Gjest Slettet+56132 Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Stemmer det, kan du vise din fule utregning slik at jeg kan sjekke om min utregning er korrekt? Du gir deg ikke? Som det har blitt sagt her flere ganger, så er denne tråden for å få hjelp til å lære oppgaver, ikke få leksene servert på sølvfat. Jeg har gjort mange oppgaver idag, dette er ikke lekser men skolearbeid på eget initiativ, jeg har kommet med 2-3 forespørsler, den første gikk helt fint, men så begynte det å bli problemer fra deres side. Hva er vitsen med hjelp som ikke hjelper? Jeg lærer best om en viser hvordan en oppgave skal regnes ut så fortsetter jeg å regne ut de andre oppgavene av samme art. Denne matten som jeg holder på med nå er en ny type matematikk for meg, og da trenger jeg litt mer hjelp. Enten hjelper du eller så ignorerer du innlegget. Lenke til kommentar
D3f4u17 Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 n0O_o Hint: Multiplikasjon er gjentatt addisjon. Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 (endret) God dagen. Har eksamen i statistikk om 2 dager og har dermed et par spørsmål jeg håper noen har muligheten til å svare på. Spørsmål 1: Jeg har en Casio-kalkulator og noen ganger får jeg svar som inneholder e på slutten av svaret. Jeg vet forsåvidt hva det betyr (at man flytter komma den ene eller andre veien), men greier ikke helt å forstå nøyaktig hvordan man flytter komma. FEKS: Flytter jeg bare komma 3 ganger mot venstre da? Og hvis det hadde vært e+03 (hvis det går ann) skulle det flyttes 3 ganger mot høyre? Spørsmål 2: Jeg vet hvordan jeg regner ut binomialkoeffisienter, men hva gjør man når begge tallene blir såpass store at man ikke kan gange sammen alle fordi det blir for store regnestykker. FEKS: Det er 10000 husstander i et område og en bedrift sender ut 1000 brev (tilfeldig). Hvor stor er sjansen for at du får et? Jeg vet jo selvfølgelig hva svaret blir, men hvordan regner jeg dette ut ledd for ledd? I fasiten står det at vi får , men hvordan regner man dette ut via kalkulator? Hvorfor er dette stykket forskjellig fra andre stykker? Vanligvis ville jeg bare antatt at vi skulle regnet ut . Dette blir selvfølgelig en ekstrem lang regneoperasjon. Ettersom man skal ha 1000 verdier både oppe og nede. Hvordan gjør man dette med så store tall? Spørsmål 3: "Du skal besvare 5 ulike spørsmål. Hvert spørsmål har svaralternativene ja og nei, og bare et av disse svarene er korrekt. Hvor mange ulike kombinasjoner gir nøyaktig 3 riktige svar?" I mine øyne blir dette altså: Fasiten får det samme svaret, men dropper 3-tallet som er i andre ledd både oppe og nede. Er dette en nødvendighet eller bare forenkling som man lett kan forbipassere? Tusen takk for eventuell tilbakemelding. Endret 1. desember 2010 av GrandMa Lenke til kommentar
nO0_o Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 n0O_o Hint: Multiplikasjon er gjentatt addisjon. Sier meg ingenting. Jeg er dum, deal with it Lenke til kommentar
Kammizez Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Hva med a(4a - b) ? mye det samme som de andre a*4a=4a2 a*b=ab 4a2-ab Lenke til kommentar
nO0_o Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Hva med a(4a - b) ? mye det samme som de andre a*4a=4a2 a*b=ab 4a2-ab Så minusen betyr ingenting? :!: Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 (endret) Heisann. Jeg sitter med en oppgave uten fasit og er usikker på svaret mitt. Blir da dette riktig, eller er jeg på bærtur? Det ser bra ut. Flinkt sjøuhyre! Tricell: Du har tydeligvis gjort noe for å få svaret, hvis du viser oss fremgangsmåten så kan vi kommentere det i stedet. Du tror du lærer best ved å bli vist ting, vi vet at du lærer best ved å slåss med oppgavene på egen hånd med noen dytt i riktig retning. GrandMa: i oppgave 2 er det ikke nødvendig å tenke så vanskelig. Det er 1000 brev og de skal leveres til 10000 husstander. Sannsynligheten for at du får et er 1000 delt på 10000.. I oppgave 3 kan du fint droppe tretallet oppe og nede, det blir som å forkorte en brøk med Endret 1. desember 2010 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Kammizez Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Hva med a(4a - b) ? mye det samme som de andre a*4a=4a2 a*b=ab 4a2-ab Så minusen betyr ingenting? :!: betyr bare at svaret blir negativt. altså -ab Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 n0O_o Hint: Multiplikasjon er gjentatt addisjon. Sier meg ingenting. Jeg er dum, deal with it Multiplikasjon er ganging. Addisjon er plussing. Get it? Lenke til kommentar
OneWingedAngel Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Heisann. Jeg sitter med en oppgave uten fasit og er usikker på svaret mitt. Blir da dette riktig, eller er jeg på bærtur? Det ser bra ut. Flinkt sjøuhyre! Haha, takk Lenke til kommentar
D3f4u17 Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 n0O_o Hint: Multiplikasjon er gjentatt addisjon. Sier meg ingenting. Jeg er dum, deal with it Hva gjør du når du multipliserer? Da skjønner du at det blir det det samme om du legger sammen 3 fire ganger først, og så legger dette sammen med 3 lagt sammen tre ganger (4+3=7). Lenke til kommentar
Alex Moran Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Helt likt som på de andre oppgavene du har lurt på. Lenke til kommentar
Kammizez Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 (4x - 3y)2x ???? samme som resten 2x(4x - 3y) 2x*4x=8x2 2x*-3y=-6xy 8x2-6xy Lenke til kommentar
TheRocky Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 kan noen hjelpe meg med denne: 6x-2=22+2x Hva gjør jeg feil her? 6x+2x=22+2 8x=24 8x/8=24/8 x=3 ?? Lenke til kommentar
Alex Moran Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Du må bytte fortegn når du flytter over 2x. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Fortegnsfeil i første steg. Lenke til kommentar
Kammizez Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 kan noen hjelpe meg med denne: 6x-2=22+2x Hva gjør jeg feil her? 6x-2x=22+2 4x=24 4x/4=24/4 x=6 ?? Lenke til kommentar
nO0_o Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 (4x - 3y)2x ???? samme som resten 2x(4x - 3y) 2x*4x=8x2 2x*-3y=-6xy 8x2-6xy Takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå