Altobelli Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Vi har gitt punktene: A=(4,7) B=(14,-3) og C=(t+1,t) Bestem t slik at A, B og C ligger på en rett linje. Regner ut at vektor AB er (10,-10). Og at vektor BC er: (t+1-14, t+3) Ettersom de skal ligge på en rett linje skal jo AB||BC. Av en eller annen grunn får jeg det dog ikke til. Noen som ser vha jeg gjør galt? Lenke til kommentar
Altobelli Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 (endret) Fyrer på med en annen oppgave...samme opplysninger som over, bortsett fra at ACB skal være 90 grader. Da må jo ABxAC=0. Blir dette riktig? (AC står vinkelrett på AB altså..) Endret 8. november 2010 av mentalitet Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Ja, det stemmer. Men bare en liten notis med notasjonen "ABxAC". Dette betyr vanligvis ikke skalarproduktet av vektorene, men vektorproduktet. Det er noe helt annet. Så vet du det. Lenke til kommentar
Altobelli Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Men altså: Vektor AB er jo [10,-10] mens vektor AC er [t+1-4, t-7] ...som blir: 10(t-3) -10(t-7)=0. Her går jo t vekk..? Noen som ser hva jeg har gjort galt? Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Er vel skalarproduktet av AC og CB du er på jakt etter? Lenke til kommentar
Altobelli Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Er det ikke AC som står vinkelrett på AB, da? Altså vinkel: "ACB blir 90grader" Lenke til kommentar
Altobelli Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 AB||AC AB er jo [10,-10], mens AC er [t-3,t-7]. Dette blir jo ikke parallelt? Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Er det ikke AC som står vinkelrett på AB, da? Altså vinkel: "ACB blir 90grader" Anbefaler at du tegner figur. Lenke til kommentar
Altobelli Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 (endret) Er det ikke AC som står vinkelrett på AB, da? Altså vinkel: "ACB blir 90grader" Anbefaler at du tegner figur. Ah selvsagt, takk skal du ha. ..Men noen som gidd å regne den første oppgaven jeg postet for meg? Har stått fast på den i en stund nå og har virkelig ingen progresjon: Vi har gitt punktene: A=(4,7) B=(14,-3) og C=(t+1,t) Bestem t slik at A, B og C ligger på en rett linje Endret 8. november 2010 av mentalitet Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 AB=[10,-10] AC=[t-3,t-7] 10q=t-3 og -10q=t-7 -(t-3)=t-7 2t=10 t=5 Lenke til kommentar
medlem-156941 Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Hei! Eg trenger hjelp her, har prøve i sannsyn om ikkje lenge, og det er mykje eg ikkje forstår, sidan opplegget i fjor var heilt fucka gjorde det at vi ikkje kom skikkelig gjennom sannsynskapittelet som var på slutten av boka(1T), skjønner eg veldig lite av korleis eg skal bruke det no (R1). Det er blant anna: P(A∩B)= P(A)*P(B|A) Eg har ikkje peiling på korleis eg skal bruke P(A|B). Her er eksempel på ei oppgåve: Frå ein godt stokka kortstokk trekker du to kort etter kvarandre. a) Kva er sannsynet for at begge er raude? b) Kva er sannsynet for at begge korta har talverdi mindre enn 10 når vi reknar med at ess har talverdi 1? c) Kva er sannsynet for at begge korta er biletkort (ikkje ess)? d) Kva er sannsynet for at akkurat eit av korta er ess? Lenke til kommentar
Altobelli Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Har vektoren [1, 0.75] Finn to enhetsvektorer som er parallelle med linja. Kan ikke det være f.eks [4,3] og [8,6]...? Lenke til kommentar
Ballus Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Geometriske rekker: a1 = (1/81) k = 3/2 Bestem n når: Sn = (58025)/(41472) Omrokerer på formel for sum av geom. rekke, bruker logaritme for å finne svar, men får feil uansett hvor hardt jeg prøver. Svaret skal bli 10. Jeg får bare irasjonelle svar, gjerne negative. Noen forslag til hvor jeg gjør feil? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 (endret) Har vektoren [1, 0.75] Finn to enhetsvektorer som er parallelle med linja. Kan ikke det være f.eks [4,3] og [8,6]...? Nei, hva må gjelde for en vektor dersom den skal være en enhetsvektor? Geometriske rekker: a1 = (1/81) k = 3/2 Bestem n når: Sn = (58025)/(41472) Omrokerer på formel for sum av geom. rekke, bruker logaritme for å finne svar, men får feil uansett hvor hardt jeg prøver. Svaret skal bli 10. Jeg får bare irasjonelle svar, gjerne negative. Noen forslag til hvor jeg gjør feil? Hvordan har du omrokkert på formelen da? Endret 8. november 2010 av Jaffe Lenke til kommentar
Ballus Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Hvordan har du omrokkert på formelen da? Leddet (k-1), under brøkstrek, i formelen blir (3/2) - 1 = 0,5, multipliserer med to og får: (58025)/(41472) = 2*(1/81) * ((3/2)^n - 1) . => (2/81)*((3/2)^n - 1) . => (6/162)^n - (2/81) (41472/81) = 512 => (58025 + 2*(512))/ (41472 + 81*(512)) = (6/162)^n => (59049)/ (82944) = (6/162)^n ln(59049/82944) = n ln(6/162) osv. Lenke til kommentar
Altobelli Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 At lengden er lik 1? Blir vel [1,0.75]/1.25 da? (1.25= *kvadratrot av* 1^2+0.75^2) Lenke til kommentar
GrevenLight Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Takk for hjelpen med den forrige oppgaven Men nå har jeg støtet på en skikkelig nøtt! Det er om Arkimedes. Vi har om tall på standardform og slikt BTW Arkimedes beregnet antall sandkorn som kunne få plass i universet ut fra disse forutsetningene: Forholdet mellom volumet til to kuler er lik forholdet mellom diameterene i tredje: (diameter2/diameter1)^3 et valmuefrø har plass til 10 000 sandkorn (volum) en fingerbredde har plass til 40 valmuefrø (lengde) en stadio (gresk lengdeenhet, 185m) har plass til 10 000 fingerbredder(lengde) Arkimedes regner ut antall sandkorn ut fra to beregninger av universets størrelse. I tradisjonell gresk astronomi regnet man universet som en kule med diameter 10 milliarder stadier. Hvor mange sandkorn er det plass til i det tradisjonelle greske universet? Hvis noen klarer denne blir jeg kjempeglad Skjønner ikke så altfor mye av oppgaven ... :/ Lenke til kommentar
Ballus Skrevet 8. november 2010 Del Skrevet 8. november 2010 Stemmer var den til meg? jeg får 0,1, men forstår at det lett kan bli 10... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå