formen 4k + 3, må det altså eksistere minst én primtallsfaktor på formen 4k + 3 som deler deler N, og denne må være lik én av de antatte endelige antall primtallene på formen 4k + 3. Dette impliserer at denne primtallsfaktoren deler 1, kontradiksjon. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 http://da.wikipedia.org/wiki/Injektiv Kort sagt, en funksjon er injektiv, når hver x verdi gir en y verdi og ikke fler. *Kremt* Det er vel strengt tatt omvendt? Det at en x-verdi gir en og bare en y-verdi er et krav for at det skal være en funksjon, mens for en injektiv funksjon gjelder at en y-verdi svarer til en og bare en x-verdi. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå