Nebuchadnezzar Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Vendepunktet er der du må snu hånden din om du tegner grafen ^^ Altså midt mellom konkav og konveks, eller mellom snillt og surt smilefjes... Når vi går la oss si fra et bunnpunkt, så vil vekstfarten øke frem til et punkt, også avta frem til toppunktet. Lenke til kommentar
jostein013 Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Du må bruke både produkt- og kjerneregel … Noen hint til hvordan jeg skal gå fram da? Kjerneregelen er et mareritt spør du meg. Lenke til kommentar
magneman Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Vendepunktet er der du må snu hånden din om du tegner grafen ^^ Altså midt mellom konkav og konveks, eller mellom snillt og surt smilefjes... Når vi går la oss si fra et bunnpunkt, så vil vekstfarten øke frem til et punkt, også avta frem til toppunktet. Ja ja, jeg skjønner. Men altså, om vi ser på den grafen jeg lastet opp på forrige side, er det ikke vanskelig å se at det er akkurat der vendepunktet er? Jeg skjønner hva dere prater om, jeg bare synes det er litt vanskelig å peile ut den eksakte plassen for et vendepunkt bare ved å se på en graf. Lenke til kommentar
TheRocky Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 (endret) Noen som kan være så snill og hjelpe meg med disse oppgavene? Tusen hjertelig takk på forhånd Document2.pdf Endret 26. november 2010 av Halmats Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Har du prøvd selv? Vi har hjulpet deg med ganske mange likninger som er omtrent identiske med disse her, bla noen sider tilbake og bruk samme fremgangsmåte så du lærer det selv i stedet! Lenke til kommentar
TheRocky Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 (endret) Har du prøvd selv? Vi har hjulpet deg med ganske mange likninger som er omtrent identiske med disse her, bla noen sider tilbake og bruk samme fremgangsmåte så du lærer det selv i stedet! Mhm, jeg har prøvd mye med å få det til. Syntes det er utrolig vanskelig når det er sånne oppgaver som dette. Jeg har Tentamen snart og det er slike oppgaver vi får som jeg trenger hjelp med. Endret 26. november 2010 av Halmats Lenke til kommentar
blured Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 (endret) Vis oss hvordan du prøver da, på den første oppgaven f.eks, så kan vi fortelle deg hva du gjør feil og hvordan du skal gjøre/tenke for å få det til. Det er egentlig den samme fremgangsmåten du finner på alle oppgavene her, så det er bare å lære seg hvordan du skal tenke for å løse de, så blir det sværtsvært enkelt. Edit. Tips. Flytt alt som har med ukjente på den ene siden, og alle tall på den andre siden av erliktegnet. Tenk fellesnevner. For å få fellesnevner har du lov til å gange/multiplisere en brøk med en. Dette kan du gjøre ved å f.eks. gange med 3/3 og 4/4 osv, da det er det samme som å gange med en, og forandrer ikke verdien på brøken. For å finne ut om du har gjort rett setter du prøve på svaret. Endret 26. november 2010 av blured Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Edit. Tips. Flytt alt som har med ukjente på den ene siden, og alle tall på den andre siden av erliktegnet. Tenk fellesnevner. For å få fellesnevner har du lov til å gange/multiplisere en brøk med en. Dette kan du gjøre ved å f.eks. gange med 3/3 og 4/4 osv, da det er det samme som å gange med en, og forandrer ikke verdien på brøken. For å finne ut om du har gjort rett setter du prøve på svaret. Når det kommer til ligninger med brøk er det vel så enkelt å gange hele ligningen med fellesnevneren til alle brøkene, er det ikke? Lenke til kommentar
TheRocky Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Vis oss hvordan du prøver da, på den første oppgaven f.eks, så kan vi fortelle deg hva du gjør feil og hvordan du skal gjøre/tenke for å få det til. Det er egentlig den samme fremgangsmåten du finner på alle oppgavene her, så det er bare å lære seg hvordan du skal tenke for å løse de, så blir det sværtsvært enkelt. Takk for svar Det er sånn jeg tenker på den første oppgaven (a): 2 * 3/3 - 2*4/4 = 2 6/3 - 8/4 = 2 Veit at jeg har regna feil, men jeg får ikke svaret 2 Lenke til kommentar
blured Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Henrik B.Det er selvfølgelig også en måte å gjøre det på. Om jeg velger den ene eller den andre fremgangsmåten er egentlig ganske tilfeldig; men begge gir uansett det samme svaret. Kan ikke si jeg føler den ene metoden går noe særlig fortere enn den andre f.eks. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 (endret) Et lite triks er at vendepunktet alltid ligger midt mellom topp og bunnpunktet. Så om vi trekker en strek mellom topp og bunnpunktet, så vil skjæringspunktet være vendepunktet Og til deg som hadde problemer med derivasjonsoppgaven Endret 26. november 2010 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
blured Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Det er sånn jeg tenker på den første oppgaven (a): 2 * 3/3 - 2*4/4 = 2 6/3 - 8/4 = 2 Veit at jeg har regna feil, men jeg får ikke svaret 2 Hvor har du gjort av den ukjente? Dessuten har du multiplisert/ganget begge brøkene med 2, det gir brøkene ulik verdi i forhold til hverandre enn det de opprinnelig hadde. Lenke til kommentar
TheRocky Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 (endret) Beklager, regne litt feil på den. Sånn skal det være: Først må du finne felles nevneren som er da 12 på den første oppgaven. Når du har funnet fellesnevneren, ganger du det med to som er 24. Tallet 24 deller du med og 3 og 4 og da får du 8 og 6. De to talla subtraherer du med hverandre og får svaret 2? Skal dette stemme? Endret 26. november 2010 av Halmats Lenke til kommentar
blured Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Det stemmer, men for å løse likningen er vel poenget at du skal finne verdien av den ukjente (x). Lenke til kommentar
TheRocky Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Det stemmer, men for å løse likningen er vel poenget at du skal finne verdien av den ukjente (x). Da er verdiene på de to ukjente 6 og 8 ? Lenke til kommentar
blured Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Det stemmer, men for å løse likningen er vel poenget at du skal finne verdien av den ukjente (x). Da er verdiene på de to ukjente 6 og 8 ? Nei, likningen har bare en ukjent, x. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 (endret) Her er en løsning av den site oppgaven, gjør du eksakt som meg, kan du løse alle oppgavene slik. Jeg velger å ikke forkorte bort 12 før helt mot slutten, mens andre gjør det i begynnelsen. Føler det er lettere å bare beholde nevner til slutten. Dette gjør det lettere i det minste for meg om oppgaven bare ber om "trekk sammen uttrykket" Endret 26. november 2010 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
magneman Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Ah! Takk Nebuchadnezzar, det sto det ikke noe om i boka! Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 wolfram også mye hjelp i http://www.wolframalpha.com/input/?i=solve+%28x-4%29%2F3%3Dx%2F6-%28x-8%29%2F4 Trykk på show steps, om det er noe mer du lurer på så bare spør. Men prøv på oppgavene selv, og sjekk om svarene dine blir riktige. Om de ikke blir det så spør her, og helst vis utregning så vi kan fortelle deg hvor du eventuelt gjør feil. 1 Lenke til kommentar
Misoxeny Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Har en oppgave her hvor jeg først skal derivere x * e^-x og endte opp med f'(x)=(1-x)*e^-x Nå må jeg lage fortegnskjema for å finne topp og bunnpunkt, men problemet er at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med e^-x i fortegnskjemaet. Har fått oppgitt verdiene for e^-1, e^-2 og e^-3 og regner med disse skal hjelpe meg her, men sitter ganske fast. Noen tips? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå