Gjest Slettet-J0FoqSqMwq Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Nei, du må bruke kvadratsetninger. Har du nok lært. (a+b)2 = a2 + 2ab + b2 (a-b)2 = a2 - 2ab + b2 Kvadratsetningene snakka vi om i 15 minutter for noen måneder siden... Så jeg husket ikke hvordan de var. Men fant et ark vi fikk, der stod det samme som du sa. 6x + (2y - 3x)(2y - 3x) det betyr dette ^-- Gjorde det litt enklere å forstå. Takk for hjelpen begge to, nå kan jeg det og Lenke til kommentar
Suppekatten Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Finnes det noe mattematisk tegn for kube/terning ? Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 (endret) Skal ha mattetentamen i morgen, og vi får masse algebra Jeg får til stort sett alt, men hva gjør jeg når det står : 6x + (2y - 3x)2 Har ikke lært hva vi skal gjøre når det 2-tallet der står bak parantesen.. Stod ikke i læreboka heller.. Skal jeg bare gange det 2- tallet inn i parantesen? Slik vi gjør om det står : 6x(2x + 5) evt: (2x + 5)6x Tenk på parentesen som et helt vanlig tall, som vi kan kalle z. z2 = z*z, enig? Da blir (2y - 3x)2 = (2y - 3x) * (2y - 3x). Vi ganger hvert ledd i de to parentesene med hverandre: (2y - 3x) * (2y - 3x) = 4y2 - 6xy - 6xy + 9x2 = 4y2 - 12xy + 9x2. Og da har vi plutselig bevist 2. kvadratsetning også (som egentlig er "prikk lik" den første). Men det er alltid best å få inn forståelsen før man begynner å bruke lettvinte regler. EDIT: Dobbeltpost. Endret 2. desember 2010 av Mokko Lenke til kommentar
Nyttnavn2013 Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Hei. Har mattetentamen i morgen. Går 1T og satser litt høyere enn gjennomsnittet med tanke på karakter. Er en oppgave jeg sliter litt med: "en rasjonal funksjon f er gitt ved f(x)=x^2/2x+2 - tegn grafen til f - finn nullpunkt - finn bruddpunkt - finn ut hva som skjer med grafen ved store verdier av x" Nullpunktet = 0 Bruddpunkt = -1 Men usikker på hvordan jeg skal besvare d) og det å tegne grafen. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Har du hatt om grenseverdier enda? Isåfall la x gå mot uendelig, f.eks Lenke til kommentar
T.O.E Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 (endret) Kan logaritmer ha en base med negativt tall? Edit: et spørsmål til: hvis man har Logx=logb + LogC, kan man dele med log på begge sider, og ende opp med x=b+c? Endret 2. desember 2010 av T.O.E Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 (endret) Hei. Har mattetentamen i morgen. Går 1T og satser litt høyere enn gjennomsnittet med tanke på karakter. Er en oppgave jeg sliter litt med: "en rasjonal funksjon f er gitt ved f(x)=x^2/2x+2 - tegn grafen til f - finn nullpunkt - finn bruddpunkt - finn ut hva som skjer med grafen ved store verdier av x" Nullpunktet = 0 Bruddpunkt = -1 Men usikker på hvordan jeg skal besvare d) og det å tegne grafen. Du kan la grenseverdien gå mot uendelig: lim x^2/(2x+2) x->∞ = ∞ Altså, når x går mot uendelig, går funksjonsverdien mot uendelig. Har du ikke lært dette, kan du bare stappe inn større og større x-verdier, og se at du får større og større funksjonsverdier ut. Endret 2. desember 2010 av Jude Quinn Lenke til kommentar
T.O.E Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Jeg skjønte ikke eksempelet ditt i sammenheng med mitt, kan du være litt tydligere? Jeg klarer ikke jobbe med noe jeg ikke forstår. Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Var egentlig ikke noe eksempel, hehe. Uansett ... Log(3) er et tall, det er ikke en log multiplisert med 3. Det blir omtrent som at hvis du har kvadratroten av z= kvadratroten av x + kvadratroten av y, så kan du ikke dele på kvadratrottegnet og sitte igjen med z=x+y Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 (endret) Edit: Problemer med tex-formateringen, men rettet nå. Endret 2. desember 2010 av Henrik B Lenke til kommentar
T.O.E Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Edit: Problemer med tex-formateringen, men rettet nå. kan du forklare bruken av 10-tallet som kommer inn i linje tre? Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 (endret) Jeg regnet med at det var snakk om logaritmen med grunntall 10. Stemmer det? Definisjonen av logaritmer gir: for logaritmer med grunntall 10. Derfor kan man fjerne logaritmene ved å opphøye 10 i begge sidene av ligningen. Endret 2. desember 2010 av Henrik B 1 Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 http://www.khanacademy.org/video/introduction-to-logarithms?playlist=Pre-algebra Kort sagt betyr hvilket tall må vi opphøye ti i for å få x En annen skrivemåte er dette Lenke til kommentar
Nyttnavn2013 Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Du kan la grenseverdien gå mot uendelig: lim x^2/(2x+2) x->∞ = ∞ Altså, når x går mot uendelig, går funksjonsverdien mot uendelig. Har du ikke lært dette, kan du bare stappe inn større og større x-verdier, og se at du får større og større funksjonsverdier ut. Skal komme frem til at "grafen nærmer seg linja y= 0,5x - 0,5" Hvordan skal jeg forklare dette? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Bruk polynomdivisjon for å skrive om uttrykket, og sjå so på kva som skjer når x vert stor. Lenke til kommentar
sneipen92 Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Du kan la grenseverdien gå mot uendelig: lim x^2/(2x+2) x->∞ = ∞ Altså, når x går mot uendelig, går funksjonsverdien mot uendelig. Har du ikke lært dette, kan du bare stappe inn større og større x-verdier, og se at du får større og større funksjonsverdier ut. Skal komme frem til at "grafen nærmer seg linja y= 0,5x - 0,5" Hvordan skal jeg forklare dette? Sånn jeg ser det så vil grafen ha en horisontal asymptote i x=-1, men mulig jeg tar feil. Lenke til kommentar
sneipen92 Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Åja så feil i oppgaven, skulle ikke finne asymtoter. edit: leste feil på oppgaven, men fremdels, det blir en horisontal asymtote i x=-1? Åja så feil i oppgaven, skulle ikke finne asymtoter. edit: leste feil på oppgaven, men fremdels, det blir en horisontal asymtote i x=-1? Åja så feil i oppgaven, skulle ikke finne asymtoter. edit: leste feil på oppgaven, men fremdels, det blir en horisontal asymtote i x=-1? Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 utfør polynomdiisjon =) Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Leste feil på oppgaven, men fremdels, det blir en horisontal asymtote i x=-1? Det blir en vertikal asymptote for x =-1.. (Litt flisespikking, jeg vet, men..) 1 Lenke til kommentar
Androish Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 (endret) - finn ut hva som skjer med grafen ved store verdier av x" Om du vill tenke intuitivt på det uten å regne med formler kan du tenke deg at når x blir veldig stor så kan du tenke deg at du kan nesten se bort ifra konstanten(siden den blir så liten i forhold til x) Da kan du dele på x og får funksjonsverdien x/2 Det sier oss at for store verdier av x vill funksjonen stige i takt med x/2 dette kaller vi asymtote i senere matte men det er sannsynligvis ikke en del av ditt pensum. (og nei for store verdier av x blir det verken horisontal eller vertikal asymtote i -1, asymtoten blir x/2 -1/2) x=-1 er ikke en stor verdi av x Endret 2. desember 2010 av Androish Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå