Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I en modell for avkjøling av en væske kan temperaturen T (målt i C) beskrives ved modellen

T = 19 + 61 * 10^-0,463t, der t er tiden (målt i timer) fra væsken ble satt til avkjøling.

Hvor lang tid tar det før temperaturen er halvparten av det den var ved tidspunktet t = 0?

Endret av Eksistens
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker, fikk den til nå.

Skjønner ikke hvorfor jeg får denne oppgaven feil:

Styrken M på et jordskjelv på Richter-skalaen er definert ved

M = (lg E - 4,4) / 1,5

der E er den frigjorte energien i joule.

Hvor mye energi blir frigjort i et skjelv på 5,4 på Richter-skalaen?

Da gjør jeg dette:

5,4 = (lg E - 4,4) / 1,5

9,8 = lg E / 1,5

lg E = 14,7

E = 10^14,7

I følge fasiten er E = 10^12,5

Hva gjør jeg feil?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ser du ikke at 4,4 også skal deles på 1,5, ettersom 4,4 er innenfor parantesen på høyre side?

Mao; du legger til 4,4 på begge sidene FØR du multipliserer med 1,5 på begge sider, og det er dette du gjør feil. Du må først multiplisere med 1,5 for så å legge til 4,4.

Edit: For sein, men lar det stå likevel.

Endret av Raspeball
Lenke til kommentar

Det konvergerer, for summen under går mot uendelig, ergo, uttrykket konvergerer mot null.1/uendelig = 0

At leddene går mot null er ingen garanti for at summen konvergerer. Jamfør chart?cht=tx&chl=\sum_{n=1}^\infty \frac{1}{n}=1+\frac{1}{2}+\frac{1}{3}+\cdots, som divergerer. At leddene går mot null er nødvendig, men ikke tilstrekkelig. Derimot har man at chart?cht=tx&chl=\sum_{n=1}^\infty \frac{1}{1+2+\cdots+n}=\sum_{n=1}^\infty \frac{2}{n(n+1)} (Se delsum av chart?cht=tx&chl=\sum n),

som konvergerer med sammenlikning mot chart?cht=tx&chl=\sum_{n=1}^\infty \frac{1}{n^2} eller fra integraltesten:

chart?cht=tx&chl=\int_1^\infty \frac{2\mathrm{d}n}{n(n+1)}=\int_1^\infty \left(\frac{2}{n}-\frac{2}{n+1}\right)\mathrm{d}n=\left[2\ln{\frac{n}{n+1}}\right]_1^\infty=\ln{4}

edit:

Jeg innså nå at man kan finne summen av rekken, da delbrøksoppspaltingen er teleskoperende:

chart?cht=tx&chl=\sum_{n=1}^\infty \frac{1}{1+2+\cdots+n}=\sum_{n=1}^\infty \frac{2}{n(n+1)}=\sum_{n=1}^\infty \left(\frac{2}{n}-\frac{2}{n+1}\right)=2-1+1-\frac{2}{3}+\frac{2}{3}-+\cdots=2

Endret av Frexxia
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vet jeg har spurt her før, men jeg klarer ikke å dy meg for å spørre en gang til.

Finnes det en offline-variant av Wolframalpha? Ja, jeg har wolfram mathematica og scientific notebook, men jeg vil ha den eksakte kalkulatoren som er wolframalpha i offline-variant. Noen som vet om det eksisterer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...