Misoxeny Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 (endret) Ok, satt inn -2 som t, og fikk da kordinatene (-5,-1), noe som stemmer i følge grafen jeg har. Men hva gjør jeg videre for å få flere punkter, hvor setter jeg inn -2? Og er det kun -2 jeg skal bruke? Hva med 2 som jeg også fikk oppgitt? Endret 25. november 2010 av DoffenPHP Lenke til kommentar
Platium91 Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 Hvordan finner jeg A i vedlegget?? dd.bmp Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 Ok, satt inn -2 som t, og fikk da kordinatene (-5,-1), noe som stemmer i følge grafen jeg har. Men hva gjør jeg videre for å få flere punkter, hvor setter jeg inn -2? Og er det kun -2 jeg skal bruke? Hva med 2 som jeg også fikk oppgitt? Godt at du spør konkret. Lettere å hjelpe da. Jeg husker jeg slet med noe av det samme i R1. Poenget er at t er parameteret ditt. Du kan gjerne tenke på det som et partikkel som beveger seg gjennom et rom over en tid (selv om det i dette tilfellet ikke gir mening med negativ tid, akkurat). Da ser du at ved t=-2 (altså, -2 sekunder før noe, i mangel på annen forklaring) er partikkelen i (-5,-1), går du videre ser du at ved t=0 er partikkelen et annet sted, osv. Verdiene for t skal du ikke sette inn noe sted. Lenke til kommentar
Misoxeny Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 Takk for hjelpen, satt inn -1, 0, 1 og 2 for å få litt flere punkter, og da fikk jeg en graf som var lik den i fasiten Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 Hvordan finner jeg A i vedlegget?? Lenke til kommentar
Misoxeny Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 Et spm om eksamen: Man må innføre med penn, ikke sant? Spiller det noen rolle om det er blå eller svart? Og må jeg f.eks bruke linjal på to streker under svaret? Spiller slike ting noen rolle? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 Hvilket nivå er det snakk om? Videregående? Mener å huske en må føre inn med penn, hvilket er komplett idiotisk. Linjal på strekene trenger du nok ikke. Lenke til kommentar
blured Skrevet 25. november 2010 Del Skrevet 25. november 2010 Du må bruke penn ja, blå eller sort. Tullingen som satt ved siden av meg skrev med blyant, den eksamenen ble ikke tatt imot for å si det slik. Du bør ha to streker under svaret. Generelt så har hvor oversiktlig innføringen din er noe å si, men ikke minst hjelper det den som regner å holde tunga rett i munnen. Veiledning om vurdering (fra 1T eksamenen): Poeng i Del 1 og Del 2 er bare veiledende i vurderingen. Karakteren blir fastsatt etter en samlet vurdering. Det betyr at sensor vurderer i hvilken grad du viser regneferdigheter og matematisk forståelse gjennomfører logiske resonnementer ser sammenhenger i faget, er oppfinnsom og kan ta i bruk fagkunnskap i nye situasjoner vurderer om svar er rimelige og... skriver oversiktlig og er nøyaktig med utregninger, benevninger, tabeller og grafiske framstillinger Lenke til kommentar
magneman Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 (endret) Sliter litt med oppgaver innen et kapittel om "krumning og vendepunkter". Det første jeg ikke helt forstår er at den hule siden vender opp dersom den andrederiverte til en funksjon er positiv og at den hule siden vender ned dersom den er negativ. Hva menes med den hule siden? En oppgave går ut på at jeg skal lage fortegnslinja til f'' bare ved å se en graf. Veldig usikker på hva jeg skal gjøre, sto et eksempel på hvordan man gjør det dersom jeg får gitt en funksjon, for da tegner jeg en fortegnslinje og setter f''(x) = 0. Så, hva gjør jeg? Dette er fasiten, men hvordan finner man altså fram til vendepunktet? Endret 26. november 2010 av magneman Lenke til kommentar
Misoxeny Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 (endret) Den hule siden vender opp når grafen ser ut som en U, i dette tilfelle høyre delen av grafen (dårlig forklart, menmen). God huskeregel er at når grafen er sur er den negativ (altså den hule siden vender ned), og positiv når den er glad Vendepunktet er i dette tilfellet når x=1, for da går grafen fra å være negativ til positiv. Ser ut som du fikk oppgitt vendepunktet i oppgaven? Isåfall ser du bare når grafen er neagiv (når den er sur), da vil fortegnslinjen være negativ. Der du finner vendepunktet er den andrederiverte 0, og etter vendepunktet er grafen positiv. Dette tegner du bare inn i fortegnslinjen slik du ser i fasiten. Var kanskje litt dårlig forklart, sikkert noen som kan forklare det litt bedre. ^_^ Endret 26. november 2010 av DoffenPHP Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Konveks / konkav er jo opplegget her, men syns det med sur og glad var en artig måte å si det på Lenke til kommentar
blured Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 (endret) Edit, så feil. Endret 26. november 2010 av blured Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 (endret) På videregående lærte vi denne huskeregelen: Hvis onkel skrue holder hånden som vist på det første bildet(konvekst) så veks pengene (vokser, liksom) Hvis onkel skrue holder hånden som vist på det andre bildet (konkavt) så faller pengene av. Ja, det er onkel skrue på tegningene... Endret 26. november 2010 av Snobjorn Lenke til kommentar
magneman Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Den hule siden vender opp når grafen ser ut som en U, i dette tilfelle høyre delen av grafen (dårlig forklart, menmen). God huskeregel er at når grafen er sur er den negativ (altså den hule siden vender ned), og positiv når den er glad Vendepunktet er i dette tilfellet når x=1, for da går grafen fra å være negativ til positiv. Ser ut som du fikk oppgitt vendepunktet i oppgaven? Isåfall ser du bare når grafen er neagiv (når den er sur), da vil fortegnslinjen være negativ. Der du finner vendepunktet er den andrederiverte 0, og etter vendepunktet er grafen positiv. Dette tegner du bare inn i fortegnslinjen slik du ser i fasiten. Var kanskje litt dårlig forklart, sikkert noen som kan forklare det litt bedre. ^_^ Nei, jeg fikk ikke oppgitt vendepunkt eller noe i oppgaven. Derfor jeg ikke aner hvordan jeg skal finne vendepunktet. Det eneste som er opplyst er at jeg skal tegne fortegnslinja til grafen, noe jeg ikke aner hvordan man gjør fordi jeg ikke vet hvor vendepunktet er (hadde det ikke vært for fasit). Hadde jeg fått oppgitt et polynom eller noe kunne jeg i det minste ha regnet meg frem. En annen ting jeg ikke skjønner er følgende forklaring: grafen vender den hule siden opp der f''(x) > 0. Dette synes jeg er rart, fordi om man ser på grafen, så har jo hele delen fra og med toppunktet den hule delen opp. Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Den deriverte sier hvor grafen vokser og avtar. Hvor avtar og vokser grafen din? Hvor vokser den ikke (der er den deriverte 0) ... og tegn en andregrads-ish-funksjon gjennom dem. Lenke til kommentar
jostein013 Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 (endret) Hei folkens! Noen som ser hva jeg gjør galt i denne oppgaven? Jeg mistenker nemlig feil svar. Skal jeg bruke produktregelen eller kjerneregelen i denne oppgaven? Jeg har altså brukt produktregelen her (U'*V+U*V') Hva gjør jeg galt? Endret 26. november 2010 av jostein013 Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Du må bruke både produkt- og kjerneregel … Lenke til kommentar
magneman Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Den deriverte sier hvor grafen vokser og avtar. Hvor avtar og vokser grafen din? Hvor vokser den ikke (der er den deriverte 0) ... og tegn en andregrads-ish-funksjon gjennom dem. Vet ikke helt om jeg tolker deg rett, men jeg skal lage en fortegnslinje til den andrederiverte av grafen, ikke den deriverte. Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 Okey, men det er uansett samme prinsipp. Den andrederiverte sier hvor mye den deriverte vokser. Et hett tips her, er at den andrederiverte er 0 der grafen til funksjonen går fra å avta til å vokse igjen (i vendepunktet). Et annet tips, er at det er en rett linje. Lenke til kommentar
magneman Skrevet 26. november 2010 Del Skrevet 26. november 2010 (endret) Okey, men det er uansett samme prinsipp. Den andrederiverte sier hvor mye den deriverte vokser. Et hett tips her, er at den andrederiverte er 0 der grafen til funksjonen går fra å avta til å vokse igjen (i vendepunktet). Et annet tips, er at det er en rett linje. Ja skjønner. f''(x) = 0 er der hvor vekstfarten går fra å synke til å vokse( eller motsatt), men vet ikke helt hvordan jeg skal kunne se det bare på en graf uten videre, er ikke alltid så lett å se det. Du må nok komme med flere tips før jeg får en aha-opplevelse. Endret 26. november 2010 av magneman Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå