Nebuchadnezzar Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 DEn dobbelderiverte har et vendepunkt nemlig når x=8 Så må du finne ut når den er konkav og konveks Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Hva kan man si om konkaviteten til følgende funksjon? Funksjonen Det der er altså den dobbelderiverte til en funksjon. Sånn jeg ser det så er den hele tiden positiv. Men den ser ikke sånn veldig konkav opp ut at det gjør noe. Du fant ikke en styggere funksjon, da? Wolframalpha gir at funksjonen muligens har et vendepunkt for x=-8. Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 x=-8. Den linken der deriverer ikke den igjen da? Eller er det bare notasjonen :s Den funksjonen jeg linker til er den dobbelderiverte. Lenke til kommentar
Me-here Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 (endret) Enda et sannsynlighetsspørsmål. "Stine kjøper en pakke med 20 blomsterløker. På pakken leser hun at spireevnen til løk er 90%. d) Hvor stor er sannsynligheten for at tallet på løker som spirer, er mindre enn 18, men større eller lik 16 (altså 16 eller 17)." Skal man ikke simpelthen legge sammen sannsynligheten for at 16 løk spirer og 17 løk spirer? (gjør det, men er visst ikke riktig). 12a i andre - 3a(2a+4)+12a= Hjelp? Vær så snill å forklar det så jeg skjønner det lett. Går i 9. klasse så ikke forklar supermega vanskelig 12a i andre - 3a(2a+4)+12a = 12a2 - 3*2*a*a - 3*4*a + 12*a Klarer du å videre se hvordan du skal gjøre det? (Om ikke, hvorklar hva jeg gjorde som du er usikker på). Nope, hjelp plzz? 12a2 - 6a2 - 12a + 12a= Hvordan kommer jeg fram til svaret? Endret 21. november 2010 av Me-here Lenke til kommentar
Hanfrapubennedigata Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Sliter med et induksjonsbevis: an=2n-1 når a1=1 an=2*an-1+1 for n>1 Er det noen som kan hjelpe meg? Hovedsaklig forklare meg hvordan en skal løse et slikt induksjonsbevis Lenke til kommentar
blured Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 (endret) 12a2 - 6a2 - 12a + 12a=Hvordan kommer jeg fram til svaret? Svaret har du omtrent allerede. Legg sammen det som har a2 etter seg og det som har a etter seg, så finner du svaret. (edit: når du jobber med algebra/bokstavregning så er oftest ikke målet å komme frem til et svar, men å forenkle det mest mulig. I dette tilfellet vil det si at svaret ikke blir et rent tall, så fremst du ikke vet verdien til a). Endret 21. november 2010 av blured Lenke til kommentar
wergz Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Kan noen hjelpe meg med grunnleggende algebra (og parenteser og brøk i algebra) ???? Har prøve om noen dager, og jeg føler meg ikke trygg på dette i det hele tatt! HJELP! Hadde vært fint om du utdypet dette spørsmålet litt. Kan gi deg grunnreglene, men om det er noe spesifikt du lurer på så får du spørre igjen I algebra er rekkefølgen på tingene som utføres veldig viktig. Dette er rekkefølgen du skal utføre de vanligste operasjonene: 1. Løs ut parenteser 2. Multipliser/divider 3. Adder/substraher Et eksempel: (a(b+c)+d)/e=? -Her starter du i den innerste parentesen og løser den opp slik at du får tallverdien for b+c. -Deretter utfører du multiplikasjonen med a. -Når dette er gjort løser du opp den ytterste parentesen slik at du får verdien av det forrige produktet addert med d. -Til slutt dividerer du med e Setter vi: a=1, b=2, c=3, d=4, e=5 får vi at svaret blir 1,8. Prøv det ut og se om du får det samme svaret Håkon Tusen takk!! Lenke til kommentar
Me-here Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 12a2 - 6a2 - 12a + 12a=Hvordan kommer jeg fram til svaret? Svaret har du omtrent allerede. Legg sammen det som har a2 etter seg og det som har a etter seg, så finner du svaret. (edit: når du jobber med algebra/bokstavregning så er oftest ikke målet å komme frem til et svar, men å forenkle det mest mulig. I dette tilfellet vil det si at svaret ikke blir et rent tall, så fremst du ikke vet verdien til a). Svaret blir 6a i andre? Lenke til kommentar
blured Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 (endret) Ganske så riktig! 12a2 - 3a(2a+4)+12a = 12a2 - (3*2*a + 3*4*a)+12a = 12a2 - 3*2*a*a - 3*4a +12a = 12a2 - 6a2 - 12a + 12a = 6a2 Edit: Gjentar mitt spørsmål: Enda et sannsynlighetsspørsmål. "Stine kjøper en pakke med 20 blomsterløker. På pakken leser hun at spireevnen til løk er 90%. d) Hvor stor er sannsynligheten for at tallet på løker som spirer, er mindre enn 18, men større eller lik 16 (altså 16 eller 17)." Skal man ikke simpelthen legge sammen sannsynligheten for at 16 løk spirer og 17 løk spirer? (gjør det, men er visst ikke riktig). Endret 21. november 2010 av blured Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 (endret) x=-8. Den linken der deriverer ikke den igjen da? Eller er det bare notasjonen :s Den funksjonen jeg linker til er den dobbelderiverte. I dette tilfellet har vi at . Endret 21. november 2010 av wingeer Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Skjønner. Det er bare notasjonen. Men jeg ser fortsatt ikke poenget i å informere wolfram om at den allerede er dobbelderivert. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 (endret) Enda et sannsynlighetsspørsmål. "Stine kjøper en pakke med 20 blomsterløker. På pakken leser hun at spireevnen til løk er 90%. d) Hvor stor er sannsynligheten for at tallet på løker som spirer, er mindre enn 18, men større eller lik 16 (altså 16 eller 17)." Skal man ikke simpelthen legge sammen sannsynligheten for at 16 løk spirer og 17 løk spirer? (gjør det, men er visst ikke riktig). Jo da, det er riktig fremgangsmåte, det. Sjekk utregningen din en gang til. Endret 21. november 2010 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Skjønner. Det er bare notasjonen. Men jeg ser fortsatt ikke poenget i å informere wolfram om at den allerede er dobbelderivert. Ååååh. Da har jeg misforstått. Jeg trodde du skrev opp funksjonen som skulle deriveres. Da blir det jo noe helt annet. Du vet hvordan du finner vendepunkt? Du har vel også kjennskap til fortegnsskjema? Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Du vet hvordan du finner vendepunkt? Du har vel også kjennskap til fortegnsskjema? Sånn delvis. Så man tegner fortegnskjema for å finne hvor den er konkav opp og hvor den er konkav ned? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Du ser jo at funksjonen har et vendepunkt i x=-2. Så er det bare å sjekke om funksjonen skifter fortegn i dette punktet, eller ikke. Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Du ser jo at funksjonen har et vendepunkt i x=-2. Så er det bare å sjekke om funksjonen skifter fortegn i dette punktet, eller ikke. Holder det å si at funksjonen er konkav opp når x > -2 og konkav ned når x < -2? Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Ja. Tusen takk for hjelpen. Kudos for at du makter å studere matte. :o Lenke til kommentar
nO0_o Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Noen som kan forklare likninger? Forstår ikke det Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 Hva forstår du ikke? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå