Frittfram Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Noen som kan hjelpe meg lage en ligning ut av dette? Lenke til kommentar
D3f4u17 Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Hvor langt kommer du selv? Lenke til kommentar
Frittfram Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Jeg har satt opp 2X+2Y=40 og X*Y=96 Prøvd å legge sammen disse to ligningene. Prøvd å lage en andre grads ligning ut av det, men kommer ingen vei. Er redd jeg er på villspor Lenke til kommentar
fomlen Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Hvordan intergrerer jeg denne? ∫(x/((x^2)-1)^2) ⅆx Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 (endret) Likningene er riktig satt opp den andre likningen gir at Bytt ut y i den første likningen med denne verdien, løs så likningen med tanke på x. siden du da bare har x`er i likninger er ikke dette noe stort problem Så bytter du ut x i den andre likningen for å finne y svarene er forøvrig 8 og 12 ------------------------------- Tror eneste måten er å gange ut parentesen, også integrere ledd for ledd, klarer ikke å se noen substitusjon som fungerer her. Delvis kan jo funke men det blir styr Endret 9. desember 2010 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
D3f4u17 Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Ligningssettet er riktig. Du kan bruke den ene ligningen for å uttrykke den ene av ukjente, og så sette dette inn i den andre ligningen. Hvordan intergrerer jeg denne? ∫(x/((x^2)-1)^2) ⅆx http://www.wolframalpha.com/input/pod.jsp?id=MSP227119db19504gh333ei0000120ii1d049f34b3b&s=2 Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Lite spørsmål, Hva betyr det at en funksjon er injektiv? Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 http://da.wikipedia.org/wiki/Injektiv Kort sagt, en funksjon er injektiv, når hver x verdi gir en y verdi og ikke fler. Lenke til kommentar
Frittfram Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 (endret) Likningene er riktig satt opp den andre likningen gir at Bytt ut y i den første likningen med denne verdien, løs så likningen med tanke på x. siden du da bare har x`er i likninger er ikke dette noe stort problem Så bytter du ut x i den andre likningen for å finne y svarene er forøvrig 8 og 12 ------------------------------- Tror eneste måten er å gange ut parentesen, også integrere ledd for ledd, klarer ikke å se noen substitusjon som fungerer her. Delvis kan jo funke men det blir styr Takker for svar. Jeg har prøvd den metoden men fikk et annet svar så jeg ser at jeg må vel ha rota det til ett eller annet sted Der satt den, hjertelig takk Nebuchadnezzar Endret 9. desember 2010 av Frittfram Lenke til kommentar
nO0_o Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Hvordan skal jeg regne ut brøken 6:12 / 3:4 ? Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 (endret) ? Du vet at man kan gange oppe og nede i en brøk, så lenge du bruker det samme. Hva tror du skjer hvis du ganger med f.eks. 12? Og en eventuell pekepinne: Endret 9. desember 2010 av Henrik C Lenke til kommentar
nO0_o Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Jeg skjønte det ikke. Skal jeg gange 6 oppe og 6 nede? Lenke til kommentar
St€rk Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Hvordan skal jeg regne ut brøken 6:12 / 3:4 ? Når du deler en to brøker kan du snu den siste og gang med den i stede, sånn: 6:12 / 3:4 = 6/12 * 4/3 = 24/36 = 2/3 Lenke til kommentar
blured Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 (endret) Du kan snu teller og nevner i en av brøkene, slik at du ganger teller med nevner i hver brøk: I oppgaven din blir det: Eller du kan (først forkorte om mulig) og finne fellesnevneren og gange med den. Endret 9. desember 2010 av blured Lenke til kommentar
Lexiboij Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Tentamen i morgen å jeg har trøbbel om geometrien ikke er på plass. Hvordan roterer jeg et punkt 180 grader om origo? (oppgave) Roter punkt A 180 grader om origo. Lenke til kommentar
Nakmus Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 (endret) Et svømmebasseng har overflate målene 25x10meter. Det er 3 meter på det dypeste og 1 meter på det grunneste. Finn ut hvor mange liter vann som trengs for å fylle bassenget under. Anyone? Kanskje litt dårlig tegnet. EDIT: Tror kanskje jeg skjønte det. Om jeg legger en lik figur oppå, andre veien, vil det jo bli 4m dypt på begge sider, dermed 25x10x4/2 = 500 - stemmer det? Edit2: La med tegning av hvordan jeg tenkte Endret 9. desember 2010 av Nakmus Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 (endret) Her må du tenke på trekanter. Jeg ville regnet ut volumet av skråplanet + volumet av 1 meter langs hele. Endret 9. desember 2010 av Abigor Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 (endret) Du kan velge ulike måter å angripe problemet på utifra hva du er kjent med fra før av. Du kan f.eks. velge å dele opp problemet: Du har en trekant langs veggen som har lengde 25m, og høyde 2m (3-1). Finn arealet av denne flaten, og gang den med bredden som er 10m. Du har også langs samme veggen et rektangel som har lengden 25m, og høyden 1m (3-2). Finn arealet av denne flaten, og gang den med bredden som er 10m. Til sammen utgjør disse to figurene hele bassenget. Edit: Du kan også bruke den metoden du har forsøkt deg på. Isåfall får du lengde 25m, bredde 10m og høyde 4m (3+1). Halvparten av denne figuren utgjør ditt basseng. Endret 9. desember 2010 av cuadro Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Et kjapt spørsmål om hvordan jeg finner fram til verdimengde av en funksjon, må jeg skissere grafen eller fins det en måte å regne det ut på? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå