Imaginary Skrevet 19. november 2010 Del Skrevet 19. november 2010 (endret) Når du har en difflikning som dette: 2xy' + y = 1 Hvordan får en x og y for seg selv? Det er en separabel differensialligning: Integrer, og du vil få Endret 19. november 2010 av Imaginary Lenke til kommentar
Alex Moran Skrevet 19. november 2010 Del Skrevet 19. november 2010 (endret) Fikk denne vriene oppgaven på heldagsprøve i R2 i dag (del 1, uten hjelpemidler): (WolframAlpha) Hvordan skal man løse denne? Er vel vanskelig å unngå stygge svar her? Endret 19. november 2010 av Dr. Awesome Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 19. november 2010 Del Skrevet 19. november 2010 (endret) Han har ikke gitt noen initialbetingelse, så generell løsning er vel Fikk denne vriene oppgaven på heldagsprøve i R2 i dag (del 1, uten hjelpemidler): (WolframAlpha) Hvordan skal man løse denne? Bruk annengradslikningen Endret 19. november 2010 av Frexxia Lenke til kommentar
Alex Moran Skrevet 19. november 2010 Del Skrevet 19. november 2010 (endret) Klart man bruker den, men faktum er at man får et psykougly uttrykk og at det derfor blir vanskelig å trekke ut noen løsning som ikke dekker 1/3 av arket (kanskje det var meningen med oppgaven, men . «Slemt» når svarene i 10/10 oppgaver på delen uten hjelpemidler er gitt som en brøk av pi. Endret 19. november 2010 av Dr. Awesome Lenke til kommentar
Oxygen 07-12 Skrevet 19. november 2010 Del Skrevet 19. november 2010 Å spørre matematikere om å oversette Limits er alldeles vesentlig rett og slett fordi de fleste mangler logiske evner. Det viser deres feil notasjonsbruk av likhetstegnet. Lenke til kommentar
Ballus Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Det er en separabel differensialligning: Integrer, og du vil få Vil ikke dx/2x integrert bli ln|2x| + c? Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Det er en separabel differensialligning: Integrer, og du vil få Vil ikke dx/2x integrert bli ln|2x| + c? Nei, du gjhør i så fall en feil i substitusjonen. Du kan trekke faktoren 1/2 utenfor integralet på høyre side, og: Lenke til kommentar
D3f4u17 Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Å spørre matematikere om å oversette Limits er alldeles vesentlig rett og slett fordi de fleste mangler logiske evner. Det viser deres feil notasjonsbruk av likhetstegnet. På hvilken måte er det galt? Lenke til kommentar
Ballus Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 (endret) Nei, du gjhør i så fall en feil i substitusjonen. Du kan trekke faktoren 1/2 utenfor integralet på høyre side, og: Gjelder det alle slike tilfeller? Tenker, hvis du har en felles faktor i alle leddene i integralet, vil det alltid være mulig å sette det utenfor? Mener jeg har gjort oppgaver med felles faktorer hvor det ikke har vert nødvendig trukket det utenfor integralet. Endret 20. november 2010 av Ballus Lenke til kommentar
maXini Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Hei, Jeg har mattetentamen i R2 på mandag, og i forbindelse med det har vi fått utdelt noen øvetentamen fra ifjor. Det er et stykke jeg ikke skjønner meg på. Hvordan skal jeg løse slike oppgaver uten å bruke kalkulator? Dette her er del 1 Takk på forhånd! Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Starttips: sinus- og cosinus-verdiene er mellom 1 og -1, og de gjentar seg hele tiden.. Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Nei, du gjhør i så fall en feil i substitusjonen. Du kan trekke faktoren 1/2 utenfor integralet på høyre side, og: Gjelder det alle slike tilfeller? Tenker, hvis du har en felles faktor i alle leddene i integralet, vil det alltid være mulig å sette det utenfor? Mener jeg har gjort oppgaver med felles faktorer hvor det ikke har vert nødvendig trukket det utenfor integralet. Vel, det er vel strengt talt ikke nødvendig, men det er litt enklere. Du kan tenkte deg at du gjør substitusjonen u = 2x (i dette tilfellet), og får du = 2dx, hvilket betyr at du uansett vil få en faktor 1/2 av substitusjonen. Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Gjelder det alle slike tilfeller? Tenker, hvis du har en felles faktor i alle leddene i integralet, vil det alltid være mulig å sette det utenfor? Mener jeg har gjort oppgaver med felles faktorer hvor det ikke har vert nødvendig trukket det utenfor integralet. Du kan velge mellom å enten trekke den ut eller substituere, f.eks. u = 2x. Resultatet er selvsagt det samme. Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Husk at den eneste forskjellen mellom og er en konstant. Lenke til kommentar
Flin Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Et bedre tips: Tegn enhetssirkelen. Om vi da tar 100 grader så ser vi at den vinkelen ligger i andre kvadrat og at sinus er positiv her noe sinus også er i førstekvadrat. Så må du innse at at hvis v = 90 så vil sin(v + 10) = sin(v - 10) dette kommer av at sinus er definert som y-koordinaten til enhetssirkelen, hvis vi ser på den i xy planet. 1 Lenke til kommentar
Ballus Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Takk til dere tre som svarte meg Jeg vet jeg spør en del, men har litt vansker med å forstå difflikninger helt. Nå kommer enda et spm. En funksjon y = f(x) er løsning av diff.likningen: y' 5x^4y^2 = 0 Grafen til f går igjennom punktet (1,2). Finn funksjonsutrykket til f. Antar jeg går fram her, ved å løse difflikningen først, som etter mine beregninger blir y = (Ce^(-x^5))/2. Men hvordan finner jeg funksjonsutrykket til f, gitt at grafen går igjennom punktet (1,2) Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Da setter du inn 1 for x og 2 for y og bruker det til å bestemme C Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 Er kalkulatoren minfeil innstilt når jeg får: 0,8:100 = 8.E-03 Lenke til kommentar
Itek Skrevet 20. november 2010 Del Skrevet 20. november 2010 nei ?? du får: 0,8 / 100 = 0,008 = 8.0 * 10^(-3) eller 8E-3 om du vil... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå