Lekr Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 Hvis du er usikker, tegn opp! Et lite hint på veien: 2 trekanter og 1 firkant. Hvorfor ikke bare bruke formel for trapes? Snitt av de parallelle sidene ganget med avstanden mellom dem. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 Unødvendig mye å huske på. Jeg fokuserer heller på viktigere ting, elementær trigonometri er superlett med en liten tegning. Lenke til kommentar
blured Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 Så langt er jeg også. Det jeg er usikker på er hvordan jeg skal finne h. Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 Vet ikke om du blir noe særlig klokere jeg, men jeg tror jeg har gjort det riktig her: Lenke til kommentar
blured Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 Klarte akkurat å løse den på samme måte selv, hehe. Alltid vært litt svak i geometri (og trigonometri). Og to år siden sist jeg jobbet med matte, og 1T pensumet på tre uker gir noen huller kan du si. Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 Hvis du er usikker, tegn opp! Et lite hint på veien: 2 trekanter og 1 firkant. Hvorfor ikke bare bruke formel for trapes? Snitt av de parallelle sidene ganget med avstanden mellom dem. Hvis man ikke husker formelen/klarer å utlede den, er det ingen vits i å bare gi vedkommende en formel. Det er mye mer lærerikt å angripe problemet selv. Lenke til kommentar
Lekr Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 Jeg mente ikke at han skulle pugge formelen. Slik jeg forklarte det gikk det på forståelse, ikke pugging. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 (endret) Stopper litt opp i et bevis her. Det er bevis for at for odde primtall p, så: hvor (2/p) er Legendre-symbolet. Beviset begynner som følger: I henhold til Gauss' lemma er , hvor n er kardinaliteten i mengden: som, ved divisjon med p, har rester større enn p/2. Elementene i S er alle mindre enn p, så det er nok å kun telle tallene som er større enn p/2. For , har vi hvis og bare hvis . Og det er rundt her jeg stopper opp. Om alle elementene i S deles med p, vil vel ikke resten være større enn p/2? Jeg ser heller ikke helt hvordan de går fra den første ulikheten til den andre. Edit: Fant ut av dette. Endret 5. desember 2010 av wingeer Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Hei! Jeg sliter med en vektoroppgave, som jeg ikke forstår hvordan skal tegnes opp: Vi har gitt vektorene a, b og c. (Jeg har tegnet dem i vedlegget) a)(a+b)+c b) a+(-b-c) c) (-a+b)-c På forhånd takk for hjelpen!:-) Lenke til kommentar
Natrich Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Hei! Har litt problemer med en oppgave her: Du kaster tre terninger. Hva er sannsynligheten for at summen av antall øyne blir ni? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 hoyre: Du har gjort riktig. Natrich: Tenk antall gunstige over antall mulige. Lenke til kommentar
Natrich Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Natrich: Tenk antall gunstige over antall mulige. Jeg har gjort det men det er vel 28 over 216. Men fasit vil ha det til 25 over 216. Den biten skjønner jeg ikke. Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Jeg sitter med en vektoroppgave, der jeg skal tegne denne vektoren: (-a+b)-c Disse tre vektorene er en del av tegningen min i vedlegget;) På forhånd takk! Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 (endret) Nesten. Vektor (-a+b)-c er vektoren som starter i a, og slutter i den du har kalt (-a+b)-c i tegningen din. Natrich: Hvor mange måter er det mulig å skrive 9 med tre tall på? Endret 4. desember 2010 av wingeer Lenke til kommentar
Haawy Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 (endret) Veit ikke helt om det hører hjemme her, men kan noen hjelpe meg med å omformulere dette? 6,9 = 7,2+log[H2PO4-]/0,10 mol/L Skal ha [H2PO4- alenpå høyre side. Edit: Klarer å regne meg fram til dette: -6,51 mol/L = log[H2PO4-]. Er dette riktig, og hvordan fjerner/flytter jeg logaritmen? Endret 4. desember 2010 av Haawy Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 (endret) Jeg kan ikke snakke om enhetene, men jeg finner: -0.03 = log(x). For å få vekk logaritmer nevnes det at: . Endret 4. desember 2010 av wingeer Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Veit ikke helt om det hører hjemme her, men kan noen hjelpe meg med å omformulere dette? 6,9 = 7,2+log[H2PO4-]/0,10 mol/L Skal ha [H2PO4- alenpå høyre side. Edit: Klarer å regne meg fram til dette: -6,51 mol/L = log[H2PO4-]. Er dette riktig, og hvordan fjerner/flytter jeg logaritmen? Du gjør deg selv en tjeneste om du regner symbolsk og så setter inn tallverdier til slutt. Lenke til kommentar
Haawy Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Sånn her mener du? w = y+log x/z wz = y + logx xz-y = logx 10^logx = 10^wz-y x= 10^wz-y Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Du glemte å gange y med z ... Lenke til kommentar
franky12 Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 Jeg har en oppgave i matte boka mi som er følgene: Finn høyden i sylinderen når radien er 5cm? Noen som vet hvordan man gjør dette? :S Takk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå