Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enda et sannsynlighetsspørsmål.

 

"Stine kjøper en pakke med 20 blomsterløker. På pakken leser hun at spireevnen til løk er 90%.

d) Hvor stor er sannsynligheten for at tallet på løker som spirer, er mindre enn 18, men større eller lik 16 (altså 16 eller 17)."

 

Skal man ikke simpelthen legge sammen sannsynligheten for at 16 løk spirer og 17 løk spirer? (gjør det, men er visst ikke riktig).

 

12a i andre - 3a(2a+4)+12a=

Hjelp? Vær så snill å forklar det så jeg skjønner det lett. Går i 9. klasse så ikke forklar supermega vanskelig

 

12a i andre - 3a(2a+4)+12a =

 

12a2 - 3*2*a*a - 3*4*a + 12*a

 

Klarer du å videre se hvordan du skal gjøre det? (Om ikke, hvorklar hva jeg gjorde som du er usikker på).

Nope, hjelp plzz?

 

12a2 - 6a2 - 12a + 12a=

Hvordan kommer jeg fram til svaret? :p

Endret av Me-here
Lenke til kommentar
12a2 - 6a2 - 12a + 12a=

Hvordan kommer jeg fram til svaret?

 

Svaret har du omtrent allerede. Legg sammen det som har a2 etter seg og det som har a etter seg, så finner du svaret.

 

(edit: når du jobber med algebra/bokstavregning så er oftest ikke målet å komme frem til et svar, men å forenkle det mest mulig. I dette tilfellet vil det si at svaret ikke blir et rent tall, så fremst du ikke vet verdien til a).

Endret av blured
Lenke til kommentar

Kan noen hjelpe meg med grunnleggende algebra (og parenteser og brøk i algebra) ????

Har prøve om noen dager, og jeg føler meg ikke trygg på dette i det hele tatt! HJELP!

 

Hadde vært fint om du utdypet dette spørsmålet litt. Kan gi deg grunnreglene, men om det er noe spesifikt du lurer på så får du spørre igjen :)

 

I algebra er rekkefølgen på tingene som utføres veldig viktig. Dette er rekkefølgen du skal utføre de vanligste operasjonene:

 

1. Løs ut parenteser

2. Multipliser/divider

3. Adder/substraher

 

Et eksempel:

 

(a(b+c)+d)/e=?

-Her starter du i den innerste parentesen og løser den opp slik at du får tallverdien for b+c.

-Deretter utfører du multiplikasjonen med a.

-Når dette er gjort løser du opp den ytterste parentesen slik at du får verdien av det forrige produktet addert med d.

-Til slutt dividerer du med e

 

Setter vi: a=1, b=2, c=3, d=4, e=5

får vi at svaret blir 1,8. Prøv det ut og se om du får det samme svaret :)

 

Håkon

 

Tusen takk!! :D

Lenke til kommentar
12a2 - 6a2 - 12a + 12a=

Hvordan kommer jeg fram til svaret?

 

Svaret har du omtrent allerede. Legg sammen det som har a2 etter seg og det som har a etter seg, så finner du svaret.

 

(edit: når du jobber med algebra/bokstavregning så er oftest ikke målet å komme frem til et svar, men å forenkle det mest mulig. I dette tilfellet vil det si at svaret ikke blir et rent tall, så fremst du ikke vet verdien til a).

 

Svaret blir 6a i andre?

Lenke til kommentar

Ganske så riktig!

 

12a2 - 3a(2a+4)+12a =

 

12a2 - (3*2*a + 3*4*a)+12a =

 

12a2 - 3*2*a*a - 3*4a +12a =

 

12a2 - 6a2 - 12a + 12a =

 

6a2

 

 

Edit: Gjentar mitt spørsmål:

 

Enda et sannsynlighetsspørsmål.

 

"Stine kjøper en pakke med 20 blomsterløker. På pakken leser hun at spireevnen til løk er 90%.

d) Hvor stor er sannsynligheten for at tallet på løker som spirer, er mindre enn 18, men større eller lik 16 (altså 16 eller 17)."

 

Skal man ikke simpelthen legge sammen sannsynligheten for at 16 løk spirer og 17 løk spirer? (gjør det, men er visst ikke riktig).

Endret av blured
Lenke til kommentar

Enda et sannsynlighetsspørsmål.

 

"Stine kjøper en pakke med 20 blomsterløker. På pakken leser hun at spireevnen til løk er 90%.

d) Hvor stor er sannsynligheten for at tallet på løker som spirer, er mindre enn 18, men større eller lik 16 (altså 16 eller 17)."

 

Skal man ikke simpelthen legge sammen sannsynligheten for at 16 løk spirer og 17 løk spirer? (gjør det, men er visst ikke riktig).

 

 

Jo da, det er riktig fremgangsmåte, det. Sjekk utregningen din en gang til.

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Skjønner. Det er bare notasjonen. Men jeg ser fortsatt ikke poenget i å informere wolfram om at den allerede er dobbelderivert. :p

Ååååh. Da har jeg misforstått. Jeg trodde du skrev opp funksjonen som skulle deriveres. Da blir det jo noe helt annet.

Du vet hvordan du finner vendepunkt? Du har vel også kjennskap til fortegnsskjema?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...