LinkHimself Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Trenger litt hjelp til ei oppgåve i faget som heiter mattematikk x. Sikkert ei enkel oppgåve, men eg er ikkje av den flinkaste sorten dessverre. 3A, side 178. "Du kastar to terningar. La X vere det høgste talet du får på ein av dei to terningane. a) Finn sannsynfordelinga til X. Eg skjønar ikkje heilt framgangsmåten. Eg trudde at det dersom X=2, ville det bli 1/6 * 2/6 = 2/36. Fasiten seier 3/36. What to do? Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 (endret) Trenger litt hjelp til ei oppgåve i faget som heiter mattematikk x. Sikkert ei enkel oppgåve, men eg er ikkje av den flinkaste sorten dessverre. 3A, side 178. "Du kastar to terningar. La X vere det høgste talet du får på ein av dei to terningane. a) Finn sannsynfordelinga til X. Eg skjønar ikkje heilt framgangsmåten. Eg trudde at det dersom X=2, ville det bli 1/6 * 2/6 = 2/36. Fasiten seier 3/36. What to do? X=2 1/6*1/6 + 1/6*1/6 + 1/6*1/6 =3/36 1. Dette er hvis terning 1 blir 1 og terning 2 blir 2. 2. Dette er hvis terning 1 blir 2 og terning 2 blir 1. 3. Dette er hvis begge to blir 2. Endret 9. februar 2008 av Camlon Lenke til kommentar
chokke Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Jeg har et matematisk spørsmål jeg lurer på. Det inkluderer også fysikk, men utregninga er matematisk. Sett at jeg har to steiner som kun påvirker hverandre og ikke blir påvirket av andre ting. m1 er på 5 kg, m2 er på 6 kg, r = 2 meter. Vi har formelen Summen av krefter =Y*m1*m2/r2. Hvordan regner man ut hvor lang tid det er til de treffer hverandre? Dette er vel integrasjon og derfor jeg spør her. Lenke til kommentar
LinkHimself Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Trenger litt hjelp til ei oppgåve i faget som heiter mattematikk x. Sikkert ei enkel oppgåve, men eg er ikkje av den flinkaste sorten dessverre. 3A, side 178. "Du kastar to terningar. La X vere det høgste talet du får på ein av dei to terningane. a) Finn sannsynfordelinga til X. Eg skjønar ikkje heilt framgangsmåten. Eg trudde at det dersom X=2, ville det bli 1/6 * 2/6 = 2/36. Fasiten seier 3/36. What to do? X=2 1/6*1/6 + 1/6*1/6 + 1/6+1/6 =3/36 1. Dette er hvis terning 1 blir 1 og terning 2 blir 2. 2. Dette er hvis terning 1 blir 2 og terning 2 blir 1. 3. Dette er hvis begge to blir 2. Aha, men dersom begge blir 2, er det vel 1/6*1/6..? Slik at det blir: 1/6*1/6 + 1/6*1/6 + 1/6*1/6 =3/36 Eller tar eg feil igjen? Lenke til kommentar
pertm Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Trenger litt hjelp til ei oppgåve i faget som heiter mattematikk x. Sikkert ei enkel oppgåve, men eg er ikkje av den flinkaste sorten dessverre. 3A, side 178. "Du kastar to terningar. La X vere det høgste talet du får på ein av dei to terningane. a) Finn sannsynfordelinga til X. Eg skjønar ikkje heilt framgangsmåten. Eg trudde at det dersom X=2, ville det bli 1/6 * 2/6 = 2/36. Fasiten seier 3/36. What to do? Oppgaven virker for meg litt rar, og jeg lurer på om det jeg uthevet der kanskje ikke burde vært med. Hvis det er så blir det 1: 1/36 sannsynligheten at begge blir 1 2: 3/36 summen av sannsynlighet for en eller flere 2 og ikke høyere 3: 5/36 tilsvarende (3,1),(3,2),(3,3),(2,3) og (1,3) som mulige resultat 4: 7/36 osv nedover 5: 9/36 6: 11/36 hvis det skal være med så kunne en vel liksågodt bare kastet en terrnig og alt blir 1/6 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 (endret) Trenger litt hjelp til ei oppgåve i faget som heiter mattematikk x. Sikkert ei enkel oppgåve, men eg er ikkje av den flinkaste sorten dessverre. 3A, side 178. "Du kastar to terningar. La X vere det høgste talet du får på ein av dei to terningane. a) Finn sannsynfordelinga til X. Eg skjønar ikkje heilt framgangsmåten. Eg trudde at det dersom X=2, ville det bli 1/6 * 2/6 = 2/36. Fasiten seier 3/36. What to do? X=2 1/6*1/6 + 1/6*1/6 + 1/6+1/6 =3/36 1. Dette er hvis terning 1 blir 1 og terning 2 blir 2. 2. Dette er hvis terning 1 blir 2 og terning 2 blir 1. 3. Dette er hvis begge to blir 2. Aha, men dersom begge blir 2, er det vel 1/6*1/6..? Slik at det blir: 1/6*1/6 + 1/6*1/6 + 1/6*1/6 =3/36 Eller tar eg feil igjen? Ja, du bare reperterer det jeg sa. F.eks. hvis vi tar X=3 Terning 1 blir 3 og da kan terning 2 være 1 eller 2 og motsatt selvfølgelig. De kan også begge være 3. Dermed (1/6*2/6)*2 +1/6*1/6 = 5/36 La oss lage en generell formula, n=anntall muligheter på objektet X=høyest tall (1/n * (X-1) / n)*2+1/n² 2(X-1)/n² +1/n² (2X-1)/n² La oss finne ut de resterende når n=6 X=1 1/36 X=2 3/36 X=3 5/36 X=4 7/36 X=5 9/36 x=6 11/36 Hvis vi legger dem sammen 3(1/36 + 11/36) =36/36 og da har vi dekket hele sansynlighetsfordelingen. Hm.. jeg fikk lyst til å finne en generell formula for alle slags type objekter uavhengig hvor mange kast. n=anntall muligheter på objektet X=høyest tall m=anntall kast Blir litt for tungvint å regne det ut for dere, men jeg kan gi hva jeg kom frem til. Nå kan du regne ut hva som blir sansynlighetsfordelingen om du kaster 5 kast på en terning med 7 øyne og du skal finne sansynligheten for at det høyeste tallet X. Endret 9. februar 2008 av Camlon Lenke til kommentar
LinkHimself Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Det litt tungt for meg, men eg repeterte deg ikkje. Du skreiv: 1/6*1/6 + 1/6*1/6 + 1/6+1/6 =3/36 Men det skal vel vere: 1/6*1/6 + 1/6*1/6 + 1/6*1/6 =3/36 Eller hur? Fancy formlar forresten? Kva utdanning du tar/har? Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Det litt tungt for meg, men eg repeterte deg ikkje.Du skreiv: 1/6*1/6 + 1/6*1/6 + 1/6+1/6 =3/36 Men det skal vel vere: 1/6*1/6 + 1/6*1/6 + 1/6*1/6 =3/36 Eller hur? Fancy formlar forresten? Kva utdanning du tar/har? Hehe, jeg mente det du skrev siden 1/6*1/6 + 1/6*1/6 + 1/6+1/6 =3/36 er ikke sant. Takk for rettelsen. Jeg går på videregående, men jeg tar further maths som tilsvarer omtrent første år på universitetet om man studerer matte. Det er det vanskligste mattefaget på IB og det er vel rundt 100 elever i verden som tar det hvert år. Ikke bland det med Math HL som er nivået under Further Maths. Lenke til kommentar
LinkHimself Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 Høyres bra ut, trur du at eg, eller for å ta vekk det med kor flink ein er, ville du stilt mykje dårlegare dersom du tok 1T, R1, R2 og mattematikk X til ein utdanning på universitet? Litt OT, men pytt la gå. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 9. februar 2008 Del Skrevet 9. februar 2008 (endret) Høyres bra ut, trur du at eg, eller for å ta vekk det med kor flink ein er, ville du stilt mykje dårlegare dersom du tok 1T, R1, R2 og mattematikk X til ein utdanning på universitet? Litt OT, men pytt la gå. Ja, absolutt! De lærer jo nesten ingenting, men det helt greit om man skal studere i Norge. Jeg hadde en feil i formlen, men nå har jeg rettet den opp. Formlen ble mye mer komplisert nå. Endret 9. februar 2008 av Camlon Lenke til kommentar
storken Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Har ett lite problem her, prøver å regne ut noe, men ifølge denne kilden (punkt 9) så er karboninnholdet 86% Lenke til kommentar
Foursquare Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Vis at: (aner ikke hvordan jeg får opp integraltegn, men dere skjønner sikkert tegninga integral(x^2)*(e^x) dx = ((x^2)-2x+2)*(e^x) + C Holder på å klikke for meg her, det er liksom 2. oppgaven i integral kapittelet (skal vel være relativt enkel), psykisk knekk ass Det skal kun være ved bruk av 2MX integralregning, ikke delvis integrasjon eller med variabelskifte.. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Når du skal gange dei slik som der MÅ ein vel bruke delvis integrasjon om eg ikkje tek heilt feil? Ellers er det sikkert eit lite triks som ein eller annan dude har funne ut, så vil læreboka at du skal kome fram til det same trikset, men som er heilt irrelevant når det gjeld integrasjon. Ich weisst nicht. Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 I et eksempel i matteboken vår viser de et eksempel på hvordan man kan finne kontrollsifferet i en ISBN kode: 82 03 32896 x der x er det ukjente kontrollsifferet. løsningsmetoden er X = {8,2,0,3,3,2,8,9,6,x} A = {1,2,3,4,5,6,7,8,9,10} A*X = 0 (Mod 11) dette skjønner jeg helt fint, men de begynner å regne på det: ( = betyr kongruenstegn) AX = 0 (mod 11) 233 + 10x = 0 (mod 11) 10x = 9 (mod 11) <----------her faller jeg av hva er det de gjør for å kunne gjøre -233 til 9 ? og videre gjør de: "Siden 10 * 10 = 100-99 = 1 (mod 11), er inversen til 10 (mod 11) lik 10" boken forklarer ikke noe godt hva invers modulo er i det hele tatt, så om noen kan forklare det i samme slengen blir jeg glad Lenke til kommentar
bellad76 Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 (endret) hva er det de gjør for å kunne gjøre -233 til 9 ? og videre gjør de: "Siden 10 * 10 = 100-99 = 1 (mod 11), er inversen til 10 (mod 11) lik 10" boken forklarer ikke noe godt hva invers modulo er i det hele tatt, så om noen kan forklare det i samme slengen blir jeg glad (Bruker = som kongruenstegn også) -233(mod 11) = -222(mod 11) = -211(mod 11) = -200(mod 11) = ....fortsetter i samme duren.... = -13(mod 11) = -2(mod 11) = 9(mod 11) Man har jo regelen x(mod 11) = x + y*11(mod 11). Det vil si at vi kan trekke fra eller legge til et hvilket som helst tal som er et multiplum av 11 og det nye tallet vi får vil være kongruent til det gamle når vi er i modulo 11. Målet her er å ende opp med et svar mellom 0 og 10, for alle tall i modulo 11 er kongruente til et tall mellom 0 og 10. Kort versjon: -233(mod 11) = -233+12*11 (mod 11) = 9(mod 11) Var nok i overkant tungvint formulert, men håper du skjønte essensen i det. Inversen til et tall er det tallet man må gange tallet med for å få 1. I eksempelet fra boken er vi i (mod 11), og det vi ser er at 10 er tallet vi må gange 10 med for å få 1(mod 11). Derfor er 10 inversen til 10 når vi er i (mod 11). Endret 10. februar 2008 av bellad76 Lenke til kommentar
StHans Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 (endret) Trenger hjelp med denne oppgaven En radiomast skal barduneres med to barduner. Radiomasta er 70 m høy. Beregn bardunenes lengder. og denne Løs ligningene: A) 8X – 23 -12X + 9X + 33 = 16 – X B) 27X – 20 + 12X + 6 = 10X – 6 – 25X C) 2X – (3X + 4) = x – (5 – 2X) + 7 – 3X Sliter maksimalt! Endret 10. februar 2008 av stigiboy Lenke til kommentar
bellad76 Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 (endret) Finner at den til venstre er 91,735 m og den til høyre 64,03 m. Gjorde det ganske fort, så kan ikke garantere for at jeg ikke har slurvefeil. Hvor langt er du kommet? Hvor sliter du? Du bruker bare pytagoras og vanlig sinus/cosinusregning. Begynn med å merke alle hjørnene, og regn ut de du ikke har opplyst én etter én, og til slutt vil du ha lengdene av de to du er ute etter. Den til høyre er jo lettest, du lager et punkt 20 meter over bakken fra der masta står, og så har du en rettvinklet trekant hvor katetene er 40 meter og 50 meter. Endret 10. februar 2008 av bellad76 Lenke til kommentar
StHans Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 Finner at den til venstre er 91,735 m og den til høyre 64,03 m. Gjorde det ganske fort, så kan ikke garantere for at jeg ikke har slurvefeil.Hvor langt er du kommet? Hvor sliter du? Du bruker bare pytagoras og vanlig sinus/cosinusregning. Begynn med å merke alle hjørnene, og regn ut de du ikke har opplyst én etter én, og til slutt vil du ha lengdene av de to du er ute etter. Den til høyre er jo lettest, du lager et punkt 20 meter over bakken fra der masta står, og så har du en rettvinklet trekant hvor katetene er 40 meter og 50 meter. hadde håpet på å få en forklaring hvordan du gjorde det. sliter i matte, fikk stryk i forrige termin så.. :/ Lenke til kommentar
bellad76 Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 (endret) A) 8X – 23 -12X + 9X + 33 = 16 – X B) 27X – 20 + 12X + 6 = 10X – 6 – 25X C) 2X – (3X + 4) = x – (5 – 2X) + 7 – 3X A) 8X - 23 - 12X + 9X + 33 = 16 - X 8X - 12X + 9X + X = 16 + 23 - 33 6X = 6 X = 1 B) 27X - 20 + 12X + 6 = 10X - 6 - 25X 27X + 12X - 10X + 25X = -6 + 20 - 6 54X = 8 X = 8/54 X = 4/27 C) 2X - (3X + 4) = X - (5 - 2X) + 7 - 3X 2X - 3X - 4 = X - 5 + 2X + 7 - 3X 2X - 3X - X - 2X + 3X = -5 + 7 + 4 -X = 6 X = -6 Jeg har valgt å flytte alle X-ledd til venstre og alle tall til høyre av likhetstegnet før jeg begynner å regne. Det kan sikkert være enklere å regne ut hver side slik de står først, og flytte over etterpå. Endret 10. februar 2008 av bellad76 Lenke til kommentar
bellad76 Skrevet 10. februar 2008 Del Skrevet 10. februar 2008 hadde håpet på å få en forklaring hvordan du gjorde det. sliter i matte, fikk stryk i forrige termin så.. :/ Okei, se først på den til høyre. Dersom du setter et punkt 20 meter over bakken fra der masta står, så vil resten av masta være 50 meter. Avstanden fra dette punktet på masta og til høyre der denne bardunen skal festes er 40 meter - det ser du fra tegningen. Da har du en rettvinklet trekant der katetene er 50 og 40 meter. Hypotenusen i denne trekanten er det vi skal finne ut, og den finner vi ved pytagoras. Hypotenus^2 = Katetnr1^2 + Katetnr2^2 og vi får at hypotenusen er lik kvadratrot(50^2 + 40^2) = kvadratrot(2500 + 1600) = kvadratror(4100) = 64,03 m Til venstre - her må vi se på den lille rettvinklede trekanten nederst til venstre. Den som har hypotenus lik 40 meter. Vi ser at vi har en vinkel på 20 grader, og ved trigonometri kan vi finne lengdene på de to katetene. Vannrett katet = cos20 * 40 = 37,5877 m Loddrett katet = sin20 * = 13,6808 Hva skal vi finne ut? Jo, bardunen til venstre blir en hypotenus i en stor, rettvinket trekant, der den loddrette kateten blir masten, som er 70 meter, pluss den loddrette kateten i den lille rettvinklede trekanten der nede i hjørnet, som vi regnet ut var 13,6808 meter. Den loddrette kateten i den store rettvinklede trekanten er dermed 70+13,6808=83,6808 meter. Den vannrette kateten i den store rettvinklede trekanten er jo det samme linjestykket som den loddrette kateten i den lille, nemlig 37,5877 m som vi regnet ut over. Da har vi begge katetene i den store trekanten, og vi finner den venstre bardudens(som er det samme som hypotenusen her) lengde slik som for den høyre: Hypotenus^2 = Katetnr1^2 + Katetnr2^2, dvs hypotenus = kvadratror(83,6808^2 + 37,5877^2) = kvadratrot(7002,477 + 14712,836) = kvadratrot(8413,313) = 91,274 (fikk 91,275 i sted - forskjellen skyldes sikkert avrundinger underveis, betyr nok heller lite) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå