magneman Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 (endret) Bare for å forstå det hele bedre: Vet jo at f'(x) er vekstfarten til f(x) i et punkt, og om vi hadde tegnet grafen til f'(x) ser vi at f''(x) er vekstfarten til f'(x). Men la oss ta en funksjon, blir da og Dersom vi setter x = 1, blir vekstfarten til f(x) f'(1) = f''(1) blir da . Det jeg lurer på er, har den andrederiverte til f(1) noen sammenheng med selve grafen til f(x)? Er det verdier eller noe slikt vi kan lese av f(x) med unntak av vendepunkt og krumning? Hva sier f''(1) = 6 oss i forhold til f(x) ? Endret 27. november 2010 av magneman Lenke til kommentar
TheRocky Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 Skriv svaret som en potens. a) 76 : 74 = Skriv som potens b) a • a • a • a • a = Skriv svaret som en potens. c) 5² • 54 = Regn ut d) 2a • 5a² = Er det slik man regner det ut? a) 7*7*7*7*7*7 : 7*7*7*7= 76-4= 72 b) a5 c) 5*5 * 5*5*5*5 =52-4= -2 d) 2a * 5a*5a = 50 Stemmer svarene, eller har jeg regna feil? I så fall, hva har jeg gjort feil og hva er den riktige fremgangmåten? Lenke til kommentar
compus Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 Dobbelposter med et problem, poster to steder siden det haster pittelitt ---------------------------------------------------------- Vi har en to funksjoner gitt ved Vi kaller skjæringspunktet mellom y-aksen og for , og skjæringspunktene mellom og for og a) For hvilke verdi av har og et av skjæringspunktene mellom I og II samme y-verdi? b) Vi har en trekant der hjørnene er for hvilken verdi har trekanten arealet og ? c) Er trekanten noensinne rettvinklet? Finn i så tilfelle verdien og arealet. d) For hvilke verdier av er arealet av et heltall? ---------------------------------------------------------- Har tenkt litt men vet ikke helt hvor jeg skal begynne, all hjelp mottas med takk. Skjæringspunkter mellom kurver finnes ved å løse ligningene for en variabel og sette de lik hverandre. Skjæringgspunkte(t)(ne) her blir en funksjon av a som du kan jobbe videre med. Jeg ser ikke for meg hvordan geomerien er, men tegn figurer så blir det forhåpentligvis klarere. Lenke til kommentar
compus Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 (endret) Skriv svaret som en potens. a) 76 : 74 = Skriv som potens b) a • a • a • a • a = Skriv svaret som en potens. c) 5² • 54 = Regn ut d) 2a • 5a² = Er det slik man regner det ut? a) 7*7*7*7*7*7 : 7*7*7*7= 76-4= 72 b) a5 c) 5*5 * 5*5*5*5 =52-4= -2 d) 2a * 5a*5a = 50 Stemmer svarene, eller har jeg regna feil? I så fall, hva har jeg gjort feil og hva er den riktige fremgangmåten? Du må se etter andre feil! Endret 27. november 2010 av compus Lenke til kommentar
TheRocky Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 (endret) Skriv svaret som en potens. a) 76 : 74 = Skriv som potens b) a • a • a • a • a = Skriv svaret som en potens. c) 5² • 54 = Regn ut d) 2a • 5a² = Er det slik man regner det ut? a) 7*7*7*7*7*7 : 7*7*7*7= 76-4= 72 b) a5 c) 5*5 * 5*5*5*5 =52-4= -2 d) 2a * 5a*5a = 50 Stemmer svarene, eller har jeg regna feil? I så fall, hva har jeg gjort feil og hva er den riktige fremgangmåten? Du må se etter andre feil! Okey takk for hjelpen. a) 7*7*7*7*7*7 : 7*7*7*7= 76-4= 72 c) 5*5 * 5*5*5*5 =52+4= 56 Endret 27. november 2010 av Halmats Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 Det er unødvendig å skrive ut produktene, du får ingen ny informasjon fra det. Bare bruk regnereglene for eksponenter slik som compus sa. Lenke til kommentar
TheRocky Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 Hehe jeg spør altfor mye, er helt dum i hodet. Har snart tentamen i matte og jeg må kunne klare slike oppgaver. Aisha vil lage seg en full termos med kaffe. Hun vil blande melk og kaffe i forholdet 1 : 8. Termosen rommer 0,9 liter. Hvor mye kaffe må hun koke? Lenke til kommentar
Ballus Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 (endret) Hehe jeg spør altfor mye, er helt dum i hodet. Har snart tentamen i matte og jeg må kunne klare slike oppgaver. Aisha vil lage seg en full termos med kaffe. Hun vil blande melk og kaffe i forholdet 1 : 8. Termosen rommer 0,9 liter. Hvor mye kaffe må hun koke? Du skal blande melk og kaffe med forholdet 1 : 8, altså på 8 deler kaffe skal det være 1 del melk. (8/9) kaffe, (1/9) melk. Du har en termos som rommer 0,9 liter. Multipliser prosentandel(brøk (8/9)) av kaffe med volumet av termosen. Resten skal være melk. Hvordan tegner jeg grafen 2 * (sinx)^2, steg for steg. Kalkulatoren min viser en helt vill graf, som overhodet ikke stemmer. Endret 27. november 2010 av Ballus Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 Ballus: Du mener vel 8/9 kaffe og 1/9 melk? Lenke til kommentar
Ballus Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 Ballus: Du mener vel 8/9 kaffe og 1/9 melk? Ja, det mener jeg. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 (endret) Hvordan tegner jeg grafen 2 * (sinx)^2, steg for steg. Kalkulatoren min viser en helt vill graf, som overhodet ikke stemmer. Det første du gjør er å sjekke at kalkulatoren er stilt inn til å vise i radianer og ikke grader. Alternativt kan du regne ut hva den er for noen verdier og tegne for hånd.. Endret 27. november 2010 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 (endret) Hvordan tegner jeg grafen 2 * (sinx)^2, steg for steg. Kalkulatoren min viser en helt vill graf, som overhodet ikke stemmer. Du trenger ærlig talt ikke kalkulator for å tegne grafen. Endret 27. november 2010 av Frexxia Lenke til kommentar
TheRocky Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 Hehe jeg spør altfor mye, er helt dum i hodet. Har snart tentamen i matte og jeg må kunne klare slike oppgaver. Aisha vil lage seg en full termos med kaffe. Hun vil blande melk og kaffe i forholdet 1 : 8. Termosen rommer 0,9 liter. Hvor mye kaffe må hun koke? Du skal blande melk og kaffe med forholdet 1 : 8, altså på 8 deler kaffe skal det være 1 del melk. (8/9) kaffe, (1/9) melk. Du har en termos som rommer 0,9 liter. Multipliser prosentandel(brøk (8/9)) av kaffe med volumet av termosen. Resten skal være melk. Hun kan koke 8 dl kaffe og 1 dl melk ? Lenke til kommentar
Ballus Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 Grafen er grei. Den klarer jeg å tegne. Men kalkulatoren min, som er satt til radianer, viser en graf hvor perioden er 150.. Grafen er plottet inn slik: 2*(sin(x))^2 Hun kan koke 8 dl kaffe og 1 dl melk ? Om hun koker melka er opp til henne. Men hun kan koke 8 dl kaffe dersom hun vil ha det blandingsforholdet. Lenke til kommentar
TheRocky Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 Grafen er grei. Den klarer jeg å tegne. Men kalkulatoren min, som er satt til radianer, viser en graf hvor perioden er 150.. Grafen er plottet inn slik: 2*(sin(x))^2 Hun kan koke 8 dl kaffe og 1 dl melk ? Om hun koker melka er opp til henne. Men hun kan koke 8 dl kaffe dersom hun vil ha det blandingsforholdet. Okey, takk for hjelpen Lenke til kommentar
Benjamin Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 Regn ut d) 2a • 5a² = d) 2a * 5a*5a = 50 5a2 er ikke det samme som (5a)2, bare a-en er opphøyet i 2. Så hvis du vil skrive med faktorene blir det: 2*a*5*a2=10a1+2=10a3 Lenke til kommentar
TheRocky Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 Regn ut d) 2a • 5a² = d) 2a * 5a*5a = 50 5a2 er ikke det samme som (5a)2, bare a-en er opphøyet i 2. Så hvis du vil skrive med faktorene blir det: 2*a*5*a2=10a1+2=10a3 Takk skal du ha Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 Angående den grafen, wolfram er flinke til å lage grafer Plot 2 sin(x)^2 Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 Når får man vite svaret på privatisteksamener tatt nå på høsten? Før jul skjer vel neppe? Jeg skal ta R2 på tirsdag. Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 Jeg fikk vite det rett over nyåret da jeg tok 3MX, regner med at det er likt nå (fellessensuren pleier å være rundt 3-4-5-. januar.). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå