Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

x + 2 = 2x/3

 

3x + 6 = 2x

 

x = -6

 

:)

 

EDIT: Kan gjøres på mange måter, selvfølgelig, men det jeg gjør er å gange vekk første brøken (x/2) for så å gange vekk den andre brøken etterpå.

 

Kan du vise noen av de andre måtene man kan gjøre det på? Kan man bruke den/de andre fremgangmåtene på å regne f.eks; x+2/5+x=2x/5 og 1/x-1 - 1/1-x?

 

Det jeg sliter med matematikk er egentlig kun forskjellen mellom algebrautrykk og likninger.

Jeg vet hvordan man regner slike oppgaver som dette:

x/5 + x/3 = 1/2=

6*x/6*5 + x*10/3*10 + 1*15/2*15=

6x/30 + 10x/30 + 15/30 =

16/30 + 15/30

 

Jeg er flink med å regne slike oppgaver, men det stopper helt når det er oppgaver slik dette; x/2+1=x/3,

x+2/5+x=2x/5,

3x+6/10 - 2x+1/5=4,

3/x-1=3/1-x.

Disse oppgavene er sikkert ganske lette når man har funnet ut hvordan man regner dem ut, men jeg klarer det ikke. Det stopper opp når det kommer til slike oppgaver som dette.

 

Jeg klarer andre oppgaver ganske lett, men det er dette jeg sliter mest med. Det står ikke noe særlig bra forklaring i matte-bøkene, derfor spør jeg isteden for her. Hadde vært fint om noen kunne forklare meg grundig om de forskjellige måtene å regne slike oppgaver på.

 

:)

 

Kan noen hjelpe meg ut her ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

(x/2) + 1 = (x/3)

 

Finner fellesnevner.

(3x/6) + 1 = (2x/6)

 

Flytter over

(3x/6) - (2x/6) = -1

x/6 = -1

 

Ganger opp

x = -6

 

Ser at dette stemmer ved at

 

(-6/2) + 1 = (-6/3)

-3 + 1 = -2

-2 = -2

 

En stund siden jeg hadde denne type matte som pensum, men skal vel stemme sånn omtrent! :)

Lenke til kommentar

(x/2) + 1 = (x/3)

 

Finner fellesnevner.

(3x/6) + 1 = (2x/6)

 

Flytter over

(3x/6) - (2x/6) = -1

x/6 = -1

 

Ganger opp

x = -6

 

Ser at dette stemmer ved at

 

(-6/2) + 1 = (-6/3)

-3 + 1 = -2

-2 = -2

 

En stund siden jeg hadde denne type matte som pensum, men skal vel stemme sånn omtrent! :)

 

Takk for svar, men må bare spørre om hvordan du fikk x/6=-1 etter at du flytta over?

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

 

Ja, nok en eksamensoppgave, denne gangen del 1, uten hjelpemidler.

 

"Summen av de n første ledda i en generell geometrisk rekke er:

 

S_n = (a1*(k^(n)-1)/(k-1))

 

Bevis dette ved induksjon."

 

Dette er jo bare formelen for sum av geometrisk rekke, kan jeg utifra dette anta at leddnr er gitt ved: k^(n-1)

Du har at:

chart?cht=tx&chl=\sum_{i=0}^{n-1} ar^i=a + ar + ar^2 + \cdots + ar^{n-1} = a \frac{(1-r^n)}{(1-r)}.

 

for n=1 har vi:

chart?cht=tx&chl=\sum_{i=0}^{0} ar^i = a = a \frac{1-r}{1-r}

Som tydelig stemmer.

 

Antar så at hypotesen gjelder for en n=k og viser at det da gjelder det for n=k+1.

Altså, for n=k:

chart?cht=tx&chl=\sum_{i=0}^{k-1} ar^i=a + ar + ar^2 + \cdots + ar^{k-1} = a \frac{(1-r^k)}{(1-r)}

 

Så ser vi at for n=k+1:

chart?cht=tx&chl=\sum_{i=0}^{k} ar^i = a + ar + ar^2 + \cdots + ar^{k-1} + ar^k =^{IND.HYP} = a \frac{(1-r^k)}{(1-r)} + ar^k

(Hvor IND.HYP står for induksjonshypotesen (n=k)).

På høyre side har vi:

chart?cht=tx&chl=a \frac{(1-r^k)}{(1-r)} + ar^k = a \left(\frac{(1-r^k) + r^k(1-r)}{(1-r)} \right) = a \frac{(1-r^{k+1})}{(1-r)}. Hvilket skulle bevises.

Lenke til kommentar

I en eske er det to blå og tre røde kuler. Du trekker én kule fra esken og ser hvilken farge den har. Uten å legge kula tilbake trekker du én kule til og ser hvilken farge denne har. Se på hendelsene A="første kule er blå" og B= "andre kule er rød"

 

c) hva er den betingede sannsynligheten for at den første kula er blå gitt at den andre er rød?

d) forklar hvordan vi kan tolke den betingede sannsynligheten i oppgave c som en relativ frekvens

 

 

 

Noen som kan hjelpe..?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Spm. mitt var egentlig ikke hvordan jeg beviser, men om jeg kan anta premissene satt for denne oppgaven. Og det kan jeg selvsagt, da a_n = k^(n-1)*a1.

 

Men takk uansett :)

 

Når det kommer til V09 Opg5: Jeg tror du ikke skal bry deg noe om akkurat det, siden de har definert a(n) for deg. Du skal bare forklare hvorfor a(n) blir det det blir (hvordan man nå enn forklarer det).

 

H09 Opg1: Det forventes da med oppgaven at du vet at formelen for a(n) er: a1*k^(n-1) som du da bruker i oppgaven for å bevise S(n+1):

 

S(n) + a(n+1) = S(n+1)

 

Om du finner frem tidligere sensorveiledninger så tror jeg det står hvilke formeler det forventes at du kan.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Kall f.eks. antall småflasker for A og antall store flasker for B. Da har du to opplysninger i oppgaven om disse. Du vet at A + B skal være 47 og du vet at 1*A + 2.50*B skal bli 57. Er du enig i dette? Ser du hvorfor det blir slik?

 

Resten blir da å løse det ligningssettet du får.

Lenke til kommentar

Når det kommer til V09 Opg5: Jeg tror du ikke skal bry deg noe om akkurat det, siden de har definert a(n) for deg. Du skal bare forklare hvorfor a(n) blir det det blir (hvordan man nå enn forklarer det).

 

H09 Opg1: Det forventes da med oppgaven at du vet at formelen for a(n) er: a1*k^(n-1) som du da bruker i oppgaven for å bevise S(n+1):

 

S(n) + a(n+1) = S(n+1)

 

Om du finner frem tidligere sensorveiledninger så tror jeg det står hvilke formeler det forventes at du kan.

Var nettop det. Igårkveld kunne jeg ikke forstå hvorfor vi kunne vite at a(n) = a1*k^(n-1), jeg forstod det ganske umiddelbart når jeg satte meg ned idag. Har listen over formlene det forventes at jeg kan, så det skal gå ganske greit :)

Lenke til kommentar

Kall f.eks. antall småflasker for A og antall store flasker for B. Da har du to opplysninger i oppgaven om disse. Du vet at A + B skal være 47 og du vet at 1*A + 2.50*B skal bli 57. Er du enig i dette? Ser du hvorfor det blir slik?

 

Resten blir da å løse det ligningssettet du får.

 

Eg ser at det blir slik ja, men me har ikkje lært å rekne med to ukjente.

Lenke til kommentar

Kall f.eks. antall småflasker for A og antall store flasker for B. Da har du to opplysninger i oppgaven om disse. Du vet at A + B skal være 47 og du vet at 1*A + 2.50*B skal bli 57. Er du enig i dette? Ser du hvorfor det blir slik?

 

Resten blir da å løse det ligningssettet du får.

 

Eg ser at det blir slik ja, men me har ikkje lært å rekne med to ukjente.

 

Ok. Kall antall småflasker for A. Da vet du at det er 47 - A store flasker, ikke sant?

 

Da kan du sette opp at 1*A + 2.50*(47 - A) = 57. Er du med på den ligningen? 1kr ganger antall småflasker, pluss 2.50 ganger antall store flasker, som vi nå vet er 47 - A, skal bli til sammen 57kr.

Lenke til kommentar

Kall f.eks. antall småflasker for A og antall store flasker for B. Da har du to opplysninger i oppgaven om disse. Du vet at A + B skal være 47 og du vet at 1*A + 2.50*B skal bli 57. Er du enig i dette? Ser du hvorfor det blir slik?

 

Resten blir da å løse det ligningssettet du får.

 

Eg ser at det blir slik ja, men me har ikkje lært å rekne med to ukjente.

 

Ok. Kall antall småflasker for A. Da vet du at det er 47 - A store flasker, ikke sant?

 

Da kan du sette opp at 1*A + 2.50*(47 - A) = 57. Er du med på den ligningen? 1kr ganger antall småflasker, pluss 2.50 ganger antall store flasker, som vi nå vet er 47 - A, skal bli til sammen 57kr.

 

Er med på den hvis du mener 42 flasker

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...