cuadro Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 (endret) C=Q/(M*T) Hvis jeg skal få T alene, så tenkte jeg at ganger med M, og deler på Q på begge sider, slik at man får T=(C*M)/Q Hva er det jeg surrer med? Dèt. Endret 6. desember 2010 av cuadro 1 Lenke til kommentar
lobfredd Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Noen som jeg hjelpe meg med ossen jeg løser denna ligninga? takk Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 1. Få alle ledd på venstre side 2. Bruk fellesnevner (x+1)(x+2) 3. Gang inn i parentesene 4. Løs opp parentesene 5. Trekk sammen 6. Løs for x 7. ??? 8. Profitt 1 Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 http://www.wolframalpha.com/input/?i=solve+1%2F%28x%2B2%29-2%2F%28x%2B1%29+%3D+3%2F%28x%2B2%29+for+x Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Noen som vet hvordan om og evt hvordan man kan bruke mod og div på den? Hva er mod og div? Lenke til kommentar
lobfredd Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 takker, jeg vil komme frem til hvordan jeg gjør det. er egentlig stuck igjen Hva er feil her a? og btw 5x2 +3x = 0 om jeg finner Nullpunktene er dette nok? er det riktig x verdi da? Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 (endret) hvorfor bruker du ikke bare wolframalpha? del opp brøken din fra første linje, forkort mot nevneren. Jeg aner ikke hva du prøver å oppnå, men er det forkorting er du da ferdig. samme gjelder neste uttrykket ditt, hva vil du gjøre? er det å finne en x som tilfredsstiller likningen, bruker du annengradsformelen. wingeer: mod = modulus, div = heltallsdivisjon. Og jo, det er mulig å programmere det på den kalkulatoren. jeg vet den har en floor-funksjon, så div gir seg selv. da blir mod: a mod b = ( a/b - int(a/b) ) * b, jeg tror floor-funksjonen heter int på den kalkulatoren. Endret 6. desember 2010 av hockey500 Lenke til kommentar
D3f4u17 Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Noen som vet hvordan om og evt hvordan man kan bruke mod og div på den? Hva er mod og div? http://en.wikipedia.org/wiki/Modular_arithmetic http://en.wikipedia.org/wiki/Divergence Lenke til kommentar
Crumpler Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 (endret) Kan noen løse denne ? Kom frem til -2,5 som ifølge fasiten skal være feil. Endret 6. desember 2010 av Verbalo Lenke til kommentar
blured Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 (endret) Edit: Nebuchadnezzar regnet ut hele svaret for ham... Endret 6. desember 2010 av blured Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 (endret) lobfredd feilen din ligger i overgangen fra første til andre linje. 1(x+1) er ikke det samme som (x+1) Selv beholder jeg alltid brøkene helt til siste linje, men mange jeg kjenner fjerner dem så fort som mulig.Egentlig er jeg litt imot og bruke wolfram alpha, som løsningen på din oppgave var den veldig knudrete og jeg forstod ikke så mye. (Om jeg setter meg inn i tankegangen til en ungdomskole/VG1 elev) selv prøver jeg alltid og løse oppgaven også sjekker jeg svarene mine =) Tex kan du lære (og er veldig enkelt og pent) I en annen sticky tråd over denne i samme underforum. Endret 6. desember 2010 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
blured Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Hmm, men jeg vil tørre å påstå at du ikke har sjekket svaret ditt i oppgaven over. Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 (endret) Noen som vet hvordan om og evt hvordan man kan bruke mod og div på den? Hva er mod og div? LOL, tallteoretiker! http://en.wikipedia.org/wiki/Modular_arithmetic http://en.wikipedia.org/wiki/Divergence Det er absolutt ikke divergens. Generelt: La b ≤ a og anvend divisjonsalgoritmen på a, dvs. a = qb + r, for passende q og 0 ≤ r < b. Da er a mod b = r og a div b = q. Endret 6. desember 2010 av Imaginary Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Hmm, men jeg vil tørre å påstå at du ikke har sjekket svaret ditt i oppgaven over. Helti riktig Lenke til kommentar
Crumpler Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 (endret) Spørr igjen; Kan noen løse denne ? Kom frem til -2,5 ,men fasiten vil noe annet.. Endret 6. desember 2010 av Verbalo Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Vis nå heller utregningen din slik at andre kan korrigere deg der du går feil. Er meningsløst at bare folk gir deg svaret. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Du kan løse den selv hvis du bruker denne fremgangsmåten: 1. Få alle ledd på venstre side 2. Bruk fellesnevner 10 3. Gang inn i parentesene 4. Løs opp parentesene 5. Trekk sammen 6. Løs for x 7. ??? 8. Profitt Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 (endret) Hva er mod og div? LOL, tallteoretiker! Tsss. Jeg tenkte på modulær aritmetikk, men div var verre, ettersom jeg tenkte divergens. Derfor jeg spurte. Edit: Dette har jeg jo hatt! Rart hvordan en glemmer. Endret 6. desember 2010 av wingeer Lenke til kommentar
D3f4u17 Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Det er absolutt ikke divergens. Nei vel. Beklager. Generelt: La b ≤ a og anvend divisjonsalgoritmen på a, dvs. a = qb + r, for passende q og 0 ≤ r < b. Da er a mod b = r og a div b = q. MrLG: Dersom du har Frac på kalkulatoren, kan du bruke at: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå