TheRocky Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Jeg er 100% sikker på at svaret er riktig. Men jeg er ikke sikker på oppsettet mitt Lyst til å vedde på om svaret er riktig? For jeg er 100% sikker på at svaret ditt er feil.. Regn ut hvor mye hver enkelt av dem gjør på en time og så finner du hvor mange timer det tar. hvordan skal jeg gjøre det når det ikke står antall påmeldinger pr bunke ? Lenke til kommentar
Mys1 Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Tusen takk for svar. Har nettopp oppdaget denne tråden, den blir nok brukt flittig framover(eller forhåpentligvis ikke, satser på 6 i 1R, og da burde jeg skjønne ting selv ) Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Jeg driver med litt lineær regresjon her. Jeg har Y: Og en estimator for beta: Så skal jeg vise at estimatoren er forventningsrett. Jeg skjønner ikke hva jeg skal gjøre vidre herfra: Svaret skal jo bli beta... Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 (endret) si at Ser du at du kan dele opp brøken og forkorte nå ? EDIT: Dette blir kanskje litt feil :/ Endret 16. november 2010 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Jeg er 100% sikker på at svaret er riktig. Men jeg er ikke sikker på oppsettet mitt Lyst til å vedde på om svaret er riktig? For jeg er 100% sikker på at svaret ditt er feil.. Regn ut hvor mye hver enkelt av dem gjør på en time og så finner du hvor mange timer det tar. hvordan skal jeg gjøre det når det ikke står antall påmeldinger pr bunke ? Den ene bruker 5 timer på å bli ferdig. Da får han gjort en femtedel på en time.. ManagHead: Sett inn definisjonen for gjennomsnitt. Lenke til kommentar
TheRocky Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 (endret) Jeg er 100% sikker på at svaret er riktig. Men jeg er ikke sikker på oppsettet mitt Lyst til å vedde på om svaret er riktig? For jeg er 100% sikker på at svaret ditt er feil.. Regn ut hvor mye hver enkelt av dem gjør på en time og så finner du hvor mange timer det tar. hvordan skal jeg gjøre det når det ikke står antall påmeldinger pr bunke ? Den ene bruker 5 timer på å bli ferdig. Da får han gjort en femtedel på en time.. ManagHead: Sett inn definisjonen for gjennomsnitt. Da finner jeg snittet til begge og plusser dem sammen? (1/7,5 og 1/5)? Endret 16. november 2010 av Halmats Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Har en vanskelig bevisoppgave, som noen må løse før kvelden er omme!: Bevis at (n^2-1)(n^2+2n) alltid er delelig med 24 Takker for svar fra noen geniale folk der ute! Induksjonssteget : Anvend divisjonsalgoritmen på , dvs. . Sett opp de tre tilfellene, så ser du lett at . Og vi er i mål siden . Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Da finner jeg snittet til begge og plusser dem sammen? (1/7,5 og 1/5)? Nettopp, da finner du hvor mye de til sammen får gjort på en time. Så bruker du det til å finne hvor mange timer som trengs. Lenke til kommentar
Mys1 Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Har en vanskelig bevisoppgave, som noen må løse før kvelden er omme!: Bevis at (n^2-1)(n^2+2n) alltid er delelig med 24 Takker for svar fra noen geniale folk der ute! Induksjonssteget : Anvend divisjonsalgoritmen på , dvs. . Sett opp de tre tilfellene, så ser du lett at . Og vi er i mål siden . Det var nok litt over mitt nivå, har i hvertfall ikke vært borti det i R1-matten til nå. Men jeg er uansett nyskjerrig, så hva er induksjonstegnet, og hvorfor setter du n=k+1? Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 (endret) Tar for lang tid å forklare her, men se litt videoer og se litt rundt. Først ser vi om det fungerer når k=1 også ser vi om det går når k+1. Leddene er like langt fra hverandre. Det betyr at om vi kan gå fra steg 1 til 2, kan vi også gå til det steget vi vil. Og dermed har vi bevist at det gjelder for alle n. Endret 16. november 2010 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 InduksjonsSTEGET. Induksjon kan du lese om her. Dette er en veldig typisk oppgave å løse med induksjon. Litt usikker på hvordan en kan gjøre det uten. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 InduksjonsSTEGET. Induksjon kan du lese om her. Dette er en veldig typisk oppgave å løse med induksjon. Litt usikker på hvordan en kan gjøre det uten. " Ser vi at dette er 4 påfølgende heltall. 4 påfølgende heltall vil alltid inneholde et tall fra 4gangen og et tall fra 2 gangen og ett 3tall. Altså er fire påfølgende heltatt alltid dellig med 24. Induksjonsbeviset får du ta deg av " a wingeer 1 Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Plutselig står jeg fast på regnemåten her. En blanding av saft består av 1/6 saft og 5/6 vann. Hvor mye vann er det når det er 2 liter rein saft? Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Det var nok litt over mitt nivå, har i hvertfall ikke vært borti det i R1-matten til nå. Men jeg er uansett nyskjerrig, så hva er induksjonstegnet, og hvorfor setter du n=k+1? Induksjon har tre deler: Grunnsteget: Sjekke at ligningen gjelder for n = 1. Induksjonshypotesen: Anta at det holder for n = k. Induksjonssteget: Vise at da må det også holde for n = k + 1. Det betyr litt enklere forklart at hvis du er på et hvilkårlig trappetrinn, har vi nå vist at du også kan komme deg til det neste trappetrinnet. Og siden man kunne komme seg på det første trappetrinnet, vet vi nå at man kan komme til alle trappetrinnene. Jeg hoppet over utfyllingen av de 2 første, da de er ganske trivielle. Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Plutselig står jeg fast på regnemåten her. En blanding av saft består av 1/6 saft og 5/6 vann. Hvor mye vann er det når det er 2 liter rein saft? 5/6 er fem ganger større enn 1/6. Er du med så langt? Isåfall må det bety at det er fem ganger så mye vann som det er saft. 2L*5=10L Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 a wingeer Kan jeg skylde på at jeg ikke gav det et forsøk engang? Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Vet dere om noe annet bevis enn det jeg la fram, da? Ved Nebuchadnezzars argument må man vel sette opp alle mulighetene mod 2,3,4 og deretter trekke ut faktoren 24? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Det spørs jo litt på hvor rigorøst du krever at beviset skal være. Jeg vil si at det holder på R1-nivå. En har jo sett poenget, og kan argumentere, hvertfall med ord, for hvorfor det er slik. Men som sagt, det første som slo meg var induksjon, og jeg ville bevist det med induksjon. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Har man hatt om induksjon på R1? Mener å huske det var helt bakerst i R2 boken vår. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 17. november 2010 Del Skrevet 17. november 2010 Tror ikke det er pensum før i R2 nei. Slik jeg husker det så var Nebuchadnezzars argument godt nok i R1. De aller fleste forstår vel at du vil finne faktorene 2, 3 og 4 blant 4 etterfølgende tall, og det er jo først og fremst dette som er viktig i beviset. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå