Crumpler Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 (endret) Haha, takker Var lost noen minutter... Endret 23. november 2010 av Verbalo Lenke til kommentar
Schnell Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 VEKTORFUNKSJON-HELVETE: Ei kurve K er grafen til vekterfunksjonen r(t) = [t^2-1,t^3-4t] 'finn likningane for dei to tangentane K har i punktet 3,0. HJELP HJELP HJELP!!!!! Korleis i helsesyster finn eg stigningstaleyt? Lenke til kommentar
nO0_o Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 (endret) 3a + (2a+b) 3a + (2a+6) Noen som kan forklare? EDIT: Svaret er 5a + 6, men jeg vil gjerne finne ut hvordan jeg løser den. EDIT2: Løste den, kjempelett :!: Endret 23. november 2010 av n0O_o Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 (endret) Fjern parentesene? Endret 23. november 2010 av Frexxia Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 3a+(2a+6)=3a+2a+6=5a+6. Lenke til kommentar
Schnell Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 VEKTORFUNKSJON-HELVETE: Ei kurve K er grafen til vekterfunksjonen r(t) = [t^2-1,t^3-4t] 'finn likningane for dei to tangentane K har i punktet 3,0. HJELP HJELP HJELP!!!!! Korleis i helsesyster finn eg stigningstaleyt? HALLO?? NERDER!!! Hvor er dere når jeg trenger dere? hjelp plz Lenke til kommentar
Misoxeny Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 I en sirkel med radius r er det innskrevet en trekant ABC. Lengden til radien er gitt til høyre (her fikk jeg en linje, fikk ikke oppgitt noen tall). Siden AB i trekanten er 3/2 r og trekanten ABC = 45 grader. Konstruer trekanten. Forklar konstruksjonen. Hva gjør jeg her? Har tegnet sirklene ved å sette passeren på radiusen, men vet ikke hvordan jeg skal gå fram nå. Har ikke fått oppgitt andre opplysninger enn de ovenfor. Lenke til kommentar
Misoxeny Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Slenger inn dette og mens jeg er i gang: Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 (endret) Bruk kjerneregelen og x^2-3x som kjerne. Svar: 4e^(x^2-3x) * (2x - 3) For sen. Endret 23. november 2010 av Matsemann Lenke til kommentar
Misoxeny Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Hvordan kom du fram til det? Hva betyr det du skrev foran g(x)? Og hvordan er kjerneregelen? Har hørt om den i boken men fant den ikke, det er vel ikke det samme som produktergelen? Lenke til kommentar
compus Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 I en sirkel med radius r er det innskrevet en trekant ABC. Lengden til radien er gitt til høyre (her fikk jeg en linje, fikk ikke oppgitt noen tall). Siden AB i trekanten er 3/2 r og trekanten ABC = 45 grader. Konstruer trekanten. Forklar konstruksjonen. Hva gjør jeg her? Har tegnet sirklene ved å sette passeren på radiusen, men vet ikke hvordan jeg skal gå fram nå. Har ikke fått oppgitt andre opplysninger enn de ovenfor. Du må konstruere et linjestykke som er 2/3 r. Når du vet at trekanten skal være innskrevet i en kjent sirkel og du kjenner en side med tilhørende vinkel, er trekanten enkel å konstruere. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 (endret) Hvordan kom du fram til det? Hva betyr det du skrev foran g(x)? Og hvordan er kjerneregelen? Har hørt om den i boken men fant den ikke, det er vel ikke det samme som produktergelen? Les gjennom kapittelet om derivasjon en gang til, der står kjerneregelen forklart. Jeg brukte Leibniz-notasjonen i stedet for den man lærer på VGS, men det er bare vanesak. Jeg må bare venne meg til å bruke den hele tiden før eksamen i kalkulus. Kan gå gjennom litt nøyere; Kjerneregelen sier dette: Gitt funksjonen y=f(g(x)), så er Endret 23. november 2010 av Henrik C Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 (endret) Og siden han lurte: d/dx betyr bare at man deriverer med hensyn på x. Fader jeg er sein idag.. Endret 23. november 2010 av Matsemann Lenke til kommentar
compus Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 VEKTORFUNKSJON-HELVETE: Ei kurve K er grafen til vekterfunksjonen r(t) = [t^2-1,t^3-4t] 'finn likningane for dei to tangentane K har i punktet 3,0. HJELP HJELP HJELP!!!!! Korleis i helsesyster finn eg stigningstaleyt? Du må finne verdiene for t i (3,0) og derivere. dr/dt er en vektor i tangentretningen. Lenke til kommentar
shiznit87 Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 jeg bruker en kanadisk lærebok i calculus, her brukes uttrykk som csc og cot.. kan noen forklare disse i henhold til cos, sin og tan? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Wikipedia kan.. Lenke til kommentar
compus Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 (endret) jeg bruker en kanadisk lærebok i calculus, her brukes uttrykk som csc og cot.. kan noen forklare disse i henhold til cos, sin og tan? csc er cosecans: csc = 1/sin. cot er cotangens: cot = 1/tan. Endret 24. november 2010 av compus Lenke til kommentar
shiznit87 Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 jeg skjønner. hva er 1/sin da? slenger på et trig. spørsmål til her: lim x går mot 0, 4 tan^2 4x = 4 skjønner ikke prosessen her, blir ikke det 4x0x4x0 = 0 ? Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 24. november 2010 Del Skrevet 24. november 2010 Den grenseverdien går mot 0, ikke mot 4. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå