Habitats Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 (endret) Ja ok, skjønner. Glemte forøvrig å nevne at definisjons mengden skulle være fra 0:12 om det er til noe hjelp? 0.26(som også du henviste til) er løsningen i fasiten, som jeg også selv fant vha. kalkulatoren, men tenkte det måtte være mulig å finne ut dette ved regning også. Endret 3. november 2010 av Habitats Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 Er definisjonsmengden ? Isåfall er det to røtter, og fasiten er bare delvis rett. Det er jo funnet ved regning. Numerikk er også matematikk! Hvordan kurs er dette hentet fra? Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 (endret) Er hentet fra R1. Fullt mulig jeg burde klare løse det, men stod ingen lignende oppgaver i boka. Når jeg sa "ved regning" mente jeg manuelt, uten å lage grafen og plotte inn. Endret 3. november 2010 av Habitats Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 I R1 er det INGEN MULIGHET OVERHODET til at du skal kunne løse den oppgaven der for hånd. Det er mulig, men langt ifra lett. Kalkulator er tingen. Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 Ok, kanskje derfor det stod "finn x" og ikke "finn x ved regning" i oppgaven da. Rart de gir sånne oppgaver uansett syntes nå jeg. Takk skal dere ha uansett! Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 Om det er hentet fra R1, gjelder a) du har skrevet ned oppgaven feil, b) læreren har skrevet ned oppgaven feil, eller c) du kan ikke løse den. Etter en sjekk på Wolframalpha ser jeg at den har en løsning, men da må du må bruke Lamberts W-funksjon. Denne har jeg ikke kjennskap til, men den er hvertfall langt over R1-pensum. Det kan kanskje være mulig du skal løse den med elektroniske hjelpemidler? Men da blir det igjen bare numeriske løsninger. Du kan hvertfall slå deg til ro med at ligningen ikke har noen analytisk (du kan ikke "regne" deg til svaret) løsning. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 Ok, kanskje derfor det stod "finn x" og ikke "finn x ved regning" i oppgaven da. Rart de gir sånne oppgaver uansett syntes nå jeg. Det er jeg enig i. Uansett er det vel relativt greit å finne røttene med en grafisk kalkulator? Isåfall er problemet løst. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 Om det er R1 blir det vel bare å plott det på hver side inn på kalkisen, kjøre graph og så finne når de krysser der. Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 Ja, finne svaret med kalkulator var aldri problemet. Har forøvrig enda en morsom oppgave. Denne er jeg imidlertid ganske sikker på kan løses med R1-kunnskaper, men hjernen jobber noe motvillig akkurat nå. 6*e-x+1=ex Tenkte meg at e-x kunne skrives 1/ex, slik at jeg fikk 6/ex, men dette så ikke ut til å stemme. Skal visstnok bli ex=3. Lenke til kommentar
Selvin Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 (endret) Joda, du kan skrive 6/e^x, det er ekvivalent med å skrive 6*e^-x Endret 3. november 2010 av Selvin Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 3. november 2010 Del Skrevet 3. november 2010 (endret) Men hva i alle dager gjør jeg med +1? Flytte den over gjorde ingen nytte. Fellesnevner? Nvm. Fikk den til (fellesnevner + abc). Rart hvordan man får til ting så fort man spør! Endret 3. november 2010 av Habitats 1 Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Nvm. Fikk den til (fellesnevner + abc). Rart hvordan man får til ting så fort man spør! Kjenner til det, ja! Lenke til kommentar
operg Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 (endret) LambertW-funksjonen er for øvrig en veldig (tilsynelatende?) nyttig funksjon som også er rimelig lett å forstå. Egentlig overraskende at du som går bachelor matematikk ikke kjenner til den. Den har kanskje ikke så mange praktiske bruksområder? Endret 4. november 2010 av operg Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Særdeles overraskende er det ikke tatt i betraktning at jeg nettopp i dette semesteret har begynt med kompleks analyse. Lenke til kommentar
Ole-B Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 (endret) Noen som kan hjelpe meg med denne? (10 klasse matte), oppgaven lyder som følger: Trekk sammen. Forkort svaret dersom det er mulig. 3x+2 | x-2 6x-12 |3x+6 ^____+__^ Dette er da en brøk, aner ikke hvordan jeg skal sitte opp en brøk her, så håper dere skjønner systemet takk for all hjelp. Endret 4. november 2010 av Ole-B Lenke til kommentar
Lekr Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Noen som kan hjelpe meg med denne? (10 klasse matte), oppgaven lyder som følger: Trekk sammen. Forkort svaret dersom det er mulig. 3x+2 | x-2 6x-12 |3x+6 ^____+__^ Dette er da en brøk, aner ikke hvordan jeg skal sitte opp en brøk her, så håper dere skjønner systemet takk for all hjelp. 3x+2 i teller og x-2 i nevner, og den første linja pluss den siste? Én måte å gjøre det på er å multiplisere den første brøken med 3x+6 i teller og nevner, og den andre brøken multipliseres med x-2 i teller og nevner. Da vil du få en fellesnevner og kan trekke sammen. Regner med at når du først har fått én brøkstrek klarer å forkorte selv. Lenke til kommentar
Ole-B Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Noen som kan hjelpe meg med denne? (10 klasse matte), oppgaven lyder som følger: Trekk sammen. Forkort svaret dersom det er mulig. 3x+2 | x-2 6x-12 |3x+6 ^____+__^ Dette er da en brøk, aner ikke hvordan jeg skal sitte opp en brøk her, så håper dere skjønner systemet takk for all hjelp. 3x+2 i teller og x-2 i nevner, og den første linja pluss den siste? Én måte å gjøre det på er å multiplisere den første brøken med 3x+6 i teller og nevner, og den andre brøken multipliseres med x-2 i teller og nevner. Da vil du få en fellesnevner og kan trekke sammen. Regner med at når du først har fått én brøkstrek klarer å forkorte selv. Mente 3x+2 i teller og 6x-12 i nevner + x-2 i teller og 3x+6 i nevner Lenke til kommentar
Diskutert Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 a+2b - 3a-6b 3a 2a 3a er nevneren til a+2b og 2a er nevneren til 3a-6b, fikk det ikke helt til. Noen som kan hjelpe? Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 Finn ligningen for tangenten og normalen til funksjonen F(x) = x2 i de gitte punktene (x0 , y0) = ((-3) , f(-3)) Har derivert den til å bli F'(x) = 2x Så vet jeg at jeg skal bruke formelen: y-y1=k(x-x1) For å finne formelen til tangenten og: Kn=- 1/Kt = -1/F'(x) for å finne stigningstallet k for å finne normalen til funksjonen. Men det er ((-3) , f(-3)) som jeg sturer på, f(-3)? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 4. november 2010 Del Skrevet 4. november 2010 (endret) f(-3) er tallet du får når du putter -3 inn i funksjonen din. I dette tilfellet (-3)2 Med andre ord er x0 -3 og y0 (-3)2 Endret 4. november 2010 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå