ole_marius Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Ah.. >_< Føler meg litt flau nå.. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 (endret) f(x) = (x+a)2, a konstant og x element i [0, uendelig) For hvilke verdier av a er funksjonen f(x) ikke en-til-en? Begrunn. For verdier hvor x=a? Litt usikker på hva jeg skal begrunne med her? Beklager dobbelpost. Funksjonen er ikke 1-1 for negative a-verdier, da å bytte ut (x+a) for x tilsvarer å translatere funksjonen langs x-aksen. For positive a, translaterer du funksjonen i negativ x-retning og motsatt for negative a. Da ser du fort at du vil få problemer med å definere en funksjon som er 1-1. Prøv f.eks å tegne y=(x-2)^2. Edit: Hvis du setter x=a får du: y=(x+x)^2 = (2x)^2 = 4x^2. Dette er en funksjon som er mye "brattere" enn x^2. Hva legger du i å "translatere"? (Har ikke fått lest gjennom alt pensum enda ). Etter å ha plottet i WolframAlpha så ser jeg at negative a-verdier vil gjøre at funksjonen ikke er en-til-en i definisjonsområdet, ja. Hvordan kom du frem til det? Eller så du bare at det var et "opphøyd-i-andre"-uttrykk, og dermed måtte ha bunnpunktet enten i x=0 eller på den negative x-aksen for at funksjonen skulle bli en-til-en i definisjonsområdet? Endret 4. november 2010 av 2bb1 Lenke til kommentar
GrevenLight Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 (endret) Har en oppgave hvor man skal regne ut 81^(1/4) uten kalkulator. Hvordan gjøres dette? Svaret blir 3. Dette er en oppgave fra kapittelet om høyere røtter, hvis det hjelper. Endret 4. november 2010 av GrevenLight Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 x^1/2 = kvadratrot. x^1/4 = andrerot (kvadratrot av kvadratrot). x^1/8 = tredjerot. Lenke til kommentar
GrevenLight Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 @Knewt Hvis det var ment til meg, skjønnte jeg ikke noe ... Dette er et eksempel fra Wikipedia om hvordan det gjøres. Men forstår ikke helt. Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Oi, er mulig jeg har lurt deg og skrevet feil. Ville sett bort fra det jeg sa akkurat nå. Hehe. Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Har en jævla vrien matteoppgave her, får håpe det er noen lyse hoder som kan hjelpe meg med fremgangsmåte. Det er da oppgave g jeg trenger hjelp til. Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 (endret) a) b Resten tar du sikkert. vis litt hva du har prøvd og. EDIT Regner B blir feil her vrir jo vi funksjonen om x aksen og ikke y aksen. Endret 4. november 2010 av Nebuchadnezzar Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Det var no egentlig oppgave g jeg trengte hjelp til. Holder på med en annen innlevering også no så jeg har ikke tid til å ounche inn ale jeg har gjort, men fikk volumet i e til å bli 9pi og massesenteret lå på x=2.4 på f. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 Hva legger du i å "translatere"? (Har ikke fått lest gjennom alt pensum enda ). Etter å ha plottet i WolframAlpha så ser jeg at negative a-verdier vil gjøre at funksjonen ikke er en-til-en i definisjonsområdet, ja. Hvordan kom du frem til det? Eller så du bare at det var et "opphøyd-i-andre"-uttrykk, og dermed måtte ha bunnpunktet enten i x=0 eller på den negative x-aksen for at funksjonen skulle bli en-til-en i definisjonsområdet? Translatere - forflytte - skyve. Get it? Hvordan jeg kom frem til det? Oppgaven var jo ganske greit formulert. Du blir bedt om å finne a-verdier. Da kan det være greit å prøve a>0, a=0 eller a<0 om du ikke ser det med en gang. Så var det pensum for oss i fjor hvordan en flytter og "shifter" på, blant annet, parabler. Lenke til kommentar
Lekr Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 Noen som kan hjelpe meg med denne? (10 klasse matte), oppgaven lyder som følger: Trekk sammen. Forkort svaret dersom det er mulig. 3x+2 | x-2 6x-12 |3x+6 ^____+__^ Dette er da en brøk, aner ikke hvordan jeg skal sitte opp en brøk her, så håper dere skjønner systemet takk for all hjelp. 3x+2 i teller og x-2 i nevner, og den første linja pluss den siste? Én måte å gjøre det på er å multiplisere den første brøken med 3x+6 i teller og nevner, og den andre brøken multipliseres med x-2 i teller og nevner. Da vil du få en fellesnevner og kan trekke sammen. Regner med at når du først har fått én brøkstrek klarer å forkorte selv. Mente 3x+2 i teller og 6x-12 i nevner + x-2 i teller og 3x+6 i nevner Haha, det burde jeg sett, fikk ikke de siste strekene til å stemme med min tolkning. Det var litt flaut. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 Hva legger du i å "translatere"? (Har ikke fått lest gjennom alt pensum enda ). Etter å ha plottet i WolframAlpha så ser jeg at negative a-verdier vil gjøre at funksjonen ikke er en-til-en i definisjonsområdet, ja. Hvordan kom du frem til det? Eller så du bare at det var et "opphøyd-i-andre"-uttrykk, og dermed måtte ha bunnpunktet enten i x=0 eller på den negative x-aksen for at funksjonen skulle bli en-til-en i definisjonsområdet? Translatere - forflytte - skyve. Get it? Hvordan jeg kom frem til det? Oppgaven var jo ganske greit formulert. Du blir bedt om å finne a-verdier. Da kan det være greit å prøve a>0, a=0 eller a<0 om du ikke ser det med en gang. Så var det pensum for oss i fjor hvordan en flytter og "shifter" på, blant annet, parabler. Ja, oppgaven var forsåvidt ikke så hokuspokus. Thanks Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 5. november 2010 Del Skrevet 5. november 2010 Noen som kan hjelpe meg med denne? (10 klasse matte), oppgaven lyder som følger: Trekk sammen. Forkort svaret dersom det er mulig. 3x+2 | x-2 6x-12 |3x+6 ^____+__^ Dette er da en brøk, aner ikke hvordan jeg skal sitte opp en brøk her, så håper dere skjønner systemet takk for all hjelp. 3x+2 i teller og x-2 i nevner, og den første linja pluss den siste? Én måte å gjøre det på er å multiplisere den første brøken med 3x+6 i teller og nevner, og den andre brøken multipliseres med x-2 i teller og nevner. Da vil du få en fellesnevner og kan trekke sammen. Regner med at når du først har fått én brøkstrek klarer å forkorte selv. Mente 3x+2 i teller og 6x-12 i nevner + x-2 i teller og 3x+6 i nevner Forkorter du nevnerne finner du at du har 6(x-2) og 3(x+2) som nevner. Fellesnevneren er (jmf. tredje kvadratsetning): 6(x^2 - 2^2). Du må altså gange den ene siden med x+2, og den andre med 2(x-2), både oppe og nede. Lenke til kommentar
TheLittlePoet Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Hei! Noen som har løsningsforslag liggende til eksamensoppgaver i 1T? Fasit til følgende eksamener ønskes sterkt; http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:5-l4lu8gdpsJ:www.utdanningsdirektoratet.no/upload/Eksamen/Videregaende/Tidligere_gitte_eksoppg_Kunnskapsl/Fellesfag_vgs/V10/MAT1013_Matematikk_1T_V10.pdf+L%C3%B8sningsforslag+mat1013&hl=no&gl=no&pid=bl&srcid=ADGEESgwLsJod3bqh0lmExjUsnQewBAua-lhxuBoB1PJoUuUdu32zzsdl7t4J64hGolZsgjvAuR73GrDTGct0Updkoje1XnabCrVKJnF3zHecfd7bG7b-1Heo_DPHmQj0chB-NgxPA4P&sig=AHIEtbQ839w3tOs7Wtj_nvWysJhob62uOQ http://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:oHJUkB52muAJ:www.diskusjon.no/index.php%3Fapp%3Dcore%26module%3Dattach%26section%3Dattach%26attach_id%3D367113+fasit+eksamen+mat1013&hl=no&gl=no&pid=bl&srcid=ADGEEShdWnSGxviHIVbGflJ85ZBZLhTfblkX2CJwY97yBFcDT8zsa4Yo7aM2srPbakaZExtCD1ovZekjl1CwmHribPu-5yG5tUNP69tfF6Rmc4ALGPjerJs5pfb6eO2N3TBAbBNGzo1O&sig=AHIEtbSlQWGrPLVy0SGhJErqlW0-WRdTaA Spør vel kanskje om mye nå, men hvis noen skulle ha noe liggende så hadde det vært supert hvis jeg kunne fått tatt del i det! http://sinus1t.cappelendamm.no/binfil/download.php?did=70153 Tusen takk!:-D Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Jeg har en enkel funksjon, så skal jeg vise at den er en-til-en. Kan det gjøres på to måter? Altså ved å derivere den, og si at den enten er positiv for alle x i sitt domene eller negativ for alle x. Eller å sitte funksjonen lik seg selv, for å så algebraisk komme fra til x=x? Er dette likeverdige måter og har jeg forstått måtene riktig? Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Det er flere veier til Rom. Begge metoder kan benyttes. Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Takk! En liten detalj til, jeg skal finne den inverse funksjonen av en gitt funksjon. Da er det vel bare å løse for den variabelen som står inne i funksjonen? Her er funksjonen http://www.wolframalpha.com/input/?i=x+%3D+%28%283-5y%29%2F%285-y%29%29 Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 6. november 2010 Del Skrevet 6. november 2010 Løs for y ja, stemmer det.. Så er det normalt å bytte ut y med x etterpå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå