Atmosphere Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 (endret) Ser at Kalkulus-boken skriver om et standard "knep" for slike integral, med et eksempel som går slik: F(x)= ∫(4x+2)/(x^2+6x+12)dx F(x)= ∫(2(2x+6)/(x^2+6x+12) dx - 10 ∫dx/(x^2+6x+12) Hva er utganspunktet for denne omskrivningen? Takk for svar, Jaffe ... Så det ikke før nå. Jeg fikk rett svar når jeg gjorde som du sa. Endret 1. desember 2010 av Jude Quinn Lenke til kommentar
Morridini Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Ser at Kalkulus-boken skriver om et standard "knep" for slike integral, med et eksempel som går slik: F(x)= ∫(4x+2)/(x^2+6x+12)dx F(x)= ∫(2(2x+6)/(x^2+6x+12) dx - 10 ∫dx/(x^2+6x+12) Hva er utganspunktet for denne omskrivningen? Takk for svar, Jaffe ... Så det ikke før nå. Jeg fikk rett svar når jeg gjorde som du sa. Ikke sikker på hva du spør om egentlig, men alt de har gjort er kun litt omskriving: Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Løse trigonometriske ligninger Når man har en ligning cos(ø) = 0 så pleier man ofte å oppgi to løsninger som ligger innenfor et intervall. Noen som vet intervallet? Lenke til kommentar
TheRocky Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Gjør om: 4,2m2= m 0,7m3= l kan noen hjelpe meg med disse? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 (endret) @Snillingen Nei, hvordan skulle vi vite det? Hvis det ikke er oppgitt noe intervall må du komme med en generell løsning som vil kunne gi alle mulige vinkler som passer. Endret 1. desember 2010 av Jaffe Lenke til kommentar
Morridini Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 (endret) Løse trigonometriske ligninger Når man har en ligning cos(ø) = 0 så pleier man ofte å oppgi to løsninger som ligger innenfor et intervall. Noen som vet intervallet? Med trigonometriske oppgaver ser en vel oftest på intervallet ettersom de bare repeterer seg etter det. Gjør om: 4,2m2= m 0,7m3= l kan noen hjelpe meg med disse? Gjøre om fra kvadratmeter til meter? Det går da ikke, dimensjonene må samsvare. Og for konvetreringen av kubikkmeter til liter; hint: en liter er lik 1 dm^3 Endret 1. desember 2010 av Morridini Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Nei, 0.7m^3 er like mange liter vann, gull, stein osv. 1m^3 = 1000 liter, så det bør gå greit å omforme. Hvordan du skal omforme 4,2m^2 til meter aner jeg ikke, stiller du riktig spørsmål her? Lenke til kommentar
Morridini Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Nei, 0.7m^3 er like mange liter vann, gull, stein osv. 1m^3 = 1000 liter, så det bør gå greit å omforme. Hvordan du skal omforme 4,2m^2 til meter aner jeg ikke, stiller du riktig spørsmål her? Isj, du så feilen min mens jeg redigerte den bort, jeg så med en gang at hva jeg hadde posta var feil, tenkte kg og ikke liter. Lenke til kommentar
TheRocky Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 (endret) Her er noen oppgaver jeg trenger hjelp med. Hvilke geometriske figurer er dette og hvordan løser man oppgaven? Om dere ikke kan se hva som står på bilde nr 3 så star det: 1)Hvilke av figurene har størst areal? 2)hvor stort areal har denne figuren hvis rutene er 1 cm2? Endret 1. desember 2010 av Halmats Lenke til kommentar
Morridini Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Har du tenkt noe selv eller vil du bare ha gratis svar? Virket da som veldig enkle oppgaver. Lenke til kommentar
TheRocky Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Har du tenkt noe selv eller vil du bare ha gratis svar? Virket da som veldig enkle oppgaver. har tenkt selv jeg ja, var usikker på de geometriske figurene og oppgaven. Lenke til kommentar
Morridini Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Kanskje si hva du har tenkt etc så vi kan hjelpe? Lenke til kommentar
Alex Moran Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 (endret) Bare å telle ruter det. Du ser blant annet at de to rutene øverst til høyre på 1) tilsvarer én rute. Endret 1. desember 2010 av Dr. Awesome Lenke til kommentar
TheRocky Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 (endret) Kanskje si hva du har tenkt etc så vi kan hjelpe? på bilde 3: Den figuren som er til venstre er størst, fordi den har mer ruter enn alle de andre. Den har 21,5 cm2 ruter som tilsvarer at arealet er 21,5cm2? Det som gjorde meg så usikker var at ikke alle rutene var skraverte, altså bare en halv rute? Endret 1. desember 2010 av Halmats Lenke til kommentar
Morridini Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Hørest riktig ut det ja (har ikke sjekka om du talte riktig da). Lenke til kommentar
TheRocky Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Hørest riktig ut det ja (har ikke sjekka om du talte riktig da). Hadde vært fint om sjekka det ut, hehe vil være sikker. Men hva med de geometriske figurene ? Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Løse trigonometriske ligninger Når man har en ligning cos(ø) = 0 så pleier man ofte å oppgi to løsninger som ligger innenfor et intervall. Noen som vet intervallet? Med trigonometriske oppgaver ser en vel oftest på intervallet ettersom de bare repeterer seg etter det. Tusen takk Lenke til kommentar
dinosauren Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Sliter litt med å estimer integralet sin(x^2)dx med en feil mindre enn 0,02 over intervallet [0,1], med trapesmetoden. Har kommet frem til at den dobbelderiverte er: 2*cos(x^2)-(4x^2)*sin(x^2) Så må jeg finne hva den høyeste absoluttverdien den dobbelderiverte har(upper bound) i intervallet [0,1]. I løsningsforslaget er denne veriden: f''(x)<6 Jeg får kun 2.33. Noen som har forslag? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 (endret) Hvordan kan jeg skrive sånn mattematikk språk? har sett i den tråden om det men språket kommer ikke frem riktig. Jeg fant en annen tråd om dette, bare ignorer innlegget. Endret 1. desember 2010 av Slettet+56132 Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 1. desember 2010 Del Skrevet 1. desember 2010 Da gjør du feil, tricell. Dinosauren: Jeg får samme som deg. Men spiller det noen rolle? Altså, så lenge du har gjort riktig er det bare en mer nøyaktig upper bound. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå