Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Jeg er 100% sikker på at svaret er riktig. Men jeg er ikke sikker på oppsettet mitt :(

Lyst til å vedde på om svaret er riktig? For jeg er 100% sikker på at svaret ditt er feil..

Regn ut hvor mye hver enkelt av dem gjør på en time og så finner du hvor mange timer det tar.

hvordan skal jeg gjøre det når det ikke står antall påmeldinger pr bunke ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er 100% sikker på at svaret er riktig. Men jeg er ikke sikker på oppsettet mitt :(

Lyst til å vedde på om svaret er riktig? For jeg er 100% sikker på at svaret ditt er feil..

Regn ut hvor mye hver enkelt av dem gjør på en time og så finner du hvor mange timer det tar.

Den ene bruker 5 timer på å bli ferdig. Da får han gjort en femtedel på en time..

ManagHead: Sett inn definisjonen for gjennomsnitt.

Lenke til kommentar

Den ene bruker 5 timer på å bli ferdig. Da får han gjort en femtedel på en time..

ManagHead: Sett inn definisjonen for gjennomsnitt.

Da finner jeg snittet til begge og plusser dem sammen? (1/7,5 og 1/5)?

Endret av Halmats
Lenke til kommentar

Har en vanskelig bevisoppgave, som noen må løse før kvelden er omme!:

Bevis at (n^2-1)(n^2+2n) alltid er delelig med 24

Takker for svar fra noen geniale folk der ute!

chart?cht=tx&chl=(n^2-1)(n^2+2n)=(n-1)n(n+1)(n+2)

Induksjonssteget chart?cht=tx&chl=n = k+1:

chart?cht=tx&chl=k(k+1)(k+2)(k+3) = \underbrace{(k-1)k(k+1)(k+2)}_{\text{24 deler per antakelse}} \qquad + \qquad 4\cdot \underbrace{k(k+1)(k+2)}_{\text{vise at 6 deler denne}}

Anvend divisjonsalgoritmen på chart?cht=tx&chl=k, dvs. chart?cht=tx&chl=k = 3s+t, \qquad t\in \{0,1,2 \}. Sett opp de tre tilfellene, så ser du lett at chart?cht=tx&chl=6 | k(k+1)(k+2). Og vi er i mål siden chart?cht=tx&chl=4\cdot 6 = 24.

Lenke til kommentar

Har en vanskelig bevisoppgave, som noen må løse før kvelden er omme!:

Bevis at (n^2-1)(n^2+2n) alltid er delelig med 24

Takker for svar fra noen geniale folk der ute!

chart?cht=tx&chl=(n^2-1)(n^2+2n)=(n-1)n(n+1)(n+2)

Induksjonssteget chart?cht=tx&chl=n = k+1:

chart?cht=tx&chl=k(k+1)(k+2)(k+3) = \underbrace{(k-1)k(k+1)(k+2)}_{\text{24 deler per antakelse}} \qquad + \qquad 4\cdot \underbrace{k(k+1)(k+2)}_{\text{vise at 6 deler denne}}

Anvend divisjonsalgoritmen på chart?cht=tx&chl=k, dvs. chart?cht=tx&chl=k = 3s+t, \qquad t\in \{0,1,2 \}. Sett opp de tre tilfellene, så ser du lett at chart?cht=tx&chl=6 | k(k+1)(k+2). Og vi er i mål siden chart?cht=tx&chl=4\cdot 6 = 24.

Det var nok litt over mitt nivå, har i hvertfall ikke vært borti det i R1-matten til nå. Men jeg er uansett nyskjerrig, så hva er induksjonstegnet, og hvorfor setter du n=k+1?

Lenke til kommentar

Tar for lang tid å forklare her, men se litt videoer og se litt rundt.

Først ser vi om det fungerer når k=1 også ser vi om det går når k+1.

Leddene er like langt fra hverandre. Det betyr at om vi kan gå fra steg 1 til 2, kan vi også gå til det steget vi vil. Og dermed har vi bevist at det gjelder for alle n.

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar

InduksjonsSTEGET. Induksjon kan du lese om her. Dette er en veldig typisk oppgave å løse med induksjon. Litt usikker på hvordan en kan gjøre det uten.

"p><p> 24 = 12 \cdot 2 = 6 \cdot 2 \cdot 2 = 3 \cdot 2 \cdot 2 \cdot 2 \\

Ser vi at dette er 4 påfølgende heltall. 4 påfølgende heltall vil alltid inneholde et tall fra 4gangen og et tall fra 2 gangen og ett 3tall.

Altså er fire påfølgende heltatt alltid dellig med 24. Induksjonsbeviset får du ta deg av :p"

:p a wingeer

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Plutselig står jeg fast på regnemåten her.

En blanding av saft består av 1/6 saft og 5/6 vann.

Hvor mye vann er det når det er 2 liter rein saft?

Lenke til kommentar

Det var nok litt over mitt nivå, har i hvertfall ikke vært borti det i R1-matten til nå. Men jeg er uansett nyskjerrig, så hva er induksjonstegnet, og hvorfor setter du n=k+1?

Induksjon har tre deler:

Grunnsteget: Sjekke at ligningen gjelder for n = 1.

Induksjonshypotesen: Anta at det holder for n = k.

Induksjonssteget: Vise at da må det også holde for n = k + 1. Det betyr litt enklere forklart at hvis du er på et hvilkårlig trappetrinn, har vi nå vist at du også kan komme deg til det neste trappetrinnet. Og siden man kunne komme seg på det første trappetrinnet, vet vi nå at man kan komme til alle trappetrinnene.

Jeg hoppet over utfyllingen av de 2 første, da de er ganske trivielle.

Lenke til kommentar

Plutselig står jeg fast på regnemåten her.

En blanding av saft består av 1/6 saft og 5/6 vann.

Hvor mye vann er det når det er 2 liter rein saft?

5/6 er fem ganger større enn 1/6. Er du med så langt? Isåfall må det bety at det er fem ganger så mye vann som det er saft. 2L*5=10L :)

Lenke til kommentar

Det spørs jo litt på hvor rigorøst du krever at beviset skal være. Jeg vil si at det holder på R1-nivå. En har jo sett poenget, og kan argumentere, hvertfall med ord, for hvorfor det er slik. Men som sagt, det første som slo meg var induksjon, og jeg ville bevist det med induksjon.

Lenke til kommentar

Tror ikke det er pensum før i R2 nei. Slik jeg husker det så var Nebuchadnezzars argument godt nok i R1. De aller fleste forstår vel at du vil finne faktorene 2, 3 og 4 blant 4 etterfølgende tall, og det er jo først og fremst dette som er viktig i beviset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...