blured Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 (endret) Det var virkelig en genial side Nebuchadnezzar. Endret 26. november 2010 av blured Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Kan dette noensinne bli negativt? Hva skjer når nevneren vokser mot uendelig ? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Husk at e opphøyd i noe alltid er positivt, så den faktoren vil aldri forandre fortegnet, så du kan drite i den. Lenke til kommentar
Misoxeny Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 (endret) så det vil bare bli en positiv strek i fortegnslinjen? Hva var poenget med å få oppgitt e-verdiene da? Endret 26. november 2010 av DoffenPHP Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Ah! Takk Nebuchadnezzar, det sto det ikke noe om i boka! Mest sannsynlig fordi det er feil. Det er kun i spesialtilfeller at vendepunktet vil ligge akkurat midt mellom ekstremalpunktene. I denne oppgaven du holdt på med er det nok meningen at du skal prøve å se hvor grafen synker raskest og "se" at det omtrent er i punktet x = 1. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 (endret) Skal innrømme at jeg var litt upresis. Men mener at vendepunktet alltid skal ligge midt mellom to av nullpunktene for en polynomfunksjon av tredje grad? Kommer vel av det fine beviset under. Nullpunktene blir da Tar vi den gjennomsnittlige verdien av altså midt mellom nullpunktene Så ser vi på når den dobbelderiverte er null Q.E.D Endret 26. november 2010 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
TheRocky Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Ahhhh, vil virkelig lære likninger, men får det ikke til! Kan noen hjelpe meg med denne oppgaven 2x/3 + 7x/12=1,5? Sånn regner jeg det ut som er sikkert feil: Finne fellesnevner, som er 12. Gange fellesnevneren (12) med 1,5 og dividere det med 2 og 7? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Dette jo ikke riktig faktorisert. Hvis du benytter andregradsformelen på den øverste linja her så får du noe annet. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Ahhhh, vil virkelig lære likninger, men får det ikke til! Kan noen hjelpe meg med denne oppgaven 2x/3 + 7x/12=1,5? Sånn regner jeg det ut som er sikkert feil: Finne fellesnevner, som er 12. Gange fellesnevneren (12) med 1,5 og dividere det med 2 og 7? Gang brøkene med det som må til for å få fellesnevner. I dette tilfellet ganger du den første brøken med 4/4. Så legger du sammen de to brøkene og deler på begge sider med den brøken som da står foran x. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Dette jo ikke riktig faktorisert. Hvis du benytter andregradsformelen på den øverste linja her så får du noe annet. Åpenbart er jo dette helt feil ja, det at en tredjegradsfunksjon har tre toppunkt blir jo bare tåpelig. Rettet på den feilen nå. Men resten av beviset er riktig. Lenke til kommentar
TheRocky Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Ahhhh, vil virkelig lære likninger, men får det ikke til! Kan noen hjelpe meg med denne oppgaven 2x/3 + 7x/12=1,5? Sånn regner jeg det ut som er sikkert feil: Finne fellesnevner, som er 12. Gange fellesnevneren (12) med 1,5 og dividere det med 2 og 7? Gang brøkene med det som må til for å få fellesnevner. I dette tilfellet ganger du den første brøken med 4/4. Så legger du sammen de to brøkene og deler på begge sider med den brøken som da står foran x. Tusen takk for svar Jeg fikk svaret 1 og ikke 1,5: 2*4/3*4+7*1/12*1=8-7=1 Hva er det som er feil her? eller er det oppgaven som er feil ? Lenke til kommentar
blured Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 (endret) Svaret er verken 1 eller 1,5. Og oppgaven er overhode ikke feil. Men jobb med å finne ut hva x er. Når du vet hva x er kan du sette inn x og se om det blir det samme på hver side av likhetstegnet. Som du skriver er fellesnevneren 12. Her har jeg nesten regnet oppgaven ferdig. klarer du å gjøre resten? edit: leif. skrev visst inn hva x var... Endret 26. november 2010 av blured Lenke til kommentar
Misoxeny Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 f'(x)=(1-x)*e^-x Hvordan går jeg frem for å dobbelderivere denne? Sliter litt med denne typen derivering, hadde vært greit om noen kan forklare litt kort og greit hva man gjør i sånne situasjoner. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 produktregelen (uv)'=u'v+uv' Lenke til kommentar
Misoxeny Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Ja, da forsvinner vel 1 og x blir til 1? Men hva gjør jeg for å derivere e^-x? Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Kort forklaring Lang forklaring Lenke til kommentar
lolbits Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 (endret) To båter er gitt ved parameterframstillingene; A: {x=8t, y=12t B: {x=4t+60, y=-4t+200 Oppgaven; "Av sikkerhetsgrunner må avstanden mellom båtene hele tiden være større en 10 meter. Undersøk om det er tilfellet." Fant at i tidsrommet, t E <25/2 , 435/34> er båtene mindre enn 10 meter fra hverandre, stemmer dette? Endret 26. november 2010 av lolbits Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 ja, men dette er jo lett å sjekke. Bare putt inn t verdiene, og bruk avstandsformelen Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 (endret) Dobbelposter med et problem, poster to steder siden det haster pittelitt ---------------------------------------------------------- Vi har en to funksjoner gitt ved Vi kaller skjæringspunktet mellom y-aksen og for , og skjæringspunktene mellom og for og a) For hvilke verdi av har og et av skjæringspunktene mellom I og II samme y-verdi? b) Vi har en trekant der hjørnene er for hvilken verdi har trekanten arealet og ? c) Er trekanten noensinne rettvinklet? Finn i så tilfelle verdien og arealet. d) For hvilke verdier av er arealet av et heltall? ---------------------------------------------------------- Har tenkt litt men vet ikke helt hvor jeg skal begynne, all hjelp mottas med takk. Endret 26. november 2010 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Det enkleste er ofte det beste.. Start med å tegne figurer for forskjellige verdier av a. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå