Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Faktoriser uttrykket: 2x^2+3x-2

 

Vet at svaret skal bli (2x-1)(x+2) men hvilken metode bruker jeg for å finne dette? (prøvd abc formelen men den går jo ikke her. orker ikke å prøve meg frem hver gang med konjugatsetning osv osv, heller) TL;DR: finnes det en enkel regel/formel for dette?

 

 

Noen som kan hjelpe meg med faktorisering av utrykk? Jeg forstår det ikke og når jeg komme i nærheten av det rette svaret har jeg alltid en jævla fortegns-feil.

 

Oppgaver som

 

x^2 - 8x + 12

 

og

 

3x^2 -15x + 18

 

 

Læreren suger så balle til å forklare og boka har ett eksempel for hvert kapittel så og si.

 

p><p> \end{array} \right.

 

 

p><p> x = 2 \vee x = 6 \\

 

 

p><p>  - 12 + 12 \\

 

 

p><p>  - 12 + 12 = 0 \\

 

Det jeg ikke forklarer får dere tenke ut selv, dette skal være en svært nøye gjennomgang av en oppgave. Resten klarer dere selv.

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Faktoriser uttrykket: 2x^2+3x-2

 

Vet at svaret skal bli (2x-1)(x+2) men hvilken metode bruker jeg for å finne dette? (prøvd abc formelen men den går jo ikke her. orker ikke å prøve meg frem hver gang med konjugatsetning osv osv, heller) TL;DR: finnes det en enkel regel/formel for dette?

 

 

Noen som kan hjelpe meg med faktorisering av utrykk? Jeg forstår det ikke og når jeg komme i nærheten av det rette svaret har jeg alltid en jævla fortegns-feil.

 

Oppgaver som

 

x^2 - 8x + 12

 

og

 

3x^2 -15x + 18

 

 

Læreren suger så balle til å forklare og boka har ett eksempel for hvert kapittel så og si.

 

p><p> \end{array} \right.

 

 

p><p> x = 2 \vee x = 6 \\

 

 

p><p>  - 12 + 12 \\

 

 

p><p>  - 12 + 12 = 0 \\

 

Det jeg ikke forklarer får dere tenke ut selv, dette skal være en svært nøye gjennomgang av en oppgave. Resten klarer dere selv.

 

 

Åh hjelp! :cry: Jaja...får drite i tirsdagens prøve, kommer vel alltids flere...

Lenke til kommentar

Kan skrive fra eksempelet slik boken har løst oppgaven (og også vi).

 

2x^2 - 12x + 10

 

2(x^2 - 6x + 5)

 

2(x^2 - 6x + (-6/2)^2 - (-6/2)^2 + 5)

 

2(x^2 - 6x + 3^2 - 3^2 + 5)

 

2((x-3)^2 - 9 +5)

 

2((x-3)^2 - 4)

 

2((x-3^2 - 2^2)

 

2((x-3) + 2)((x-3)-2)

 

2((x-3 + 2)((x-3 -2)

2(x-1)(x-5)

 

Jeg bare makter det ikke lengre. Jo enn mye jeg prøver funker det faen ikke. Merker jeg er utbrent, trenger en ferie snart for jeg klarer ikke mer.

Lenke til kommentar

I trekanten ABC er D fotpunktet til høyden på AB

 

a) La vektor V være enhetsvektoren fra A mot B. Finn V.

b) Bruk definisjonen UxV=|U|x|V|*cosA til å vise at |AD|=ACxV

 

Noen som kan hjelpe meg? Står ganske fastlåst.

 

Noe sier meg at du mener skalarprodukt her, selv om du skriver en x. Når man regner med tall er det ikke så farlig om man skriver chart?cht=tx&chl=2 \cdot 3 eller chart?cht=tx&chl=2 \times 3, men for vektorer er dette faktisk to forskjellige operasjoner.

 

Se på skalarproduktet på høyre side av likhetstegnet. I følge definisjonen på skalarproduktet har du at chart?cht=tx&chl=\vec{AC} \cdot \vec{v} = |\vec{AC}| \cdot |\vec{v}| \cdot \cos \theta der chart?cht=tx&chl=\theta er vinkelen mellom vektorene. Først; hva blir dette uttrykket på høyre side her lik når du vet at chart?cht=tx&chl=\vec{v} er en enhetsvektor? Tegn opp en figur av denne trekanten der du også tegner inn denne høyden ned fra C som treffer linja AB i punktet D. Kan du tolke det uttrykket du nå har funnet og si noe om det når du ser på denne trekanten?

Er ikke AB=V?

Lenke til kommentar

så når man skriver -3^2, eller -1^2, så havner det automatisk en parentes rundt tallet slik som(-3)^2, som blir (-3)(-3)= 9, eller -1^2=(-1)^2=(-1)(-1)= 1?

Det er det det nettopp ikke gjør. Hele poenget er at chart?cht=tx&chl=-1^2=-1\neq(-1)^2=1 og chart?cht=tx&chl=-3^2=-9\neq(-3)^2=9. Eksponenten skal regnes ut før du bryr deg om fortegnet foran.

Lenke til kommentar

I trekanten ABC er D fotpunktet til høyden på AB

 

a) La vektor V være enhetsvektoren fra A mot B. Finn V.

b) Bruk definisjonen UxV=|U|x|V|*cosA til å vise at |AD|=ACxV

 

Noen som kan hjelpe meg? Står ganske fastlåst.

 

Noe sier meg at du mener skalarprodukt her, selv om du skriver en x. Når man regner med tall er det ikke så farlig om man skriver chart?cht=tx&chl=2 \cdot 3 eller chart?cht=tx&chl=2 \times 3, men for vektorer er dette faktisk to forskjellige operasjoner.

 

Se på skalarproduktet på høyre side av likhetstegnet. I følge definisjonen på skalarproduktet har du at chart?cht=tx&chl=\vec{AC} \cdot \vec{v} = |\vec{AC}| \cdot |\vec{v}| \cdot \cos \theta der chart?cht=tx&chl=\theta er vinkelen mellom vektorene. Først; hva blir dette uttrykket på høyre side her lik når du vet at chart?cht=tx&chl=\vec{v} er en enhetsvektor? Tegn opp en figur av denne trekanten der du også tegner inn denne høyden ned fra C som treffer linja AB i punktet D. Kan du tolke det uttrykket du nå har funnet og si noe om det når du ser på denne trekanten?

Er ikke AB=V?

 

Nei, se på oppgave a). Det står at v er en enhetsvektor i samme retning som AB.

Lenke til kommentar

2x^2 - 12x + 10

 

2 ( x^2 - 6x + 5 )

 

Formel mye lettere. Bare sette inn tallene å få ut et svar.

 

Vi trenger to tall, som når vi ganger de sammen gir 5

 

-5 * -1 = 5 og 5 * 1

 

Av disse tallparene skal summen av tallene være -6

 

-5 + -1 = 6

 

Yay! Dermed er 2 ( x^2 - 6x + 5 ) = 2 ( x - 5 ) ( x - 1 )

 

Eksempel 2

 

x^2 - x - 6

 

To tall som når vi ganger de sammen gir -6

 

-3 * 2 , -2 * 3 , -1 * 6 og 1 * 6

 

Summen av disse tallparene skal være -1

 

-3 + 2 = -1 , -2 + 3 = 1 osv

 

Dermed ser vi at

 

x^2 - x - 6 = ( x - 3 ) ( x + 2 )

 

Funker bare når vi har x^2, ikke 2x^2 osv.

 

chart?cht=tx&chl=(x+n)(x+m)=x^2+xm+nx+nm=x^2+x(m+n)+nm

 

Orker ikke texe.. du forstår sikkert. Skippertak siste dagen før matteprøve funker dårlig for vanlige dødlige :p

Lenke til kommentar

Faktoriser uttrykket: 2x^2+3x-2

 

Vet at svaret skal bli (2x-1)(x+2) men hvilken metode bruker jeg for å finne dette? (prøvd abc formelen men den går jo ikke her. orker ikke å prøve meg frem hver gang med konjugatsetning osv osv, heller) TL;DR: finnes det en enkel regel/formel for dette?

 

 

Noen som kan hjelpe meg med faktorisering av utrykk? Jeg forstår det ikke og når jeg komme i nærheten av det rette svaret har jeg alltid en jævla fortegns-feil.

 

Oppgaver som

 

x^2 - 8x + 12

 

og

 

3x^2 -15x + 18

 

 

Læreren suger så balle til å forklare og boka har ett eksempel for hvert kapittel så og si.

 

p><p> \end{array} \right.

 

 

p><p> x = 2 \vee x = 6 \\

 

 

p><p>  - 12 + 12 \\

 

 

p><p>  - 12 + 12 = 0 \\

 

Det jeg ikke forklarer får dere tenke ut selv, dette skal være en svært nøye gjennomgang av en oppgave. Resten klarer dere selv.

 

Jeg får ikke denne metoden til å funke på akkurat dette stykket, jeg ender opp med (-3 +/- 5)/4 og da får jeg x=-2 v x=0,5. jeg setter inn x1 og x2 slik:(x+2)(x-0,5) men dette er jo helt feil og jeg kan ikke sette noe utenfor parentesene.

 

Og btw, hva heter det programmet du bruker for å vise utregningen?

Lenke til kommentar

I trekanten ABC er D fotpunktet til høyden på AB

 

a) La vektor V være enhetsvektoren fra A mot B. Finn V.

b) Bruk definisjonen UxV=|U|x|V|*cosA til å vise at |AD|=ACxV

 

Noen som kan hjelpe meg? Står ganske fastlåst.

 

Noe sier meg at du mener skalarprodukt her, selv om du skriver en x. Når man regner med tall er det ikke så farlig om man skriver chart?cht=tx&chl=2 \cdot 3 eller chart?cht=tx&chl=2 \times 3, men for vektorer er dette faktisk to forskjellige operasjoner.

 

Se på skalarproduktet på høyre side av likhetstegnet. I følge definisjonen på skalarproduktet har du at chart?cht=tx&chl=\vec{AC} \cdot \vec{v} = |\vec{AC}| \cdot |\vec{v}| \cdot \cos \theta der chart?cht=tx&chl=\theta er vinkelen mellom vektorene. Først; hva blir dette uttrykket på høyre side her lik når du vet at chart?cht=tx&chl=\vec{v} er en enhetsvektor? Tegn opp en figur av denne trekanten der du også tegner inn denne høyden ned fra C som treffer linja AB i punktet D. Kan du tolke det uttrykket du nå har funnet og si noe om det når du ser på denne trekanten?

Jeg vet jo selvsagt at lengden av enhetsvektoren er 1, men er det noe annet jeg vet?

Lenke til kommentar

Trenger hjelp med disse:

 

Ligning, sett prøve på svart på oppgave 1.

 

1) 3,4-1,7x-4,2=2-2,4x+2,1

 

2) 7 - 3x/2 = 5

 

1)X'er på én side og tall på den andre. Del på antall x'er på begge sider.

 

2)Brøken og 5-tallet bytter plass. Gang med to på begge sider, del på tre.

 

Takk skal du ha, men kan du regne oppgave 2 for meg? Skjønte den ikke.

 

Når brøken flyttes over forsvinner minus-tegnet. 5-tallet flyttes over og blir negativt, da får du 2 på venstre side.

 

Får å få bort nevneren må du gange begge sider med 2. Da får du 3x på den ene siden, og må dele på 3 på begge sider.

 

Du jeg skjønner ikke hva du sier. Kan ikke du sette opp regnestykke, mye enklere å skjønne da.

Lenke til kommentar

heei:)

 

Hvordan integrer man en kvadratrot med flere ledd? som denne: 95723182.jpg

 

 

takk! :love:

 

Hvis det er en del av en oppgave ville jeg brukt Rottmann. Ellers er det mulig å løse det ved hjelp av trigonometrisk substitusjon ved å substituere med chart?cht=tx&chl=x=\frac{\tan{\theta}}{2\sqrt{6}}, og så bruke at chart?cht=tx&chl=1+\sec^2{\theta}=\tan^2{\theta}.

 

 

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...