Nebuchadnezzar Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 (endret) Hvilken linje må man gå på for å lære om modul regning? Går nå R2 og vi lærer ingenting om det, selv innen bevisføring... Endret 6. desember 2010 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Modulær aritmetikk er vel introdusert i Matematikk X på VGS. Ellers er det elementært innenfor diskret matematikk og tallteori. R2 er vel litt mer sivilingeniørmatematikk, vil jeg si. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 MrLG: Du kan lett skrive et program til Casioen din som tar inn to variabler og spytter ut alt du vil vite om dem. Hadde ingen modulo på VGS. Eneste som gjorde jeg kjente til det var at det er veldig praktisk i en del sammenhenger innenfor programmering. Har derimot hatt mye om det i faget Diskret Matematikk her på NTNU. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Det er absolutt ikke divergens. Nei vel. Beklager. Generelt: La b ≤ a og anvend divisjonsalgoritmen på a, dvs. a = qb + r, for passende q og 0 ≤ r < b. Da er a mod b = r og a div b = q. MrLG: Dersom du har Frac på kalkulatoren, kan du bruke at: Takk, det fungerte Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Skal ha eksamen i kalkulus på fredag. Har ganske kontroll på pensum nå, men er redd for å gjøre masse småfeil som samler seg opp og gir en drittkarakter. Har ikke hatt matteeksamen på halvannet år, så jeg lurer på om noen har noen gode tips? Hva er vanlige småfeil man kan få trekk for? Andre tips? Takker. Lenke til kommentar
Morridini Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Kjapt spm. ang. mattesyntax. Jeg har en dobbelsum, som begge går fra 0 til N, men jeg vil ikke ha tilfellene hvor indeksen til den indre summen er lik indeksen til den ytre. Jeg har nå skrevet det på to forskjellige måter; Dette syntes jeg bare så skikkelig stygt ut under det andre summetegnet, alternativt har jeg; Noe som så finere ut, men vet ikke om den indre summen da faktisk dekker alle punktene jeg ønsker, dvs fra 0 til N med untak av x-verdien. Lenke til kommentar
duperjulie Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Hvordan kan jeg vise følgende absoluttverdi alltid er mindre enn eller lik 2? |sinxsin(sinx)-cos2xcos(sinx)| Jeg vet jo at |sinx| og |cosx| maksimalt kan bli 1, men det fører jo ikke frem bare å sette inn det i uttrykket. Jeg må vel på en eller annen måte finne den største forskjellen mellom de to leddene, og at denne er to eller noe? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Sidan begge ledda i absoluttverdien består av berre sinus og cosinusfunksjonar, utan andre faktorar, vil begge ledda alltid variere mellom -1 og 1. Det følgjer då at den største differansen mellom dei vil vere om det eine leddet er 1, og det andre er -1, som gjev |sinxsin(sinx)-cos2xcos(sinx)| <= 2. Eller, trekantulikskapen gjev at der og 1 Lenke til kommentar
N1ko Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 (endret) EDIT: Innså hvor jeg hadde rota meg bort, så trenger ikke hjelp Har en oppgave hvor jeg ikke klarer å få svaret til å passe med fasiten. 8 - 5 * (6-7)^3 (opphøyd i tredde) Fasiten sier at svaret skal bli 13, men jeg får 23 på denne måten. 8 - 5 * (6-7)^3 8 - 5 * (-1)^3 8 - 5 * -3 (rota meg bort her ) 8 + 15 23 Er fasiten feil? Endret 7. desember 2010 av N.N Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 (endret) Hvem har lært deg at -1^3= -3 ? (-1)^3=-1*-1*-1= 1*-1 = -1 … Skyter inn et kjapt spørsmål selv: Kan man bruke L'hôpitals regel på uendelig/0, 0 over uendelig og -uendelig/uendelig? Endret 7. desember 2010 av Jude Quinn Lenke til kommentar
eladmir Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Har en oppgave hvor jeg ikke klarer å få svaret til å passe med fasiten. 8 - 5 * (6-7)^3 (opphøyd i tredde) Fasiten sier at svaret skal bli 13, men jeg får 23 på denne måten. 8 - 5 * (6-7)^3 8 - 5 * (-1)^3 8 - 5 * -3 (minus*minus gir pluss) 8 + 15 23 Er fasiten feil? -1^3 er ikke like -3 men -1 altså 8-(5*(-1)^3) = 8-(5*-1) = 13 Lenke til kommentar
N1ko Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Hvem har lært deg at -1^3= -3 ? -1*-1*-1= 1*-1 = -1 … Så at jeg hadde rota der nå nettop, har redigert inlegget, men takk for hjelpen Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Hvem har lært deg at -1^3= -3 ? (-1)^3=-1*-1*-1= 1*-1 = -1 … Skyter inn et kjapt spørsmål selv: Kan man bruke L'hôpitals regel på uendelig/0, 0 over uendelig og -uendelig/uendelig? De to første blir henholdsvis uendelig og 0 og på den siste er svaret ja Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Skal ha eksamen i kalkulus på fredag. Har ganske kontroll på pensum nå, men er redd for å gjøre masse småfeil som samler seg opp og gir en drittkarakter. Har ikke hatt matteeksamen på halvannet år, så jeg lurer på om noen har noen gode tips? Hva er vanlige småfeil man kan få trekk for? Andre tips? Takker. Skriv ned tankegangen din, og hvordan du tenker. Se over flere ganger. Skriv ned alle "små detaljer", uansett hvor lite viktige de virker. Bedre med for mye enn ikke tilstrekkelig. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Skal ha eksamen i kalkulus på fredag. Har ganske kontroll på pensum nå, men er redd for å gjøre masse småfeil som samler seg opp og gir en drittkarakter. Har ikke hatt matteeksamen på halvannet år, så jeg lurer på om noen har noen gode tips? Hva er vanlige småfeil man kan få trekk for? Andre tips? Takker. Som gamle mattelæreren min sa, tall under 20 er de vanskeligste. Lenke til kommentar
duperjulie Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Hva blir integralet av earcsinx ? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 http://www.wolframalpha.com/input/?i=e+^(arcsin(x)) Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 http://www.wolframalpha.com/input/?i=integrate+e^arcsin%28x%29 tada Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 (endret) Du kunne bare plottet dette inn på wolfram alpha, og fått det samme... Om du faktisk lurer på HVORDAN man løser denne oppgaven og ikke svaret. så kan jeg hinte med substitusjon. DOUBLE NINJAD Åpenbart er ikke den deriverte av arcsin(x)=sin(x) Men substitusjonenen står fortsatt. Endret 7. desember 2010 av Nebuchadnezzar 1 Lenke til kommentar
duperjulie Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Du kunne bare plottet dette inn på wolfram alpha, og fått det samme... Om du faktisk lurer på HVORDAN man løser denne oppgaven og ikke svaret. så kan jeg hinte med substitusjon. DOUBLE NINJAD Åpenbart er ikke den deriverte av arcsin(x)=sin(x) Men substitusjonenen står fortsatt. Men det er ikke dette svaret man får på wolfram alpha... med mindre det er to sider av samme sak? Noe jeg ikke klarer å se Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå