Nebuchadnezzar Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 (endret) Faktoriser uttrykket: 2x^2+3x-2 Vet at svaret skal bli (2x-1)(x+2) men hvilken metode bruker jeg for å finne dette? (prøvd abc formelen men den går jo ikke her. orker ikke å prøve meg frem hver gang med konjugatsetning osv osv, heller) TL;DR: finnes det en enkel regel/formel for dette? Noen som kan hjelpe meg med faktorisering av utrykk? Jeg forstår det ikke og når jeg komme i nærheten av det rette svaret har jeg alltid en jævla fortegns-feil. Oppgaver som x^2 - 8x + 12 og 3x^2 -15x + 18 Læreren suger så balle til å forklare og boka har ett eksempel for hvert kapittel så og si. Det jeg ikke forklarer får dere tenke ut selv, dette skal være en svært nøye gjennomgang av en oppgave. Resten klarer dere selv. Endret 9. november 2010 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
Hestekølle Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Faktoriser uttrykket: 2x^2+3x-2 Vet at svaret skal bli (2x-1)(x+2) men hvilken metode bruker jeg for å finne dette? (prøvd abc formelen men den går jo ikke her. orker ikke å prøve meg frem hver gang med konjugatsetning osv osv, heller) TL;DR: finnes det en enkel regel/formel for dette? Noen som kan hjelpe meg med faktorisering av utrykk? Jeg forstår det ikke og når jeg komme i nærheten av det rette svaret har jeg alltid en jævla fortegns-feil. Oppgaver som x^2 - 8x + 12 og 3x^2 -15x + 18 Læreren suger så balle til å forklare og boka har ett eksempel for hvert kapittel så og si. Det jeg ikke forklarer får dere tenke ut selv, dette skal være en svært nøye gjennomgang av en oppgave. Resten klarer dere selv. Åh hjelp! Jaja...får drite i tirsdagens prøve, kommer vel alltids flere... Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Vil du ha den lette måten uten formel ? Lenke til kommentar
Hestekølle Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Kan skrive fra eksempelet slik boken har løst oppgaven (og også vi). 2x^2 - 12x + 10 2(x^2 - 6x + 5) 2(x^2 - 6x + (-6/2)^2 - (-6/2)^2 + 5) 2(x^2 - 6x + 3^2 - 3^2 + 5) 2((x-3)^2 - 9 +5) 2((x-3)^2 - 4) 2((x-3^2 - 2^2) 2((x-3) + 2)((x-3)-2) 2((x-3 + 2)((x-3 -2) 2(x-1)(x-5) Jeg bare makter det ikke lengre. Jo enn mye jeg prøver funker det faen ikke. Merker jeg er utbrent, trenger en ferie snart for jeg klarer ikke mer. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 huff, sjemmes, slik burde jeg kunne, er jo likens som 3=1+2, hva blir 1? 1=3-2 takk for svar Hvordan blir det med R=p*l/A ? A=p*l/R right? Hva skal du finne? Lenke til kommentar
Altobelli Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 I trekanten ABC er D fotpunktet til høyden på AB a) La vektor V være enhetsvektoren fra A mot B. Finn V. b) Bruk definisjonen UxV=|U|x|V|*cosA til å vise at |AD|=ACxV Noen som kan hjelpe meg? Står ganske fastlåst. Noe sier meg at du mener skalarprodukt her, selv om du skriver en x. Når man regner med tall er det ikke så farlig om man skriver eller , men for vektorer er dette faktisk to forskjellige operasjoner. Se på skalarproduktet på høyre side av likhetstegnet. I følge definisjonen på skalarproduktet har du at der er vinkelen mellom vektorene. Først; hva blir dette uttrykket på høyre side her lik når du vet at er en enhetsvektor? Tegn opp en figur av denne trekanten der du også tegner inn denne høyden ned fra C som treffer linja AB i punktet D. Kan du tolke det uttrykket du nå har funnet og si noe om det når du ser på denne trekanten? Er ikke AB=V? Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 så når man skriver -3^2, eller -1^2, så havner det automatisk en parentes rundt tallet slik som(-3)^2, som blir (-3)(-3)= 9, eller -1^2=(-1)^2=(-1)(-1)= 1? Det er det det nettopp ikke gjør. Hele poenget er at og . Eksponenten skal regnes ut før du bryr deg om fortegnet foran. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 I trekanten ABC er D fotpunktet til høyden på AB a) La vektor V være enhetsvektoren fra A mot B. Finn V. b) Bruk definisjonen UxV=|U|x|V|*cosA til å vise at |AD|=ACxV Noen som kan hjelpe meg? Står ganske fastlåst. Noe sier meg at du mener skalarprodukt her, selv om du skriver en x. Når man regner med tall er det ikke så farlig om man skriver eller , men for vektorer er dette faktisk to forskjellige operasjoner. Se på skalarproduktet på høyre side av likhetstegnet. I følge definisjonen på skalarproduktet har du at der er vinkelen mellom vektorene. Først; hva blir dette uttrykket på høyre side her lik når du vet at er en enhetsvektor? Tegn opp en figur av denne trekanten der du også tegner inn denne høyden ned fra C som treffer linja AB i punktet D. Kan du tolke det uttrykket du nå har funnet og si noe om det når du ser på denne trekanten? Er ikke AB=V? Nei, se på oppgave a). Det står at v er en enhetsvektor i samme retning som AB. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 2x^2 - 12x + 10 2 ( x^2 - 6x + 5 ) Formel mye lettere. Bare sette inn tallene å få ut et svar. Vi trenger to tall, som når vi ganger de sammen gir 5 -5 * -1 = 5 og 5 * 1 Av disse tallparene skal summen av tallene være -6 -5 + -1 = 6 Yay! Dermed er 2 ( x^2 - 6x + 5 ) = 2 ( x - 5 ) ( x - 1 ) Eksempel 2 x^2 - x - 6 To tall som når vi ganger de sammen gir -6 -3 * 2 , -2 * 3 , -1 * 6 og 1 * 6 Summen av disse tallparene skal være -1 -3 + 2 = -1 , -2 + 3 = 1 osv Dermed ser vi at x^2 - x - 6 = ( x - 3 ) ( x + 2 ) Funker bare når vi har x^2, ikke 2x^2 osv. Orker ikke texe.. du forstår sikkert. Skippertak siste dagen før matteprøve funker dårlig for vanlige dødlige Lenke til kommentar
sondredh94 Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 Faktoriser uttrykket: 2x^2+3x-2 Vet at svaret skal bli (2x-1)(x+2) men hvilken metode bruker jeg for å finne dette? (prøvd abc formelen men den går jo ikke her. orker ikke å prøve meg frem hver gang med konjugatsetning osv osv, heller) TL;DR: finnes det en enkel regel/formel for dette? Noen som kan hjelpe meg med faktorisering av utrykk? Jeg forstår det ikke og når jeg komme i nærheten av det rette svaret har jeg alltid en jævla fortegns-feil. Oppgaver som x^2 - 8x + 12 og 3x^2 -15x + 18 Læreren suger så balle til å forklare og boka har ett eksempel for hvert kapittel så og si. Det jeg ikke forklarer får dere tenke ut selv, dette skal være en svært nøye gjennomgang av en oppgave. Resten klarer dere selv. Jeg får ikke denne metoden til å funke på akkurat dette stykket, jeg ender opp med (-3 +/- 5)/4 og da får jeg x=-2 v x=0,5. jeg setter inn x1 og x2 slik:(x+2)(x-0,5) men dette er jo helt feil og jeg kan ikke sette noe utenfor parentesene. Og btw, hva heter det programmet du bruker for å vise utregningen? Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 9. november 2010 Del Skrevet 9. november 2010 (endret) Skriver ting i latex, ligger en tråd i en sticky om dette rett over denne tråden. Endret 9. november 2010 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
Altobelli Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 I trekanten ABC er D fotpunktet til høyden på AB a) La vektor V være enhetsvektoren fra A mot B. Finn V. b) Bruk definisjonen UxV=|U|x|V|*cosA til å vise at |AD|=ACxV Noen som kan hjelpe meg? Står ganske fastlåst. Noe sier meg at du mener skalarprodukt her, selv om du skriver en x. Når man regner med tall er det ikke så farlig om man skriver eller , men for vektorer er dette faktisk to forskjellige operasjoner. Se på skalarproduktet på høyre side av likhetstegnet. I følge definisjonen på skalarproduktet har du at der er vinkelen mellom vektorene. Først; hva blir dette uttrykket på høyre side her lik når du vet at er en enhetsvektor? Tegn opp en figur av denne trekanten der du også tegner inn denne høyden ned fra C som treffer linja AB i punktet D. Kan du tolke det uttrykket du nå har funnet og si noe om det når du ser på denne trekanten? Jeg vet jo selvsagt at lengden av enhetsvektoren er 1, men er det noe annet jeg vet? Lenke til kommentar
TheRocky Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 Trenger hjelp med disse: Ligning, sett prøve på svart på oppgave 1. 1) 3,4-1,7x-4,2=2-2,4x+2,1 2) 7 - 3x/2 = 5 1)X'er på én side og tall på den andre. Del på antall x'er på begge sider. 2)Brøken og 5-tallet bytter plass. Gang med to på begge sider, del på tre. Takk skal du ha, men kan du regne oppgave 2 for meg? Skjønte den ikke. Når brøken flyttes over forsvinner minus-tegnet. 5-tallet flyttes over og blir negativt, da får du 2 på venstre side. Får å få bort nevneren må du gange begge sider med 2. Da får du 3x på den ene siden, og må dele på 3 på begge sider. Du jeg skjønner ikke hva du sier. Kan ikke du sette opp regnestykke, mye enklere å skjønne da. Lenke til kommentar
TheRocky Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 (endret) Omkretsen av et rektangel er 24 cm. Hvor lange er sidene dersom de kan skrives. a) x + og (x + 4)cm. b)(3x+1) og (2x+1)cm Endret 10. november 2010 av Halmats Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 Har du prøvd selv? Formelen for omkrets til et rektangel er 2*(lengde + bredde) Lenke til kommentar
juliebaben Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 heei:) Hvordan integrer man en kvadratrot med flere ledd? som denne: takk! Lenke til kommentar
TheRocky Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 Har du prøvd selv? Formelen for omkrets til et rektangel er 2*(lengde + bredde) Har prøvd, men får det ikke til. Kanskje du kan hjelpe meg med oppgave -a så kan jeg prøve å gjøre -b selv? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 Jeg kan sette opp likningen for deg.. 2(x+(x+4))=24 Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 Omkretsen av et rektangel er 24 cm. Hvor lange er sidene dersom de kan skrives. a) x + og (x + 4)cm. b)(3x+1) og (2x+1)cm Lag tegning Kommer ikke til å regne noe for deg, men resten klarer du nok Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 10. november 2010 Del Skrevet 10. november 2010 (endret) heei:) Hvordan integrer man en kvadratrot med flere ledd? som denne: takk! Hvis det er en del av en oppgave ville jeg brukt Rottmann. Ellers er det mulig å løse det ved hjelp av trigonometrisk substitusjon ved å substituere med , og så bruke at . Endret 10. november 2010 av Frexxia Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå