Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

Stemmer det, kan du vise din fule utregning slik at jeg kan sjekke om min utregning er korrekt?

Du gir deg ikke?

Som det har blitt sagt her flere ganger, så er denne tråden for å få hjelp til å lære oppgaver, ikke få leksene servert på sølvfat.

 

Jeg har gjort mange oppgaver idag, dette er ikke lekser men skolearbeid på eget initiativ, jeg har kommet med 2-3 forespørsler, den første gikk helt fint, men så begynte det å bli problemer fra deres side. Hva er vitsen med hjelp som ikke hjelper? Jeg lærer best om en viser hvordan en oppgave skal regnes ut så fortsetter jeg å regne ut de andre oppgavene av samme art. Denne matten som jeg holder på med nå er en ny type matematikk for meg, og da trenger jeg litt mer hjelp. Enten hjelper du eller så ignorerer du innlegget.

Lenke til kommentar

God dagen. Har eksamen i statistikk om 2 dager og har dermed et par spørsmål jeg håper noen har muligheten til å svare på. :)

 

Spørsmål 1:

 

Jeg har en Casio-kalkulator og noen ganger får jeg svar som inneholder e på slutten av svaret. Jeg vet forsåvidt hva det betyr (at man flytter komma den ene eller andre veien), men greier ikke helt å forstå nøyaktig hvordan man flytter komma.

 

FEKS: chart?cht=tx&chl=14:5460=2.564102564e-03

 

Flytter jeg bare komma 3 ganger mot venstre da? Og hvis det hadde vært e+03 (hvis det går ann) skulle det flyttes 3 ganger mot høyre?

 

Spørsmål 2:

 

Jeg vet hvordan jeg regner ut binomialkoeffisienter, men hva gjør man når begge tallene blir såpass store at man ikke kan gange sammen alle fordi det blir for store regnestykker.

 

FEKS: Det er 10000 husstander i et område og en bedrift sender ut 1000 brev (tilfeldig). Hvor stor er sjansen for at du får et?

 

Jeg vet jo selvfølgelig hva svaret blir, men hvordan regner jeg dette ut ledd for ledd? I fasiten står det at vi får chart?cht=tx&chl=\frac {{1 \choose 1} {9999 \choose 999}}{10000 \choose 1000}, men hvordan regner man dette ut via kalkulator?

 

Hvorfor er dette stykket forskjellig fra andre stykker? Vanligvis ville jeg bare antatt at vi skulle regnet ut chart?cht=tx&chl={10000 \choose 1000. Dette blir selvfølgelig en ekstrem lang regneoperasjon. Ettersom man skal ha 1000 verdier både oppe og nede. Hvordan gjør man dette med så store tall?

 

Spørsmål 3:

 

"Du skal besvare 5 ulike spørsmål. Hvert spørsmål har svaralternativene ja og nei, og bare et av disse svarene er korrekt. Hvor mange ulike kombinasjoner gir nøyaktig 3 riktige svar?"

 

I mine øyne blir dette chart?cht=tx&chl={5 \choose 3} altså: chart?cht=tx&chl=\frac {5*4*3}{1*2*3} \rightarrow \frac {60}{6}=10

 

Fasiten får det samme svaret, men dropper 3-tallet som er i andre ledd både oppe og nede. Er dette en nødvendighet eller bare forenkling som man lett kan forbipassere?

 

Tusen takk for eventuell tilbakemelding. :love:

Endret av GrandMa
Lenke til kommentar

Heisann. Jeg sitter med en oppgave uten fasit og er usikker på svaret mitt.

 

chart?cht=tx&chl=\frac{(lg x)^3-4lgx}{lgx+2}>-1

 

Blir da dette riktig, eller er jeg på bærtur?

 

chart?cht=tx&chl=x \in <0,10> \vee <10,\rightarrow>

 

Det ser bra ut. Flinkt sjøuhyre! :thumbup:

 

Tricell: Du har tydeligvis gjort noe for å få svaret, hvis du viser oss fremgangsmåten så kan vi kommentere det i stedet. Du tror du lærer best ved å bli vist ting, vi vet at du lærer best ved å slåss med oppgavene på egen hånd med noen dytt i riktig retning.

 

GrandMa: i oppgave 2 er det ikke nødvendig å tenke så vanskelig. Det er 1000 brev og de skal leveres til 10000 husstander. Sannsynligheten for at du får et er 1000 delt på 10000..

 

I oppgave 3 kan du fint droppe tretallet oppe og nede, det blir som å forkorte en brøk med chart?cht=tx&chl=\frac {3}{3}(=1)

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

n0O_o

Hint: Multiplikasjon er gjentatt addisjon.

 

Sier meg ingenting. Jeg er dum, deal with it :tease:

Hva gjør du når du multipliserer?

 

chart?cht=tx&chl=3\cdot7=3+3+3+3+3+3+3=21

 

Da skjønner du at det blir det det samme om du legger sammen 3 fire ganger først, og så legger dette sammen med 3 lagt sammen tre ganger (4+3=7).

 

chart?cht=tx&chl=3\cdot(4+3)=3\cdot4+3\cdot3=3+3+3+3+3+3+3=21

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...