Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Ja ok, skjønner.

Glemte forøvrig å nevne at definisjons mengden skulle være fra 0:12 om det er til noe hjelp?

0.26(som også du henviste til) er løsningen i fasiten, som jeg også selv fant vha. kalkulatoren, men tenkte det måtte være mulig å finne ut dette ved regning også.

Endret av Habitats
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det er hentet fra R1, gjelder a) du har skrevet ned oppgaven feil, b) læreren har skrevet ned oppgaven feil, eller c) du kan ikke løse den.

Etter en sjekk på Wolframalpha ser jeg at den har en løsning, men da må du må bruke Lamberts W-funksjon. Denne har jeg ikke kjennskap til, men den er hvertfall langt over R1-pensum.

Det kan kanskje være mulig du skal løse den med elektroniske hjelpemidler? Men da blir det igjen bare numeriske løsninger.

Du kan hvertfall slå deg til ro med at ligningen ikke har noen analytisk (du kan ikke "regne" deg til svaret) løsning.

Lenke til kommentar

Ja, finne svaret med kalkulator var aldri problemet.

Har forøvrig enda en morsom oppgave.

Denne er jeg imidlertid ganske sikker på kan løses med R1-kunnskaper, men hjernen jobber noe motvillig akkurat nå.

6*e-x+1=ex

Tenkte meg at e-x kunne skrives 1/ex, slik at jeg fikk 6/ex, men dette så ikke ut til å stemme.

Skal visstnok bli ex=3.

Lenke til kommentar

LambertW-funksjonen er for øvrig en veldig (tilsynelatende?) nyttig funksjon som også er rimelig lett å forstå. Egentlig overraskende at du som går bachelor matematikk ikke kjenner til den. Den har kanskje ikke så mange praktiske bruksområder?

Endret av operg
Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe meg med denne? (10 klasse matte), oppgaven lyder som følger: Trekk sammen. Forkort svaret dersom det er mulig.

3x+2 | x-2

6x-12 |3x+6

^____+__^

Dette er da en brøk, aner ikke hvordan jeg skal sitte opp en brøk her, så håper dere skjønner systemet takk for all hjelp.

Endret av Ole-B
Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe meg med denne? (10 klasse matte), oppgaven lyder som følger: Trekk sammen. Forkort svaret dersom det er mulig.

3x+2 | x-2

6x-12 |3x+6

^____+__^

Dette er da en brøk, aner ikke hvordan jeg skal sitte opp en brøk her, så håper dere skjønner systemet takk for all hjelp.

3x+2 i teller og x-2 i nevner, og den første linja pluss den siste? Én måte å gjøre det på er å multiplisere den første brøken med 3x+6 i teller og nevner, og den andre brøken multipliseres med x-2 i teller og nevner.

Da vil du få en fellesnevner og kan trekke sammen. Regner med at når du først har fått én brøkstrek klarer å forkorte selv.

Lenke til kommentar

3x+2 | x-2

6x-12 |3x+6

^____+__^

3x+2 i teller og x-2 i nevner, og den første linja pluss den siste? Én måte å gjøre det på er å multiplisere den første brøken med 3x+6 i teller og nevner, og den andre brøken multipliseres med x-2 i teller og nevner.

Da vil du få en fellesnevner og kan trekke sammen. Regner med at når du først har fått én brøkstrek klarer å forkorte selv.

Mente 3x+2 i teller og 6x-12 i nevner + x-2 i teller og 3x+6 i nevner :p

Lenke til kommentar

Finn ligningen for tangenten og normalen til funksjonen F(x) = x2 i de gitte punktene (x0 , y0) = ((-3) , f(-3))

Har derivert den til å bli F'(x) = 2x

Så vet jeg at jeg skal bruke formelen:

y-y1=k(x-x1)

For å finne formelen til tangenten og:

Kn=- 1/Kt = -1/F'(x)

for å finne stigningstallet k for å finne normalen til funksjonen.

Men det er ((-3) , f(-3)) som jeg sturer på, f(-3)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...