Henrik C Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 eller vent.. er detsekunderellerminutternår jegdelerpå tiden? SI-enheten for tid er sekunder. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 noen som kan gi en grei definisjon på en konfidensintervall??? http://en.wikipedia.org/wiki/Confidence_interval Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 Takk:) Ja jeg lurte på om jeg skulle sette cm eller m der. Nå ser jeg faktisk hvordan jeg skal finne ut effekten også Man bruker alltid SI-enheter (kg, meter, sekund, mol ...) i regning, så kan man heller runde av til mer folkelige enheter (som km/t, millimeter, gram osv. hvis oppgaven spør om det). F.eks. regner du ikke med 5.0mm, med med 5.0*10^-3 m ... og ikke ikke i tonn, men 1.0 *10^3 kg. Lenke til kommentar
Jente90 Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Er det noen som kan løse denne oppgaven for meg Roger er ute og prøvekjører den nye motorsykkelen sin. Farten de første sekundene av turen hans kan beskrives ved hjelp av funksjonen v gitt ved v(x)=100− 100 1,58x Her er v(x) antall kilometer i timen x sekunder etter at han startet. a) Regn ut v(0) . Hva betyr dette svaret i praksis? b) Tegn grafen til v i et koordinatsystem. Bruk x-verdier fra 0 til 10. c) Etter hvor lang tid hadde han farten 90 kilometer i timen? Etter en tid begynte han å bremse. Farten hans like etter at han begynte å bremse, kan beskrives ved hjelp ved funksjonen b gitt ved b(x)=100−1,86x Her er b(x) antall kilometer i timen x sekunder etter at han begynte å bremse. d) Tegn grafen til b, og finn ut hvor lang tid det tok fra han begynte å bremse til han stoppet helt opp. Takk til de som gidder Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 (endret) Lurer litt på denne: Jeg tror jeg har løst den korrekt: Finner x som funksjon av y: y=2/x => x=2/y = 2(ln|y|)14 ≈2.77 Er dette riktig. Tror egentlig jeg skal løse den ved å integrere mhp. x, men jeg er usikker på hvordan jeg skal gjøre det. Prøver jeg å løse den med hensyn på x, får jeg to uegentlige integraler og masse vas. Ved rotasjon, hvis jeg bruker skivemetoden. Blir vel radien i sirkelen ((2/x)-1), men hvordan tar jeg hensyn til den øvre grensen? Er det greiere å bruke sylinderskallmetoden? Edit: Finnes det noen nettsider som forklarer dette med areal mellom kurver på en god måte. Alt jeg finner er sider som forklarer helt enkle oppgaver, som f.eks. arealet mellom sqrt(x) og x^2 i første kvadrant, men lite som er mer avansert ... Endret 23. november 2010 av Jude Quinn Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 (endret) Alltid lurt å tegne tegning Du skal altså finne arealet mellom de røde strekene. Selvfølgelig kan vi skifte funksjonen 90 grader mot høyre, men akkyratt her føler jeg det blir litt unødvendig Ser man på grafen så man ta arealet av det grønne pluss arealet av det røde minus arealet av det grå. Ser man litt til ser man raskt at arealet av det grå og det røde er likt og dermed blir integralet i praksis Du får samme svaret som meg, så antar du ikke har gjort noe helt bak mål. Men i mine øyne er det bedre å velge en litt mer omstendelig måte, slik at man forstår hva man gjør ^^ Endret 23. november 2010 av Nebuchadnezzar 2 Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Veldig god forklaring Nebuchadnezzar. Jude Quinn: Du har jo gjort det helt rett. Det er fullt lov å velge hvilken akse en vil integrere langsmed, så lenge en følger "reglene". Det har du gjort. Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Takk for svar. Da skjønner jeg det. Greit å ha begge metodene i verktøykassen til eksamen Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 (endret) Faen som jeg roter .... Fikk samme svar med sylinderskall- og skivemetoden -- 12*pi. Merker at hodet ikke fungerer optimalt når man er trøtt. Endret 23. november 2010 av Jude Quinn Lenke til kommentar
lolbits Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 (endret) Tips til hvordan jeg kan angripe denne? Bevis at: Har veldig lyst til å løse den selv, så om noen bare kunne hintet meg på vei? P.s; Er det lov å anta at [x1,y1]er i origo? Endret 23. november 2010 av lolbits Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 (endret) Del a) var ganske grei, tror jeg: Viste at 2 og ikke 3 var en primitiv rot. For da er en permutasjon av . Men del b) trenger jeg litt hint på. Jeg prøvde meg fram og fant at det kun var for at , men jeg klarer ikke å vise om det kan benyttes til noe. Yeah! Jeg tror jeg har løst den nå: Antar at det finnes ikke-trivielle (ikke x,y = 0 eller x,y = 1) par med . Siden p er et primtall, har y en invers mod p, med andre ord: , med en orden lik 3. Samtidig har vi at ordenen deler . Vi har kun for p = 409 at 3 | (p - 1). Dvs. g(x) kan ikke være noen permutasjon av her, men tilsvarende må være det for de to andre. Endret 23. november 2010 av Imaginary 1 Lenke til kommentar
matildaaaa Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Går det an å løse denne likningen slik: 4 * 2x = 60 22 * 2x = 60 22+x = 60 (2+x) * lg2 = lg60 2+x = (lg60)/(lg2) 2+x = 5,907 x = 3,907 Fikk en utfordring av læreren ved at jeg skulle løse likningen uten å ta 60/4, tror dere det var denne måten har tenkte på? Eller er det noen som har et annet forslag? Normalt ville jeg gjort: 4 * 2x = 60 2x = 60/4 x * lg2 = lg15 x = (lg15)/(lg2) x = 3,907 Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Begge måter går fint. Jeg vil si den nederste måten er mer generell/enklere. Lenke til kommentar
compus Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Tips til hvordan jeg kan angripe denne? Bevis at: Har veldig lyst til å løse den selv, så om noen bare kunne hintet meg på vei? P.s; Er det lov å anta at [x1,y1]er i origo? Det er vanskelig å gi gode konkrete råd uten å vite hvordan vektorbegrepet ditt har blitt introdusert/definert. En mulig ide kunne muligvis være å si at: Når du definerer at: , er du på god vei. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Tips til hvordan jeg kan angripe denne? Bevis at: Har veldig lyst til å løse den selv, så om noen bare kunne hintet meg på vei? P.s; Er det lov å anta at [x1,y1]er i origo? Ja, du har lov til å "definere" origo hvor du vil uten at du taper generalitet. Lenke til kommentar
lolbits Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 (endret) Hmm.. Kom frem til dette (kuttet ned pga plass); La og la Da har vi at; og Unytter prinsippet om addisjon av vektorer; . Da setter jeg bare utenfor parantes, og får det jeg ønsker. QED. Gyldig? Endret 23. november 2010 av lolbits Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 (endret) Bør det ikke være og ? Endret 23. november 2010 av wingeer Lenke til kommentar
lolbits Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Bør det ikke være og ? Du har selvfølgelig helt rett Liten glipp fra min side Lenke til kommentar
Crumpler Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Hvordan finner en f(0,5) ? Har en graf med funksjonen -x + 2 Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 du bytter ut x med 0,5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå