Nebuchadnezzar Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 (endret) Målet er jo og forenkle slike oppgaver mest mulig, slik at vi kan bruke grunnlikningene til og løse slike oppgaver. Kan vise deg et eksempel. Ikke for å være slem men virker som du enten er helt grønn på dette eller veldig lat. Tror bare du har jobbet litt for lite med dette emnet. http://www4d.wolframalpha.com/Calculate/MSP/MSP60819d8560c8i7bfid4000010edh9269eid5431?MSPStoreType=image/gif&s=10&w=407&h=180 Dette er grafen for det nedeste problemet ditt. Altså vil vi finne ut når disse to funksjonene er like. Altså må vi prøve og få x helt alene på ene siden. her er et eksempel, på hvordan slike oppgaver kan løses. Dette kan vi fint teste ved å putte inn løsningene våre. Konkret på din oppgave. 1. Skriv om til 2. Gang begge sider med 3. Skriv om venstresiden med regelen 4. Flytt over 5. faktoriser 6. løs 7. Få ut svarene 8. ??? 9. Profitt Endret 28. november 2010 av Nebuchadnezzar 1 Lenke til kommentar
Daniel Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 Kan jeg da gjøre det slik 15,13 -10,48 =4,65 4,65t=5,1 timer, altså 5 timer og 1 min? Er det 5 timer og 1 minutt mellom 10:48 og 15:13? Lenke til kommentar
TheRocky Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 (endret) Kan jeg da gjøre det slik 15,13 -10,48 =4,65 4,65t=5,1 timer, altså 5 timer og 1 min? Er det 5 timer og 1 minutt mellom 10:48 og 15:13? Nei, 4,1 timer. Vil ikke det stemme a ? Går gjennom tentamenen jeg hadde i 8. klasse og fikk ikke disse oppgavene til (hehehe): En skole deler ut BRA-kort til elevene når de gjør noe bra. De tre guttene Georg, Said og Jonas sammenligner hvor mange kort de har fått. Georg har fått 2 BRA-kort mer enn Jonas, og Said har fått fire kort mer enn Georg. Til sammen har de fått 17 BRA-kort. Hvor mange BRA-kort har hver av guttene fått? a) 7+(-12)-(-8)=-13 b)4*(-7)= -28 c)-5 *(-6)=-30 Stemmer disse svara ? Endret 28. november 2010 av Halmats Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 Resten kan du sjekke her =) http://www.wolframalpha.com Lenke til kommentar
Altobelli Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 I trekanten ABC er D fotpunktet til høyden på AB. A= (0.0) B= (12.3) C= (2.9) a) La v være enhetsvektoren fra A mot B. Finn v b) Bruk definisjonen av u*v=|u|*|v|*cosA til å vise at |AD|=|AC|*v c) Finn punktet D Noen som værsåsnill kan hjelpe meg med b og c? Helst vise meg hvordan jeg gjør det, har grublet på den i lange tider. Lenke til kommentar
Hugol Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 Kunne noen forklart romertall for meg? Klarer ikke formulere hjelpen på nettet til noe nyttig... Lenke til kommentar
Zarfax Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 I er 1 og V er 5. Siden detter krever veldig mange I (enere) for å få f.eks. 4 har de gjort det litt enklere ved å sette IV lik 4. Når I står foran V betyr det altså minus 1. I etter V vil si + enere, f.eks. VIII=8. Finnes egne romertall for 100, 1000 o.s.v. men de husker jeg ikke. Lenke til kommentar
;_; Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 (endret) X er vel 10? Edit: I = 1 V = 5 X = 10 L = 50 C = 100 D = 500 M = 1000 Endret 28. november 2010 av ;_; Lenke til kommentar
compus Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 I trekanten ABC er D fotpunktet til høyden på AB. A= (0.0) B= (12.3) C= (2.9) a) La v være enhetsvektoren fra A mot B. Finn v b) Bruk definisjonen av u*v=|u|*|v|*cosA til å vise at |AD|=|AC|*v c) Finn punktet D Noen som værsåsnill kan hjelpe meg med b og c? Helst vise meg hvordan jeg gjør det, har grublet på den i lange tider. Tegner du en figur ser du at: Siden A er i origo blir koordinatene til D lik med komponentene til Lenke til kommentar
TheRocky Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 Kan jeg da gjøre det slik 15,13 -10,48 =4,65 4,65t=5,1 timer, altså 5 timer og 1 min? Er det 5 timer og 1 minutt mellom 10:48 og 15:13? Nei, 4,1 timer. Vil ikke det stemme a ? Går gjennom tentamenen jeg hadde i 8. klasse og fikk ikke disse oppgavene til (hehehe): En skole deler ut BRA-kort til elevene når de gjør noe bra. De tre guttene Georg, Said og Jonas sammenligner hvor mange kort de har fått. Georg har fått 2 BRA-kort mer enn Jonas, og Said har fått fire kort mer enn Georg. Til sammen har de fått 17 BRA-kort. Hvor mange BRA-kort har hver av guttene fått? a) 7+(-12)-(-8)=3 b)4*(-7)= -28 c)-5 *(-6)=30 Stemmer disse svara ? Noen som orker å hjelpe meg? Hehehe Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 (endret) Jeg spør her, selv om spørsmålet er fysikkrelatert, så er det matematikken jeg fucker det opp med tror jeg ... Edit: Fant feilen ...Hadde mistet en R på veien. Endret 28. november 2010 av Jude Quinn Lenke til kommentar
blured Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 (endret) Halmats: 1. 15.13 og 10.48 er klokkeslett. Når en tar 15.13 minus 10.48 finner en ut hvor lang tid det er fra klokken 10.48 til 15.13. Et døgn består av 24 timer. En time er delt inn i 60 minutter. Og et minutt er delt inn i 60 sekunder. Dette må du tenkte på når du trekker 10 timer og 48 minutter fra 15 timer og 13 minutter. 2. Oppgaven som omhandler kortene har allerede blitt besvart av Nebuchadnezzar. Er det derimot deler av utregningen han har vist som du ikke forstår, spesifiserer du simpelthen hva, så kan "vi" forklare. Å komme fram til riktig svar er selfølgelig viktig, men for å komme frem til dette svaret må du forstå hvorfor du gjør det du gjør. Resten kan du sjekke her =) http://www.wolframalpha.com 3. Forklar hvorfor du tror det er riktig, så skal jeg gi deg "fasit". Endret 28. november 2010 av blured Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 Jeg hadde en lignende bok før hvor det var lite oppgaver. Har funnet ut nå at det er best med en bok med masse varierte og vanskelige oppgaver, for å være helgardert på eksamen. Skal du ha eksamen nå på tirsdag eller? Jada, men har fått gått igjennom alle tidligere eksamenssett, og gjort en haug oppgaver i boka også. Så bør gå ok. Antar du har samme dag. Jepp. Håper jeg kan knalle til og gjøre det skikkelig bra. Lenke til kommentar
dinosauren Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 En smarting som kan gi meg fremgangsmåten på denne?: http://www3.wolframalpha.com/Calculate/MSP/MSP165619d89a68f6df791700001ead88g98ediae0b?MSPStoreType=image/gif&s=37&w=359&h=56 Takk Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 Hjelper det om jeg forteller at den deriverte av sin^-1 (x) = ? Lenke til kommentar
dinosauren Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 (endret) Er klar over det, men får det likevel ikke til å gå opp! En skal bruke substitusjon, sant? Blir stående med intgralet av x*u(e^arcsinx) Endret 29. november 2010 av dinosauren Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 Substituer u=sin^-1 x. Da bør du få integralet av e^u * sin u. Lenke til kommentar
aprilia02 Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 Hei. Har i oppgave å lage en oppgave knyttet til statistiske anvendelser av sannsynlighetregning i hypotesetesting. Noen forslag? Lenke til kommentar
dinosauren Skrevet 29. november 2010 Del Skrevet 29. november 2010 Matsemann, jeg får bare e^u*x! Skjønner ikke hvordan du får sin u istedenfor x? Har du pløyd gjennom eksamenssett 08 siden du vet dette elr? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå