Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Bare for å forstå det hele bedre:

Vet jo at f'(x) er vekstfarten til f(x) i et punkt, og om vi hadde tegnet grafen til f'(x) ser vi at f''(x) er vekstfarten til f'(x).

Men la oss ta en funksjon,

chart?cht=tx&chl=f(x) = x^3

chart?cht=tx&chl=f'(x) blir da chart?cht=tx&chl=3x^2

og chart?cht=tx&chl=f''(x) = 6x

Dersom vi setter x = 1, blir vekstfarten til f(x) f'(1) = chart?cht=tx&chl=3 \cdot 1^2 = 3

f''(1) blir da chart?cht=tx&chl=6 \cdot 1 = 6.

Det jeg lurer på er, har den andrederiverte til f(1) noen sammenheng med selve grafen til f(x)? Er det verdier eller noe slikt vi kan lese av f(x) med unntak av vendepunkt og krumning? Hva sier f''(1) = 6 oss i forhold til f(x) ?

Endret av magneman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skriv svaret som en potens.

a) 76 : 74 =

Skriv som potens

b) a • a • a • a • a =

c) 5² • 54 =

Regn ut

d) 2a • 5a² =

Er det slik man regner det ut?

a) 7*7*7*7*7*7 : 7*7*7*7= 76-4= 72

b) a5

c) 5*5 * 5*5*5*5 =52-4= -2

d) 2a * 5a*5a = 50

Stemmer svarene, eller har jeg regna feil? I så fall, hva har jeg gjort feil og hva er den riktige fremgangmåten?

Lenke til kommentar

Dobbelposter med et problem, poster to steder siden det haster pittelitt

----------------------------------------------------------

Vi har en to funksjoner gitt ved

chart?cht=tx&chl=I  \qquad  \; x^2 - 2x - 2y = a

chart?cht=tx&chl=II \qquad -2x + 3=y

Vi kaller skjæringspunktet mellom y-aksen og chart?cht=tx&chl=I for chart?cht=tx&chl=P, og skjæringspunktene mellom chart?cht=tx&chl=I og chart?cht=tx&chl=II for chart?cht=tx&chl=O og chart?cht=tx&chl=Q

a) For hvilke verdi av chart?cht=tx&chl=a har chart?cht=tx&chl=P og et av skjæringspunktene mellom I og II samme y-verdi?

b) Vi har en trekant der hjørnene er chart?cht=tx&chl=P,O,Q for hvilken chart?cht=tx&chl=a verdi har trekanten arealet chart?cht=tx&chl=4 og chart?cht=tx&chl=0?

c) Er trekanten noensinne rettvinklet? Finn i så tilfelle chart?cht=tx&chl=a verdien og arealet.

d) For hvilke verdier av chart?cht=tx&chl=a er arealet av chart?cht=tx&chl=POQ et heltall?

----------------------------------------------------------

Har tenkt litt men vet ikke helt hvor jeg skal begynne, all hjelp mottas med takk.

Skjæringspunkter mellom kurver finnes ved å løse ligningene for en variabel og sette de lik hverandre. Skjæringgspunkte(t)(ne) her blir en funksjon av a som du kan jobbe videre med.

Jeg ser ikke for meg hvordan geomerien er, men tegn figurer så blir det forhåpentligvis klarere.

Lenke til kommentar

Skriv som potens

b) a • a • a • a • a =

c) 5² • 54 =

Regn ut

d) 2a • 5a² =

b) a5

d) 2a * 5a*5a = 50

Stemmer svarene, eller har jeg regna feil? I så fall, hva har jeg gjort feil og hva er den riktige fremgangmåten?

chart?cht=tx&chl=a^n \cdot a^m = a^{(m+n)},\; \frac{a^n}{a^m} = a^{(n-m)},\; 2a \cdot 5a \cdot 5a = 50a^3

Du må se etter andre feil!

Endret av compus
Lenke til kommentar

Skriv som potens

b) a • a • a • a • a =

c) 5² • 54 =

Regn ut

d) 2a • 5a² =

b) a5

d) 2a * 5a*5a = 50

chart?cht=tx&chl=a^n \cdot a^m = a^{(m+n)},\; \frac{a^n}{a^m} = a^{(n-m)},\; 2a \cdot 5a \cdot 5a = 50a^2

Du må se etter andre feil!

Okey takk for hjelpen.

c) 5*5 * 5*5*5*5 =52+4= 56

Endret av Halmats
Lenke til kommentar

Hehe jeg spør altfor mye, er helt dum i hodet. Har snart tentamen i matte og jeg må kunne klare slike oppgaver.

Aisha vil lage seg en full termos med kaffe.

Hun vil blande melk og kaffe i forholdet 1 : 8.

Termosen rommer 0,9 liter. Hvor mye kaffe må hun koke?

Lenke til kommentar

Hehe jeg spør altfor mye, er helt dum i hodet. Har snart tentamen i matte og jeg må kunne klare slike oppgaver.

Du skal blande melk og kaffe med forholdet 1 : 8, altså på 8 deler kaffe skal det være 1 del melk. (8/9) kaffe, (1/9) melk. Du har en termos som rommer 0,9 liter.

Multipliser prosentandel(brøk (8/9)) av kaffe med volumet av termosen. Resten skal være melk.

Hvordan tegner jeg grafen 2 * (sinx)^2, steg for steg. Kalkulatoren min viser en helt vill graf, som overhodet ikke stemmer.

Endret av Ballus
Lenke til kommentar

Hvordan tegner jeg grafen 2 * (sinx)^2, steg for steg. Kalkulatoren min viser en helt vill graf, som overhodet ikke stemmer.

Det første du gjør er å sjekke at kalkulatoren er stilt inn til å vise i radianer og ikke grader. Alternativt kan du regne ut hva den er for noen verdier og tegne for hånd..

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Du skal blande melk og kaffe med forholdet 1 : 8, altså på 8 deler kaffe skal det være 1 del melk. (8/9) kaffe, (1/9) melk. Du har en termos som rommer 0,9 liter.

Multipliser prosentandel(brøk (8/9)) av kaffe med volumet av termosen. Resten skal være melk.

Hun kan koke 8 dl kaffe og 1 dl melk ?

Lenke til kommentar

Grafen er grei. Den klarer jeg å tegne. Men kalkulatoren min, som er satt til radianer, viser en graf hvor perioden er 150..

Grafen er plottet inn slik: 2*(sin(x))^2

Om hun koker melka er opp til henne. Men hun kan koke 8 dl kaffe dersom hun vil ha det blandingsforholdet.

Lenke til kommentar

Grafen er grei. Den klarer jeg å tegne. Men kalkulatoren min, som er satt til radianer, viser en graf hvor perioden er 150..

Grafen er plottet inn slik: 2*(sin(x))^2

Om hun koker melka er opp til henne. Men hun kan koke 8 dl kaffe dersom hun vil ha det blandingsforholdet.

Okey, takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...