Nebuchadnezzar Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 95Hovland Du syntes matte er gørr kjedelig og det er greit! Men grunnen til at vi lærer matte er mange. Man blir bedre til problemløsning. Man blir bedre til å se over detaljer. 90% av algebra er bare å se over matten og rette alle fortegnsfeilene og småfeilene. Tenk om du legger rør og glemmer å se over noen koplinger? Matte i ditt tilfelle lærer deg også å gjøre ting du ikke liker. Skal ikke like men selv rørleggeryrke kommer til å være full av ting du hater, samme med livet. Matte og skole lærer deg å gjøre ting, og komme deg gjennom ting du ikke liker. 1 Lenke til kommentar
95hovland Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Eg er ikkje spessielt good i matte. Eg synes det er spy kjedeleg. ( ikkje vondt meint visst det er nokon som lika matte ). Eg spør læreren om kva vi skal med ditta og ditta. Tdm. Kva skal vi med algebra når jeg skal bli rørleggjar. Kvifor blir dei sure og ikkje svara når eg spør dei om det? Like lite som jeg trenger gym som ingeniør ... Poenget er vel å gi deg et minimum av matematikkunnskaper, norskkunnskaper, historiekunnskaper osv. slik at du faktisk kan regne enkle prosentstykker eller vite om du har nok penger med eg på butikken. Kanskje du vil videreutdanne deg senere, hvis du finner ut at du blir lei av legge rør? Klassen vår (B) og A klassen har gymteoriprøve, og C og D har ikkje gymteoriprøve, kva skal vi med prøve i gym? wtf lsm? teori i eit praksisfag er noko drit, skal vi ha gym i eit teorifag då lsm??. Begynne og ha gym midt i mattetentamen:D Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Derimot blir du rundlurt når det er snakk om lønnsoppgjøret i rørleggerjobben din, - for hey, du gadd ikke lære deg å regne ut korrekt. Helt greit Lenke til kommentar
95hovland Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Derimot blir du rundlurt når det er snakk om lønnsoppgjøret i rørleggerjobben din, - for hey, du gadd ikke lære deg å regne ut korrekt. Helt greit Det var jo liksom eit døme då. eg kan formulere det sån: Kva skal eg med matte visst eg skal bli distanse løper, eller noe i den rettingen Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 For eksempel se på utviklingen lengde <-> tidsbruk for ulike distanser over en periode. Det der tror jeg til og med stod i den gamle gymboka! Lenke til kommentar
TheRocky Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Kan noe være så snill og hjelpe meg med disse oppgave + forklare? Løs som ligning: 1)Dersom fem bakere baker fem boller på fem minutter, hvor mange boller baker dag ti bakere på ti minutter? 2)Det tar Samir 7,5 å sortere en bunke med påmeldinger til en konkurranse. Ana gjør det samme arbeidet på 5 timer. Hvor lang tid tar det dersom de samarbeider? 3)Summen av tre etterfølgende oddetall er 213. Hvilke tall er det? 4)En far er 6 ganger så gammel som sønnen sin. Om 20 år er han bare dobbelt så gammel som sønnen. Hvor gamle er de nå? 5) En mor er 50 år, og datteren hennes er 14 år. Hvor mange år går det før moren er tre ganger så gammel som datteren? Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 (endret) 1) 5 bakere baker 5 boller per 5 minutt, dvs. 5 bakere baker 1 bolle per minutt => 10 bakere baker 2 boller per minutt => 10 bakere baker 20 boller per 10 minutt. Kan gjøre det enda enklere: 5 bakere baker 5 boller per 5 minutt, dvs. 10 bakere baker 10 boller per 5 minutt => 10 bakere baker 20 boller per 10 minutt. Endret 16. november 2010 av Imaginary Lenke til kommentar
TheRocky Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 1) 5 bakere baker 5 boller per 5 minutt, dvs. 5 bakere baker 1 bolle per minutt => 10 bakere baker 2 boller per minutt => 10 bakere baker 20 boller per 10 minutt. Kan gjøre det enda enklere: 5 bakere baker 5 boller per 5 minutt, dvs. 10 bakere baker 10 boller per 5 minutt => 10 bakere baker 20 boller per 10 minutt. Men oppgaven ber om å skrive det som ligning. jeg skjønte det var 20 min, men ikke hvordan man setter dett opp som en ligning Lenke til kommentar
TheRocky Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Kan noe være så snill og hjelpe meg med disse oppgave + forklare? Løs som ligning: 1)Dersom fem bakere baker fem boller på fem minutter, hvor mange boller baker dag ti bakere på ti minutter? 2)Det tar Samir 7,5 å sortere en bunke med påmeldinger til en konkurranse. Ana gjør det samme arbeidet på 5 timer. Hvor lang tid tar det dersom de samarbeider? 3)Summen av tre etterfølgende oddetall er 213. Hvilke tall er det? 4)En far er 6 ganger så gammel som sønnen sin. Om 20 år er han bare dobbelt så gammel som sønnen. Hvor gamle er de nå? 5) En mor er 50 år, og datteren hennes er 14 år. Hvor mange år går det før moren er tre ganger så gammel som datteren? Noen som kan hjelpe meg ? Takk på forhånd Lenke til kommentar
Ida_1 Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 I hvilke tilfeller er det lurt å bruke typetall? Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Når man er interessert i hva som forekommer mest i et utvalg/undersøkelse. Typetall trenger derfor ikke alltid være et tall. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 (endret) Da er det på tide med litt mattehjelp. Skal nemlig ha matteprøve på torsdag, og vi hadde vikar i siste mattetime før prøven idag, så fikk ikke spurt alle spørsmåla jeg har. R1, logaritmeregning og sannsynsregning. Først og fremst. Jeg var vekke fra skulen da vi gikk igjennom logaritmeligninger og ulikheter på tavlen. 1. Hvilke fallgruver bør jeg vere obs på i slike oppgaver? 2. Er det noen viktige forskjeller mellom vanlige ligninger/ulikheter og de med logaritmer? 3. Hva er forskjellen på en eksponentialligning og en logaritmeligning? Ved sannsynsregning, er det noen algoritmer som jeg kan følge på så å si hver eneste oppgave? Husker vi hadde en i geometri, og noe lignende i sannsyn kunne være nyttig, for det er nesten helt umulig å vite hvilke formler man skal bruke. ======================================== Oppgaver jeg ikke får til: X3.4d) 60% av celleforandringer går over av seg selv ved livmorhalskreft og vi har 10 kvinner med bekreftet livmorhalskreft. Hva er sannsynligheten for at celleforandringene går over av seg selv for minst 8 av kvinnene? Brukte først kalkulatorfunksjonen til å regne ut sjansen for at celleforandringer gikk over av seg selv på høyst 7 kvinner. Trekte så dette fra 1, og fikk riktig svar. Men for å lære mer, så prøvde jeg meg på å manuelt regne ut svaret. Derfor regnet jeg ut sjansen for alle utfallene med minst 8 heldige kvinner. (0,6^8)*10C8 + (0,6^9)*10C9 + (0,6^10)*10C10 men fikk da 0,86 (sånn ca) men svaret jeg trekte fra 1 tidligere var 0,83 (sånn ca). Hvorfor det? 373 I Viking Lotto krysser du av seks tall fra 1 til 48. Vi tenker oss at 2000 av innbyggerne i en kommune deltar i Viking Lotto en bestemt uke. Hver av dem leverer inn en systemkupong der de har krysset av åtte tall (Noe som gir 28 rekker). Vi antar at om en person vinner eller ikkje, er uavhengig av hvordan det går med de andre spillerne i kommunen. Vi tenker oss så at de 2000 innbyggerne tipper som eskrevet ovenfor hver eneste uke i 10 år. Vi er interessert i hvor mange av ukene minst en av spillerne vil vinne førstepremie. Hva er sannsynligheten for at minst én av spillerne vil vinne førstepremie i 1. ingen av ukene 2. én av ukene 3. to av ukene 4. tre av ukene 5. Fire eller flere av ukene? 1 klarer jeg fint, bare å ta sjansen for at ingen vinner og opphøye den i 520 (0,9954^520). 2 derimot, er mer problemer. Prøvde (519C0 * 1C1):520C1 og fant 0,001923. Brukte så dette tallet (Husker ikke hvordan, skriver ikke ned svaret før det er rett) og bommet med 3% på svaret. Svaret skal her bli 21,9%. Hvordan skal jeg gjøre det? Hvorfor? Er det samme framgangsmåte på de andre deloppgavene? X3.3 På en skole er det 432 elever, 208 gutter og 224 jenter. Av disse er det 50 gutter og 62 jenter som røyker. En avis ønsker å intervjue to elever på skolen, én røyker og én ikke-røyker. De trekker ut én røyker og én ikke-røyker tilfeldig. Hva er sannsynligheten for at de to elevene er jenter? Ingen av guttene skal velges ut. Derfor 208C0. 1 jente-røyker skal velges ut. Derfor 62C1. 1 jente-ikke-røyker skal velges ut. Derfor (224-62)C1 = 162C1. Mulige utfall er 432C2. Dette gir (208C0*62C1*162C1):432C2 = (1*62*162):93096 = 0,10788 = 10,8%. Her skal svaret bli 28%. Hva i all verden gjør jeg feil? ==================================== Har kuttet ut en del unødvendig informasjon for min og deres skyld i min avskrivningsprosess og håper ikke verdifull informasjon har gått tapt. Si ifra om det er noe som mangler, så skal jeg gjøre mitt beste for å fylle inn. Prøven er på torsdag så setter pris på om noen svarer før det. Takk til alle som tar seg tid til spørsmålene mine. Endret 16. november 2010 av Gjest Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 1. Logaritmelikninger. husk alltid at IKKE er lik ln a + ln b[/tex] husk også at med ulikheter må man snu likhetstegnet når man ganger med minus 1. På stykker på denne formen så samler man alltid alt på en side før man opphøyer i e. Husk også at man ALDRI kan ta logaritmen til et negativt tall. Sannsynlighet. ALLTID, ALLTID, ALLTID TEGN. 99% av alle sannsynlighetsoppgavene du får kan løses med å tegne enten et trediagram eller et venn diagram. Matematikk - Kapitell 3 - oppgavesamling - Ferdig.pdf R1 - Sannsynlighet - Kapitel 3.pdf sånn, det skal være alle oppgavene i boken din om sannsynlighet. Bare se på hvordan jeg tegner diagrammene mine, så går det helt sikkert bra på prøven. Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 2)Det tar Samir 7,5 å sortere en bunke med påmeldinger til en konkurranse. Ana gjør det samme arbeidet på 5 timer. Hvor lang tid tar det dersom de samarbeider? Går det ann å finne ut dette uten å vite hvilken sorteringsalgoritme de benytter? Lenke til kommentar
TheRocky Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 2)Det tar Samir 7,5 å sortere en bunke med påmeldinger til en konkurranse. Ana gjør det samme arbeidet på 5 timer. Hvor lang tid tar det dersom de samarbeider? Går det ann å finne ut dette uten å vite hvilken sorteringsalgoritme de benytter? Det får an vettu. Det jeg har kommet frem til er: 7,5 : 5= x x/5=1,5 x*5/5=1,5 7,5/5= 1,5t Jeg er 100% sikker på at svaret er riktig. Men jeg er ikke sikker på oppsettet mitt Lenke til kommentar
compus Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Kan noe være så snill og hjelpe meg med disse oppgave + forklare? Løs som ligning: 1)Dersom fem bakere baker fem boller på fem minutter, hvor mange boller baker dag ti bakere på ti minutter? 2)Det tar Samir 7,5 å sortere en bunke med påmeldinger til en konkurranse. Ana gjør det samme arbeidet på 5 timer. Hvor lang tid tar det dersom de samarbeider? Noen som kan hjelpe meg ? Takk på forhånd Her er litt hjelp 1: Bakte boller er proporsjonalt med produktet av tid og bakere. 2: Summen av sorteringshastighetene. Lenke til kommentar
compus Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 2)Det tar Samir 7,5 å sortere en bunke med påmeldinger til en konkurranse. Ana gjør det samme arbeidet på 5 timer. Hvor lang tid tar det dersom de samarbeider? Går det ann å finne ut dette uten å vite hvilken sorteringsalgoritme de benytter? Det er et godt poeng, men på dette nivået er det vanskelig å stille rigorøse krav til forfatteren! 1 Lenke til kommentar
Mys1 Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Har en jævla vanskelig bevisoppgave, som noen må løse før kvelden er omme!: Bevis at (n^2-1)(n^2+2n) alltid er delelig med 24 Takker for svar fra noen geniale folk der ute! Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Jeg er 100% sikker på at svaret er riktig. Men jeg er ikke sikker på oppsettet mitt Lyst til å vedde på om svaret er riktig? For jeg er 100% sikker på at svaret ditt er feil.. Regn ut hvor mye hver enkelt av dem gjør på en time og så finner du hvor mange timer det tar. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Har en jævla vanskelig bevisoppgave, som noen må løse før kvelden er omme!: Bevis at (n^2-1)(n^2+2n) alltid er delelig med 24 Takker for svar fra noen geniale folk der ute! Ser vi at dette er 4 påfølgende heltall. 4 påfølgende heltall vil alltid inneholde et tall fra 4gangen og et tall fra 2 gangen og ett 3tall. Altså er fire påfølgende heltatt alltid dellig med 24. Induksjonsbeviset får du ta deg av Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå