Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Målet er jo og forenkle slike oppgaver mest mulig, slik at vi kan bruke grunnlikningene til og løse slike oppgaver. Kan vise deg et eksempel. Ikke for å være slem men virker som du enten er helt grønn på dette eller veldig lat. Tror bare du har jobbet litt for lite med dette emnet.

 

http://www4d.wolframalpha.com/Calculate/MSP/MSP60819d8560c8i7bfid4000010edh9269eid5431?MSPStoreType=image/gif&s=10&w=407&h=180

 

Dette er grafen for det nedeste problemet ditt. Altså vil vi finne ut når disse to funksjonene er like. Altså må vi prøve og få x helt alene på ene siden.

 

her er et eksempel, på hvordan slike oppgaver kan løses.

 

chart?cht=tx&chl= \sin \left( x \right) + \sin \left( {2x} \right) = 0

 

chart?cht=tx&chl= \sin \left( x \right) + 2\sin \left( x \right)\cos \left( x \right) = 0

 

chart?cht=tx&chl= \sin \left( x \right)\left( {1 + 2\cos \left( x \right)} \right) = 0

 

chart?cht=tx&chl= \sin \left( x \right) = 0{\rm{ }} \vee {\rm{ }}\cos \left( x \right) =  - \frac{1}{2}

 

chart?cht=tx&chl= x = 0{\rm{ }} \vee {\rm{ }}x = 2\pi {\rm{ }} \vee {\rm{ }}x = \frac{\pi }{3}{\rm{ }} \vee {\rm{   }}x=\frac{{5\pi }}{3}

 

Dette kan vi fint teste ved å putte inn løsningene våre.

 

Konkret på din oppgave.

1. Skriv om chart?cht=tx&chl=cos(x-\frac{\pi}{2}) til chart?cht=tx&chl=sin(x)

2. Gang begge sider med chart?cht=tx&chl=cos(x)

3. Skriv om venstresiden med regelen chart?cht=tx&chl=1=cos^2(x)+sin^2(x)

4. Flytt over

5. faktoriser

6. løs

7. Få ut svarene

8. ???

9. Profitt

Endret av Nebuchadnezzar
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jeg da gjøre det slik

 

15,13

-10,48

=4,65

 

4,65t=5,1 timer, altså 5 timer og 1 min?

Er det 5 timer og 1 minutt mellom 10:48 og 15:13?

 

Nei, 4,1 timer. Vil ikke det stemme a ?

 

Går gjennom tentamenen jeg hadde i 8. klasse og fikk ikke disse oppgavene til (hehehe):

 

En skole deler ut BRA-kort til elevene når de gjør noe bra. De tre guttene Georg, Said og Jonas sammenligner hvor mange kort de har fått. Georg har fått 2 BRA-kort mer enn Jonas, og Said har fått fire kort mer enn Georg. Til sammen har de fått 17 BRA-kort. Hvor mange BRA-kort har hver av guttene fått?

 

 

a) 7+(-12)-(-8)=-13

b)4*(-7)= -28

c)-5 *(-6)=-30

 

Stemmer disse svara ?

Endret av Halmats
Lenke til kommentar

I trekanten ABC er D fotpunktet til høyden på AB. A= (0.0) B= (12.3) C= (2.9)

 

a) La v være enhetsvektoren fra A mot B. Finn v

b) Bruk definisjonen av u*v=|u|*|v|*cosA til å vise at |AD|=|AC|*v

c) Finn punktet D

 

Noen som værsåsnill kan hjelpe meg med b og c? Helst vise meg hvordan jeg gjør det, har grublet på den i lange tider.

Lenke til kommentar

I er 1 og V er 5. Siden detter krever veldig mange I (enere) for å få f.eks. 4 har de gjort det litt enklere ved å sette IV lik 4. Når I står foran V betyr det altså minus 1. I etter V vil si + enere, f.eks. VIII=8. Finnes egne romertall for 100, 1000 o.s.v. men de husker jeg ikke.

Lenke til kommentar

I trekanten ABC er D fotpunktet til høyden på AB. A= (0.0) B= (12.3) C= (2.9)

 

a) La v være enhetsvektoren fra A mot B. Finn v

b) Bruk definisjonen av u*v=|u|*|v|*cosA til å vise at |AD|=|AC|*v

c) Finn punktet D

 

Noen som værsåsnill kan hjelpe meg med b og c? Helst vise meg hvordan jeg gjør det, har grublet på den i lange tider.

Tegner du en figur ser du at: chart?cht=tx&chl=|AD| = |AC| cos A = |AC||v| cos A = \vec {AC} \cdot \vec v

 

Siden A er i origo blir koordinatene til D lik med komponentene til chart?cht=tx&chl=\vec{AD} = |AD| \vec v

Lenke til kommentar

Kan jeg da gjøre det slik

 

15,13

-10,48

=4,65

 

4,65t=5,1 timer, altså 5 timer og 1 min?

Er det 5 timer og 1 minutt mellom 10:48 og 15:13?

 

Nei, 4,1 timer. Vil ikke det stemme a ?

 

Går gjennom tentamenen jeg hadde i 8. klasse og fikk ikke disse oppgavene til (hehehe):

 

En skole deler ut BRA-kort til elevene når de gjør noe bra. De tre guttene Georg, Said og Jonas sammenligner hvor mange kort de har fått. Georg har fått 2 BRA-kort mer enn Jonas, og Said har fått fire kort mer enn Georg. Til sammen har de fått 17 BRA-kort. Hvor mange BRA-kort har hver av guttene fått?

 

 

a) 7+(-12)-(-8)=3

b)4*(-7)= -28

c)-5 *(-6)=30

 

Stemmer disse svara ?

 

Noen som orker å hjelpe meg? Hehehe

Lenke til kommentar

Halmats:

 

1.

15.13 og 10.48 er klokkeslett. Når en tar 15.13 minus 10.48 finner en ut hvor lang tid det er fra klokken 10.48 til 15.13.

 

Et døgn består av 24 timer. En time er delt inn i 60 minutter. Og et minutt er delt inn i 60 sekunder. Dette må du tenkte på når du trekker 10 timer og 48 minutter fra 15 timer og 13 minutter.

 

 

2.

Oppgaven som omhandler kortene har allerede blitt besvart av Nebuchadnezzar. Er det derimot deler av utregningen han har vist som du ikke forstår, spesifiserer du simpelthen hva, så kan "vi" forklare. Å komme fram til riktig svar er selfølgelig viktig, men for å komme frem til dette svaret må du forstå hvorfor du gjør det du gjør.

 

p><p> osv

 

Resten kan du sjekke her =)

 

http://www.wolframalpha.com

 

3.

 

chart?cht=tx&chl=a) 7 + (-12) -(-8) = 3 \\ b) 4 \cdot (-7) = -28 \\ c) -5 \cdot (-6) = 30

 

Forklar hvorfor du tror det er riktig, så skal jeg gi deg "fasit".

Endret av blured
Lenke til kommentar

Jeg hadde en lignende bok før hvor det var lite oppgaver. Har funnet ut nå at det er best med en bok med masse varierte og vanskelige oppgaver, for å være helgardert på eksamen. Skal du ha eksamen nå på tirsdag eller?

Jada, men har fått gått igjennom alle tidligere eksamenssett, og gjort en haug oppgaver i boka også. Så bør gå ok. Antar du har samme dag. ;)

 

Jepp. Håper jeg kan knalle til og gjøre det skikkelig bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...