Janhaa Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Låner 200 000. Annuitetslån med 8% etterskuddsrente per år. terminbeløpet er 50 091, med en termin hvert år. hvordan regner jeg ut hvor mange år det går før lånet er nedbetalt? Jeg kan jo trekke fra avdragene hvert år, men det er en veldig tungvint måte. det er vell en lettere en? 5 år? Lenke til kommentar
jesus124 Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 R1, PRODUKTSETNINGEN I en eske er det to blå og tre røde kuler. Du trekker en kule fra esken og ser hvilken farge den har. Uten å legge kula tilbake trekker du en kule til og ser hvilken farge denne har. Se på hendelsene A=''første kule er blå'' og B=''andre kule er rød''. c) Hva er den betingende sannsynligheten for at den første kula er blå gitt at den andre er rød? Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Låner 200 000. Annuitetslån med 8% etterskuddsrente per år. terminbeløpet er 50 091, med en termin hvert år. hvordan regner jeg ut hvor mange år det går før lånet er nedbetalt? Jeg kan jo trekke fra avdragene hvert år, men det er en veldig tungvint måte. det er vell en lettere en? du skal få en formel som er avleda fra geometrisk rekke m.m. lånet skal tilbakebetales etter annuitetsprinsippet. der n ant år: ... n=5 (år) Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 c) Hva er den betingende sannsynligheten for at den første kula er blå gitt at den andre er rød? Bayes setning.. Lenke til kommentar
Doffeo Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 x(x^2+8)=0 Hvor mange løsninger har denne? 1 eller 2? bare x=0 eller også -kvadratroten av 8? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 (endret) Den har bare én reell løsning, den andre er kompleks. Edit: De andre, ikke den andre. Endret 8. desember 2010 av Henrik B Lenke til kommentar
Doffeo Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 (endret) sikker? jeg sa ikke kvadratroten av minus 8 men minus kvadratroten av 8. Blir ikke -kvadratroten av 8^2+8=0? Endret 8. desember 2010 av Doffeo Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 sikker? jeg sa ikke kvadratroten av minus 8 men minus kvadratroten av 8 Kvadratrøttene av minus 8 er de komplekse løsningene. Minus kvadratroten av 8 er ingen løsing, det ser du hvis du setter den inn i ligningen (minus og minus blir pluss). Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 (endret) En n-te grads ligning har alltid n løsninger. Endret 8. desember 2010 av Henrik C Lenke til kommentar
blured Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 (endret) På en matematikkeksamen (VGS), har man lov til å levere en eksamen som utelukkende er fremstilt digitalt? Endret 8. desember 2010 av blured Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Jeg får lov... Latex ftw... Men bare del2 Du skal være rimelig rå i tex før du skriver like raskt som vanlig på en eksamen da... Lenke til kommentar
Cair Paravel Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 x(x^2+8)=0 Hvor mange løsninger har denne? 1 eller 2? bare x=0 eller også -kvadratroten av 8? Viss du lagar eit forteiknskjema vil du raskt sjå at faktoren x skiftar til positivt forteikn ved x=0, medan faktoren (x^2+8) alltid vil vere positiv for alle verdiar av x. Førstnemnde er mao den einaste korrekte løysinga dersom vår definisjonsmengd er alle reelle tal. Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 (endret) Blir ikke -kvadratroten av 8^2+8=0? Nei. Her må du være nøye med fortegnene. Det er hele "minus kvadratoten av 8" som er opphøyd i 2, dermed blir det positivt. Nebuchadnezzar: Bruker du MathType eller noe mer avansert? Endret 8. desember 2010 av Henrik B Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Mathtype... Får ikke skikkelig latex til å funke, uansett hvor hardt jeg prøver, får bare errors... Lenke til kommentar
blured Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Jeg får lov... Latex ftw... Men bare del2 Du skal være rimelig rå i tex før du skriver like raskt som vanlig på en eksamen da... Hehe, en litt dårlig formulering av spørsmålet, var også latex jeg tenkte på. Men til tross for at det tar litt lenger å skrive; grafer gå vel veldig mye fortere (?), en slipper å kladde i like stor grad, og det hele blir visuelt veldig pent og ryddig (hvilket igjen minsker sjansene for å gjøre feil). Hmm, lurer litt på om jeg skal gå inn for å bruke det på R1 eksamen nå til våren. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Om du vil kan du få se løsninga av R1 eksamen, som jeg har skrevet i tex. Altså R1 H10. Er ferdig med den om 5 min... Lenke til kommentar
blured Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 (endret) Veldig gjerne, lærer mye av å se hvordan du/andre skriver det. Endret 9. desember 2010 av blured Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 http://www.viewdocsonline.com/document/c0myc5 Skal fikse formatering og slikt senere Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 (endret) Mathtype... Får ikke skikkelig latex til å funke, uansett hvor hardt jeg prøver, får bare errors... Du er kanskje klar over det, men me har ein LaTeX-tråd:https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=586480 Ikkje veldig mykje aktivitet, men det er berre å spørre om det er noko. Endret 9. desember 2010 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
blured Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 (endret) http://www.viewdocsonline.com/document/c0myc5 Skal fikse formatering og slikt senere Takk takk. Skriver du direkte inn i mathtype forresten? Eller bruker du office? EDIT... haha. Fikk det til å fungere i office, ganske greit spør du meg. Endret 9. desember 2010 av blured Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå