wingeer Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Har du løst funksjonsuttrykket for x? Vanligvis blir jo funksjonene gitt som f(x). I så tilfelle løser du ligningen y=f(x) for x. Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Løs for y ja, stemmer det.. Så er det normalt å bytte ut y med x etterpå. Etter det så er poenget at det man får ut av den første funksjonen kan man putte inn i den andre for å komme tilbake til utgangspunktet right? (Er glad jeg ikke studerer matte haha. Har 20 poeng i matte jeg må ta) Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Jeg forstår ikke helt? , om det var det du mente? Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Ja, det var det jeg mente. Takk. Mer pirking, ved implisitt derivasjon. X og Y blandet. Hvordan deriveres: aY. Altså en konstant foran Y'n. Hva med Y aleine også? Jeg har forstått det at man skal bruke kjerneregelen. Så hvis det det stod xy ville jeg brukt produktregelen og derivert y til dy/dx. Det er bare de andre tilfellene jeg er litt usikker på. Lenke til kommentar
skylinepower Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Noen som føler for å hjelpe? Skal løse en oppgave fra en 2MX-eksamen. Vi trekker 5 elever av 830. 100 av de 830 røyker. 27 av disse 100 er gutter. 4 av de 5 vi trekker er gutter. Hva er sannsynligheten for at minst 1 av de 5 vi trekker røyker? Helst på en måte jeg skjønner. Har "bare" R1. Står ikke noe om vedkommende er gutt eller jente. Så da står vi igjen med: 5:830 - trekker fra dungen på 830 lapper 100:830 -røykere 1:5 - trekkes fra 5:830 830*1/(100x5)= 1,66:830 = 1:500 dels sjangse for å trekke en røyker fra 830 lapper. Er jeg helt på bærtur :/ ? Vet det er sent svar, men ble nysgjerrig på denne Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Noen som føler for å hjelpe? Skal løse en oppgave fra en 2MX-eksamen. Vi trekker 5 elever av 830. 100 av de 830 røyker. 27 av disse 100 er gutter. 4 av de 5 vi trekker er gutter. Hva er sannsynligheten for at minst 1 av de 5 vi trekker røyker? Helst på en måte jeg skjønner. Har "bare" R1. Står ikke noe om vedkommende er gutt eller jente. Så da står vi igjen med: 5:830 - trekker fra dungen på 830 lapper 100:830 -røykere 1:5 - trekkes fra 5:830 830*1/(100x5)= 1,66:830 = 1:500 dels sjangse for å trekke en røyker fra 830 lapper. Er jeg helt på bærtur :/ ? Vet det er sent svar, men ble nysgjerrig på denne er svaret ditt P = 1/500 ? det må jo være feil! P må nok være veldig stor mener jeg. Lenke til kommentar
Scannor Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Jeg sitter med en geometrioppgave knyttet til stjerner inne i en 8kant. Se vedlegget I en ekstraoppgave vi fikk, står det blant annet at vi skal finne arealmålestokken mellom den store og den lille stjernen. Hva er det, hva gjør jeg? Lenke til kommentar
UriasX Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Noen som føler for å hjelpe? Skal løse en oppgave fra en 2MX-eksamen. Vi trekker 5 elever av 830. 100 av de 830 røyker. 27 av disse 100 er gutter. 4 av de 5 vi trekker er gutter. Hva er sannsynligheten for at minst 1 av de 5 vi trekker røyker? Helst på en måte jeg skjønner. Har "bare" R1. Står ikke noe om vedkommende er gutt eller jente. Så da står vi igjen med: 5:830 - trekker fra dungen på 830 lapper 100:830 -røykere 1:5 - trekkes fra 5:830 830*1/(100x5)= 1,66:830 = 1:500 dels sjangse for å trekke en røyker fra 830 lapper. Er jeg helt på bærtur :/ ? Vet det er sent svar, men ble nysgjerrig på denne er svaret ditt P = 1/500 ? det må jo være feil! P må nok være veldig stor mener jeg. For å se på sjansen for at minst 1 røyker, må vi se på yttrykket for sjansen for at ingen av de 5 røyker. Sjansen for at minst 1 røyker er da lik 1-sjansen for at ingen røyker. Det er først 730/830 sjanse for å trekke en ikke-røyker fra haugen med elever. Hvis man trekker en ikke-røyker, er det da 729/829 sjanse for at man trekker en ikke-røyker ved trekk nummer to osv. 1-P(ingen røyker)=1-(730/830)*(729/829)*(728/828)*(727/827)*(726/826)=0,475= 47,5% sjanse for at minst en av elevene røyker. Håkon Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Jeg sitter med en geometrioppgave knyttet til stjerner inne i en 8kant. Se vedlegget I en ekstraoppgave vi fikk, står det blant annet at vi skal finne arealmålestokken mellom den store og den lille stjernen. Hva er det, hva gjør jeg? Forholdstallet mellom de to arealene? Lenke til kommentar
Scannor Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Forholdstallet mellom de to arealene? Det er klart, men i oppgaven skilles det også mellom linær målestokk og arealmålestokk. Jeg prøvde å google arealmålestokk, men resultatet var magert. Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Finn koordinatene til et punkt Q som ligger symmetrisk med P om Alpfa. Alpha er et plan som jeg har en likningsframstilling for. P er et punkt på en linje som er vinkelrett på planet til Alfa. Jeg har parameterframstillingen for linjen. Jeg forstår ikke helt oppgaven. Hvor er det Q skal ligge? Jeg tenkte meg på motsatt side av planet Alfa, men der tok jeg feil. Tips? Lenke til kommentar
Fineschmecker Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 (endret) Noen som kunne hjulpet meg med en liten nøtt her? En oljetanker har forlist, og det lekker olje ut av en tank som har form som en liggende halvsylinder med radius 10 m og lengde 4 m. a) Når avstanden fra overflaten av oljen i tanken til toppen av tanken er 5 m, endrer høyden på oljen i tanken seg med en hastighet på 3 mm per minutt. Vis at det lekker olje ut av tanken med en rate på ca 208 liter per minutt. Gjør om til desimeter slik at det blir lettere å omforme til liter til slutt. Da har vi: dy/dh = -0,03 dm/min dy/dx = -208 liter/min Men hvordan kan jeg vise at dy/dx er -208 liter/min når oljen er 50 dm fra toppen (og dermed 50 dm fra botnen)? Endret 7. november 2010 av Fineschmecker Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Siden du skal vise ca-svaret burde det holde å regne ut arealet når høyden er 50dm og gange med 3mm.. Lenke til kommentar
Ballus Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Hvordan finne parameterframstilling for ei skjæringslinje mellom to plan? Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 (endret) Hvordan finne parameterframstilling for ei skjæringslinje mellom to plan? Finn retningsvektoren til linja, denne er normalvektorene til planene krysset med hverandre (N_alfa kryss N_beta). Da får du vektoren [A,B,C] Lag et ligningssett med de to likningene for de to planene alfa og beta. Sett z=0 Regn ut X0 og Y0. Da har du alle punktene du trenger, [X0,Y0,Z] l: [ x = X0-du-fant-i-ligningssettet + At-til-retningsvektoren-til-linja y = Y0-du-fant-i-ligningssettet + Bt-til-retningsvektoren-til-linja z = 0 + Ct-til-retningsvektoren-til-linja ] Endret 7. november 2010 av Todda7 Lenke til kommentar
Trygve Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Sliter litt med en vektoroppgave her, så hvis noen har forslag til hvordan jag kan gjøre den hadde det vert fint. Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Jeg har et lite spørsmål om implisitt derivasjon. Jeg har et ledd i stykket som ser slik ut: 1/2*y. Blir det da 0*y+(1/2)*(dy/dx)? Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 (endret) Sliter litt med en vektoroppgave her, så hvis noen har forslag til hvordan jag kan gjøre den hadde det vert fint. På a) må du tenke hvordan du kan gå fra A til C, fra B til D og fra B til C. Tegn en figur. Det er jo klart at ikke sant? Se om du får til b) og c) når du har funnet DB og BC. Jeg har et lite spørsmål om implisitt derivasjon. Jeg har et ledd i stykket som ser slik ut: 1/2*y. Blir det da 0*y+(1/2)*(dy/dx)? Det stemmer. Det er i grunn ikke nødvendig å bruke produktregelen, det er jo en kjent regel at den deriverte av en konstant ganger en funksjon er den deriverte av funksjonen ganger konstanten. Endret 7. november 2010 av Jaffe Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 7. november 2010 Del Skrevet 7. november 2010 Noen som kunne hjulpet meg med en liten nøtt her? En oljetanker har forlist, og det lekker olje ut av en tank som har form som en liggende halvsylinder med radius 10 m og lengde 4 m. a) Når avstanden fra overflaten av oljen i tanken til toppen av tanken er 5 m, endrer høyden på oljen i tanken seg med en hastighet på 3 mm per minutt. Vis at det lekker olje ut av tanken med en rate på ca 208 liter per minutt. Gjør om til desimeter slik at det blir lettere å omforme til liter til slutt. Da har vi: dy/dh = -0,03 dm/min dy/dx = -208 liter/min Men hvordan kan jeg vise at dy/dx er -208 liter/min når oljen er 50 dm fra toppen (og dermed 50 dm fra botnen)? jeg får dette til å stemme hvis h(x) = 2,5 meter...altså er høyden er 2,5 m istedenfor 5 m....? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå