Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

post-96007-0-36190400-1290428836_thumb.png

Del a) var ganske grei, tror jeg: Viste at 2 og ikke 3 var en primitiv rot. For da er chart?cht=tx&chl=f(x) = 2^x \: \pmod {83} en permutasjon av chart?cht=tx&chl=\mathbb{Z}_{83}^*.

Men del b) trenger jeg litt hint på. Jeg prøvde meg fram og fant at det kun var for chart?cht=tx&chl=p = 409 at chart?cht=tx&chl=3\varphi(\varphi(p)) < p, men jeg klarer ikke å vise om det kan benyttes til noe.

Endret av Imaginary
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

post-62075-0-52532100-1290457905_thumb.jpg

Dette er grafen til y=(3/2)x. Det første du kan merke deg er at den krysser y-aksen (altså den vertikale aksen, den som går opp-ned) i punktet 0. Dette punktet kalles origo. Grafen til en rett linje krysser origo hvis, og bare hvis, b-leddet, altså det leddet som ikke inneholder x, er lik 0. y=(3/2)x kan også skrives som y=(3/2)x+0. b er altså lik 0, derfor krysser den origo. Hvis y hadde vært lik 3 hadde den krysset y-aksen i y=3 osv. Det andre du kan merke deg er, hvis du går fra 0 til 1 på x-aksen (den horisontale, som går venstre-høyre), hvor mye større blir y-verdien? På x=0 er y=0. På x=1 ser du at du må gå 1,5 opp før du treffer grafen, y øker dermed med 1,5 for hver gang x øker med 1. Dette er det som kalles stigningstallet til grafen, og du finner det igjen i funksjonen. 1,5 er det samme som 3/2. A-leddet, eller x-leddet, forteller oss dermed hva stigningstallet er. Greier du nå å grafe f.eks. funksjonen y=3x+2?

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Hei, kan jeg få litt hjelp her?

Jeg sliterlittmed en naturfagsrapport. For å ikke være "juksepave pipelort" har jeg endret på tallene :)

Arbeidet når vi løftet sekken én gang:

W=m*g*h= J

Effekten

P=W/t

vi løftet sekken 32cm ti ganger. det tok 19 sekunder sekken veide 3 Kg

Setter stooor pris på hjelp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...